Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi anmält dottern (12 ar) för vaccination, far se när det blir hennes tur men flera av hennes kompisar har fatt vaccin.
I var region har dom öppna vaccinationsdagar där alla över 12 ar kan komma och vaccineras. I Innsbruck har det varit tva dagar, och vid första tillfället var det lang väntetid, vid andra tillfället mkt mindre folk. Far se om vi aker dit med dottern vid nästa tillfälle eller om vi väntar till hon far en tid hos husläkaren.
 
Alltså, det där med ansvarsfördelning...
Hittade detta i Aftonbladets covid-chat:
Visa bifogad fil 73649

Och sliter mitt hår...:banghead:
Det hjälper ju inte om fohm förespråkar hårda regler och restriktioner om folk ändå inte följer dem... Med lite eget ansvar hade de hållit sig kvar i Sverige och sluppit bli smittade...
FAST jag måste säga att jag tycker att man är lite dålig på att belysa det faktum att man kan smittas trots fullvaccinerad, istället för att upprepa att det är gott skydd efter två doser och att det är viktigt att ta dos två. Möjligt att det skulle göra skillnad när det kommer till hur försiktiga folk är.
 
Lite posetivt, läste precis att 70% av Sveriges befolkning har en pabörjad vaccinering, det är ju jättebra!
Österrike har bara 57% pabörjade.

Hur räknar man de % i Sverige, vilka räknas in som kan vaccineras?
 
FAST jag måste säga att jag tycker att man är lite dålig på att belysa det faktum att man kan smittas trots fullvaccinerad, istället för att upprepa att det är gott skydd efter två doser och att det är viktigt att ta dos två. Möjligt att det skulle göra skillnad när det kommer till hur försiktiga folk är.
då har vi inte sett/hört samma saker, för jag tycker att det upprepas hela tiden att man fortfarande kan både bli smittad och smitta andra även om man är fullvaccinerad

(för egen del jobbar jag på apotek, där det är svårt att hålla avstånd till kunder som vill ha rådgivning, så jag är glad att jag är fullvaccinerad eftersom det åtminstone ger så bra skydd som är möjligt via vaccinet)
 
då har vi inte sett/hört samma saker, för jag tycker att det upprepas hela tiden att man fortfarande kan både bli smittad och smitta andra även om man är fullvaccinerad

(för egen del jobbar jag på apotek, där det är svårt att hålla avstånd till kunder som vill ha rådgivning, så jag är glad att jag är fullvaccinerad eftersom det åtminstone ger så bra skydd som är möjligt via vaccinet)
Haha, jag antar iof att vi sett/hört samma saker men att vi kanske läser in olika i betoningar etc. :)
 
Ok, där ligger nog en del av skillnaden. Här räknas alla över 12 och i gruppen 12-18 ar är det inte sa manga som hunnit fa vaccin än.

På FHM:s hemsida står det (uppdaterat igår) att 5 747 869 fått minst en dos och 3 682 574 har fått två doser. Där står det också att jag mindes rätt. 70% är av totala antalet över 18 år.
 
På FHM:s hemsida står det (uppdaterat igår) att 5 747 869 fått minst en dos och 3 682 574 har fått två doser. Där står det också att jag mindes rätt. 70% är av totala antalet över 18 år.
70% över 18 tycker jag är jättebra, för jag antar att majoriteten av de som fatt en dos även kommer att fa dos 2.
 
70% över 18 tycker jag är jättebra, för jag antar att majoriteten av de som fatt en dos även kommer att fa dos 2.

De yngsta vuxna har ännu inte hunnit få sin första dos än även om de kunnat börja boka tid. Vi kommer nog ha en väldigt hög vaccinationsgrad i Sverige när alla som vill vaccineras har fått sina doser.
 
Ja, det ser lovande ut. Här har jag känslan av det stannar av lite nu, de som jag känner som vill vaccinera sig har vaccinerats nu. Hos yngre verkar intresset för vaccin vara lägre. Men läste nu precis att det finns ett förslag pa att bara vaccinerade ska fa tillgang till nattklubbar, om det blir sa ökar kanske vaccinationsintresset.
 
Undantag finns ju alltid men för de flesta bör det ju inte vara så krångligt att gå och vaccinera sig på arbetstid.

Jag tror att de flesta inom vården och skolan har andra åsikter. Ska läraren bara lämna klassen? Det måste i så fall sättas in vikare. Eleverna kan inte lämnas under skoltid. Vården har sällan ett överflöd av personal (speciellt inte nu). Men jag ska höra med mina vänner som jobbar i de branscherna hur deras arbetsgivare sagt. Jag får vaccinera mig på arbetstid men det är ingen som behöver täcka upp för den tiden.
 
Helt galet, det borde vara självklart att man ser till att folk vaccinerar sig när det finns lediga tider och inte när personen som ska vaccineras absolut är ledig.
Vad menar du förresten med "på arbetstid"? Vi får alltså gå iväg under arbetstid - men såklart i samråd med chefen - och vaccinera oss utan avdrag på lönen. Jag jobbar som förskollärare, och när jag var iväg för första sprutan handlade det om ungefär en timmes frånvaro. Jag lyckades dessutom med bravuren att pricka in en planeringsdag, så det var inga större svårigheter att gå ifrån. Spruta nummer två kommer jag att ta under semestern, så det påverkar inte mitt arbete överhuvudtaget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 941
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 323
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp