Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är inte konstigt att de som verkligen tror att de kommer att dö av vaccinet inte vaccinerar sig. Det skulle jag heller inte ha gjort. Vi som vaccinerade oss runt midsommar kan se fram emot att leva minst ett år till . Vi fick väl vaccinet runt ett år efter de första testpersonerna och de verkar fortfarande leva:).
Nej det är väl inte konstigt i sig, det konstiga är att de inte fattar att de inte kommer dö av vaccinet.
Jag tycker ärligt talat att det är så märkligt och faktaresistent att inte kunna ta åt sig av den info som faktiskt finns utan klamra sig fast vid sina egna ganska dåligt underbyggda idéer
 
Nej det är väl inte konstigt i sig, det konstiga är att de inte fattar att de inte kommer dö av vaccinet.
Jag tycker ärligt talat att det är så märkligt och faktaresistent att inte kunna ta åt sig av den info som faktiskt finns utan klamra sig fast vid sina egna ganska dåligt underbyggda idéer
Precis. De är nästan jobbigt och läsa att de inte vill se något annat en deras egna sanningar.
 
Jag fattar inte riktigt hur alla ökade möjligheter att vaccinera sig går ihop med att min vårdcentral slutat vaccinera, och att den andra vårdcentralen i kommunen fortfarande bara vaccinerar de som är 50 och upp?
 
Region VG har jag aldrig förstått mig åt :sorry:
Haha, nej. Jag är lite bekymrad över att det kommer bli så att personer med samma sjukdom som jag, med samma behandling (som är kruxet, inte sjukdomen i sig) kommer erbjudas en tredje dos i andra regioner, fast inte här. Det skulle liksom inte förvåna mig.
 
Nej det är väl inte konstigt i sig, det konstiga är att de inte fattar att de inte kommer dö av vaccinet.
Jag tycker ärligt talat att det är så märkligt och faktaresistent att inte kunna ta åt sig av den info som faktiskt finns utan klamra sig fast vid sina egna ganska dåligt underbyggda idéer
Det är faktiskt inte så konstigt tyvärr.

De man ser i annonser och olika flöden som Facebook beror mycket på vad man intresserat sig för och sökt på tidigare. Jag accepterar själv mycket få cokies där jag tillåter att jag visas annonser mm baserat på var jag surfar. Det tar lite extra tid att kryssa ur allt och inte godkänna alla cokies slentrianmässigt men för mig är det värt det. Det gör att jag får mycket lite personligt inriktade annonser mm.

I FB flödet får man ju upp det FB tror man är intresserad av vännernas inlägg förutom annonserna, och beroende på var man klickar och vilka man känner kan man överösas av tvivelaktig "fakta". Där finns en del dokumentärer om FB och hur j-vla mycket de vet om oss genom att samla in diverse data, minns inte vad den hette, men i den tog anställda på FB som var involverade i utvecklingen avstånd från det. Det var inte riktigt vad de tänkte sig och vad de kunde stå för.

Och får man mycket av antivaxpropagandan och lite av riktiga fakta så blir ens världsbild därefter, i synnerhet om man inte tänker några steg längre.
 
Ja. Det känns på något vis inte genomtänkt. Förstår såklart att det handlar om att läget rör sig, men det vore uppskattat om det var mer välformulerat än så när man vill ta steget. För mig så framstår det som ett politiskt beslut, inte ett som är anpassat till den faktiska verkligheten.
 

Jag såg en intervju med Anders Tegnell på TV4 Nyhetsmorgon nu. Där säger han att det kan bli aktuellt med specifika rekommendationer för ovaccinerade så att de vet hur de ska bete sig för att minska risken för att bli sjuk och sprida smittan vidare.

Jag tänker att vaccinerade och ovaccinerade nu befinner sig i olika riskgrupper och därför är det naturligt att man har olika rekommendationer för dessa två grupper. På samma sätt som man hade specifika rekommendationer för 70+ i början av pandemin.
 
Jag såg en intervju med Anders Tegnell på TV4 Nyhetsmorgon nu. Där säger han att det kan bli aktuellt med specifika rekommendationer för ovaccinerade så att de vet hur de ska bete sig för att minska risken för att bli sjuk och sprida smittan vidare.

Jag tänker att vaccinerade och ovaccinerade nu befinner sig i olika riskgrupper och därför är det naturligt att man har olika rekommendationer för dessa två grupper. På samma sätt som man hade specifika rekommendationer för 70+ i början av pandemin.
Jo, det pratade om det på pressträffen igår också. Men på något vis är det ju lite skitsamma om belastningen på vården är för hög. Tycker ju också att sköra individer kastas under bussen, om de nu ska förlita sig på hur individer beter sig snarare än att samhället försöker bli så säkert som möjligt för alla med avstånd etc.
 
Jo, det pratade om det på pressträffen igår också. Men på något vis är det ju lite skitsamma om belastningen på vården är för hög. Tycker ju också att sköra individer kastas under bussen, om de nu ska förlita sig på hur individer beter sig snarare än att samhället försöker bli så säkert som möjligt för alla med avstånd etc.

Det finns ju fler saker att ta hänsyn till i samhälet än bara spridningen av covid-19. Folk måste ha arbete att gå till. Arbetslöshet är också en hälsorisk. Jag tror att det försöker så gott de kan att hitta den där gyllene medelvägen där man inte stänger ner till 100% för att stoppa covid-19 men samtidigt ökar risken för en massa annat som skulle vara negativt för väldigt många. T.ex. så har lockdowns varit mycket negativa för kvinnor i våldsamma relationer och barnen som lever i dessa familjer. Men även för de som p.g.a. restriktioner förlorat jobbet, företagare som gått i konkurs osv.

Jag önskar att alla som kan vaccinera sig gör det.
 
Det finns ju fler saker att ta hänsyn till i samhälet än bara spridningen av covid-19. Folk måste ha arbete att gå till. Arbetslöshet är också en hälsorisk. Jag tror att det försöker så gott de kan att hitta den där gyllene medelvägen där man inte stänger ner till 100% för att stoppa covid-19 men samtidigt ökar risken för en massa annat som skulle vara negativt för väldigt många. T.ex. så har lockdowns varit mycket negativa för kvinnor i våldsamma relationer och barnen som lever i dessa familjer. Men även för de som p.g.a. restriktioner förlorat jobbet, företagare som gått i konkurs osv.

Jag önskar att alla som kan vaccinera sig gör det.
Jag håller med om att spridningen egentligen är sekundärt, men vad ska vården göra om belastningen ligger kvar som den är nu och annan vård riskeras att skjutas upp?
 
Jag såg en intervju med Anders Tegnell på TV4 Nyhetsmorgon nu. Där säger han att det kan bli aktuellt med specifika rekommendationer för ovaccinerade så att de vet hur de ska bete sig för att minska risken för att bli sjuk och sprida smittan vidare.

Jag tänker att vaccinerade och ovaccinerade nu befinner sig i olika riskgrupper och därför är det naturligt att man har olika rekommendationer för dessa två grupper. På samma sätt som man hade specifika rekommendationer för 70+ i början av pandemin.
Visst skulle man kunna ha olika rekommendationer för de olika grupperna. Det var inte det jag hängde upp mig på. Det var luddigheten. Det kändes som om det fattades en plan.
 
Om många av de ovaccinerade faktiskt har valt själva att inte vaccinera sig - hur följsamma är de som grupp för 'rekommendationer' då? Jag menar, om motivet är skepsis och - okunskap till varför man bör vaccinera sig...

Fast jag tänker att rekommendationer kan gälla verksamheter som ordnar extra utsatta events, som då i sin tur kräver vaccinpass/test.
 
Fast jag tänker att rekommendationer kan gälla verksamheter som ordnar extra utsatta events, som då i sin tur kräver vaccinpass/test.
Fast i länken som @bettysmatte postade, så står det såhär:

"För Aftonbladet utvecklar Tegnell vad särskilda rekommendationer för ovaccinerade skulle kunna komma att innebära.

– Är man inte vaccinerad får man fortsätta leva ungefär som vi lever idag. Det blir ett stort individuellt ansvar, säger han.

Det kommer alltså inte handla om att vaccinerade och ovaccinerade personer inte tillåts göra samma saker, som att äta på restauranger eller gå på en fotbollsmatch."
 
Fast i länken som @bettysmatte postade, så står det såhär:

"För Aftonbladet utvecklar Tegnell vad särskilda rekommendationer för ovaccinerade skulle kunna komma att innebära.

– Är man inte vaccinerad får man fortsätta leva ungefär som vi lever idag. Det blir ett stort individuellt ansvar, säger han.

Det kommer alltså inte handla om att vaccinerade och ovaccinerade personer inte tillåts göra samma saker, som att äta på restauranger eller gå på en fotbollsmatch."

Ok. Då instämmer jag i @honung s kommentar om hur effektivt det kommer att bli.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 813
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 555
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp