Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller så har vi kvar rekommendationen att jobba hemma i alla fall året ut typ? Till den värsta toppen nu lägger sig.

Inget är väl FHMs fel.
Hade känts väldigt rimligt. Dels eftersom det faktiskt är jobbet vi tillbringar mest tid på, och dels eftersom det faktiskt inte är obligatoriskt att gå på fotboll, konsert, restaurang eller whatever om man är rädd för att bli smittad. Min arbetsplats har i alla fall insett att det är inte "jobba på kontoret" i sig som är ett problem (de flesta har egna rum), utan lunch- och fikarum där folk trängs.

Jag hoppas i alla fall att vi lärt oss något av det här, och att man kan stanna hemma och jobba hemifrån (förutsatt att man har såna arbetsuppgifter så klart) om man känner sig krasslig. Jag var själv jättedålig på att ta med mig datorn hem före pandemin, och står valet mellan att gå till jobbet sjuk och förlora pengar så gick man ju dit ändå så länge man inte var döende. Jag gjorde också så. Men det hoppas jag att vi faktiskt kan lära oss något av och dra nytta av de erfarenheter som vi fått med pandemin.
 
Precis så som @EmmaBovary säger.

Eget ansvar för en grupp som inte valt att ta ett samhällsansvar, de är liksom inte jämförbara med 70+ gruppen ens. Det känns lite, inte ens lite utan mycket tveksamt. Uddlöst.
Det är nog en väldigt spretig grupp som både rymmer räddhågsna som sitter inlåsta nästan utan någon kontakt och de som skiter i allt. Att inte vilja eller kunna ta vaccinet innebär inte per automatik att man är ansvarslös.
 
Hur läser du? Jag skrev att det inte känns lönt att testa sig när det tar längre tid att vänta på ett test än det tar att vara sjuk.

VC testar inte. Vi har ett Apotek som säljer hemtest och de har som det är nu nästan en veckan väntetid (senast jag hörde av en annan förälder var 6 dagar) på att hämta ett test. En vanlig förkylning kan vara över på den tiden och då visar testet inget. En sådan enkel med lite snuva med ont i halsen. Speciellt om det infaller en helg emellan så blir det någon dag extra innan ett test går att få. Man ska dessutom testa vid minsta symptom. Har man då bara milda, så lär testen inte alls ge utslag om tiden innan man kan få dem är långa.

Vi har inte drive in och där det finns kan jag inte ta mig. Så väl förspänt har inte alla det.

Så jo, jag tycker att det är dåligt att man tar bort restriktionerna och att folk inte följer dem för smittan kommer att öka och man tvingas testa sig och stanna hemma mer (som i oftare- vid varje symptom), trycket på försäljningsställena av test kommer att öka så det är svårt att komma till och på lab som ska fixa allt sedan när folk väl kommit till.

Underligt hur olika det är i olika regioner. Här i Stockholm beställde jag hemtest (kom med en taxichaffis som lämnade det utanför min dörr. Han kom tillbaka femton minuter senare och hämtade upp provet som jag satt utanför dörren). Fick svar dagen efter. Negativt.

Hade mest problem att registrera det förbaskade provet eftersom jag inte hann skanna det innan taxichaffisen var tillbaka och hämtade ut det.
 
Underligt hur olika det är i olika regioner. Här i Stockholm beställde jag hemtest (kom med en taxichaffis som lämnade det utanför min dörr. Han kom tillbaka femton minuter senare och hämtade upp provet som jag satt utanför dörren). Fick svar dagen efter. Negativt.

Hade mest problem att registrera det förbaskade provet eftersom jag inte hann skanna det innan taxichaffisen var tillbaka och hämtade ut det.
Ja, det är väldigt olika. Min upplevelse är lite mitt emellan. Här bokar man prov som hämtas på VC. Det är en 10-minuters-tid man bokar. Sätter sig i bilen/liknande och tar sitt test som man sedan lämnar i en låst brevlåda. Numera är det relativt lätt att hitta en tid. Bokade i lördags, och det fanns många tider på måndagen. Viktigt dock att man bokar förmiddag, annars kommer inte testet iväg förrän dagen efter. Resultatet har man dagen efter.
 
Är lite efter, så hade inte noterat att de uppdaterat den här sidan under veckan. Där finns det ju lite hopp om anpassningar om läget inte förbättras. Uppfattat det som trotsigt och enkelspårigt, men där står ju åtminstone detta, som jag tycker antyder att man får se om den förmodat ökade vaccinationstäckningen ger effekt på smittspridningen (hoppas åtminstone det, eller så har de bara inte uppdaterat just den här biten och den ryker snart...)
https://www.folkhalsomyndigheten.se...for-dig-om-vaccinationen/efter-vaccinationen/

Arbetet med att stegvis anpassa råd och rekommendationer​

Smittspridningen av covid-19 i samhället minskar allt eftersom fler vaccinerar sig. Det innebär att vi behöver anpassa råden och rekommendationerna och avveckla restriktionerna. Men samtidigt behöver vi ta hänsyn till den risk det innebär. I arbetet med att anpassa råd och rekommendationer är det viktigt att ta hänsyn till följande:

  • Hur mycket smittsamheten minskar efter vaccinationen.
  • Hur många personer som är vaccinerade, särskilt i de grupper där covid-19 orsakar allvarlig sjukdom och död.
  • Smittspridningen i samhället. Spridningstakten förväntas minska när en stor del av befolkningen är vaccinerad.
  • Nya varianter av SARS-CoV-19 och deras egenskaper.
 
Underligt hur olika det är i olika regioner. Här i Stockholm beställde jag hemtest (kom med en taxichaffis som lämnade det utanför min dörr. Han kom tillbaka femton minuter senare och hämtade upp provet som jag satt utanför dörren). Fick svar dagen efter. Negativt.

Hade mest problem att registrera det förbaskade provet eftersom jag inte hann skanna det innan taxichaffisen var tillbaka och hämtade ut det.
Så lyxigt! :)

Visst är det konstigt att det ska vara olika.

Här flippade allt ut när det blev så mycket smitta på skolan och smittspårningen kickade in. Ju fler som skulle testas desto längre väntetider ju. Inget konstigt.
Annars funkar det, även om jag som person ogillar systemet vi har eftersom Apoteket ligger lite off så att säga. Istället för att använda Apotek i byn (två i byn) så används det utanför, det är aningens komplicerat att ta sig dit när man inte har körkort och ser dåligt och det inte rakt av är gångväg hela vägen dit längs en hårt trafikerad väg. Men så klart. Som normalvuxen med körkort, normalfamilj med två föräldrar- den ena hämtar till den andra eller till sina barn, har bil, tja, då är det ju simpelt, bara att skutta in i bilen och hämta och lämna samma dag. Hur enkelt som helst!

Jag däremot, får fråga en vän om hon har tid. Jag får dessutom boka tid så att HON har tid att hämta och sedan lämna., det har fungerat de två gånger jag behövt göra det tidigare som tur är!
Det blir nog något lättare nu när jag har två barn över 18, man får hoppas att de har möjlighet. Men å andra sidan, ska jag hålla dem hemma från skolan varje gång jag får minsta symptom så att de kan hämta test till mig för att folk som är förkylda ("jag har testat mig, det är en vanlig förkylning så det är ok att jobba") envisas med att gå till jobbet sjuka för att de inte har råd att stanna hemma eftersom arbetsgivaren inte tycker att de ska jobba hemma längre utan på plats nu när FHM dragit tillbaka den rekommendationen?

Det finns drive in på en ort ca 1,5 mil bort. Det är väl bra det. Det går buss dit, vilket ju också är bra. Fast ska jag när jag har symptom, och som synskadad och med blindkäpp, sätta mig på en okänd buss, ensam, och åka dit till en ort jag inte helt känner till för att testa mig? Eller ska jag be min vän om skjuts, hon som har barn och eget jobb och helst inte vill bli sjuk hon heller?

När det funkar så funkar det bra ("bra" som i att jag kan ju lösa det efter lite krångel, men visst det går ju, inget är optimalt för alla ju), men när det blir så förstoppat som det blev nu när skolan började och smittan steg och många fler därtill skulle smittspåras, så känns det inte som om det fungerar fullt ut. Då hade jag gärna sett det som hos dig!
 
Jag hittade nyheten under covid-uppdateringar på Aftonbladet (idag), men det jag hakade upp mig på är egentligen kanske inte enbart covid-relaterat.

Rekordmånga australiensare vill lämna landet. Särskilt många vill stanna utomlands en längre period.
Under sommaren har ansökningarna om att få lämna landet ökat, och i augusti inkom nästan 40 000, vilket är det högsta sedan mars 2020.
Nästan 14 900 uppger att de vill vara borta i minst tre månader – en tredjedel har godkänts av myndigheterna för gränskontroll.

I Australien måste medborgare ansöka om att få resa utomlands. En ansökan kan göras för flera personer.

Landet har haft relativt låg smittspridning under coronapandemin, men mycket hårda restriktioner.
– Det är helt fruktansvärt. Det har blivit som en polisstat, säger en svenska till Aftonbladet som bor i landet.
Politiker har även jämfört nedstängningarna med naziststyret under andra världskriget.


Menar de verkligen att australiensiska medborgare måste ansöka om att få resa utomlands även i normalfall :confused: ? På semester? Vad kan anledningen till detta vara?
 
Jag hittade nyheten under covid-uppdateringar på Aftonbladet (idag), men det jag hakade upp mig på är egentligen kanske inte enbart covid-relaterat.

Rekordmånga australiensare vill lämna landet. Särskilt många vill stanna utomlands en längre period.
Under sommaren har ansökningarna om att få lämna landet ökat, och i augusti inkom nästan 40 000, vilket är det högsta sedan mars 2020.
Nästan 14 900 uppger att de vill vara borta i minst tre månader – en tredjedel har godkänts av myndigheterna för gränskontroll.

I Australien måste medborgare ansöka om att få resa utomlands. En ansökan kan göras för flera personer.

Landet har haft relativt låg smittspridning under coronapandemin, men mycket hårda restriktioner.
– Det är helt fruktansvärt. Det har blivit som en polisstat, säger en svenska till Aftonbladet som bor i landet.
Politiker har även jämfört nedstängningarna med naziststyret under andra världskriget.


Menar de verkligen att australiensiska medborgare måste ansöka om att få resa utomlands även i normalfall :confused: ? På semester? Vad kan anledningen till detta vara?
Som jag förstår det handlar det om pandemirestriktioner och inte i 'normalfall'.
 
Här (min kommun i Skåne) är det inga problem att få tid för test. Vi testade oss i förra veckan och test för att hämta på apoteket kunde vi boka dagen efter (jag bokade vid lunchtid) och test på ett drive-in ställe kunde jag boka in redan 3 timmar senare.
I min kommun (liten, långt bort från storstäderna) i VGR kan jag boka självtest hos någon av vårdcentralerna i regionen. Min egen har alltid ont om tider och oftast får man vänta i flera dagar. I grannkommunen har jag kunnat boka tid på vårdcentralen samma dag eller dagen efter. Detta bokas via 1177.

Vad jag vet kan vi inte testa oss via apoteken här där jag bor. Allmänheten är alltså helt beroende av vårdcentralerna för att kunna testa sig.

Min arbetsgivare erbjuder självtest, då jag arbetar inom vården. Det självtestet finns tillgängligt på vardagar. Numera behöver jag inte boka in mig genom chefen.
 
I min kommun (liten, långt bort från storstäderna) i VGR kan jag boka självtest hos någon av vårdcentralerna i regionen. Min egen har alltid ont om tider och oftast får man vänta i flera dagar. I grannkommunen har jag kunnat boka tid på vårdcentralen samma dag eller dagen efter. Detta bokas via 1177.

Vad jag vet kan vi inte testa oss via apoteken här där jag bor. Allmänheten är alltså helt beroende av vårdcentralerna för att kunna testa sig.

Min arbetsgivare erbjuder självtest, då jag arbetar inom vården. Det självtestet finns tillgängligt på vardagar. Numera behöver jag inte boka in mig genom chefen.
Väntetiderna på svar gick upp kraftigt när skolorna startade och folk återgick i arbete. Även när man testat sig genom arbetsgivaren, som tidigare alltid gett snabba svar. Senast testade jag mig på fredagen, fick svar på tisdag eftermiddag.
 
I min kommun (liten, långt bort från storstäderna) i VGR kan jag boka självtest hos någon av vårdcentralerna i regionen. Min egen har alltid ont om tider och oftast får man vänta i flera dagar. I grannkommunen har jag kunnat boka tid på vårdcentralen samma dag eller dagen efter. Detta bokas via 1177.

Vad jag vet kan vi inte testa oss via apoteken här där jag bor. Allmänheten är alltså helt beroende av vårdcentralerna för att kunna testa sig.

Min arbetsgivare erbjuder självtest, då jag arbetar inom vården. Det självtestet finns tillgängligt på vardagar. Numera behöver jag inte boka in mig genom chefen.
Här finns som ett ställe man kan köra till och inte ens behöver gå ur bilen. Det finns även ett för folk som kommer gåendes/cyklandes. Båda utomhus såklart. Utöver att man kan hämta på Apotek. VC har jag aldrig blandat in när jag gjort test. Jag antar att de har test men jag har aldrig tänkt tanken då det är så lätt att få tag på test.
 
Här finns som ett ställe man kan köra till och inte ens behöver gå ur bilen. Det finns även ett för folk som kommer gåendes/cyklandes. Båda utomhus såklart. Utöver att man kan hämta på Apotek. VC har jag aldrig blandat in när jag gjort test. Jag antar att de har test men jag har aldrig tänkt tanken då det är så lätt att få tag på test.
Här är vc endast till för de utan bank-id. Typ små barn och äldre. Alla andra får nej. Trots att de inte har bank-id, "skaffa bank-id och hämta ett självtest på Apoteket via 1177" är orden man möts av.
 
Lurigt🦠 grabben har konstaterats med positiv Corona. Verkade vara frisk i två dagar och nu kom febern tillbaka. Tolkar jag 1177 kan symtomfria syskon som varit i karantän få gå till skolan efter 7 dagar?

vi vaccinerade får ju gå och jobba.
 
Jag hittade nyheten under covid-uppdateringar på Aftonbladet (idag), men det jag hakade upp mig på är egentligen kanske inte enbart covid-relaterat.

Rekordmånga australiensare vill lämna landet. Särskilt många vill stanna utomlands en längre period.
Under sommaren har ansökningarna om att få lämna landet ökat, och i augusti inkom nästan 40 000, vilket är det högsta sedan mars 2020.
Nästan 14 900 uppger att de vill vara borta i minst tre månader – en tredjedel har godkänts av myndigheterna för gränskontroll.

I Australien måste medborgare ansöka om att få resa utomlands. En ansökan kan göras för flera personer.

Landet har haft relativt låg smittspridning under coronapandemin, men mycket hårda restriktioner.
– Det är helt fruktansvärt. Det har blivit som en polisstat, säger en svenska till Aftonbladet som bor i landet.
Politiker har även jämfört nedstängningarna med naziststyret under andra världskriget.


Menar de verkligen att australiensiska medborgare måste ansöka om att få resa utomlands även i normalfall :confused: ? På semester? Vad kan anledningen till detta vara?
Det är pandemiregler.
Många aussies äger hus i tex thailand och bali och spenderar månader i andra länder varje år.

Jag vet inte varför regeln om att inte få lämna utan tillstånd kom till...?

Men de släpper bara in ett visst antal varje vecka för att kunna karantäna folk. Därför så svårt att få flyg om man inte har råd med business class, flygbolag tvingas flyga halvfulla plan om ens det...
 
Noterat att det trots allt minskat lite med patienter på IVA senaste dagarna (det uppdateras ju ganska löpande), patienter i slutenvården uppdateras mer sällan så tänkte att det kanske var samma där. Men nej då, från 276 vid förra uppdateringen till 295 senaste. Tidigare så var under 300 patienter inom slutenvården gräsen mellan nivå 2 och 3 (utöver de andra parametrarna alltså). :(
 
Jag lyssnade på våra regionala nyheter på radion idag och då berättade dom att på IVA i våran region har det, sedan i somras, bara vårdats patienter som varit ovaccinerade :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 644
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 501
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp