Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy fan för att avhumanisera och polarisera. Tänk lite längre vetja.

Men ge dig. Jag anser att det är skitkorkat att dels inte vaccinera sig och dels gnälla över att det krävs vaccinpass för vissa saker. Jag vet sedan tidigare att du inte håller med mig och det bryr jag mig faktiskt inte i, du har rätt till din åsikt och jag till min.

Sedan kan jag för mitt liv inte se hur jag avhumaniserat någon?! Jag anser att de är skitkorkade människor, med betoning på MÄNNISKOR.

Tänk lite längre själv innan du får spel :grin:
 
Det är väldigt få som är vaccinerade i Sydafrika. Då är Sydafrika ändå det land i afrika med flest vaccinerade. Jag tror jag hörde att bara 23% fått sin första spruta. I hela afrika är det 7%. Världen har misslyckats med fördelningen av vaccindoserna... det blir en grogrund för nya varianter...

Ja, det ligger på något sådant. Och det är ett stort misslyckande såklart, speciellt när experter varnat för konsekvenser i form av nya mutationer. Men även om det är få vaccinerade, så har det ju rapporterats om omikrongenombrottsinfektioner och att personer som haft covid en eller två gånger fått det igen. Och som du säger har läkaren som larmade pratat om milda symtom, men samtidigt så kanske sjukhusinläggningar vittnar om något annat. Det är väldigt många frågetecken.

Som jag förstår det, hörde något på ekot igår tror jag, har de fått tillräckligt med vaccin. De har till och med fått skicka vidare vaccin för att det riskerade att gå ut i och med att folk inte vaccinerade sig som de hoppats.

Så felet är inte i detta fall brist på vaccin.

Jag läste i någon "gammelmedia" (Hittar inte artikeln nu, ska leta vidare), att det är väldigt svårt att övertyga folk i Sydafrika (landet) att vaccinera sig.
Det är ingen brist på vaccin, man har t.o.m. varit tvungna att returnera/kassera doser där "förbrukas senast"-datumet uppnåtts.

Så för just det landet, så är antagligen "misstro mot myndigheter" ett större problem, än brist på vaccin, för att uppnå en hög vaccinationsgrad.

oops, minst trea på bollen...
DN hade en artikel i söndags, där det bland annat stod:

Är detta resultatet av den snåla tilldelningen av doser åt fattiga länder under den första fasen av den globala vaccinationskampanjen? Så är inte fallet i Sydafrika, enligt sjuksköterskan Thandeka Lebotse. Under flera månader har president Cyril Ramaphosa upprepat att landet har tillräckligt antal doser för att alla vuxna ska kunna få sina sprutor.

När hade ni senast brist på doser?

– Brist? Det har vi inte haft sedan vi började vaccinera i februari. Däremot har det varit tillfällen då vi fått lämna tillbaka överskott som var på väg att passera bäst före-datum, säger Lebotse.
 
Men ge dig. Jag anser att det är skitkorkat att dels inte vaccinera sig och dels gnälla över att det krävs vaccinpass för vissa saker. Jag vet sedan tidigare att du inte håller med mig och det bryr jag mig faktiskt inte i, du har rätt till din åsikt och jag till min.

Sedan kan jag för mitt liv inte se hur jag avhumaniserat någon?! Jag anser att de är skitkorkade människor, med betoning på MÄNNISKOR.

Tänk lite längre själv innan du får spel :grin:
Av den anledningen som jag sällan pratar om covidvaccinet eller politik, ligger lågt för man får ha sin egen åsikt 😅.
Gällande covidvaccinet är jag själv inte vaccinerad för jag inte litar på det helt. Visst om jag visste att jag fick 2 mille pga biverkningar som kan göra mig icke arbetsför så man slipper FK-strul så kan det ju vara hänt. Men drog ännu mer öronen åt mig sedan sambons ingifta systers sambo dog knall fall vilket rapporterats som vaccinbiverkan (rasade ihop 41 år gammal av blodpropp, nyvaccinerad). Jag respekterar både de som vaccinerat sig och inte. Dock märker jag att jag och de i min omgivning som är ovaccinerade håller restriktionerna betydligt mer än de i min omgivning som är vaccinerade som inte tänker sig för alls längre, det skrämmer mig. Men som sagt jag visar respekt åt båda håll :).
 
Av den anledningen som jag sällan pratar om covidvaccinet eller politik, ligger lågt för man får ha sin egen åsikt 😅.
Gällande covidvaccinet är jag själv inte vaccinerad för jag inte litar på det helt. Visst om jag visste att jag fick 2 mille pga biverkningar som kan göra mig icke arbetsför så man slipper FK-strul så kan det ju vara hänt. Men drog ännu mer öronen åt mig sedan sambons ingifta systers sambo dog knall fall vilket rapporterats som vaccinbiverkan (rasade ihop 41 år gammal av blodpropp, nyvaccinerad). Jag respekterar både de som vaccinerat sig och inte. Dock märker jag att jag och de i min omgivning som är ovaccinerade håller restriktionerna betydligt mer än de i min omgivning som är vaccinerade som inte tänker sig för alls längre, det skrämmer mig. Men som sagt jag visar respekt åt båda håll :).

Jag vidhåller min åsikt att det är idiotiskt att inte vaccinera sig men givetvis vill jag inte se tvångsvaccinering heller. Men är en inte vaccinerad får en nog också acceptera att vissa saker är stängda för en, som tex konserter (att gapa över vaccinpass för sådant anser jag också är totalkorkat). Jag ser inga som helst problem med ett vaccinpass för sådant. Ens demokratiska och mänskliga rättigheter är fortfarande intakta men där ingår som sagt inte konserter och sportevent.

Sedan är givetvis min åsikt färgad av att jag är en av de där som förhoppningsvis kommer att överleva tack vare vaccinet samt att min mor kunde mycket väl ha dött som liten då det inte fanns vaccin (polio).

Jag får snart min tredje spruta och jag är fortfarande orolig, dvs jag håller tidigare restriktioner så gott jag kan. Jag inbillar mig inte att jag är odödlig som vaccinerad utan att jag faktiskt har en chans att överleva.
 
Jag vidhåller min åsikt att det är idiotiskt att inte vaccinera sig men givetvis vill jag inte se tvångsvaccinering heller. Men är en inte vaccinerad får en nog också acceptera att vissa saker är stängda för en, som tex konserter (att gapa över vaccinpass för sådant anser jag också är totalkorkat). Jag ser inga som helst problem med ett vaccinpass för sådant. Ens demokratiska och mänskliga rättigheter är fortfarande intakta men där ingår som sagt inte konserter och sportevent.

Sedan är givetvis min åsikt färgad av att jag är en av de där som förhoppningsvis kommer att överleva tack vare vaccinet samt att min mor kunde mycket väl ha dött som liten då det inte fanns vaccin (polio).

Jag får snart min tredje spruta och jag är fortfarande orolig, dvs jag håller tidigare restriktioner så gott jag kan. Jag inbillar mig inte att jag är odödlig som vaccinerad utan att jag faktiskt har en chans att överleva.
Förstår absolut din åsikt där och klokt att du ändå följer restriktionerna; inte alla vaccinerade som tänker så långt.
Ja alltså gnälla över att inte bli insläppt på bio utan covidpass skulle inte falla mig in då jag inte tycker det är rimligt att ens vaccinerade trängs på den ytan ännu :).
Jo det är tur vi har vacciner och mamma var ju i valet och kvalet då hon absolut bör ha den mot covid pga sin ms samtidigt som hon är oerhört läkemedelskänslig så hon tog en stor risk som tog den så var ju pest eller kolera men som väl är har allt gått bra ! Ja du tänk om vi hade sluppit denna skit (coronan alltså) helt och hållet och sluppit allt detta öht men nu är det som det är.
 
Förstår absolut din åsikt där och klokt att du ändå följer restriktionerna; inte alla vaccinerade som tänker så långt.
Ja alltså gnälla över att inte bli insläppt på bio utan covidpass skulle inte falla mig in då jag inte tycker det är rimligt att ens vaccinerade trängs på den ytan ännu :).
Jo det är tur vi har vacciner och mamma var ju i valet och kvalet då hon absolut bör ha den mot covid pga sin ms samtidigt som hon är oerhört läkemedelskänslig så hon tog en stor risk som tog den så var ju pest eller kolera men som väl är har allt gått bra ! Ja du tänk om vi hade sluppit denna skit (coronan alltså) helt och hållet och sluppit allt detta öht men nu är det som det är.

Jag och särbon (som också är fullvaccinerad) hade tänkt börja gå på bio igen. Som läget är nu törs vi inte, det känns som en alltför stor risk.
 
Jag förstår inte folk som åkt utomlands sedan start av corona. Tänk att bli fast utomlands och hamna på sjukhus i ett land där du inte kan behärska språket :nailbiting:
Exakt! Och inte bara det, att bli fast i ett land där man får till egen bekostnad kanske bo på karantänshotell eller helt enkelt inte kommer ut från då omvärlden satt flygstopp från just det landet. Kan bli kostsamt och oroligt att bli fast i 'en härd'.
 
Men ge dig. Jag anser att det är skitkorkat att dels inte vaccinera sig och dels gnälla över att det krävs vaccinpass för vissa saker. Jag vet sedan tidigare att du inte håller med mig och det bryr jag mig faktiskt inte i, du har rätt till din åsikt och jag till min.

Sedan kan jag för mitt liv inte se hur jag avhumaniserat någon?! Jag anser att de är skitkorkade människor, med betoning på MÄNNISKOR.

Tänk lite längre själv innan du får spel :grin:
Min reflektion om din första kommentar om fotot var mer att jag tror uppmaningen att bojkotta är till de som vaccinerat sig men ”står i solidaritet med ovaccinerade för att försvara medicinskt självbestämmande”.:confused: De finns på riktigt. Läste senast någon proffsmusiker som inte tänkte ge konserter så länge vaccinpass krävs för det exkluderar del av hans publik. 🤷‍♀️ Han bojkottar sig själv som statement.
 
Jag tycker nog att den här hysterin som visas upp avseende omikron-varianten, kan vara prematur.

Att avvakta lite är väl bra, att testa, är väl bra. Men superrestriktioner innan vi riktigt vet? Nej, förutom att det är lämpligt att alla som reser (inte endast från Afrika) testas.

Men istället för att bli hysteriska, så borda vi vara hoppfulla, för det här kanske är en/den varianten vi väntat på:

Den som blivit "snäll", men smittsam, eftersom det evolutionärt sett, är idiotiskt för ett virus, att döda sina värdar.

Enligt rapporter från Sydafrika, så har alla hittills drabbade fått milda symtom.

Och visst någon enstaka gammal och skör, kanske stryker med, av den här varianten istället för av vinterkräksjukan, säsongsinfluensan, eller urinvägsinfektion.

Det är kanske nu, vi fått en variant av Covid-19, som gör att sjukdomen bara blir en i raden av alla mer eller mindre smittsamma infektionssjukdomar, som vi kan råka ut för.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8VjGQ/lakaren-som-upptackte-omikron-varlden-overreagerar
 
Min reflektion om din första kommentar om fotot var mer att jag tror uppmaningen att bojkotta är till de som vaccinerat sig men ”står i solidaritet med ovaccinerade för att försvara medicinskt självbestämmande”.:confused: De finns på riktigt. Läste senast någon proffsmusiker som inte tänkte ge konserter så länge vaccinpass krävs för det exkluderar del av hans publik. 🤷‍♀️ Han bojkottar sig själv som statement.
Perfekt, färre som kan smittas när det är en musiker färre att dra igång konserter!
 
Jag förstår inte folk som åkt utomlands sedan start av corona. Tänk att bli fast utomlands och hamna på sjukhus i ett land där du inte kan behärska språket :nailbiting:
Eller drar med sig hem smitta och smittar släkt och vänner osv.

Det är egoistiskt.
Tycker att vi behöver roa oss lite nu, vi behöver komma ut- handla lite, gå på restaurang osv, men kanske, kanske vore det bättre att inte resa utomland? Kanske vore avstånd något att hålla på? Arbeta hemma för den som kan? Allt det som i sig inte påverkar livet sådär fasligt mycket egentligen. För vad gör avstånd i affärerna tex. Jag kan inte se något negativt med det. Och att inte gå hemifrån vid minsta symptom osv.
 
Ja, jag avstår också konserter och stora trängselevent ett tag till. Från 1 december behöver inte vaccinerade hålla avstånd mellan sällskapen längre på 100+-event, och det känner jag mig inte riktigt bekväm med just nu.
Förstår inte varför man ska gå på så stora event nu.... Jag är nöjd med att träffa de få jag träffar, kunna handla, hämta mat, ibland kanske äta ute osv.

Jag skulle vilja gå på bio i juni nästa år, hoppas på minskad smittspridning till dess ;)
 
Förstår inte varför man ska gå på så stora event nu.... Jag är nöjd med att träffa de få jag träffar, kunna handla, hämta mat, ibland kanske äta ute osv.

Jag skulle vilja gå på bio i juni nästa år, hoppas på minskad smittspridning till dess ;)

Jag gick på bio ganska många gånger under pandemirestriktionerna. Då var det perfekt och säkert med avstånd. Var på en film med sonen nu efter att restriktionerna släppts och det var mer kaosartat. Nu avstår jag tillsvidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 751
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 534
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp