Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför är det bättre alls?

Med 84000 besök (antar att siffran avser antalet besök inte individuella besökare men jag är inte säker) innebär det att varje person delade arenan med X tusen andra samtidigt i ett antal timmar. Den är stor, men utrymmet är ändå mer samlat än det på en flygplats som i mångt och mycket är en plats avsedd för att röra sig igenom. Antalet som var och en var på Friends samtidigt som varierade naturligtvis väldigt mycket beroende på vilken del av föreställningen man besökte, men jag tvivlar på att jag kommer att dela utrymme med fler någonsin under min resa.

Munskydd ska användas på Arlanda. Flygbolaget har krav på vaccinationspass alternativ PCR-test ej äldre än X timmar. Munskydd måste användas under hela flygningen utom när man äter och det ska göras i omgångar. Antalet passagerare på planet är max ett par hundra. Jag räknar med att munskydd ska användas på flygplatsen vid mellanlandningen. I Egypten kommer man bara in om man har Covid-pass eller PCR-test ej äldre än X timmar.

Fanns dessa säkerhetsåtgärder vid SIHS? Hade alla Covid-bevis alt negativ test, åt vid utpekade tillfällen och bar munskydd när de inte åt/drack? TILLÄGG: Dessutom ingår det delvis att jubla och ropa när man är publik på en stor ryttartävling - något som definitivt ökar risken för smittspridning.

Nu menar jag inte att de som deltog vid SIHS inte skulle ha gjort det. Jag vill sätta saker i perspektiv. Och kan faktiskt inte förstå hur en sak kan vara något som ska skammas i oändlighet på Buke utan att det tycks finnas någon kunskap om vilka åtgärder som faktiskt vidtas för att göra det så säkert som det går.
Tror du missuppfattade mig. Menade att sitta trångt på SIHS förmodligen inte är så mycket mindre farligt än en väl planerad utlandssemester.
 
Två fel gör inte ett rätt?

Du pratar om skammande, och ja jag anser nog att det normalt i klimatförändringarnas tid finns skäl till skammande av nöjesflygande, än mer under en pandemi. Men däremot tycker jag inte att man ska gå till personangrepp, men jag önskar att min omvärld kunde sätta sig själva åt sidan lite i det stora sammanhanget - oavsett det gäller klimatet eller pandemin - just nu är dessa två starka skäl att tänka om, tänka till och avstå resande som inte är nödvändigt
Det är väl ändå den sammanlagda belastningen för en person som är det viktigaste inte exakt vad man gör oavsett om det gäller pandemin eller koldioxidbelastningen.
 
Jag har hört att covid kan ge neurologiska symptom, men jag börjar undra om den inte kan ge psykisk ohälsa också. Jag kan annars inte förklara alla dessa mer eller mindre vansinniga och helt orimliga konspirationsteorier som har uppstått. Jag brukar vara inne på LinkedIn en del, men har nästan fått sluta med det, då varannat inlägg handlar om coronaviruset, vaccinet och vaccinpass.

Jag kan absolut förstå att man kan känna tveksamhet inför vaccinet och inte vilja vaccinera sig av den orsaken, men när man är övertygad om att det är ett gift som alla världens regeringar kommit överens om att injicera sina medborgare med för att döda dem eller göra dem till humanoider (ändra det mänskliga DNA:t), då har man tappat all rim och reson. Sådana förföljelsemanier brukar man bara se hos svårt psykiskt sjuka människor. Jag blir också mörkrädd av allt hat som framför allt sprids om Bill Gates och (i lite mindre utsträckning) Anthony Fauci. Visst är Bill Gates rik och därmed inflytelserik, men han kan inte styra och påverka en hel värld.

Jag tycker också att argumentet att alla restriktioner (t.ex vaccinpasset) som införs egentligen har till syfte att kontrollera befolkningen, är så märkligt. Om en regering verkligen skulle vilja ta kontroll, varför skulle de behöva ta omvägen via ett virus? I länder där det sker statskupper t.ex, behöver de inte några svepskäl för att ta makten. Vi förser ju redan omvärlden med all upptänklig information och kontrollmöjligheter av oss själva när vi använder sociala medier och betalar via kontokort, för att bara ta några exempel.
Du har inte mycket erfarenhet av konspirationsteorier ser jag. Tro mig det där är inte värre än de gamla väl ingångna.

Angående att ta omväg via virus för att kontrollera befolkningen så är det snarare intelligent att gripa tillfället i flykten än konstigt. Det man vill göra om man vill kontrollera befolkningen (nej jag tror inte det är planen i Sverige men det sker garanterat på andra platser) är att man helst vill få det att låta rimligt att flytta gränserna för vad som är acceptabelt. Får du befolkningen med på det tåget och gärna drivande så slipper du opposition mot besluten.
Det som oroar mig med det här i Sverige är att även här flyttas gränsen för det acceptabla och med det kraftiga antidemokratiska krafter som rör sig i samhället nu så kan det ta en ände med förskräckelse för är gränsen flyttad i folks sinne så tar det lång tid att återbörda den till utgångspunkten och den tiden har vi kanske inte.
 
Jag är inte så enormt positivt inställd till lättvindigt resande under pandemin, men ditt reseplanerande som du återgav i något inlägg tidigare låter inte heller lättvindigt.
Nej, det är inte lättvindigt. Jag planerar alltid ganska mycket, men det brukar gå fort eftersom jag är både snabb och van. Men saker ändrar sig. För kanske tre år sedan började jag utvärdera inför varje resa var jag skulle lägga de pengar jag satsade på klimatkompensation. Nu har även smittspridningsaspekten kommit in som en faktor att ta hänsyn till och hålla mig uppdaterad inom. Ännu mer planerande, helt enkelt.
 
Jag har ett par också som avlidit som rapporterats som biverkningar. Även som blivit sjuka kort därefter som också rapporterats. Så visst händer det. Det har varit allt från hjärtstopp till hjärninfarkt till blodpropp och problem med lungorna. Även om det säkert är sällsynt (gentemot hur många vaccinationer som ges) så sker det.
Och igår dog en till (ingift i släkten) med misstänkt biverkning, vaccin och 1 dag senare död i stroke. Detta börjar faktiskt bli lite obehagligt för min del.
 
Och igår dog en till (ingift i släkten) med misstänkt biverkning, vaccin och 1 dag senare död i stroke. Detta börjar faktiskt bli lite obehagligt för min del.
Beklagar! :( Jag drar mig för detta just för jag inte vill vara labbråtta som befolkningen verkar vara. Oftast går det bra men där de inte gör det är tragiskt för enskilde individ med anhöriga :heart.
 
Fast det där med labbråtta känns lite väl, det kan ju hända att någon råkar dö av en välbeprövad medicin också. Och så okända är inte vaccinerna.
För min del känns detta för oprövat därav jag får känslan av "labbråtta", vi ser ju om några år hur det går med detta när det funnits på marknaden längre än hitills tänker jag :). Kända läkemedel vet vi ju biverkningarna. Atarax tex har ökad tendens för att orsaka hjärtstopp, många äldre får magsår som kan gå illa av enkel trombyl tex men där vet man ju vinsten och risken då de funnits ett tag.
 
För min del känns detta för oprövat därav jag får känslan av "labbråtta", vi ser ju om några år hur det går med detta när det funnits på marknaden längre än hitills tänker jag :). Kända läkemedel vet vi ju biverkningarna. Atarax tex har ökad tendens för att orsaka hjärtstopp, många äldre får magsår som kan gå illa av enkel trombyl tex men där vet man ju vinsten och risken då de funnits ett tag.
Rent krasst så är nog vaccinen mycket väl beprövade med tanke på hur många doser som givits. Jag tänker då på mer kortsiktiga biverkningar (inom 1 år eller 2) få läkemedel är så testade faktiskt. Och vet definitivt vinsten av vaccinet.

Folk dör hela tiden, en del - även yngre . helt oväntat och det med och utan vaccination. Det är så lätt att tillskriva det vaccinationen men det skulle vara konstig om vaccinen förebyggde mot stroke, blodpropp mm. Det är väl miljarder doser vid det här laget.
 
Beklagar! :( Jag drar mig för detta just för jag inte vill vara labbråtta som befolkningen verkar vara. Oftast går det bra men där de inte gör det är tragiskt för enskilde individ med anhöriga :heart.

Det handlar om att väga risker

- Om jag inte vaccinerar mig: hur stor är risken att få covid? Hur stor är risken att gå runt som en Pest-Mary och sprida covid? Hur stor är risken att jag blir allvarligt sjuk eller dör om jag får covid? Hur stor är risken för dem jag riskerar smitta? Här vet vi att vi har väldigt, väldigt många dödsfall och hög belastning för sjukvården och stor påverkan på många länders ekonomier (fler döda)
Mot
- Om jag vaccinerar mig: hur bra skydd mot covid ger vaccinen? Hur mycket minskar de risken att jag smittar? Vilka biverkningar finns och hur stora är riskerna? Här vet vi att vi sannolikt kommer att ha några döda. MEN I Sverige har i runda slängar en på 100 av de med bekräftad covid dött (1,2 milj fall, drygt 15 000 döda). Vore vaccinet lika farligt som sjukdomen borde vi på 7 miljoner vaccinerade ha en ytterligare överdödlighet på 70 000 eller åtminstone någon bråkdel av det (om vi t.ex. utgår ifrån att de flesta fall av covid inte bekräftats). Så många döda går inte att dölja - det normala antalet döda i Sverige per år är 92 000. Även ett par tusen "extra" döda skulle märkas i statistiken (Fanns det en konspiration så skulle de behöva förklara varför folk försvann).

Tyvärr är vi inte rationella utan vi övervärderar ofta anekdotisk bevisning/egen erfarenhet och vi övervärderar exotiska faror (fler är rädda för hajar än för bilar, för terrorister än för badkarskanter).

Men: Om du ska vänta och se att vaccinet är helt säkert - kommer det vara en lång tid då du har en betydligt högre risker att få covid och att sprida covid. Du kommer dessutom att vara beroende av att ANDRA ska ta risken med vaccin för dig och din familj (om du inte har en alternativ lösning - vad gör vi istället för vaccin?).
 
Fördelningen av misstänkta biverkningsfall verkar ligga proportionellt i linje med risken för att dö i Covid-19 eller dö överhuvudtaget. Med tanke på att antalet dödsfall är väldigt lågt verkar det lite för vanligt med att vaccinationsmotståndare har fall "nära". Det är totalt 259 som dött inom en kortare tidsperiod efter vaccinering, dvs misstänkt men ej sannolikhetsbedömd koppling, med Comirnaty och 30 med Spikevax. På de 14,7 miljoner doser vaccin som administrerats i vårt land.

Men i någons närhet finns såklart de 6 kvinnor och de 6 män som dött med misstänkt biverkning under 50 år totalt i vårt land, av Comirnaty eller Spikevax.

Under samma tid dog drygt 1.000 personer ur samma åldersgrupp i självmord, ~10.000 i cancer och 174 av Covid-19 i samma åldersgrupp.
 
Det handlar om att väga risker

- Om jag inte vaccinerar mig: hur stor är risken att få covid? Hur stor är risken att gå runt som en Pest-Mary och sprida covid? Hur stor är risken att jag blir allvarligt sjuk eller dör om jag får covid? Hur stor är risken för dem jag riskerar smitta? Här vet vi att vi har väldigt, väldigt många dödsfall och hög belastning för sjukvården och stor påverkan på många länders ekonomier (fler döda)
Mot
- Om jag vaccinerar mig: hur bra skydd mot covid ger vaccinen? Hur mycket minskar de risken att jag smittar? Vilka biverkningar finns och hur stora är riskerna? Här vet vi att vi sannolikt kommer att ha några döda. MEN I Sverige har i runda slängar en på 100 av de med bekräftad covid dött (1,2 milj fall, drygt 15 000 döda). Vore vaccinet lika farligt som sjukdomen borde vi på 7 miljoner vaccinerade ha en ytterligare överdödlighet på 70 000 eller åtminstone någon bråkdel av det (om vi t.ex. utgår ifrån att de flesta fall av covid inte bekräftats). Så många döda går inte att dölja - det normala antalet döda i Sverige per år är 92 000. Även ett par tusen "extra" döda skulle märkas i statistiken (Fanns det en konspiration så skulle de behöva förklara varför folk försvann).

Tyvärr är vi inte rationella utan vi övervärderar ofta anekdotisk bevisning/egen erfarenhet och vi övervärderar exotiska faror (fler är rädda för hajar än för bilar, för terrorister än för badkarskanter).

Men: Om du ska vänta och se att vaccinet är helt säkert - kommer det vara en lång tid då du har en betydligt högre risker att få covid och att sprida covid. Du kommer dessutom att vara beroende av att ANDRA ska ta risken med vaccin för dig och din familj (om du inte har en alternativ lösning - vad gör vi istället för vaccin?).
Fast en "pest-mary" riskerar man ju att vara även som vaccinerad vilket är ett klart minus då många (inte alla! ) vaccinerade ränner runt så fort injektion tagits.
 
Fördelningen av misstänkta biverkningsfall verkar ligga proportionellt i linje med risken för att dö i Covid-19 eller dö överhuvudtaget. Med tanke på att antalet dödsfall är väldigt lågt verkar det lite för vanligt med att vaccinationsmotståndare har fall "nära". Det är totalt 259 som dött inom en kortare tidsperiod efter vaccinering, dvs misstänkt men ej sannolikhetsbedömd koppling, med Comirnaty och 30 med Spikevax. På de 14,7 miljoner doser vaccin som administrerats i vårt land.

Men i någons närhet finns såklart de 6 kvinnor och de 6 män som dött med misstänkt biverkning under 50 år totalt i vårt land, av Comirnaty eller Spikevax.

Under samma tid dog drygt 1.000 personer ur samma åldersgrupp i självmord, ~10.000 i cancer och 174 av Covid-19 i samma åldersgrupp.
jag vet faktiskt ingen vaccinmotståndare som upplevt dödsfall på nära håll, men så känner jag inte så många motståndare heller.
 
Jag beklagar! Det låter hemskt att din omgivning råkat illa ut i så stor utsträckning. Var de kärnfriska etc.?
Inte den sista, han fick sin 3e dos och sen dog han. Så han var ju i "riskgruppen" (han var över 80 år). Läkaren skulle rapportera in det som vaccin-relaterat eller vad det heter.
 
jag vet faktiskt ingen vaccinmotståndare som upplevt dödsfall på nära håll, men så känner jag inte så många motståndare heller.

Nej, jag läser bara lite för ofta om det i olika sammanhang där det är ganska tydligt att det anförs som ett argument mot att ta vaccinet och anar starkt att det finns en misalignment mellan denna frekvens och verkligheten. Det gör det inte mindre tragiskt för de extremt få som faktiskt har dött med misstänkta biverkningar; även om jag tycker antalet måste sättas i ett sammanhang där man förstår risknivån.
 
Fast en "pest-mary" riskerar man ju att vara även som vaccinerad vilket är ett klart minus då många (inte alla! ) vaccinerade ränner runt så fort injektion tagits.
I viss mån - men risken att man bär smittan är betydligt lägre om man vaccinerat sig. Dessutom skulle jag vilja se statistik på att vaccinerade verkligen tar så mycket högre risker än ovaccinerade.
 
Det nämns lite här och var i den här tråden att vaccinet inte minskar smittspridningen som man hade hoppats, är det verkligen så? Jag har läst att vaccinet minskar risken för både smitta, allvarlig sjukdom och vidare smittspridning som förväntat och ibland även bättre än förväntat.

Tex den här svenska studien visar ju att det varit betydligt mindre smittspridning i familjer där många är vaccinerade:
https://www.umu.se/nyheter/vaccination-kopplad-till-minskad-smittspridning-inom-familjen_10968308/

På folkhälsomyndighetens sida där de presenterar statistik för genombrottsinfektioner ser det ju också ut som att vaccinet verkligen hjälper mot smittspridning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 754
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 534
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp