Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det nämns lite här och var i den här tråden att vaccinet inte minskar smittspridningen som man hade hoppats, är det verkligen så? Jag har läst att vaccinet minskar risken för både smitta, allvarlig sjukdom och vidare smittspridning som förväntat och ibland även bättre än förväntat.

Tex den här svenska studien visar ju att det varit betydligt mindre smittspridning i familjer där många är vaccinerade:
https://www.umu.se/nyheter/vaccination-kopplad-till-minskad-smittspridning-inom-familjen_10968308/

På folkhälsomyndighetens sida där de presenterar statistik för genombrottsinfektioner ser det ju också ut som att vaccinet verkligen hjälper mot smittspridning.
Ja, det stämmer. Jag har ingen länk på rak arm (men jag har säkert delat något om saken tidigare i tråden). Det är också en av orsakerna till att man valt att återinföra testning av vaccinerade och hemkarantän om en familjemedlem är smittad. Vidare så har FHM uttalat sig om att det ses som att det bara kommer ha en mild effekt på smittspridningen med vaccinationspass, snarare än någon krafitg effekt.
 
Ja, det stämmer. Jag har ingen länk på rak arm (men jag har säkert delat något om saken tidigare i tråden). Det är också en av orsakerna till att man valt att återinföra testning av vaccinerade och hemkarantän om en familjemedlem är smittad. Vidare så har FHM uttalat sig om att det ses som att det bara kommer ha en mild effekt på smittspridningen med vaccinationspass, snarare än någon krafitg effekt.
Vaccinpass och vaccin är ju inte samma sak. Att vaccinpass har mild effekt på smittspridning är ju något helt annat än att vaccin har mild effekt på smittspridning.

Jag har sett flera studier som tyder på att vaccin minskar risk för smittspridning, så jag får inte ihop det. Men jag anser ju att det är självklart att det fortfarande finns en risk, det är ju inte förvånande alls.
 
Vaccinpass och vaccin är ju inte samma sak. Att vaccinpass har mild effekt på smittspridning är ju något helt annat än att vaccin har mild effekt på smittspridning.

Jag har sett flera studier som tyder på att vaccin minskar risk för smittspridning, så jag får inte ihop det. Men jag anser ju att det är självklart att det fortfarande finns en risk, det är ju inte förvånande alls.
Förvisso.

Alltså, det minskar väl risken till viss del, man är exempelvis kanske smittsam en kortare period om man är vaccinerad. Däremot så är det väl just så att man hoppats att effekten vad gäller smittspridning skulle varit bättre, även om den fortfarande är bra för allvarlig sjukdom och död.
 
Förvisso.

Alltså, det minskar väl risken till viss del, man är exempelvis kanske smittsam en kortare period om man är vaccinerad. Däremot så är det väl just så att man hoppats att effekten vad gäller smittspridning skulle varit bättre, även om den fortfarande är bra för allvarlig sjukdom och död.
Jag har läst att man också sprider mindre smittpartiklar som vaccinerad och att de partiklar man sprider inte är lika bra på att infektera andra. Som de beskriver här: https://svenska.yle.fi/a/7-10007748
 
Har också läst det där.

Suck, jag vet att jag faktiskt ha läst vilken artikel som FHM baserade beslutet att testa vaccinerade igen, på. Men hittar den inte så enkelt som jag hade hoppats!
Ja alltså jag förstår ju att det finns resultat som spretar åt lite olika håll, det är förväntat. Jag tycker inte heller att det är konstigt att man väljer en försiktig hållning när kunskapslänget är nytt och oklart (det kan ju inte vara annat i en sån här situation). Jag har dock reagerat när jag sett inlägg i den här tråden vid flera tillfällen där det liksom så självklart står att vaccinerade sprider mkt smitta osv, när det faktiskt finns studier som visar tvärt om.

Jag tycker alla ska vara försiktiga, men det har låtit så negativt på ett sätt som inte stämmer överens med den bild jag har fått när jag läst om olika fynd. Ingen vinner ju på att man får vaccinen att framstå som sämre än de kanske är :)
 
I viss mån - men risken att man bär smittan är betydligt lägre om man vaccinerat sig. Dessutom skulle jag vilja se statistik på att vaccinerade verkligen tar så mycket högre risker än ovaccinerade.
Statistik vet jag förvisso ingen ( om det ens finns) men jag ser ju beteendet i min egen omgivning att det skiljer sig åt.
 
Ja alltså jag förstår ju att det finns resultat som spretar åt lite olika håll, det är förväntat. Jag tycker inte heller att det är konstigt att man väljer en försiktig hållning när kunskapslänget är nytt och oklart (det kan ju inte vara annat i en sån här situation). Jag har dock reagerat när jag sett inlägg i den här tråden vid flera tillfällen där det liksom så självklart står att vaccinerade sprider mkt smitta osv, när det faktiskt finns studier som visar tvärt om.

Jag tycker alla ska vara försiktiga, men det har låtit så negativt på ett sätt som inte stämmer överens med den bild jag har fått när jag läst om olika fynd. Ingen vinner ju på att man får vaccinen att framstå som sämre än de kanske är :)
Här är en stor brittisk studie som rör just vaccinationseffektivitet och hushållskontakter, där man menar att fynden hjälper till att förklara hur deltavarianten sprids även i samhällen där det återfinns en hög vaccinationstäckning.

"Our findings help to explain how and why the delta variant is being transmitted so effectively in populations with high vaccine coverage. Although current vaccines remain effective at preventing severe disease and deaths from COVID-19, our findings suggest that vaccination alone is not sufficient to prevent all transmission of the delta variant in the household setting, where exposure is close and prolonged. Increasing population immunity via booster programmes and vaccination of teenagers will help to increase the currently limited effect of vaccination on transmission, but our analysis suggests that direct protection of individuals at risk of severe outcomes, via vaccination and non-pharmacological interventions, will remain central to containing the burden of disease caused by the delta variant."
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00648-4/fulltext

Fast ingen vinner ju heller på att invagga någon i en "falsk trygghet" vad gäller smittspridning, det är liksom ingen anledning i sig att låta bli att vaccinera sig, effekten är fortfarande god vad gäller allvarlig sjukdom och död. Samtidigt så finns det ju skäl till att FHM valt att testa även vaccinerade, och att även vaccinerade hushållskontakter ska vara hemma och testa sig vid konstaterad smitta i familjen. Det blir väl förmodligen ännu viktigare att ha i åtanke med omikron, även om siffrorna i dagsläget är ofullständiga. :)
 
Jag funderar på detta med Omikron-varianten.
Såvitt jag förstått, av det lilla jag har läst, så verkar den vara smittsam men ge betydligt mildare sjukdomssymptom.
OM det är så, så vore det väl toppen att låta den ta över? Då lär vi ju vara närmare den mildare förkylningen, som de tror att det kommer vara i framtiden...
 
Det förekommer, i synnerhet i antivaxx kretsar, ganska många påstående om många och svåra biverkningar av vaccin mot covid-19.

Det märkliga är att när det ställs frågor om vilka biverkningarna är, hur många som anses ha avlidit AV vaccinet (alltså att kausalitet skulle vara fastställd), hur gamla de som avlidit varit, om det var personer i specifika riskgrupper m.m., så kommer det aldrig något svar.

Möjligtvis dyker det upp en länk till någon artikel/youtube film, som kommer från en antivaxx källa, med ett iofs verkligt fall med någon som avlidit strax efter en vaccinering, men där kausaliteten inte alls är fastställd, eller så gäller det något av de kända fallen med blodkoagulationsrubbningar, som kom av AZ-vaccinet.

Att gamla och sköra som bor på äldreboende eller särskilda boenden, eller som fortfarande bor hemma men som som står på tröskeln till att inte längre klara sig hemma, avlider i nära anslutning till vaccinering, är egentligen inte så konstigt. Det är personer som inte har så lång tid kvar, och som kan avlida av vad som helst, inom en snar framtid.
 
Jag funderar på detta med Omikron-varianten.
Såvitt jag förstått, av det lilla jag har läst, så verkar den vara smittsam men ge betydligt mildare sjukdomssymptom.
OM det är så, så vore det väl toppen att låta den ta över? Då lär vi ju vara närmare den mildare förkylningen, som de tror att det kommer vara i framtiden...
Grejen är väl att vi vet för lite ännu.
 
Jag funderar på detta med Omikron-varianten.
Såvitt jag förstått, av det lilla jag har läst, så verkar den vara smittsam men ge betydligt mildare sjukdomssymptom.
OM det är så, så vore det väl toppen att låta den ta över? Då lär vi ju vara närmare den mildare förkylningen, som de tror att det kommer vara i framtiden...
Vi vet ju som sagt inte ännu. Det är först när den får spridning och når äldre och riskgrupper man kan säga något. Sen tänker jag att bara det faktum att den tar sig förbi vaccinet visar ju på att det är en potent smitta - som kan förändras utefter sina förutsättningar hos värden.

Tycker att den här läkaren förklarar riskerna bra
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 264
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 678
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp