Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 13

Oj, hur lyckas du läsa in det? Det står ju till och med i den citerade texten "Senare på fler ställen."

Att man börjar i de tre största städerna, dit många dessutom pendlar från mindre städer och där det rimligen finns störst behov, är väl inte särskilt konstigt?
Man ska ju inte pendla om man har symptom.... förutom om man har bil och det är rätt många som inte har det i dag då det inte finns samma behov om man bor i en stad eller ort där tåg och buss går alldeles utmärkt.

Jag läste inte in det. Det var ett svar på bristen på ställen att hämta testkit. Och senare, varför inte dra igång det på fler ställen direkt, det är stora behov på många ställen, Skåne är bra mycket mer än tre städer. Under topparna förra året och året innan tog test upp till en vecka där jag bor, så att det är som det är nu är inget konstigt- att satsa lite mer utspritt vore då att föredra och inte "senare" vilket gissningsvis är när behovet inte längre kvarstår, om man ser till hur snabb regionen är.
 
Man ska ju inte pendla om man har symptom.... förutom om man har bil och det är rätt många som inte har det i dag då det inte finns samma behov om man bor i en stad eller ort där tåg och buss går alldeles utmärkt.

Jag läste inte in det. Det var ett svar på bristen på ställen att hämta testkit. Och senare, varför inte dra igång det på fler ställen direkt, det är stora behov på många ställen, Skåne är bra mycket mer än tre städer. Under topparna förra året och året innan tog test upp till en vecka där jag bor, så att det är som det är nu är inget konstigt- att satsa lite mer utspritt vore då att föredra och inte "senare" vilket gissningsvis är när behovet inte längre kvarstår, om man ser till hur snabb regionen är.
Ok, då läser du med en betydligt större skopa cynicism än jag 🤷‍♀️ För mig känns det logiskt att de inte kan lansera en ny tjänst, eller vad man nu vill kalla det, överallt samtidigt och att man då börjar i de städer där det finns och rör sig flest människor som kan behöva den. Naturligtvis är Region Skåne medvetna om att det finns fler städer i Skåne och att det finns behov även där, att insinuera något annat och använda det som bas för att klaga när de försöker göra något bra är lite tråkigt tycker jag.
 
Visst sa de på radion i dag att man nu inte behöver ha 6 månader sen andra dosen för att få ta tredje sprutan? Eller har jag drömt det?
 
Ok, då läser du med en betydligt större skopa cynicism än jag 🤷‍♀️ För mig känns det logiskt att de inte kan lansera en ny tjänst, eller vad man nu vill kalla det, överallt samtidigt och att man då börjar i de städer där det finns och rör sig flest människor som kan behöva den. Naturligtvis är Region Skåne medvetna om att det finns fler städer i Skåne och att det finns behov även där, att insinuera något annat och använda det som bas för att klaga när de försöker göra något bra är lite tråkigt tycker jag.
Ja förlåt, jag bör förstås se det positiva.

Nå, "de städer som det finns och rör sig flest människor som kan behöva den", förlåt min bondiska inställning ;), jag är från en skitliten by även om jag bott i Malmö några år och pendlat dit under flera år...Malmö, Lund och Helsingborg täcker ju inte ens en liten del av Skåne, jag är väldigt förvånad över att de inte ens kunde anstränga sig till att dra till med säg... två städer till för att täcka in RESTEN av Skåne också, säg Kristianstad och typ Ystad. på så vis kan bilburna folk i respektive ende av Skåne lätt hämta sig ett testkit i en låda, jämfört med att ta bilen och köra tvärs över Skåne för att komma åt et test i typ Lund. Därav min reaktion faktiskt- att som vanligt är det de därade tre städerna som prioriteras.

Bara att hålla tummarna att lanseringen av tjänsten faller väl ut så att den går att genomföra på fler ställen typ nästa vecka osv.
 
Varför har inte fler regioner gjort som Halland när det kommer till testningen? Här har de ställt ut stora isolerade lådor på utvalda vc, uppe vid sjukhuset och på vaccinationscentraler. Där kan man under dagtid hämta ett test som har en kod på ytterpåsen som ska registreras på 1177. Sen är det bara att utföra testet och sen lägga provröret (i medföljande påse) i den andra halvan av lådan som är låst. Röret är märkt med samma kod som just reggat på 1177.
Sen tar det upp till 3 dagar för svar iofs, men ingen väntetid för att få testa sig. Jag och även min pv fick båda svar efter ca 1 1/2 dygn.

Det är min övertygelse att om man hade gjort så i Stockholm så hade folk hämtat hem tester för att inte riskera bli utan, och även testat sig i parti och minut i förebyggande syfte.
Lådor med tester finns även i Kalmar län. Problemet är att folk tar med sig fler än de behöver. De kan inte heller lägga ut obegränsat med tester i lådorna eftersom det inte finns tillräckligt med kapacitet att analysera dem. Utan det läggs ut ett antal nya tester i lådorna några gånger om dagen, så får man hoppas att man lyckas komma medan det finns tester kvar...
 
Personen försökte så gott hen kunde, visst blev det fel. Alla har det inte så lätt i vår digitala värld. Det är många som har problem med bokningarna. Jag gissar att hen blev hänvisad till sidan hen redan försökt att boka via och misslyckats.
Absolut, hen försökte göra rätt. Och det är förvirrande, med allt som sker. Men hen hade behövt stanna utanför sjukhuset/vårdcentralen.
 
Hörde på nyheterna att här ska man undvika testa sig nu om man inte tillhör tex vårdpersonal. För det är för högt tryck på labbet som utför testerna. Tur jag beställde ett par hemtest häromdagen, för det är vad som rekommenderas nu tydligen.
 
Och om man inte har bil?

Det låter ju lite onödigt att ha personal till att samla in tester, men det kan väl knappast vara det som gör att det inte finns tider? Jag menar om det nu ska öka tillgängligheten att byta till låda?

Här finns en teststation för de som kommer med bil och en teststation för de som kommer gående eller med cykel. Sen kan man skicka någon närstående att hämta test på apotek om det passar en bättre.
 
Hörde på nyheterna att här ska man undvika testa sig nu om man inte tillhör tex vårdpersonal. För det är för högt tryck på labbet som utför testerna. Tur jag beställde ett par hemtest häromdagen, för det är vad som rekommenderas nu tydligen.
Samma i vår region. Du kan endast testa dig på plats som vårdpersonal. Dessutom hinner de inte med smittspårningen och när smittspårningen inte funkar får man ju ta sitt eget ansvar. Bara hoppas alla fattar att göra det...
 
Där jag bor bokar man tid på 1177, sen åker man till en plats och har man bil parkerar man så kommer det fram en person och så får man lägga sitt ID i en plastficka. Sedan går personen iväg och hämtar ett test. Man testar i bilen och när det är klart sträcker man ut testet via rutan och så kommer nån och hämtar det. Kommer man till fots gör man samma sak fast det finns ett typ partytält att stå i när man testar sig.
Den som hämtar testet har skyddsutrustning och nån slags tång som den använder för att lämna och ta emot.
Nu vet jag inte hur köerna är för tillfället, men tidigare har man kunnat boka tid samma dag. Svar inom 24h. Nu står det att det tar upp till 72h att få svar.
 
Nu har jag bokat tredje dosen. Jag får den om en månad när det gått 6 månader sen dos 2.
Är det nån som vet vilket vaccin som är bäst att få? Jag har fått två doser Pfizer. Jag har hört att en del säger att det är då är bättre att få Moderna för att kombinationen av de två vaccinen blir bättre än att bara ha fått ett vaccin. Några jag känner har fått välja nämligen så jag vill gärna ha lite koll om det blir så att de frågar vilket jag vill ha.
 
Lådor med tester finns även i Kalmar län. Problemet är att folk tar med sig fler än de behöver. De kan inte heller lägga ut obegränsat med tester i lådorna eftersom det inte finns tillräckligt med kapacitet att analysera dem. Utan det läggs ut ett antal nya tester i lådorna några gånger om dagen, så får man hoppas att man lyckas komma medan det finns tester kvar...
Här gick de ut igår med att sluta med lådor (vgr) just för att det hade hamstrats.
 
Nu har jag bokat tredje dosen. Jag får den om en månad när det gått 6 månader sen dos 2.
Är det nån som vet vilket vaccin som är bäst att få? Jag har fått två doser Pfizer. Jag har hört att en del säger att det är då är bättre att få Moderna för att kombinationen av de två vaccinen blir bättre än att bara ha fått ett vaccin. Några jag känner har fått välja nämligen så jag vill gärna ha lite koll om det blir så att de frågar vilket jag vill ha.

Jag bokade också tredje dosen igår till på måndag med vetskapen om att på torsdag har det aviserats att perioden kortas till fem månader. Om den ändringen uteblir så får jag inte ta den. Har också fått två doser Pfizer; men tycker att informationen har varit tydlig om att man INTE får välja utan att det är förbestämt innan ankomst.

(Här finns ett extremt överflöd av vaccinationstider nu)
 
Nu har jag bokat tredje dosen. Jag får den om en månad när det gått 6 månader sen dos 2.
Är det nån som vet vilket vaccin som är bäst att få? Jag har fått två doser Pfizer. Jag har hört att en del säger att det är då är bättre att få Moderna för att kombinationen av de två vaccinen blir bättre än att bara ha fått ett vaccin. Några jag känner har fått välja nämligen så jag vill gärna ha lite koll om det blir så att de frågar vilket jag vill ha.
Har läst något från vår region om att de flesta kommer få Moderna för det är vad de har mest av nu, så det är vad de med 2xPfizer troligast ska räkna med.
På någon ort skulle det vara Pfizer som gavs, i alla fall då jag läste. I slutändan beror det nog på leveransplanering och vart man går och kanske viss variation över tid?
 
Jag bokade också tredje dosen igår till på måndag med vetskapen om att på torsdag har det aviserats att perioden kortas till fem månader. Om den ändringen uteblir så får jag inte ta den. Har också fått två doser Pfizer; men tycker att informationen har varit tydlig om att man INTE får välja utan att det är förbestämt innan ankomst.

(Här finns ett extremt överflöd av vaccinationstider nu)

Jag känner några som blev frågade vilket de ville ha: pfizer eller moderna.
 
Jag känner några som blev frågade vilket de ville ha: pfizer eller moderna.

Äsch, då måste jag bestämma själv kanske. Då blir det svårt. Men efter att ha feberfrossat och tappat lukt och smak i ett dygn efter båda Pfizer-doserna kanske jag då väljer att komplettera med en ny erfarenhet.
 
Äsch, då måste jag bestämma själv kanske. Då blir det svårt. Men efter att ha feberfrossat och tappat lukt och smak i ett dygn efter båda Pfizer-doserna kanske jag då väljer att komplettera med en ny erfarenhet.

En jag känner valde Moderna efter 2xPfizer för han hade hört att det gav bättre resultat att ha fått två olika vaccin. Han fick ingen reaktion annat än lite öm i armen efter nån av sprutorna.
 
Jag har fått två moderna och bara fått ont i armen. När jag fick andra sprutan fick jag dock välja vilken sort jag ville ha, då det var på gränsen att jag skulle få ta moderna. Då det stoppades för "yngre" personer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
102 528
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 286
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
105 487
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 799
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp