Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 13

Hur vet man att man har deltan?
En kompis tog snabbtest och testade positivt, nu är hon hundra på att hon har deltan o kommer dö 🙃
 
Hur vet man att man har deltan?
En kompis tog snabbtest och testade positivt, nu är hon hundra på att hon har deltan o kommer dö 🙃
Det kan väl bara sjukvården analysera. Har inte omikronet tagit över mer även hos er? Inte säkert alls. Min sambo hade troligen deltan (i februari förra året) och visst blev han sjuk men inte döende precis. Hoppas din kompis kryar på sig snabbt! :)
 
Jag har fått två moderna och bara fått ont i armen. När jag fick andra sprutan fick jag dock välja vilken sort jag ville ha, då det var på gränsen att jag skulle få ta moderna. Då det stoppades för "yngre" personer.
Vet du vad som gjorde att det stoppades? Hörde något om mis-c (muskelinflammation i hjärtat) hos pojkar men hittar inget som är för endast moderna utan detta verkar vara för alla mRNA vaccinen.
 
Simulationsforskare har beräknat att vi skulle na novembers höga infektionstal i mitten av nästa vecka, men det blev redan idag med 17000 nyinfektioner senaste 24h (igar var det knappt 12000) men med väldigt manga pcr test (över 600.000). Tycker det är intressant att jämföra när maxanalyskapaciteten var pa 16000 och man tyckte att det var mkt, nu är man pa över en halv miljon analyser per dag. Men jag vill inte ens tänka pa vad det kostar och hur mkt skräp det blir av allt testmaterial.

Jag tror nog iaf att vi kan säga att omkrinvagen har natt Österrike nu ocksa, även om det är med lite fördröjning mot dom flesta europeiska länderna. Nu har man även ändrat karantänsreglerna för att undvika personalbrist.
Numera slipper man karantän helt om man är trippelvaccinerad och har varit i kontakt/bor med covidpositiv, 5 dagar karantän som kontaktperson för övriga. Är man positiv (oavsett vaccinstatus) kan man testa sig igen pa dag 5, är det da negativt far man ga ut igen (tidigare var det 10 dagar som gällde). Känns skönt att vara trippelvaccinerad.

Sen maste jag skriva hur imponerad jag är av svenskar som stannar hemma och testar sig vid minsta symptom. Vet inte om alla är sa "duktiga" men det är den bilden jag far här och bland släkt och vänner i Sverige. Österrikarna är inte alls lika bra pa det.
 
De flesta får faktiskt milda symptom (d.v.s. mellan inget och upp till en normal influensa). Jag tror inte hon behöver vara orolig förrän hon får värre symtom än förkylning och lite hosta.
Precis. Omikronet ska ju vara mildare än deltan som dessutom troligen min lillebror hade men han blev så mycket sjukare av körtelfebern och halsflussen än coviden faktiskt.
 
Simulationsforskare har beräknat att vi skulle na novembers höga infektionstal i mitten av nästa vecka, men det blev redan idag med 17000 nyinfektioner senaste 24h (igar var det knappt 12000) men med väldigt manga pcr test (över 600.000). Tycker det är intressant att jämföra när maxanalyskapaciteten var pa 16000 och man tyckte att det var mkt, nu är man pa över en halv miljon analyser per dag. Men jag vill inte ens tänka pa vad det kostar och hur mkt skräp det blir av allt testmaterial.

Jag tror nog iaf att vi kan säga att omkrinvagen har natt Österrike nu ocksa, även om det är med lite fördröjning mot dom flesta europeiska länderna. Nu har man även ändrat karantänsreglerna för att undvika personalbrist.
Numera slipper man karantän helt om man är trippelvaccinerad och har varit i kontakt/bor med covidpositiv, 5 dagar karantän som kontaktperson för övriga. Är man positiv (oavsett vaccinstatus) kan man testa sig igen pa dag 5, är det da negativt far man ga ut igen (tidigare var det 10 dagar som gällde). Känns skönt att vara trippelvaccinerad.

Sen maste jag skriva hur imponerad jag är av svenskar som stannar hemma och testar sig vid minsta symptom. Vet inte om alla är sa "duktiga" men det är den bilden jag far här och bland släkt och vänner i Sverige. Österrikarna är inte alls lika bra pa det.

Det har nog med att göra att vi kan sjukskriva oss och få sjukersättning. Sen har svenskarna ovanligt högt förtroende för myndigheterna. Ber de oss att göra det så gör de flesta det också. Sen finns det alltid folk som slarvar. Men de jag känner följer råden att stanna hemma och provta sig vid symptom.
 
Kanske intressant för ngn om hur testningarna är i ett annat land. Pcr finns i tva olika varianter.

1. Har funnits fran början. Da ringer man eller anmäler sig online för test och anger da även orsaken till testet (kontaktperson, symptom osv). När man fatt en bekräftelse sa kör man till en teststation som i Innsbruck är vid en mässhall. Där ställer man sig i en kö med bilen. När det är ens tur kör man in i ett garage, öppnar fönstret och munnen och personalen tar provet. Sen kör man ut och hem och väntar pa svar (ska komma inom 24h). Har man ingen möjlighet att köra själv eller bli kört av ngn man bor med kan ngn komma hem till en och ta provet. Detta alternativ ska väljas om man har symptom eller är kontaktperson.

2. Man registerar sig pa en sida och anmäler att man vill hämta ut ett gurgeltest. Där ser man även var det finns test att hämta (i var by finns tva ställen, apoteket eller mataffären). Man hämtar ett test, gör det hemma och lämnar sen in det där man hämtade det. Man far hämta max 3test/vecka och ha max 6 test hemma.
 
Nu har jag bokat tredje dosen. Jag får den om en månad när det gått 6 månader sen dos 2.
Är det nån som vet vilket vaccin som är bäst att få? Jag har fått två doser Pfizer. Jag har hört att en del säger att det är då är bättre att få Moderna för att kombinationen av de två vaccinen blir bättre än att bara ha fått ett vaccin. Några jag känner har fått välja nämligen så jag vill gärna ha lite koll om det blir så att de frågar vilket jag vill ha.

Jag har fått 2 x Moderna och blev tillfrågad vilken jag ville ha för tredje sprutan eftersom jag är precis i gränslandet för vad den är okejad för (född 90). Jag sade att för min del är det ok med Moderna men då sade hon att i så fall får jag bara en halv dos och att hon rekommenderar att jag tar Pfizer, så då gjorde jag så. Hon sade även att "ja, man vet ju inte riktigt men en del pekar ju mot att en cocktail av olika doser kan vara bäst, jag skulle gjort så i alla fall".

Det är mina fem cent i diskussionen i alla fall. :) Jag blev ordentligt dålig av både dos 1 och 2 men inte speciellt dålig alls av dos 3. Vad det betyder och hur dåligt jag hade mått av en dos Moderna till går ju inte att veta.
 
Det har nog med att göra att vi kan sjukskriva oss och få sjukersättning. Sen har svenskarna ovanligt högt förtroende för myndigheterna. Ber de oss att göra det så gör de flesta det också. Sen finns det alltid folk som slarvar. Men de jag känner följer råden att stanna hemma och provta sig vid symptom.

Det fa vi här ocksa, full ersättning fran dag 1 med läkarintyg (man behöver inte alltid besöka läkaren, telefonkontakt räcker.


Det där med förtroende tog dom upp i dokumentär igar. Just det handlade om förtroende för vetenskapen, där ligger tydligen Österrike näst sämst till i Europa, bara tyskarna har sämre förtroende. Förtroendet är politiken har jag inte sätt ngr mätningar pa pa ett tag med senaste undersökningen var inte bra och tror inte det var blivit bättre även om nästan hela regeringen blivit utbytt senaste manaderna.
 
Jag tycker det ar lite knappt att man blir tillfragad vilken spruta man vill ha - jag ar inte expert - det ska val finnas nagon reckommendation om man ska blanda eller ej, och sa ar det med det..
Kanns ju absurt att lekman ska gissa om vad som ar bast
 
Det fa vi här ocksa, full ersättning fran dag 1 med läkarintyg (man behöver inte alltid besöka läkaren, telefonkontakt räcker.


Det där med förtroende tog dom upp i dokumentär igar. Just det handlade om förtroende för vetenskapen, där ligger tydligen Österrike näst sämst till i Europa, bara tyskarna har sämre förtroende. Förtroendet är politiken har jag inte sätt ngr mätningar pa pa ett tag med senaste undersökningen var inte bra och tror inte det var blivit bättre även om nästan hela regeringen blivit utbytt senaste manaderna.

Här får man ersättning från dag 2 men inget intyg eller läkarkontakt behövs. Från dag 8 behövs läkarintyg däremot. Men oftast är man frisk nog att börja jobba igen då.
 
Jag tycker det ar lite knappt att man blir tillfragad vilken spruta man vill ha - jag ar inte expert - det ska val finnas nagon reckommendation om man ska blanda eller ej, och sa ar det med det..
Kanns ju absurt att lekman ska gissa om vad som ar bast
Verkligen! Jag fick 2x Pfizer och när det var dags för booster i måndags sa personen "so we'll be giving you a half dose of Moderna today, are you ok with that?". Vet inte riktigt vad jag skulle svara annat än "Umm, sure!" :D
 
Jag bokade också tredje dosen igår till på måndag med vetskapen om att på torsdag har det aviserats att perioden kortas till fem månader. Om den ändringen uteblir så får jag inte ta den. Har också fått två doser Pfizer; men tycker att informationen har varit tydlig om att man INTE får välja utan att det är förbestämt innan ankomst.

(Här finns ett extremt överflöd av vaccinationstider nu)
Jag fick inte välja men vaccinationsstället valde utifrån vad jag fått tidigare, moderna när jag fått pfitzer, mitt eget förstahandsval. Båda fanns tillgängligt.
 
Vet du vad som gjorde att det stoppades? Hörde något om mis-c (muskelinflammation i hjärtat) hos pojkar men hittar inget som är för endast moderna utan detta verkar vara för alla mRNA vaccinen.
Jag tror alla coronavaccin har den biverkan, definitivt mRNA-vaccinen, moderna orsakade det i någo större utsträckning hos de unga så därav rekomendationen att ge dem pfietzer.


Corona har också den effekten men i större utsträckning, det kan ju ha med det att göra, eller så inte. Många får ju symptom som feber etc, det kan ju vara att folk helt enkelt inte tar det lugnt utan tränar som halvsjuka. Bra spekulationer.
 
Corona har också den effekten men i större utsträckning, det kan ju ha med det att göra, eller så inte. Många får ju symptom som feber etc, det kan ju vara att folk helt enkelt inte tar det lugnt utan tränar som halvsjuka. Bra spekulationer.

Det tror jag ocksa, vaccinställena här verkar ha blivit nogrannare med att säga att man ska ta det väldigt lugnt i tre dagar efter vaccinet, oavsett hur man mar. Tror manga tar en febernedsättande för det är ju "bara" en reaktion pa vaccinet och sen tränar/anstänger sig som vanligt.

En jobbarkompis (40 ars aldern, smabarnspappa, precis byggt hus, frisk i övrigt) till min man dog av en hjärtmuskelinflammation pga att han tränade med en infektion i kroppen, det blev en liten varningssignal till alla pa jobbet att ta det lugnt. Det var iof pga av sjukdom och inte vaccin men kroppen reagerar ju sa ända.
 
Det där med förtroende tog dom upp i dokumentär igar. Just det handlade om förtroende för vetenskapen, där ligger tydligen Österrike näst sämst till i Europa, bara tyskarna har sämre förtroende. Förtroendet är politiken har jag inte sätt ngr mätningar pa pa ett tag med senaste undersökningen var inte bra och tror inte det var blivit bättre även om nästan hela regeringen blivit utbytt senaste manaderna.
För Sveriges del kan man påpeka också att det är skillnad på förtroende för politker och förtroende för myndigheter, iom förbudet för ministerstyre.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
102 528
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 286
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
105 487
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 799
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp