Covid-19 del 13

Själv tycker jag det är alldeles för mycket fokus (även här på forumet) på vaccination, sjukvårdsbelastning och äldrevård. Jag säger inte att det är oviktigt men jag är mycket förvånad över att helikopterperspektivet verkar aldrig ha kommit fram. Hur mycket arbete det ligger i att upprätthålla samhällsviktig verksamhet (förutom ovanstående då). Hur många som sliter sitt hår för att få ihop bemanningen på kanske vattenverk, på energibolag, städerskor, kostpersonal på skolor, transportarbetare osv osv. Eller man tänker att det är robotar som aldrig blir sjuka? Allt är bra tills elen slås ut? Vattnet inte kommer fram?
Lite pinsamt faktiskt.
Som förskollärare lever jag i det varje dag. Vår vikariesamordnare har det riktigt tuff ibland. Personalen blir sjuk, vikarierna blir sjuka, osv osv.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Däremot blir jag igen (precis som tidigare) ganska förvånad över att det inte finns någon möjlighet till testning i mitt område trots att vi har en ganska stor vårdcentral. Som det ser ut nu har jag 30-40 min promenad till den närmsta, närmre timmen promenad till två andra. Lagom störigt... Men det spelar mindre roll, de har inga tider i alla fall ^^

Jag håller helt med! Om man nu ser ett samhällsnyttigt värde i att folk testar sig borde man kanske fundera på en annan logistiklösning. Det är svårt nog som det är att som ensamstående vuxen (eller om hela familjen är sjuk) att ordna hjälp med sådant som behöver göras utanför hemmet.

Att hämta ut ett egentest kräver även här, rätt så mitt i storstad, att jag kan köra bil eller i så fall har någon som kan släppa allt för att passa "min" lilla tidsslot för att hämta ut och lämna test. Det hade varit rimligt att tex kunna beställa testpåse till någon boxutlämning, och "bara" behöva ta sig till närmsta insamlingsplats sen. Insamlingen kan ju hyfsat kostnadseffektivt göras ambulerande.

Det finns VC med drop in, men närmaste ligger över en timmes promenad bort, och det är ogörbart ens med de lindriga symptom jag har. Sen går det ju inte att få reda på om test är möjligt när man kommit dit, eller om det är slut på test-kit vilket verkar vara den springande punkten just nu. (Eller ja, tekniskt sett är det ju reagens som är svårt att skaka fram, men då är det svårt att få till någon PCR oavsett...)

Jag hade alpha tidigt, och är dubbelvaccinerad. Har antingen blivit smittad, trots munskydd, i kollektivtrafik eller mataffären, eller i stallet där jag möjligen varit i sadelkammaren samtidigt som någon i vårt lilla stall... Det verkar vara en sjujäkla smittbarhet.
 
Och här där jag bor spelar det nada roll att jag har 10 minuters promenad till en vc, där får vi ju inte testa oss ändå. Vi får vackert beställa ett hemtest att hämta ut på ett Apotek och sagda Apotek ligger 3 km från mitt hem, inte inne i byn.

Jag får testa mig på jobbet, en vc, personaltestning. Jag får testa mig på sjukhus också personaltestning, men inget alternativ är bra eftersom de innebär att jag måste först åka buss sedan tåg för att komma dit. Min fråga var till en på jobbet "VARFÖR kan man inte samarbeta vc emellan och ha personaltestning där man bor för andra personal på vc?" Jättemärkligt att det ska se ut så här på olika ställen!
Kan lite förstå varför de inte kan hantera test på min närmsta vc med tanke på infrastruktur och sånt, men drygt är det... Det verkar finnas en testbuss här, men den har de permanent parkerat på en vc på andra sidan stan. Hade varit nice om de kunnat köra runt med den istället.
 
Själv tycker jag det är alldeles för mycket fokus (även här på forumet) på vaccination, sjukvårdsbelastning och äldrevård. Jag säger inte att det är oviktigt men jag är mycket förvånad över att helikopterperspektivet verkar aldrig ha kommit fram. Hur mycket arbete det ligger i att upprätthålla samhällsviktig verksamhet (förutom ovanstående då). Hur många som sliter sitt hår för att få ihop bemanningen på kanske vattenverk, på energibolag, städerskor, kostpersonal på skolor, transportarbetare osv osv. Eller man tänker att det är robotar som aldrig blir sjuka? Allt är bra tills elen slås ut? Vattnet inte kommer fram?
Lite pinsamt faktiskt.

Men du, sjukvården har förutom de problem alla arbetsplatser har där folk behöver vara på plats, drastiskt ökad belastning. De samhällsviktiga funktionerna kan dessutom ofta göras delvis på distans vilket är svårt när det gäller vård. Och kan man jobba på distans så spelar 7 dagars karantän för snuva mindre roll. De flesta andra funktioner har ungefär normal arbetsbelastning.
 
Och här där jag bor spelar det nada roll att jag har 10 minuters promenad till en vc, där får vi ju inte testa oss ändå. Vi får vackert beställa ett hemtest att hämta ut på ett Apotek och sagda Apotek ligger 3 km från mitt hem, inte inne i byn.

Jag får testa mig på jobbet, en vc, personaltestning. Jag får testa mig på sjukhus också personaltestning, men inget alternativ är bra eftersom de innebär att jag måste först åka buss sedan tåg för att komma dit. Min fråga var till en på jobbet "VARFÖR kan man inte samarbeta vc emellan och ha personaltestning där man bor för andra personal på vc?" Jättemärkligt att det ska se ut så här på olika ställen!

Va?? Här får man testa sig (dvs hämta ut egentest) på vilken VC som helst.

Och personaltest (åtminstone regionanställda) går att få med hembesök om det behövs.
 
Här hade de ändrat tiden de delar ut tester till 15 minuter per dag
Här är det drop in mellan 10 och 11 (testet ska vara inne senast kl 11.)
Jag parkerade tio över tio och var klar tio i elva. Först köa för att få testet och sedan ta testet i bilen för att sedan köa för att lämna in testet. Öppet bara 15 min hade inte funkat här då det tydligen alltid är dessa köer till denna vc.
 
Vi kom hem från Spanien i onsdags kväll. Lyckades inte komma in på 1177 när vi var utomlands så skulle boka pcr-test så fort vi kom hem.

Första tiden vi kunde få var 7 dagar fram. Jag och mannen blev sjuka på torsdagen, fick hem självtest i brevlådan på fredagen av en kompis (de vi beställde har inte kommit än). Tänkte att självtest var bättre än inget test så länge iaf. Positivt självtest. Vi är nu i karantän.

Så långt så väl förutom att vi mår skit då. Men nu kommer då tvisten. När jag läser på 1177 så står det att självtest inte är lika känsliga som pcr-test och därför ska man ta det pcr-test även om självtestet är positivt. :confused: :confused: Om ett mindre känsligt test ger utslag, varför ska man då ta ett känsligare test?

Dessutom står det på 1177 att det just nu är många som testar sig och det är svårt att få tag på test i rimlig tid så då blir jag ännu mer frågande till att vi ska ta upp dessa test-tider när vi uppenbart är sjuka.
 
Om man umgåtts med personer som testat positivt ska man inte umgås nära med andra människor än de man bor med, och jobba hemifrån om man kan i 7 dagar. Men kan man åka till affären och handla t ex, där man inte umgås nära med andra? Det står inget om på 1177. Jag tycker nej, men vi är inte överens här...
 
Vi kom hem från Spanien i onsdags kväll. Lyckades inte komma in på 1177 när vi var utomlands så skulle boka pcr-test så fort vi kom hem.

Första tiden vi kunde få var 7 dagar fram. Jag och mannen blev sjuka på torsdagen, fick hem självtest i brevlådan på fredagen av en kompis (de vi beställde har inte kommit än). Tänkte att självtest var bättre än inget test så länge iaf. Positivt självtest. Vi är nu i karantän.

Så långt så väl förutom att vi mår skit då. Men nu kommer då tvisten. När jag läser på 1177 så står det att självtest inte är lika känsliga som pcr-test och därför ska man ta det pcr-test även om självtestet är positivt. :confused: :confused: Om ett mindre känsligt test ger utslag, varför ska man då ta ett känsligare test?

Dessutom står det på 1177 att det just nu är många som testar sig och det är svårt att få tag på test i rimlig tid så då blir jag ännu mer frågande till att vi ska ta upp dessa test-tider när vi uppenbart är sjuka.
Det har väl också att göra med att det är PCR-tester som registreras etc. skulle jag tro.
 
Det har väl också att göra med att det är PCR-tester som registreras etc. skulle jag tro.
Möjligt, tycker att det kanske borde formuleras på ett annat sätt isf. Nu avbokade vi onsdagens tester. Vi är i karantän t om fredag som det ser ut nu och att få ett provsvar efter det känns inte relevant. Bättre då att ngn annan får den tiden.
 
Som förskollärare lever jag i det varje dag. Vår vikariesamordnare har det riktigt tuff ibland. Personalen blir sjuk, vikarierna blir sjuka, osv osv.
Ja precis. Samtidigt som man inte bör slå ihop avdelningar osv osv. Det är så mycket fokus på sjukvård så man kan ju tro att inget annat är viktigt i samhället.
 
Möjligt, tycker att det kanske borde formuleras på ett annat sätt isf. Nu avbokade vi onsdagens tester. Vi är i karantän t om fredag som det ser ut nu och att få ett provsvar efter det känns inte relevant. Bättre då att ngn annan får den tiden.
Det står ju också att covid-19 är anmälningspliktig etc... så det är väl också ett skäl. "Covid-19 är anmälningspliktig och smittspårningspliktig och även klassad som allmänfarlig och samhällsfarlig. Om ditt självtest visar att du har covid-19 behöver du stanna hemma och boka ett uppföljande PCR-test via webbplatsen 1177.se. På 1177.se kan du också se vilka rutiner som gäller i din region."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tsparning/testa-dig-for-covid-19/antigentest/

Men visst, det låter kanske överflödigt i ert fall egentligen, men jag antar att så länge sjukdomen är anmälningspliktig så bör man göra så.
 
De har precis som alla andra haft pandemi sen 2020. Men det perspektivet verkar ha totalt försvunnit.
Något som jag verkar ömma extra för vad gäller pandemiutsatthet är busschaufförer, mitt hjärta blöder lite över att gemene man struntar i munskydd på bussen i större utsträckning nu (verkar det som iaf!) och att påstigning sker fram, att plexiglas inte finns runt förarsätet i samma utsträckning (beror säkert lite på var man bor förstås). Tycker att de som verkligen inte kan jobba hemifrån borde få lite mer skydd.
 
Det står ju också att covid-19 är anmälningspliktig etc... så det är väl också ett skäl. "Covid-19 är anmälningspliktig och smittspårningspliktig och även klassad som allmänfarlig och samhällsfarlig. Om ditt självtest visar att du har covid-19 behöver du stanna hemma och boka ett uppföljande PCR-test via webbplatsen 1177.se. På 1177.se kan du också se vilka rutiner som gäller i din region."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tsparning/testa-dig-for-covid-19/antigentest/

Men visst, det låter kanske överflödigt i ert fall egentligen, men jag antar att så länge sjukdomen är anmälningspliktig så bör man göra så.
Det var tanken från början men sedan läste jag nedan för min region:

Just nu är det många som beställer test för covid-19. Det kan därför ta längre tid än vanligt att boka ett test. Provsvaren kan också dröja lite längre.

Om du har symtom och inte kan testa dig, ska du stanna hemma i minst sju dagar och följa samma regler som om du har covid-19.


Och vi kommer ju ha passerat de 7 dagarna när svaren kommer
 
Något som jag verkar ömma extra för vad gäller pandemiutsatthet är busschaufförer, mitt hjärta blöder lite över att gemene man struntar i munskydd på bussen i större utsträckning nu (verkar det som iaf!) och att påstigning sker fram, att plexiglas inte finns runt förarsätet i samma utsträckning (beror säkert lite på var man bor förstås). Tycker att de som verkligen inte kan jobba hemifrån borde få lite mer skydd.
Bilskollärare brukar jag tänka lite extra på.... Att sitta så nära olika personer i ett litet utrymme.... :nailbiting:
 
Va?? Här får man testa sig (dvs hämta ut egentest) på vilken VC som helst.

Och personaltest (åtminstone regionanställda) går att få med hembesök om det behövs.
Olika regioner gör på olika vis.
Så här gör Region Skåne. Hämta ut tester sker via Apoteken, som oftast är en eller två beroende på hur stor ort/staden är. Där jag bor är jag hänvisad till ett Apotek som ligger utanför orten precis, vilket är 3 km från mitt hem om jag inte har fel för mig (stod avstånd när jag bokade test senast). Det finns två Apotek inne i byn, men där kan man inte beställa sådana test, Kronans och Loyds.

När jag pratat med jobbet om personaltest så har jag varit hänvisad till jobbet, till sjukhuset i Lunds personaltest och Hässleholms sjukhus personaltest, inga hembesök. Alla tre är otänkbara för antingen får en kompis eller en släkting eller taxi köra mig för testning eller så får jag ta buss och tåg.

Mina test har jag beställt på Apoteket och så har en kompis som tur var haft tid JUST då för att hämta. Två gånger för att hon var arbetslös (2020) och sedan för någon vecka sedan när hon var ledig dagtid och jobbade natt.

Ett samarbete mellan vården emellan hade ju inte varit fel- på orten man bor hade ju vårdpersonal kunnat testa sig även om inte andra yrkesgrupper kan testa sig och så tvärtom förstås, att på mitt jobb hade vårdpersonal som jobbade tex där jag bor men bor där jag jobbar kunnat testa sig.

För att förenkla, snabbare komma tillbaka till jobb osv.
 
Vi kom hem från Spanien i onsdags kväll. Lyckades inte komma in på 1177 när vi var utomlands så skulle boka pcr-test så fort vi kom hem.

Första tiden vi kunde få var 7 dagar fram. Jag och mannen blev sjuka på torsdagen, fick hem självtest i brevlådan på fredagen av en kompis (de vi beställde har inte kommit än). Tänkte att självtest var bättre än inget test så länge iaf. Positivt självtest. Vi är nu i karantän.

Så långt så väl förutom att vi mår skit då. Men nu kommer då tvisten. När jag läser på 1177 så står det att självtest inte är lika känsliga som pcr-test och därför ska man ta det pcr-test även om självtestet är positivt. :confused: :confused: Om ett mindre känsligt test ger utslag, varför ska man då ta ett känsligare test?

Dessutom står det på 1177 att det just nu är många som testar sig och det är svårt att få tag på test i rimlig tid så då blir jag ännu mer frågande till att vi ska ta upp dessa test-tider när vi uppenbart är sjuka.

Jag vet flera där snabbtrstet varit positivt men pcr testet negativt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 100
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 763
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 760
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp