Covid-19 del 13

Men du, sjukvården har förutom de problem alla arbetsplatser har där folk behöver vara på plats, drastiskt ökad belastning. De samhällsviktiga funktionerna kan dessutom ofta göras delvis på distans vilket är svårt när det gäller vård. Och kan man jobba på distans så spelar 7 dagars karantän för snuva mindre roll. De flesta andra funktioner har ungefär normal arbetsbelastning.

Skolan har inte normal arbetsbelastning. Pga höga sjukfrånvaro bland lärare får friska lärare vikariera för sina sjuka kollegor. Pga hög sjukfrånvaro bland elever får lärare erbjuda kompletteringar, omprov och med allsköns medel hjälpa elever till godkänd betyg. Den redan höga arbetsbelastning i skolorna har skenat iväg okontrollerat, men eftersom att det är den oreglerad arbetstiden som tar smällen så är det inget som märks i timrapporter eller kostnader. Däremot kommer det med eftersläpning smälla till i stressrelaterad ohälsa.
 
Vi kom hem från Spanien i onsdags kväll. Lyckades inte komma in på 1177 när vi var utomlands så skulle boka pcr-test så fort vi kom hem.

Första tiden vi kunde få var 7 dagar fram. Jag och mannen blev sjuka på torsdagen, fick hem självtest i brevlådan på fredagen av en kompis (de vi beställde har inte kommit än). Tänkte att självtest var bättre än inget test så länge iaf. Positivt självtest. Vi är nu i karantän.

Så långt så väl förutom att vi mår skit då. Men nu kommer då tvisten. När jag läser på 1177 så står det att självtest inte är lika känsliga som pcr-test och därför ska man ta det pcr-test även om självtestet är positivt. :confused: :confused: Om ett mindre känsligt test ger utslag, varför ska man då ta ett känsligare test?

Dessutom står det på 1177 att det just nu är många som testar sig och det är svårt att få tag på test i rimlig tid så då blir jag ännu mer frågande till att vi ska ta upp dessa test-tider när vi uppenbart är sjuka.
Jag tycker att ni tänker rätt. Här i UK tog de nu i veckan bort rekommendationen att följa upp ett positivt självtest med ett PCR-test, just för att spara PCR till bättre behövande. Har man fått positivt självtest så är sannolikheten mycket stor för att man faktiskt har Covid, så här rekommenderas det att helt enkelt gå på det och sitta i karantän i enlighet med det.

Så himla drygt att ni skulle bli sjuka förresten, vilken jäkla otur! Du som inte ville åka redan från början :(
 
Skolan har inte normal arbetsbelastning. Pga höga sjukfrånvaro bland lärare får friska lärare vikariera för sina sjuka kollegor. Pga hög sjukfrånvaro bland elever får lärare erbjuda kompletteringar, omprov och med allsköns medel hjälpa elever till godkänd betyg. Den redan höga arbetsbelastning i skolorna har skenat iväg okontrollerat, men eftersom att det är den oreglerad arbetstiden som tar smällen så är det inget som märks i timrapporter eller kostnader. Däremot kommer det med eftersläpning smälla till i stressrelaterad ohälsa.
Fast skolor var bara nämnda med "kostpersonal" oklart vad som menas men knappast lärare. Jag tänkte på det som nämndes i inlägget som personal på energibolag, städning, transportarbetare m.fl. Nästan alla verksamheter med folk som arbetar på plats drabbas hårt av sjukfrånvaro, några få dessutom med ökad belastning + sjukfrånvaron, främst vård men det kan finnas andra platser. Det blir lite platt att rapportera om ökad sjukfrånvaro när det förekommer överallt utom bland de som jobbar på distans där folk kan jobba för fullt även om de är i karantän. Jag kan tänka mig att en del av de nämnda platserna som energibolag kan sköta mycket på distans dessutom och blir mindre drabbade än snittet.

Själv tycker jag det är alldeles för mycket fokus (även här på forumet) på vaccination, sjukvårdsbelastning och äldrevård. Jag säger inte att det är oviktigt men jag är mycket förvånad över att helikopterperspektivet verkar aldrig ha kommit fram. Hur mycket arbete det ligger i att upprätthålla samhällsviktig verksamhet (förutom ovanstående då). Hur många som sliter sitt hår för att få ihop bemanningen på kanske vattenverk, på energibolag, städerskor, kostpersonal på skolor, transportarbetare osv osv. Eller man tänker att det är robotar som aldrig blir sjuka? Allt är bra tills elen slås ut? Vattnet inte kommer fram?
Lite pinsamt faktiskt.
 
Senast ändrad:
@Lingon
"Menar du att folk kommer till jobbet förkylda? Det får vi inte göra på mitt jobb och då jobbar vi inte ens med människor."

Jajemän det gör vi. Det finns inte så mycket till val, det finns ingen som har råd att vara hemma med en vanlig lätt förkylning och företaget skulle förmodligen inte gå runt såhärårs. Varenda jävel är ju förkyld, som man säger.
Få en symptom stannar en hemma, tar ett test - om testet är negativt är vi tillbaka på jobbet samma eller nästa dag.
Då är det ändå mer okej att vara hemma detta år än andra förstås. Jag var själv hemma två dagar med förkylning för inte så länge sedan, men för två år sedan hade det inte funnits på kartan.
 
Något som jag verkar ömma extra för vad gäller pandemiutsatthet är busschaufförer, mitt hjärta blöder lite över att gemene man struntar i munskydd på bussen i större utsträckning nu (verkar det som iaf!) och att påstigning sker fram, att plexiglas inte finns runt förarsätet i samma utsträckning (beror säkert lite på var man bor förstås). Tycker att de som verkligen inte kan jobba hemifrån borde få lite mer skydd.

Har har man gjort sa att man satt en mjukt plast runt chaufforen (i handelse av olycka sa ar det battre) och alla passagerare aker gratis (kommunen betalar en summa for bussarna att ga och ta med de som vill aka) och stiger pa dar bak sa ingen kommer for nara chaufforen ... det trots att vi har mask mandat har i Oregon. Det ser dock ut att fungera, det ar mycket liten franvaro bland chaufforerna ... samma hos oss som kor skolbuss, mycket liten franvaro. Folk ar generellt mycket, mycket friskare an fore "the pandemic". Nagon enstaka ar forkyld ... men da har ju den personen mask och vi andra haller oss undan om de inte har vett att gora det sjalva.
 
Har har man gjort sa att man satt en mjukt plast runt chaufforen (i handelse av olycka sa ar det battre) och alla passagerare aker gratis (kommunen betalar en summa for bussarna att ga och ta med de som vill aka) och stiger pa dar bak sa ingen kommer for nara chaufforen ... det trots att vi har mask mandat har i Oregon. Det ser dock ut att fungera, det ar mycket liten franvaro bland chaufforerna ... samma hos oss som kor skolbuss, mycket liten franvaro. Folk ar generellt mycket, mycket friskare an fore "the pandemic". Nagon enstaka ar forkyld ... men da har ju den personen mask och vi andra haller oss undan om de inte har vett att gora det sjalva.
Har det ändrats något under pandemin, i perioder då det varit mindre spridning? Här var det lite mer ordning på det 2020 och början av 2021, men det verkar som att man varit motsträviga till att återinföra de åtgärder som tidigare fanns trots rekordhög smitta. Vilket säkert har fler orsaker, jag antar att företagen får mindre bidrag och behövt förlita sig mer på intäkterna. Men tycker ändå att man borde värna mer om sina chaufförer. Förmodligen skulle det göra viss skillnad om man från FHM inte bara motvilligt sträcker sig till rekommendera munskydd om det inte går att undvika trängsel. Problemet är ju dock att det här med upplevd trängsel tycks vara högst individuellt...
 
@Lingon
"Menar du att folk kommer till jobbet förkylda? Det får vi inte göra på mitt jobb och då jobbar vi inte ens med människor."

Jajemän det gör vi. Det finns inte så mycket till val, det finns ingen som har råd att vara hemma med en vanlig lätt förkylning och företaget skulle förmodligen inte gå runt såhärårs. Varenda jävel är ju förkyld, som man säger.
Få en symptom stannar en hemma, tar ett test - om testet är negativt är vi tillbaka på jobbet samma eller nästa dag.
Då är det ändå mer okej att vara hemma detta år än andra förstås. Jag var själv hemma två dagar med förkylning för inte så länge sedan, men för två år sedan hade det inte funnits på kartan.
Får ni inte sjukpenning som vi får här?
Här blir man för det mesta hemma minst några dagar vid lindriga symptom och negativt test, iom att det ofta tar några dagar för testningen inkl få tid och vänta på svar. Vi som jobbar i vården går det snabbare för då vi har gräddfil kring testningen.
Har man mer uttalade förkylningssymptom måste man vara hemma även med negativt test, tills man är "allmänt förbättrad" (vilket iofs är lite godtyckligt).

Håller med om att det inte fanns på kartan att vara hemma för förkylningar innan pandemin! Jag har alltid släpat mig till jobbet så länge jag är tillräckligt bra för att kunna utföra arbetsuppgifterna. Verkligen en svängning.
 
Får ni inte sjukpenning som vi får här?
Här blir man för det mesta hemma minst några dagar vid lindriga symptom och negativt test, iom att det ofta tar några dagar för testningen inkl få tid och vänta på svar. Vi som jobbar i vården går det snabbare för då vi har gräddfil kring testningen.
Har man mer uttalade förkylningssymptom måste man vara hemma även med negativt test, tills man är "allmänt förbättrad" (vilket iofs är lite godtyckligt).

Håller med om att det inte fanns på kartan att vara hemma för förkylningar innan pandemin! Jag har alltid släpat mig till jobbet så länge jag är tillräckligt bra för att kunna utföra arbetsuppgifterna. Verkligen en svängning.
Nix. Man kan få efter många om och men, men min arbetsplats betalar inte ut själva så det blir statligt och det rör sig om någonting fånigt som runt £90 per vecka. Då gäller också läkarintyg är jag rätt säker på. :)
Våra tester går snabbt däremot! Oftast får vi svar dagen efter och man får testet hemskickat i brevlådan, alternativt travar ned till vårdcentralen. Det brukar gå ordna samma dag här i vår småstad i alla fall.
Vår arbetsplats godtar även snabbtester om det inte är uttalade "coronasymptom" och man känner sig riktigt risig, men det har jag nog skrivit tidigare.

Samma här. Skulle verkligen vara döende eller magsjuk för att fundera på en sjukanmälan tidigare. Inget ont som inte har något gott med sig!
 
Nix. Man kan få efter många om och men, men min arbetsplats betalar inte ut själva så det blir statligt och det rör sig om någonting fånigt som runt £90 per vecka. Då gäller också läkarintyg är jag rätt säker på. :)
Våra tester går snabbt däremot! Oftast får vi svar dagen efter och man får testet hemskickat i brevlådan, alternativt travar ned till vårdcentralen. Det brukar gå ordna samma dag här i vår småstad i alla fall.
Vår arbetsplats godtar även snabbtester om det inte är uttalade "coronasymptom" och man känner sig riktigt risig, men det har jag nog skrivit tidigare.

Samma här. Skulle verkligen vara döende eller magsjuk för att fundera på en sjukanmälan tidigare. Inget ont som inte har något gott med sig!
Förstår att folk går till jobbet med symptom när man inte får det ekonomiska stödet! Vi har det ju förmånligt på så sätt i sverige. Vi skiljer inte heller på "coronasymptom" och förkylningssymptom här. Minsta lilla känning som skulle kunna vara förkylning = hemma och testa sig med PCR-test.
 
Skolan har inte normal arbetsbelastning. Pga höga sjukfrånvaro bland lärare får friska lärare vikariera för sina sjuka kollegor. Pga hög sjukfrånvaro bland elever får lärare erbjuda kompletteringar, omprov och med allsköns medel hjälpa elever till godkänd betyg. Den redan höga arbetsbelastning i skolorna har skenat iväg okontrollerat, men eftersom att det är den oreglerad arbetstiden som tar smällen så är det inget som märks i timrapporter eller kostnader. Däremot kommer det med eftersläpning smälla till i stressrelaterad ohälsa.
Nu har jag Lobelia på ignore men fick upp dennes inlägg ovanför ditt så detta är mer svar på dennes.
Att mycket av samhällsviktig verksamhet kan skötas på distans är inte ens sant. Hur ska transporter köras på distans, driva livsmedelsbutiker, Va-verk, el, kockar som lagar mat till skola och äldre, städerskor, utgivning av tidningar, poliser, brandmän osv osv osv. Att det är normal belastning är inte i närheten sant heller.
 
Förstår att folk går till jobbet med symptom när man inte får det ekonomiska stödet! Vi har det ju förmånligt på så sätt i sverige. Vi skiljer inte heller på "coronasymptom" och förkylningssymptom här. Minsta lilla känning som skulle kunna vara förkylning = hemma och testa sig med PCR-test.
Vi har pratat om det rätt mycket. Vi uppmuntras att ta regelbundna snabbtest löpande oavsett om vi är symptomfria, men det är givetvis många som inte vill testa av den enkla anledningen att de inte vill veta. De vill jobba.
Här står det uttalat på NHS hemsida vid vilka symptom man bör ta ett CPR.

"If you have any of these 3 coronavirus (COVID-19) symptoms, even if mild, use this service to get a polymerase chain reaction (PCR) test as soon as possible:

  • a high temperature
  • a new, continuous cough
  • you’ve lost your sense of smell or taste or they’ve changed
You can order a PCR test kit to be sent to your home or book an appointment at a walk-in or drive-through test site."
 
Vi har pratat om det rätt mycket. Vi uppmuntras att ta regelbundna snabbtest löpande oavsett om vi är symptomfria, men det är givetvis många som inte vill testa av den enkla anledningen att de inte vill veta. De vill jobba.
Här står det uttalat på NHS hemsida vid vilka symptom man bör ta ett CPR.

"If you have any of these 3 coronavirus (COVID-19) symptoms, even if mild, use this service to get a polymerase chain reaction (PCR) test as soon as possible:

  • a high temperature
  • a new, continuous cough
  • you’ve lost your sense of smell or taste or they’ve changed
You can order a PCR test kit to be sent to your home or book an appointment at a walk-in or drive-through test site."
Verkligen helt andra rekommendationer än vad vi har! Det pratas ju mkt om skillnader mellan munskyddsrekommendationer osv mellan olika länder, men sånt här känns spontant mer avgörande. Både om man ger finansiellt stöd för att få folk att vara hemma och vid vilka symptom man ska vara hemma och testa sig. Sverige kanske har varit mer "slappa" kring tex munskydd och lock downs osv, men vi har hela tiden varit mer strikta med att man är hemma vid minsta lilla halskänning eller snuva.
 
Verkligen helt andra rekommendationer än vad vi har! Det pratas ju mkt om skillnader mellan munskyddsrekommendationer osv mellan olika länder, men sånt här känns spontant mer avgörande. Både om man ger finansiellt stöd för att få folk att vara hemma och vid vilka symptom man ska vara hemma och testa sig. Sverige kanske har varit mer "slappa" kring tex munskydd och lock downs osv, men vi har hela tiden varit mer strikta med att man är hemma vid minsta lilla halskänning eller snuva.
När det var som värst kunde man söka ersättning i en klumpsumma vid positivt test så att man skulle kunna stanna hemma, men det gäller inte längre om man inte redan är bidragstagare eller tjänar mindre än living wage, ungefär.
Sverige är generellt bättre på att ta hand om sina arbetare. :)
Det märks en stor skillnad nu jämfört med hur det var när vi öppnade upp efter första lock down till exempel, då var det också stor försiktighet vid minsta symptom etc etc, men nu förväntas i alla fall vi på vår arbetsplats vara up to par och jobba på så länge vi inte testat positivt.
 
Senast ändrad:
Nix. Man kan få efter många om och men, men min arbetsplats betalar inte ut själva så det blir statligt och det rör sig om någonting fånigt som runt £90 per vecka. Då gäller också läkarintyg är jag rätt säker på. :)
Våra tester går snabbt däremot! Oftast får vi svar dagen efter och man får testet hemskickat i brevlådan, alternativt travar ned till vårdcentralen. Det brukar gå ordna samma dag här i vår småstad i alla fall.
Vår arbetsplats godtar även snabbtester om det inte är uttalade "coronasymptom" och man känner sig riktigt risig, men det har jag nog skrivit tidigare.

Samma här. Skulle verkligen vara döende eller magsjuk för att fundera på en sjukanmälan tidigare. Inget ont som inte har något gott med sig!

Det är ju anledningen till att så många är förkylda. Här får man inte komma tillbaka förrän man blivit bra igen eller iaf har milda sypmtom kvar bara även om det "bara" är en vanlig förkylning. Innan pandemin var det såklart annorlunda. Men nu under pandemin är det det som gäller.

Så här står det på FHM:s hemsida:

"Om du har symtom och har gjort ett PCR-test som visar att du inte har covid-19 kan du gå tillbaka till arbetet, skolan eller annan verksamhet när du blivit frisk. Om du har haft feber ska du ha varit feberfri minst ett dygn. Vissa enstaka symtom från luftvägarna kan finnas kvar även hos den som blivit frisk en tid efter infektionen."
 
Nu har jag Lobelia på ignore men fick upp dennes inlägg ovanför ditt så detta är mer svar på dennes.
Att mycket av samhällsviktig verksamhet kan skötas på distans är inte ens sant. Hur ska transporter köras på distans, driva livsmedelsbutiker, Va-verk, el, kockar som lagar mat till skola och äldre, städerskor, utgivning av tidningar, poliser, brandmän osv osv osv. Att det är normal belastning är inte i närheten sant heller.
Suck, jag skrev inte alla samhällsviktig verksamhet, och gav eldistributionen som exempel (och nej inte all personal där). Huvudpoängen var dock att alla branscher har problem med personalförsörjning när många är sjuka. Sjukvården har dessutom mer jobb, det är därför det är mycket fokus på dem. Du kanske ska låta bli att svara på mina inlägg också och inte bara ignorera om du nu bara vill missförstå. Det är inte raket teknologi att begripa att folk som kör lastbil eller städar måste vara på plats. Hur du får för mig att jag syftar på den typen av jobb är obegripligt.
 
Senast ändrad:
@Lingon
"Menar du att folk kommer till jobbet förkylda? Det får vi inte göra på mitt jobb och då jobbar vi inte ens med människor."

Jajemän det gör vi. Det finns inte så mycket till val, det finns ingen som har råd att vara hemma med en vanlig lätt förkylning och företaget skulle förmodligen inte gå runt såhärårs. Varenda jävel är ju förkyld, som man säger.
Få en symptom stannar en hemma, tar ett test - om testet är negativt är vi tillbaka på jobbet samma eller nästa dag.
Då är det ändå mer okej att vara hemma detta år än andra förstås. Jag var själv hemma två dagar med förkylning för inte så länge sedan, men för två år sedan hade det inte funnits på kartan.

Sa är det här ocksa, vad jag vet sa gar "alla" och jobbar även med förkylning om man känner sig pigg och frisk i övrigt, tror inte ens att de flesta arbetsplatser kräver ett negativt test (bara fran ovaccinerade men det krävs oavsett förkylning eller inte).
Här far man även full lön om man är sjuk men det krävs läkarintyg fran dag 1. Däremot har man bara 10 dagar VAB per ar och det ställer till det för manga föräldrar.

Undantag vissa yrken där man jobbar med väldigt känsliga personen men det var samma innan pandemin ocksa.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu är antalet på IVA över 100 igen (men inte lika illa som för någon vecka sedan... dock har antalet patienter i slutenvården gått upp från 834 till 941 under helgen bara. :(
 
Okej, tydligen ska det bli pressträff med FHM och statsministern med besked om nya restriktioner. Med tanke på att smittspridningen är kraftigare än det värsta scenariot som myndigheten tagit fram (som de trodde var osannolik) så hoppas jag verkligen inte att det är några lättnader iaf. :nailbiting:
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
100 609
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 210
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 288
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 719
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp