Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag förstår dig rätt så tänker du att om precis alla höll sig inne i tex 6 veckor så skulle viruset dö ut av sig själv? Eller missförstår jag dig?
Nej det skulle inte dö ut av sig själv men man skulle få bra mycket bättre pli på det om folk begränsade sociala umgänget från början. Nu fortsätter rätt många "nästan som vanligt" tills dess att man i princip inte kommer kunna/få det.

Hade det funkat med den nivån vi ligger på nu så hade man inte inför hårdare restriktioner men nu kommer det bli hårdare och hårdare tills vi nog närmast ligger på i princip samma nivå italien/spanien. Det hade kunnat vara "fritt under eget ansvar" men det verkar inte som om folk klarar av det där med eget ansvar.
 
Hade det funkat med den nivån vi ligger på nu så hade man inte inför hårdare restriktioner men nu kommer det bli hårdare och hårdare tills vi nog närmast ligger på i princip samma nivå italien/spanien. Det hade kunnat vara "fritt under eget ansvar" men det verkar inte som om folk klarar av det där med eget ansvar.
Det tror inte jag, vi varken bor eller lever som dom gör i Italien/Spanien
 
Alltså, detta om kritiken mot den "svenska modellen"
Jag har funderat lite på det där. Är det just för att tvångsåtgärderna saknas som det kritiseras så mycket? Är det inte så att vi svenskar rent generellt är ganska lydiga, så att de rekommendationer som finns faktiskt fungerar näst intill lika bra som om det varit tvång och förbud?
Jag tror att det är för att man inte inser att det går att få så bra följsamhet med de metoder som vi har. Att man inte greppar att "bara råd" kan ha en sådan status som det har när det "inte är en regel".

Mest för att det ligger utanför deras egen referensram om vad som är normalt. Svårt att föreställa sig att utfallet kan bli så olikt mot om någon i den miljö de är vana med gick ut och bara gav några råd med de förutsättningar som de är vana med. Tycker de mer genomarbetade artiklarna (någon tysk och BBC, eller vad var det?) som länkades speglar det "Men hur kan man göra så och tro att det ska fungera?" mer än direkt dissande.
Sen kommer det nog mycket med lägre kvalitet där man mer bara reagerar på att det inte finns regler, och utan några större försök till reflekton reagerar som det bara är liktydigt med all avsaknad av styrning.

Förståelsen för hur det hänger ihop med helheten i hur vårt normala system fungerar saknas också. Förbudet mot ministerstyre och offentlighetsprincipen ingår i samma paket med professionella, pålitliga myndigheter, öppenhet och ömsesidigt förtroende etc. De brukar också vara "obegripliga" och ge reaktionen "men det kan väl inte fungera att ha det så" utan ordentlig förklaring.

Sen har vissa saker bättre förutsättningar att fungera för att situationen i samhället är gynnsam på andra sätt som t.ex. följsamheten till instruktionen "stanna hemma vid minsta symptom" när det finns en allmän sjukförsäkring och anställningstrygghet. Då är det naturligtvis lättare att folk följer dem frivilligt än om en daglönare blir utan både dagens inkomst och framtida jobbmöjligheter om han inte dyker upp.

Tror beslutet om karensdagen var viktigare än jag först insåg när det kom, just för att understödja följsamheten till rådet. Signalen att "vi inser att detta har konsekvenser och ger något tillbaka för att underlätta även om det inte kompenserar helt" ökar benägenheten att ta den del av ekonomiska uppoffringen som blir kvar för den enskilde. Att ta kostnader från AG gör dem mer benägna att inte ligga på om att folk ska komma till jobbet osv.
Staten sysslar inte bara med att genomdriva regelefterlevnad, utan även möjliggöra att folk agerar så det avsedda målet nås.

Har ingen aning alls om i vilken grad man hanterat sådana frågor på andra ställen? Eller hur försörjningen lösts (inte lösts?) för de som getts order att tvångsisoleras längre perioder?
 
Jag tror den svenska modellen är den enda hållbara, nu kommer snart upploppen i de nedstängda länderna att komma pga desperata och frustrerade människor. Pengarna tar slut, maten tar slut, isoleringen bryter ner. :(
Fast man kan ju stänga ner konceptet med öppna krogar under lönehelg utan att hamna i italiens läge med att man behöver tillstånd för allt utomhus. Undviker man de största dumheterna så kommer man rätt långt och kan nog undvika att behöva hamna i totalt isolationsläge. Det är det jag har påpekat hela tiden att är man smart med sin frihet så kan man ha möjlighet till det men när så många fortsätter i princip som vanligt så kommer man snart tvinga in folk i mer i längden ohållbara isolationssituationer ala italien/Spanien eftersom vissa tycker att restriktionerna bara gäller andra. Vart vi hittar balansen där folk tar det på allvar nog vet jag inte men förhoppningsvis väldigt snart.
 
Fast man kan ju stänga ner konceptet med öppna krogar under lönehelg utan att hamna i italiens läge med att man behöver tillstånd för allt utomhus. Undviker man de största dumheterna så kommer man rätt långt och kan nog undvika att behöva hamna i totalt isolationsläge. Det är det jag har påpekat hela tiden att är man smart med sin frihet så kan man ha möjlighet till det men när så många fortsätter i princip som vanligt så kommer man snart tvinga in folk i mer i längden ohållbara isolationssituationer ala italien/Spanien eftersom vissa tycker att restriktionerna bara gäller andra. Vart vi hittar balansen där folk tar det på allvar nog vet jag inte men förhoppningsvis väldigt snart.
Jag tror inte det är någon som fortsätter som vanligt, alla känner någon som drabbats antingen ekonomiskt och/eller någon som blivit sjuk eller är mer eller mindre sjuk själv. Vi pumpas dagligen med information från myndigheter och sociala medier om smittan så varje val är ett aktivt val, vad man än väljer.

Nu har det sagts flera gånger att man ska stödköpa och stötta butiker, matställen mm men inte resa för att inte belasta sjukvården på mindre orter. Vi har ett helt annat läge i Sthlm, Göteborg, Malmö än Jämtland, Gotland och andra mindre orter att kunna ta hand om de som behöver vård. Smittan finns, folk kommer fortsätta bli smittade men försök skydda de som är i riskgrupperna och stanna hemma om du har symptom är väl hela kontentan egentligen.
 
Lyssna! Mycket intressant.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=7439864

"Sverige skiljer ut sig från många andra länder just nu. Svenskarna kan fortfarande röra sig relativt fritt.
En av förklaringarna kan vara tilliten i det svenska samhället. Medborgarna litar på myndigheterna, myndigheterna litar på medborgarna och medborgarna litar på varandra.
Hör historikern Lars Trägårdh om den svenska tilliten."
 
Vi får väl se nästa vecka om det blir fler restriktioner. Vi kanske inte hamnar i full karantän men om antalet smittade och döda fortsätter öka så visar det att det inte fungerat.
Det är nog ingen som förväntar sig att siffrorna inte kommer att fortsätta öka i åtminstone ett par veckor till. Snarare tvärtom. Det är takten i ökningen som avgör huruvida det fungerar eller inte. När detta förhoppningsvis är över om ett bra tag kommer vi säkerligen ligga i samma nivå som många andra länder men vi har haft ett annorlunda genomlidande. Eller snarare, det är det som är förhoppningen nu, att det blir så.

Vad de också sa på presskonferensen i fredags var att de valt att inte göra alla åtgärder på en gång för att folk ska hinna anpassa sig. I många länder blev/Är det ju protestbeteende när de kastades in i karantän för att de helt enkelt inte hunnit med vare sig mentalt eller i praktiska förberedelser.

Än så länge går ju saker som tänkt och som de räknat med. Som jag uppfattat det.
 
Vi får väl se nästa vecka om det blir fler restriktioner. Vi kanske inte hamnar i full karantän men om antalet smittade och döda fortsätter öka så visar det att det inte fungerat.
Antalet smittade lär fortsätta att öka ett bra tag till, om inte annat för att vi succesivt ökat antalet tester och att man jobbar på att öka dem ännu mer däremot är hoppet att antalet nysmittade kommer att minska så småningom. Inget land verkar få stopp på dem helt.

När det gäller döda så är det de som smittades i början som avlider nu. En inkubationstid på ca en vecka och så 8-9 dagar i snitt innan man söker vård (behöver intensivvård/det blir kritiskt) och så ofta en lång vårdperiod innan det antingen vänder eller man dör.

Man räknar alltså med fler döda och smittade, men ja börjar kurvan med antalet smittade eller snarare antalet alvarligt sjuka stiga kraftigt så kanske det behövs mer restriktioner. Stiger antalet smittade för att vi testar fler så så är det mindre allvarligt.
 
Nu flyttar jag fokus från den stora världen till den lilla. Det finns smittade på min pappas demensboende. De har inte gått ut med några detaljer så jag vet inte mer, men pappa mår bra än så länge.
Det här är det första jag hör om sjuka i min omedelbara närhet.
 
Nej det skulle inte dö ut av sig själv men man skulle få bra mycket bättre pli på det om folk begränsade sociala umgänget från början. Nu fortsätter rätt många "nästan som vanligt" tills dess att man i princip inte kommer kunna/få det.

Hade det funkat med den nivån vi ligger på nu så hade man inte inför hårdare restriktioner men nu kommer det bli hårdare och hårdare tills vi nog närmast ligger på i princip samma nivå italien/spanien. Det hade kunnat vara "fritt under eget ansvar" men det verkar inte som om folk klarar av det där med eget ansvar.
Det är bara det att om du totalstänger ner ett samhälle i flera veckor så kommer det med stor sannolikhet få allvarligare konsekvenser än viruset i sig. Man vet ju inte heller hur länge man får stänga ner, rör det sig om veckor? Månader? År? Ingen vet.
Det hela är ju alltid en avvägning av olika scenarion och så väljer man det som man tror orsakar minst skada i det stora hela.
Sen är det ju så att Sverige är en demokrati och vi kan inte bara svetsa igen folks dörrar så de inte kommer ut. Det är i svåra tider som saker och ting sätts på prövning.
Man kan ju inte göra något förhastat. Se bara på Italien där har man stängt ner samhället utan att se till att folk får pengar trots att de inte får lov att gå till jobbet. Först nu börjar de prata om dela ut matkuponger. Det är ju helt skev ordningsföljd och i mina ögon helt förkastligt.
 
Nej det skulle inte dö ut av sig själv men man skulle få bra mycket bättre pli på det om folk begränsade sociala umgänget från början. Nu fortsätter rätt många "nästan som vanligt" tills dess att man i princip inte kommer kunna/få det.

Hade det funkat med den nivån vi ligger på nu så hade man inte inför hårdare restriktioner men nu kommer det bli hårdare och hårdare tills vi nog närmast ligger på i princip samma nivå italien/spanien. Det hade kunnat vara "fritt under eget ansvar" men det verkar inte som om folk klarar av det där med eget ansvar.

Hela den här cirkusen med att stänga länder och gränser, är en masspsykos hos politiker.

Det hjälper inte ett dugg.

Det är inte böldpest, kolera, eller smittkoppor vi talar om.

Det är en ÖLI sjukdom, som förhöjer dödstalet något från normalläget.
 
Jag tror att Sverige är massivt gynnat av alla enmanshushåll. Skillnaden mot hur man bor i södra Europa är ju enorm. Plus den naturligt kyliga reservationen människor emellan som finns i Sverige jämfört med södra Europa.
Det är inte heller lika tätbefolkat i Sverige, inte ens i Stockholm, jämfört med andra länder och turismen är inte på samma skala heller.
Ska bli intressant att se hur utvecklingen blir.
 
Vi är långt ifrån att ha nått den nivån av dödsfall, som vi har under en svårare säsong av influensa.

När vi överskrider den nivån, så kanske det kan finnas orsak att agera.
Problemet är ju att alla andra sjukdomar, influensa, olyckor inte minskar medan covid härjar. Det gör ju att det förr eller senare blir problem för sjukvården om man inte försöker begränsa mängden sjuka/dag/vecka
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 090
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 324
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp