Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Privatisering = vinstkrav = beslut grundade i ekonomiska faktorer
Det skiter jag i.
Någonstans måste man börja fundera på vad kunderna vill ha och behöver, och leverea det istället för det man själv tycker är modernt och coolt. Och att nu ens tänka tanken att klanta sig som SL är som att ha tappat helt fokus på vad som är viktigt just nu. Jag tror att det allra vettigaste de kan bidra med, och vi alla måste ju bidra med allt vi kan på olika sätt just nu, är att sitta still i båten och köra på som vanligt så att folk som måste använda sig av tåg och buss för att få sitt liv att funka rent faktiskt kan göra det på ett så bra sätt som möjligt.
DET kan Skånetrafiken bidra med för att få den där berömda kurvan att inte stiga sådär som Anders Tegnell ofta pratar om att den inte ska.
Men det är kanske för mycket begärt av dem.
 
Ja universitet tex skulle ju kunna ha distansundervisning länge känns det som. Det är väl under praktik som det kan bli knepigt, men jag tänker att samma regler inte borde gälla då, eftersom den inte utförs på skolan.

Att det sedan är dödstråkigt att inte få gå på föreläsningar är ju en annan sak. Men det överlever vi ju.

Jag hoppas ju att antikroppstest ska finnas i stor skala så småningom, då kan man ju börja leva normalt om det är visat att man redan är immun.
Alla universitetsutbildningar kan inte bara ha distans. Många av SLUs utbildningar har mycket praktiskt. Vår nuvarande kurs kommer inte kunna avslutas innan karantänen hävts tex.
 
Alla universitetsutbildningar kan inte bara ha distans. Många av SLUs utbildningar har mycket praktiskt. Vår nuvarande kurs kommer inte kunna avslutas innan karantänen hävts tex.
Jag ber om ursäkt för att jag inte la till att det inte gäller alla kurser. För mig är det rätt självklart att inget kan appliceras på allt.
 
Förmodligen en fråga som hamnar i kategorin "sluta-katastroftänka-frågor", men ändå. Satt och läste i en hästgrupp på facebook om rid/körförbud i bl.a. italien och tyskland, och funderar. Hur sannolikt tror ni det är att nåt motsvarande införs i Sverige? Spontant tänker jag "knappast troligt", men för ett par månader sedan hade jag ju inte trott det om andra länder heller. Vad tror ni?
Nån skrev även att på vissa platser får man inte gå/åka till stallet för att ta hand om sin häst. Tror ni nåt sånt skulle kunna hända i Sverige?
 
Förmodligen en fråga som hamnar i kategorin "sluta-katastroftänka-frågor", men ändå. Satt och läste i en hästgrupp på facebook om rid/körförbud i bl.a. italien och tyskland, och funderar. Hur sannolikt tror ni det är att nåt motsvarande införs i Sverige? Spontant tänker jag "knappast troligt", men för ett par månader sedan hade jag ju inte trott det om andra länder heller. Vad tror ni?
Nån skrev även att på vissa platser får man inte gå/åka till stallet för att ta hand om sin häst. Tror ni nåt sånt skulle kunna hända i Sverige?

Har du tagit del av presskonferenserna och FHM? Om inte så gör det då det svarar på hur resonemanget går,hur/varför /varför inte osv .
 
🍄🥳🤣🤣🤣
840607AD-953E-4F0C-A792-59A4D99F7BC3.jpeg
 
En del av dem ja, men ingen jag sett/hört har sagt nåt om ridning eller andra "högrisksporter" specifikt.

Nej , men helheten framgår tydligt då det inte är tal om ”lockdown” för landet eller regioner eller städer. Osv. Ta del av varje presskonferens - inkl FAQ efter av journalister. Väldigt mycket besvaras där hur och varför osv.
 
Förmodligen en fråga som hamnar i kategorin "sluta-katastroftänka-frågor", men ändå. Satt och läste i en hästgrupp på facebook om rid/körförbud i bl.a. italien och tyskland, och funderar. Hur sannolikt tror ni det är att nåt motsvarande införs i Sverige? Spontant tänker jag "knappast troligt", men för ett par månader sedan hade jag ju inte trott det om andra länder heller. Vad tror ni?
Nån skrev även att på vissa platser får man inte gå/åka till stallet för att ta hand om sin häst. Tror ni nåt sånt skulle kunna hända i Sverige?
Inte alls sannolikt.
 
Det jag hört om tester för immunitet så är dom lättare att göra som snabbtest än testerna för själva viruset men dom lär ju ändå behöva kvalitets testas och godkännas innan dom blir tillgängliga, dessutom så har man inte hunnit forska i hur immuniteten håller i sig.

Det var en mindre stad (tror dom sa 9000 invånare) där man skulle testa samtliga typ nu och sedan igen om några veckor men jag tolkade det som att det var ägaren till labbet som utvecklat testet som skulle genomföra det, det var alltså inte ett test som var godkänt för allmänheten än
 
Självklart inte, men resonemanget har som jag förstått det varit att bl.a. ridning är en sport med en hel del skador som behöver akut vård = mer belastning på redan över ansträngd vård = "högrisksporter" förbjuds.
Inte att viruset sprids extra mycket där alltså.

Rätt tolkat - Spanien har detta förbud, i kombo med lockdown utifrån läget.
 
Du behöver inte svara spydigt. Jag uppfattade dig inte så och ville bara ge ett till perspektiv.
Självklart finns det enstaka kurser eller program som får problem. Men vi pratar ju om hela landet och hur långt tid man kan ha dessa åtgärder i hela landet, alltså på samhällsnivå. Blir det riktigt långvarigt så tänker jag att man borde kunna planera om vilken ordning man ska ta kurserna i. Och mycket mer går ju att göra teoretiskt om man bara tänker till lite. Vi ska tex laborera teoretiskt och lämna in 4 labbrapporter i den här kursen. På labbar vi aldrig har gjort.


Jag menade inte att vara spydig, jag satt på telefonen och då är jag mer kortfattad, jag ber om ursäkt, jag menade inte att vara otrevlig.
 
De äldre i Sverige har upplevt ”Nationell kris” ang pandemi - Spanska sjukan. Men samhället ser annorlunda ut å det grövsta nu och jag kan hålla med om att Sverige är ett ovant land gällande Nationell Kris. Det framkommer även vid undersökningar gällande hur folk tagit till sig utskicket från regeringen år 2018 ”om kriget eller krisen kommer” . Helt ovetande om kriser är inte den lite yngre generationen heller iof. Vi har haft både stora katastrofer (Estonia, Gudrun, Tsumamin) och även Terroratentat senaste decenniet.
Det har funnits två-tre pandemi-liknande situationer som faktiskt finns i mannaminne, till skillnad från Spanska Sjukan, där de sista som hade minnen från denna, dött för några år sedan.

1957, så härjade "Asiaten", en ny variant av influensa, som vi saknade ordentlig immunitet runt. Vaccin fanns det så ont om, så att endast få kunde vaccineras. Många dog. I världen dog mellan en och fyra miljoner människor.
Men samhället och gränser stängdes inte ner, annat än mycket lite, som t.ex. att permissioner för värnpliktiga drogs in. En hel del påverkan på ekonomin, genom att man p.g.a. många sjuka inte kunde upprätthålla produktionen.
Den här epidemin kommer alla de där så bespottade "70+" ihåg. Vem vet, det kanske är deras ihågkomster, som gör att de inte totalisolerar sig.

1969, Hongkonginfluensan, återigen en ny variant av influensa, med betydligt över miljonen döda i världen.
Återigen, samhället stängde inte ner, skolorna var öppna (den här pandemin kommer jag ihåg), idrotten stängde inte ner, men återigen, p.g.a. många samtidigt sjuka, så påverkades ekonomin en hel del.
Till den här pandemin så fick man även i Sverige tag på vaccin, men först när epidemin redan tagit rejäl fart. Det var mest riskgrupper och "samhällsviktig" personal som fick vaccin.
 
Senast ändrad:
Det har funnits två-tre pandemi-liknande situationer som faktiskt finns i mannaminne, till skillnad från Spanska Sjukan, där de sista som hade minnen från denna, dött för några år sedan.

1957, så härjade "Asiaten", en ny variant av influensa, som vi saknade ordentlig immunitet runt. Vaccin fanns det så ont om, så att endast få kunde vaccineras. Många dog. I världen dog mellan en och fyra miljoner människor.
Men samhället och gränser stängdes inte ner, annat än mycket lite, som t.ex. att permissioner för värnpliktiga drogs in. En hel del påverkan på ekonomin, genom att man p.g.a. många sjuka inte kunde upprätthålla produktionen.
Den här epidemin kommer alla de där så bespottade "70+" ihåg. Vem vet, det kanske är deras ihågkomster, som gör att de inte totalisolerar sig.

1969, Hongkonginfluensan, återigen en ny variant av influensa, med betydligt över miljonen döda i världen.
Återigen, samhället stängde inte ner, skolorna var öppna (den här pandemin kommer jag ihåg), idrotten stängde inte ner, men återigen, p.g.a. många samtidigt sjuka, så påverkades ekonomin en hel del.
Till den här pandemin så fick man även i Sverige tag på vaccin, men först när epidemin redan tagit rejäl fart. Det var mest riskgrupper och "samhällsviktig" personal som fick vaccin.
Asiaten har min mamma pratat om. Hon är typ aldrig sjuk men den fick hon när hon var liten och hon har aldrig någonsin varit så dålig minns hon. Kanske därför hon är en 70+ som sköter sig och håller sig hemma.
 
Alltså, det här med Kinas siffror på antal döda - hur verkliga tror vi att det är egentligen?

Här är Death Toll för respektive provins, totalen som är rapporterad den 2020.03.27
Vi talar om en total utanför Hubei på 122. Imorgon går vi i Sverige om Kina i antal döda - om de får räkna bort Hubei.

6 Anhui
8 Beijing
6 Chongqing
1 Fujian
2 Gansu
8 Guangdong
2 Guangxi
2 Guizhou
6 Hainan
6 Hebei
13 Heilongjiang
22 Henan
4 Hong Kong
3174 Hubei
4 Hunan
1 Inner Mongolia
0 Jiangsu
1 Jiangxi
1 Jilin
2 Liaoning
0 Macau
0 Ningxia
0 Qinghai
3 Shaanxi
7 Shandong
5 Shanghai
0 Shanxi
3 Sichuan
3 Tianjin
0 Tibet
3 Xinjiang
2 Yunnan
1 Zhejiang
 
Alltså, det här med Kinas siffror på antal döda - hur verkliga tror vi att det är egentligen?

Här är Death Toll för respektive provins, totalen som är rapporterad den 2020.03.27
Vi talar om en total utanför Hubei på 122. Imorgon går vi i Sverige om Kina i antal döda - om de får räkna bort Hubei.

6 Anhui
8 Beijing
6 Chongqing
1 Fujian
2 Gansu
8 Guangdong
2 Guangxi
2 Guizhou
6 Hainan
6 Hebei
13 Heilongjiang
22 Henan
4 Hong Kong
3174 Hubei
4 Hunan
1 Inner Mongolia
0 Jiangsu
1 Jiangxi
1 Jilin
2 Liaoning
0 Macau
0 Ningxia
0 Qinghai
3 Shaanxi
7 Shandong
5 Shanghai
0 Shanxi
3 Sichuan
3 Tianjin
0 Tibet
3 Xinjiang
2 Yunnan
1 Zhejiang
Jag tror inte på några siffror från Kina, jag tror inte heller att de är fria från fortsatt smitta och dödsfall, däremot tror jag att de som vanligt inte sätter så stora värden på människoliv och mörkar fakta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 907
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 233
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp