Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, det här med Kinas siffror på antal döda - hur verkliga tror vi att det är egentligen?

Här är Death Toll för respektive provins, totalen som är rapporterad den 2020.03.27
Vi talar om en total utanför Hubei på 122. Imorgon går vi i Sverige om Kina i antal döda - om de får räkna bort Hubei.

6 Anhui
8 Beijing
6 Chongqing
1 Fujian
2 Gansu
8 Guangdong
2 Guangxi
2 Guizhou
6 Hainan
6 Hebei
13 Heilongjiang
22 Henan
4 Hong Kong
3174 Hubei
4 Hunan
1 Inner Mongolia
0 Jiangsu
1 Jiangxi
1 Jilin
2 Liaoning
0 Macau
0 Ningxia
0 Qinghai
3 Shaanxi
7 Shandong
5 Shanghai
0 Shanxi
3 Sichuan
3 Tianjin
0 Tibet
3 Xinjiang
2 Yunnan
1 Zhejiang

Inte alls, eller ungefär lika mycket som jag tror på påskharen
 
Det skiter jag i.
Någonstans måste man börja fundera på vad kunderna vill ha och behöver, och leverea det istället för det man själv tycker är modernt och coolt. Och att nu ens tänka tanken att klanta sig som SL är som att ha tappat helt fokus på vad som är viktigt just nu. Jag tror att det allra vettigaste de kan bidra med, och vi alla måste ju bidra med allt vi kan på olika sätt just nu, är att sitta still i båten och köra på som vanligt så att folk som måste använda sig av tåg och buss för att få sitt liv att funka rent faktiskt kan göra det på ett så bra sätt som möjligt.
DET kan Skånetrafiken bidra med för att få den där berömda kurvan att inte stiga sådär som Anders Tegnell ofta pratar om att den inte ska.
Men det är kanske för mycket begärt av dem.

Tja, vi får den samhällsservice de politiker vi röstar fram för. Och politikerna beslutade att privatisera. Nu är det bara att 'gilla läget' av tidigare tagna beslut. Efter covid är över kan man kanske ta upp frågan på nytt om samhällsnödvändiga funktioner som lokaltrafik ska styras av vinstintresse och utanför myndigheternas kontroll.
 
Alltså, detta om kritiken mot den "svenska modellen"
Jag har funderat lite på det där. Är det just för att tvångsåtgärderna saknas som det kritiseras så mycket? Är det inte så att vi svenskar rent generellt är ganska lydiga, så att de rekommendationer som finns faktiskt fungerar näst intill lika bra som om det varit tvång och förbud?

Jag har varit den i familjen som handlar när det behövs. Jag ser att det är färre bilar på parkeringsplatserna utanför varuhus och köpcentra. Jag märker tydligt att det är väldigt mycket mindre trafik på Rv25 mellan Kalmar och Nybro, där jag i normalfall kan bli stående upp till 5 minuter för att lyckas ta mig ut på vägen, åt vänster, pga tät trafik (att det 100-väg med ett litet backkrön åt vänster och ett mitträcke som inte sällan döljer personbilar (-nas framlysen) åt höger under lättar ju inte direkt heller, men det är en annan fråga). Senaste veckan har jag inte behövt vänta mer än högst en halv minut de gånger jag varit ute och kört, på tidpunkter då det normalt är som mest trafike...

Det har funnits två-tre pandemi-liknande situationer som faktiskt finns i mannaminne, till skillnad från Spanska Sjukan, där de sista som hade minnen från denna, dött för några år sedan.
- - -
1969, Hongkonginfluensan, återigen en ny variant av influensa, med betydligt över miljonen döda i världen.
Återigen, samhället stängde inte ner, skolorna var öppna (den här pandemin kommer jag ihåg), idrotten stängde inte ner, men återigen, p.g.a. många samtidigt sjuka, så påverkades ekonomin en hel del.
Till den här pandemin så fick man även i Sverige tag på vaccin, men först när epidemin redan tagit rejäl fart. Det var mest riskgrupper och "samhällsviktig" personal som fick vaccin.
Hongkonginfluensan - kan inte påstå att jag minns den, men jag vet att jag var sjuk i just den över julen när jag var nyss fyllda 1 år...
(och ibland får jag för mig att just den perioden trimmade mitt immunförsvar ordentligt, för jag blir väldigt sällan ordentligt sjuk...)
 
Tja, vi får den samhällsservice de politiker vi röstar fram för. Och politikerna beslutade att privatisera. Nu är det bara att 'gilla läget' av tidigare tagna beslut. Efter covid är över kan man kanske ta upp frågan på nytt om samhällsnödvändiga funktioner som lokaltrafik ska styras av vinstintresse och utanför myndigheternas kontroll.
Grejen är att jag är inte helt emot privatisering. Men man behöver inte vara stenåldersmänniska för att man driver ett företag och vill ha det med vinst, men KAN ju också se till samhället och kundernas bästa, för trots allt, i det längre perspektivet är just det som ger mest in på kontot egentligen. Och i en kris som detta ska inte det "normala" styra ens ett privat företag utan man måste göra som ALLA människor i samhället, stå åt sidan och ge istället för att ta.

Om nu alla vi människor i Sverige ska undvika att träffa familjen om det inte är viktigt, undvika att träffa vänner om det inte är viktigt och undvika onödigt resande, nog tusan borde ett privat företag som Skånetrafiken kunna tänka att "ah, tja, vi tjänar kanske inte lika mycket som vanligt eftersom färre människor åker, men å andra sidan är det bra ur smittspridningssynpunkt och vi drar vårt strå till stacken och hjälper alla människor som måste åka, vi kör som vanligt för deras skull". Det tycker JAG man kan bidra med hur privat man än är och hur viktigt man än anser att pengar är.
 
Tja, vi får den samhällsservice de politiker vi röstar fram för. Och politikerna beslutade att privatisera. Nu är det bara att 'gilla läget' av tidigare tagna beslut. Efter covid är över kan man kanske ta upp frågan på nytt om samhällsnödvändiga funktioner som lokaltrafik ska styras av vinstintresse och utanför myndigheternas kontroll.
Jag kan nog tycka att privatiserad kollektivtrafik borde ha vissa minimikrav i sina avtal, att de inte bara kan dra in turer vid såna här situationer.
 
Det är ju lite som herd immunity men omvänt när det gäller isoleringen och karantänen. Så länge de allra flesta sköter sig så minskar ju spridningen enormt även om vissa inte gör det. Dock blir det lite av en tävling om vilka som ska "få" fuska, det funkar ju att vissa fortsätter leva nästan som vanligt men inte om alla gör det.

Om alla skulle isolera sig och sköta sig så skulle det största hotet dö ut ganska fort så att man efter det kan fortgå ganska normalt men med omtanke och restriktioner. Tyvärr är det nog tillräckligt många som anser att just deras sociala umgänge, resor, vad det nu är är tillräckligt essentiellt för deras existens vilket leder till att spridningen fortsätter och vi kommer tvingas på hårdare restriktioner under längre tid.
 
Jag tror inte på några siffror från Kina, jag tror inte heller att de är fria från fortsatt smitta och dödsfall, däremot tror jag att de som vanligt inte sätter så stora värden på människoliv och mörkar fakta.
Nej, Kinesiska siffror och påståenden, är inte mycket att "tro på.

KL

Nu ska jag skita ordentligt i det blå skåpet, och sticka ut hakan så det visslar om det.

Jag börjar med min utstickande hypotes:

Covid-19 smittan är redan utbredd överallt, och i stort sett alla har utsatts för den.
Därför är alla åtgärder, utom att skydda riskgrupper, av typen "stänga samhället" meningslösa. Vitsen med att skydda riskgrupper, är att få ett rimligt flöde i sjukvården.

Varför säger jag då detta? Jag har naturligtvis inget mer att komma med än anekdotisk bevisning.

Här är anledningen till att jag skapat hypotesen:
1. Jag tror att Covid-19 kom till Europa före jul/omkring jul, under den perioden när Kina endera mörkade virusets existens för omvärlden, eller inte själva hade koll på att en ny smitta fanns.
Jag misstänker att viruset kom till Europa med huvudsakligen tre kategorier resenärer: kinesiska affärsresenärer (mycket sådana kontakter mellan norra Italien och Kina som exempel), Kinesiska turister, och européer som studerar eller arbetar i Kina, som skulle hem på jullov.

2. I Europa, så reagerar initialt egentligen ingen på att det är en något högre frekvens av "förkylningssjuka". Dessutom så brukar man inte provta folk med förkylning, för att testa vilket av femtioelva virus folk blivit sjuka av. Eftersom det verkar som om bortåt 75-80 procent inte får nämnvärda symtom, så går egentligen Covid-19 helt under radarn.

3. Jag bor i en liten "by"/socken på landet. Det finns ungefär 500 personer fastboende här. Vår by är granne med en by som figurerat i pressen, eftersom så många dött där.
Väldigt många vuxna (så många, så att man när man är slarvig skulle säga "alla"), som jag haft kontakt med den senaste månaden drygt, har endera själva, eller så har deras närstående eller grannar, drabbats av en "förkylning", med likartade symtom där de viktigaste är: djävulsk rethosta i en-två veckor, ibland feber, ibland snorighet, och ofta stor trötthet efter det akuta skedet. Sjukan började cirkulera här redan veckan före sportlovet här, alltså i mitten av februari. Ingen har behövt läkarvård, såvitt jag vet.

Om vi antar att det "min" by drabbats av är Covid-19, så har den här smittan cirkulerat längre tid och är mer utbredd än vad myndigheterna tycks tro.

Och dessutom är i så fall alla djupare nedstängningar av samhället meningslösa. Smittan är redan överallt, det är bara väldigt olika om och hur mycket sjuka "folk" blir.

Det ska bli intressant att få höra hur det egentligen hänger ihop någon gång senare...
 
Grejen är att jag är inte helt emot privatisering. Men man behöver inte vara stenåldersmänniska för att man driver ett företag och vill ha det med vinst, men KAN ju också se till samhället och kundernas bästa, för trots allt, i det längre perspektivet är just det som ger mest in på kontot egentligen. Och i en kris som detta ska inte det "normala" styra ens ett privat företag utan man måste göra som ALLA människor i samhället, stå åt sidan och ge istället för att ta.

Om nu alla vi människor i Sverige ska undvika att träffa familjen om det inte är viktigt, undvika att träffa vänner om det inte är viktigt och undvika onödigt resande, nog tusan borde ett privat företag som Skånetrafiken kunna tänka att "ah, tja, vi tjänar kanske inte lika mycket som vanligt eftersom färre människor åker, men å andra sidan är det bra ur smittspridningssynpunkt och vi drar vårt strå till stacken och hjälper alla människor som måste åka, vi kör som vanligt för deras skull". Det tycker JAG man kan bidra med hur privat man än är och hur viktigt man än anser att pengar är.

De är inte privatpersoner utan ett vinstdrivande företag med nästan bara utländska aktieägare som inte bryr sig om individer i Skånes lokaltrafik utan aktiekursen och vinstutdelning krasst. Det är äpplen och päron. Ett är att lokaltrafiken är en samhällsfunktion, en är att lokaltrafiken ger ekonomisk vinst till privata aktörer.

Och även om allmänheten är upprörd och politikerna hotar med att när kontraktet ska förnyas så kommer man ihåg, så nja, folk har korta minnen och politikerna som kommer vara ansvariga för omförhandling när nuvarande kontraktet går ut, kommer titta på bästa budet. Det är dessutom fullt möjligt att det inte ens är samma politiker som ska förhandla fram nästa kontrakt.
 
Nej, Kinesiska siffror och påståenden, är inte mycket att "tro på.

KL

Nu ska jag skita ordentligt i det blå skåpet, och sticka ut hakan så det visslar om det.

Jag börjar med min utstickande hypotes:

Covid-19 smittan är redan utbredd överallt, och i stort sett alla har utsatts för den.
Därför är alla åtgärder, utom att skydda riskgrupper, av typen "stänga samhället" meningslösa. Vitsen med att skydda riskgrupper, är att få ett rimligt flöde i sjukvården.

Varför säger jag då detta? Jag har naturligtvis inget mer att komma med än anekdotisk bevisning.

Här är anledningen till att jag skapat hypotesen:
1. Jag tror att Covid-19 kom till Europa före jul/omkring jul, under den perioden när Kina endera mörkade virusets existens för omvärlden, eller inte själva hade koll på att en ny smitta fanns.
Jag misstänker att viruset kom till Europa med huvudsakligen tre kategorier resenärer: kinesiska affärsresenärer (mycket sådana kontakter mellan norra Italien och Kina som exempel), Kinesiska turister, och européer som studerar eller arbetar i Kina, som skulle hem på jullov.

2. I Europa, så reagerar initialt egentligen ingen på att det är en något högre frekvens av "förkylningssjuka". Dessutom så brukar man inte provta folk med förkylning, för att testa vilket av femtioelva virus folk blivit sjuka av. Eftersom det verkar som om bortåt 75-80 procent inte får nämnvärda symtom, så går egentligen Covid-19 helt under radarn.

3. Jag bor i en liten "by"/socken på landet. Det finns ungefär 500 personer fastboende här. Vår by är granne med en by som figurerat i pressen, eftersom så många dött där.
Väldigt många vuxna (så många, så att man när man är slarvig skulle säga "alla"), som jag haft kontakt med den senaste månaden drygt, har endera själva, eller så har deras närstående eller grannar, drabbats av en "förkylning", med likartade symtom där de viktigaste är: djävulsk rethosta i en-två veckor, ibland feber, ibland snorighet, och ofta stor trötthet efter det akuta skedet. Sjukan började cirkulera här redan veckan före sportlovet här, alltså i mitten av februari. Ingen har behövt läkarvård, såvitt jag vet.

Om vi antar att det "min" by drabbats av är Covid-19, så har den här smittan cirkulerat längre och är mer utbredd än vad myndigheterna tycks tro.

Och dessutom är i så fall alla djupare nedstängningar av samhället meningslösa. Smittan är redan överallt, det är bara väldigt olika om och hur mycket sjuka "folk" blir.

Det ska bli intressant att få höra hur det egentligen hänger ihop någon gång senare...
Ja jag tror inte alls på att stänga hela Sverige på olika sätt, sätta det i HEL karantän osv. Det skulle gjorts långt mycket tidigare och det hade varit rätt svårt eftersom Kina inte är helt ärliga med sina siffror. Så, om de nu HADE varit ärliga så hade det kanske fungerat att sätta Sverige i kraratän och stänga alla gränser totalt när de sa att de hade ett smittsamt virus. Att inte släppa in någon, att de svenskar som ville hem igen skulle sättas i tvingad strikt karantän, att förbjuda ALLT resande utomlands helt och hållet från den minuten Kina sa "vi har ett smittsamt virus". Det krävs ju bara en smittad och sedan är det liksom svårt att få ordning på det.
Men det här är ju inte riktigt möjligt. Dels för att Kina inte är ett ärligt land vad gäller sådant här och dels därför att det är svårt att motivera en sådan stängning av ett helt samhälle. Jag menar, hur ska man få människor att följa de reglerna när de inte själv har förstått att Kina har smittosamt virus som kan vara farligt? Hur ska man ens kunna motivera någon att begränsa sina liv sådär när man inte vet OM eller när det sprids vidare eller hur länge det kommer pågå i världen så att man inte har ett slutdatum för att öppna upp landet igen?

Så jag tror inte på den biten alls faktiskt. Däremot hoppas jag i framtiden att människor tänker sig för lite mer när man hör Kina säga "vi har ett virus" och då självmant stanna hemma från sina semesterresor utan att säga "men UD har ju inte avrått från att åka just dit".

Att viruset har kommit hit redan tidigare har jag också funderat på. Om så många människor knappt märker av det, mer än förkylningssymptom så är det inte så lätt att veta vad som är vad, det kan ju ha varit här en god stund bland tex yngre så det är därför de inte verkar drabbas lika hårt nu.
 
Alltså, detta om kritiken mot den "svenska modellen"
Jag har funderat lite på det där. Är det just för att tvångsåtgärderna saknas som det kritiseras så mycket? Är det inte så att vi svenskar rent generellt är ganska lydiga, så att de rekommendationer som finns faktiskt fungerar näst intill lika bra som om det varit tvång och förbud?
Jag tror att de är avundsjuka. De sitter där inlåsta, har inget bättre för sig och ser hur hela deras länder insjuknar trots att alla ska vara åtskiljda enligt lag. Varför skulle de bry sig om ett litet skitland som Sverige utplånar sig själva liksom? Så det är den enda slutsatsen, avundsjuka över att de inte får går ut som de vill.
 
Något går inte ihop, om nu Sverige är så nonchalanta och folk umgås, fortsätter gå på restaurang och trängs så alla smittas hur kommer det sig att hospitality branschen säger sig vara i kris och varslar folk på löpande band? Och att folk har blivit galna och bunkrar toapapper samtidigt som de går ut och roar sig på en nattklubb? :idea:
 
De är inte privatpersoner utan ett vinstdrivande företag med nästan bara utländska aktieägare som inte bryr sig om individer i Skånes lokaltrafik utan aktiekursen och vinstutdelning krasst. Det är äpplen och päron. Ett är att lokaltrafiken är en samhällsfunktion, en är att lokaltrafiken ger ekonomisk vinst till privata aktörer.

Och även om allmänheten är upprörd och politikerna hotar med att när kontraktet ska förnyas så kommer man ihåg, så nja, folk har korta minnen och politikerna som kommer vara ansvariga för omförhandling när nuvarande kontraktet går ut, kommer titta på bästa budet. Det är dessutom fullt möjligt att det inte ens är samma politiker som ska förhandla fram nästa kontrakt.
Jag förstår.
Men att dra in avgångar och hänvisa till minskade intäkter och halvtomma tåg och bussar, nu när vi ska hantera coronaviruset är inget annat än fel. Som människa har vi alla skyldigheter och inte bara rättigheter oavsett var man sitter. Tycker man att det är en god idé i denna tiden så är man en psykopat. Man bidrar till död.
Jag tror inte någon som valde bästa budet inför i dag skrev upp på att man ska ha färre avgångar när vi är mitt i värsta coronasmittan. Lite sunt förnuft kan man väl ha även om man tänker på sina pengar. Vi sitter i en unik situation, som kräver ett unikt agerande av oss alla.

Du får ursäkta, jag avböjer vidare diskussioner om Skånetrafiken, det är ett ämne som bara gör mig så oerhört arg nuförtiden. Jag försvarade dem till typ 98 % när de kritiserades under alla de 27 åren jag åkt med dem, fram till december förra året, sedan gick det raskt utför. Nu förtjänar de verkligen nästintill all den kritik de får.
 
Alltså, det här med Kinas siffror på antal döda - hur verkliga tror vi att det är egentligen?

Här är Death Toll för respektive provins, totalen som är rapporterad den 2020.03.27
Vi talar om en total utanför Hubei på 122. Imorgon går vi i Sverige om Kina i antal döda - om de får räkna bort Hubei.
Inte om vi får räkna bort Stockholm (varför ska man börja räkna bort utbrottets epicentrum är obegripligt iochför sig) och är det tveksamt om Kinas siffror är korrekta...
 
Kan det hålla några krogar/klubbar/restauranger från att konka så...
Ja vad är några liv och utökade restriktioner mot några få kvällar till med inkomster.

Mer seriöst så kommer det i slutändan bara leda till att sådan stängs ner helt istället och då blir det ännu svårare eller snarare omöjligt att få det att gå runt.
 
Jag kan nog tycka att privatiserad kollektivtrafik borde ha vissa minimikrav i sina avtal, att de inte bara kan dra in turer vid såna här situationer.
Har svårt att tro att indragna turer inte genererar viten. Om de får lov att dra in turer utan kostnad nu så är det med huvudmannens tillåtelse.
 
Ja vad är några liv och utökade restriktioner mot några få kvällar till med inkomster.

Mer seriöst så kommer det i slutändan bara leda till att sådan stängs ner helt istället och då blir det ännu svårare eller snarare omöjligt att få det att gå runt.

Nu har regeringen redan skärpt till reglerna för offentliga sammankomster. Och många i hospitality branschen är redan på väg eller har gått i konkurs. Visst kanske det var lite raljerande, men poängen är att de flesta svenskar, ja även på Södermalm, är mycket väl medvetna om covid och dess konsekvenser.

Eftersom merparten av de som är ute inte tillhör riskgruppen så känner jag att mer krut måste läggas på att de som är i riskgruppen, ffa då äldre och de med allvarliga autoimmuna sjukdomar skyddas (och att de använder sitt eget sunda förnuft). Samtidigt tycker jag att man måste ta ett personligt ansvar för sig själv och sin familj och vänner. Att välja att gå ut en fredagskväll och eventuellt (notera att vi pga bristen på test faktiskt inte vet konkret hur många som är smittade, eller varit smittade och tillfrisknat) sprida covid vidare är oansvarigt. Men att hela Sverige (även Södermalm) ska sitta hemma och gömma sig och bunkra toapapper och jäst är inte heller det en hållbar lösning.

Sverige har ju valt en annan väg än många andra länder, vilket varit uppe på tapeten här, där man siktar på en plattare men kanske längre kurva som gör att sjukvården klarar av de som behöver vård - och inte bara av covid - samtidigt som fler blir immuna och att hålla igång så mycket av ekonomin som man kan vilket i längden tror jag, är rätt beslut.
 
Det är ju lite som herd immunity men omvänt när det gäller isoleringen och karantänen. Så länge de allra flesta sköter sig så minskar ju spridningen enormt även om vissa inte gör det. Dock blir det lite av en tävling om vilka som ska "få" fuska, det funkar ju att vissa fortsätter leva nästan som vanligt men inte om alla gör det.

Om alla skulle isolera sig och sköta sig så skulle det största hotet dö ut ganska fort så att man efter det kan fortgå ganska normalt men med omtanke och restriktioner. Tyvärr är det nog tillräckligt många som anser att just deras sociala umgänge, resor, vad det nu är är tillräckligt essentiellt för deras existens vilket leder till att spridningen fortsätter och vi kommer tvingas på hårdare restriktioner under längre tid.
Om jag förstår dig rätt så tänker du att om precis alla höll sig inne i tex 6 veckor så skulle viruset dö ut av sig själv? Eller missförstår jag dig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 603
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
343
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 094
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp