Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu missuppfattar du mitt inlägg fundamentalt.

Att jag använder säsongsinfluensan som exempel, är att det är en orsak till intensivvård, och dödsfall, där vi INTE har räknare av antalet fall med daglig uppdatering i våra massmedier. Det brukar bli en notis i tidningarna när statistiken är sammanställd som lyder såhär ungefär: "Årets influensa var ovanligt svår/ovanligt mild. Ca 500 pers/ca 2000 pers beräknas ha avlidit p.g.a. influensan. Vaccinationstillgången har varit god/något sämre, och de flesta som erbjudits vaccin har vaccinerat sig/många har avstått från vaccin."

Vi accepterar (som befolkning), "att några dör av influensan varje år".

Det är orimligt att inte acceptera att inte ett antal människor ska komma/redan har avlidit av Covid-19.

Det kanske blir jag som dör, eller min mamma, eller min granne.

Men är vi så rädda för "död" numera att vi inte kan inse: några dör varje år, av så simpla orsaker som infektionssjukdomar, och infektionssjukdomars följdsjukdomar.

Exakt. Våra liv har ett slut och ju snabbare man accepterar det ju lättare blir det. Klart att jag inte vill dö nu men det enda jag kan göra själv i det här läget är att vara försiktig inom rimliga gränser och följa de råd som ges av myndigheterna.

Samt göra mitt bästa för att underlätta för samhället. Hjälpa andra där jag kan, inte sprida panik och felaktig information samt ta kontakt med vården via telefon om jag misstänker att jag kommer att behöva medicinsk hjälp.
 
Gissar att det också beror på personalbrist? Hela vården har ju just nu stora problem med resurser iom hög sjukfrånvaro. Så även om färre skulle söka akut är de ändå ont om personal.
Blir inte bättre på de ställen där det var personalbrist redan innan. Även om mitt landsting är ett av de mest konkursmässiga i landet så är det väl inte bara här som det tidvis inträffar att de stänger ner vårdavdelningar och kör patienter mellan sjukhusen?

Att det blir kaosigt i en verksamhet som med nöd och näppe klarar av ett normaltillstånd kan man inte bara härleda till effekterna av smittspridningen. Det vi ser beror nog mycket på att 1+1=3.
 
Blir inte bättre på de ställen där det var personalbrist redan innan. Även om mitt landsting är ett av de mest konkursmässiga i landet så är det väl inte bara här som det tidvis inträffar att de stänger ner vårdavdelningar och kör patienter mellan sjukhusen?

Att det blir kaosigt i en verksamhet som med nöd och näppe klarar av ett normaltillstånd kan man inte bara härleda till effekterna av smittspridningen. Det vi ser beror nog mycket på att 1+1=3.
Såklart. Nu stängs ju dock mycket ordinarie verksamhet ned för att man ska kunna ta hand omprioriterade ärenden trots hög sjukfrånvaro. Många arbetsuppgifter som normalt sätt värderas är nu helt bortprioriterade, som kvalitets- och förbättringsarbete, forskning, handledning, möten osv.
Men absolut, det underlättar inte direkt att det är personalbrist redan från början.
 
I mitt län har dock regionen gått ut med att de upptäckt att folk söker för sent vid allvarliga corona-symptom. Nu trycker de på att man inte ska vara rädd för att söka akut vård.

Ja det är ett bra påpekande, skillnad på luftvägsinfektion och ”annat”.
 
Gissar att det också beror på personalbrist? Hela vården har ju just nu stora problem med resurser iom hög sjukfrånvaro. Så även om färre skulle söka akut är de ändå ont om personal.
Här är ju en stor anledning till att få fram mer tester, så att man faktiskt kan testa all personal. Är man bara vanligt förkyld så kan man ju i en sån här situation gå tillbaks till arbetet när det värsta har lagt sig, istället för att vara hemma hela torrhostaperioden efteråt...

Men det höll väl på att lösa sig med testerna nu, de hade väl beställt en himla massa och kommit på att de kan använda "topsen" från klamydiatest. Så förhoppningsvis så blir detta bättre snart!
 
Har en granne som är 70+ som talade just om för mig att hon skall genomgå en ögonstarrsoperation imorgon. Inombords när hon talade om detta kände jag typ så här :meh: :banghead:.

Hur dumt och korkat är inte detta?! Hur fasiken tänker dessa ögonläkare undrar jag?! När man i sjukhus avbokar all sorts operationer som ej är akuta, till och med cancersjuka får vänta. Och denna dam skall då få ta bort ögonstarr?! Som inte är de minsta akut? Och få riskera att smittas och plågas alternativt dö pga corona? Personalen kanske känner sig friska men dem kan ju vara bärare utan symptom, alternativt att dem just nyligen blivit smittade... WTF?!
 
KL

Nu ska jag skita ordentligt i det blå skåpet, och sticka ut hakan så det visslar om det.

Jag börjar med min utstickande hypotes:

Covid-19 smittan är redan utbredd överallt, och i stort sett alla har utsatts för den.
Därför är alla åtgärder, utom att skydda riskgrupper, av typen "stänga samhället" meningslösa. Vitsen med att skydda riskgrupper, är att få ett rimligt flöde i sjukvården.

Varför säger jag då detta? Jag har naturligtvis inget mer att komma med än anekdotisk bevisning.

Här är anledningen till att jag skapat hypotesen:
1. Jag tror att Covid-19 kom till Europa före jul/omkring jul, under den perioden när Kina endera mörkade virusets existens för omvärlden, eller inte själva hade koll på att en ny smitta fanns.
Jag misstänker att viruset kom till Europa med huvudsakligen tre kategorier resenärer: kinesiska affärsresenärer (mycket sådana kontakter mellan norra Italien och Kina som exempel), Kinesiska turister, och européer som studerar eller arbetar i Kina, som skulle hem på jullov.

2. I Europa, så reagerar initialt egentligen ingen på att det är en något högre frekvens av "förkylningssjuka". Dessutom så brukar man inte provta folk med förkylning, för att testa vilket av femtioelva virus folk blivit sjuka av. Eftersom det verkar som om bortåt 75-80 procent inte får nämnvärda symtom, så går egentligen Covid-19 helt under radarn.

3. Jag bor i en liten "by"/socken på landet. Det finns ungefär 500 personer fastboende här. Vår by är granne med en by som figurerat i pressen, eftersom så många dött där.
Väldigt många vuxna (så många, så att man när man är slarvig skulle säga "alla"), som jag haft kontakt med den senaste månaden drygt, har endera själva, eller så har deras närstående eller grannar, drabbats av en "förkylning", med likartade symtom där de viktigaste är: djävulsk rethosta i en-två veckor, ibland feber, ibland snorighet, och ofta stor trötthet efter det akuta skedet. Sjukan började cirkulera här redan veckan före sportlovet här, alltså i mitten av februari. Ingen har behövt läkarvård, såvitt jag vet.

Om vi antar att det "min" by drabbats av är Covid-19, så har den här smittan cirkulerat längre tid och är mer utbredd än vad myndigheterna tycks tro.

Och dessutom är i så fall alla djupare nedstängningar av samhället meningslösa. Smittan är redan överallt, det är bara väldigt olika om och hur mycket sjuka "folk" blir.

Det ska bli intressant att få höra hur det egentligen hänger ihop någon gång senare...

Jag tror inte på din teori. Influensa och lunginflammationer med samma symptom ÄR vanliga under de här månaderna. Det finns tusentals virus och bakterier som ger samma symptom och som är vanligare i samhället, särskilt i jan-feb.

I fredags på ett webinarium från svenska infektionsläkarföreningen sa de att 70% av de som testas för misstänkt covid är negativt för det och istället har ett annat virus.
 
Jag tror inte på din teori. Influensa och lunginflammationer med samma symptom ÄR vanliga under de här månaderna. Det finns tusentals virus och bakterier som ger samma symptom och som är vanligare i samhället, särskilt i jan-feb.

I fredags på ett webinarium från svenska infektionsläkarföreningen sa de att 70% av de som testas för misstänkt covid är negativt för det och istället har ett annat virus.

Men ett test idag visar på aktiv infektion, eller hur? Man måste testa antikroppar för att veta vilka som redan haft covid-19?
 
Ja testen görs ju på de som söker vård och blir inlagda, alltså en aktiv infektion.

Ja så de som inte får det bekräftat nu kan alltså teoretiskt redan ha haft det.
Förstår att sannolikheten för det är låg, men det hade varit intressant med en bred testning av antikroppar.
 
Ja så de som inte får det bekräftat nu kan alltså teoretiskt redan ha haft det.
Förstår att sannolikheten för det är låg, men det hade varit intressant med en bred testning av antikroppar.
Samtidigt testas ju de med starka misstänkta symtom, vilket borde ge fler positiva svar.
 
Har en granne som är 70+ som talade just om för mig att hon skall genomgå en ögonstarrsoperation imorgon. Inombords när hon talade om detta kände jag typ så här :meh: :banghead:.

Hur dumt och korkat är inte detta?! Hur fasiken tänker dessa ögonläkare undrar jag?! När man i sjukhus avbokar all sorts operationer som ej är akuta, till och med cancersjuka får vänta. Och denna dam skall då få ta bort ögonstarr?! Som inte är de minsta akut? Och få riskera att smittas och plågas alternativt dö pga corona? Personalen kanske känner sig friska men dem kan ju vara bärare utan symptom, alternativt att dem just nyligen blivit smittade... WTF?!
Jag tror du kan sitta lungt i båten, för det här är inte centralt i Stockholm väl?

Jag är helt övertygad om att det är sjukhuset självt som först gör en riskanalys och sedan avgör om de vill ta in en 70+ för ögonstarrsoperation. Och inte patienten själv.
 
Logartimics.jpg
 
Tydligen samma sak på Södersjukhusets akut, mycket färre patienter och inte alls samma tryck som det brukar vara. Antar att folk inte vill bli smittade så de håller sig hemma och blir friska av sig själva när de annars skulle åkt till akuten eller bokar en tid hos sin VC under kontorstid.
 
Jag tror du kan sitta lungt i båten, för det här är inte centralt i Stockholm väl?

Jag är helt övertygad om att det är sjukhuset självt som först gör en riskanalys och sedan avgör om de vill ta in en 70+ för ögonstarrsoperation. Och inte patienten själv.

Jo det är centralt Stockholm. Grannen i fråga bor ca 3 km från mig så det är ingen fara för mig så att säga. Men korkat och oansvarigt av läkarna.
 
Har en granne som är 70+ som talade just om för mig att hon skall genomgå en ögonstarrsoperation imorgon. Inombords när hon talade om detta kände jag typ så här :meh: :banghead:.

Hur dumt och korkat är inte detta?! Hur fasiken tänker dessa ögonläkare undrar jag?! När man i sjukhus avbokar all sorts operationer som ej är akuta, till och med cancersjuka får vänta. Och denna dam skall då få ta bort ögonstarr?! Som inte är de minsta akut? Och få riskera att smittas och plågas alternativt dö pga corona? Personalen kanske känner sig friska men dem kan ju vara bärare utan symptom, alternativt att dem just nyligen blivit smittade... WTF?!
Jo det är centralt Stockholm. Grannen i fråga bor ca 3 km från mig så det är ingen fara för mig så att säga. Men korkat och oansvarigt av läkarna.
Du tror inte att läkarna är mer kompetenta än du på att göra en riskbedömning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 713
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 186
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 508
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp