Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Därför föreslår jag att man föreslår till dem att börja med det, nöden är uppfinningarnas moder :D För att de ska ha en chans att överleva.
Mina föräldrar bor i Västmanland 27km från närmsta samhälle med restaurang. Utkörning av Take Away därifrån är nog bara att glömma. Affär finns på lite närmare håll men den drivs av en person med generösa öppettider så möjligheten till utkörning därifrån är obefintlig.
 
Cancern i lungorna växer nu i lymfan. Ny kontroll om 3 månader så de ser hur fort den växer, dvs hur lång tid jag har kvar o om det är värt/jag vill äta cellgifter.

Här är jag också orolig. Magsäckscancer och har gjort halva cellgiftsbehandlingen, men enligt läkarna gott om hopp om bot. Mitt i allt kom Corona...så oro finns för att få det, men även om det kommer påverka min vård.
 
Hade glömt att jag hört det. 🙄 Men oavsett måste vi fixa däcken, på ett eller annat sätt. Så vi måste åka i alla fall liksom 🤷‍♀️
Måste ni göra det just nu då? Pga omständigheterna har de ju förlängt tiden man får köra med dubbdäck, det är i år okej fram till sista april. Jag kan tänka mig att det kan förlängas också om situationen inte lättar. Att byta däck känns kanske spontant inte som det viktigaste man måste göra i dagens läge?
 
Är det någon tröst så kan det där vara en skröna. Jag såg den i snarlik variant på "hänt på restaurang" sidan på Facebook för två veckor sedan. Mindre vinklad mot avskyvärd, 4 vänner etc men samma "de kan erbjuda 40% rabatt, vad kan ni ge.."
Skrönor är ofta sedelärande historier, så jag hoppas att det
1) är så, och
2) nån läser, och får sig en insikt (som är annan än KA-TCHING!)
 
Mina föräldrar bor i Västmanland 27km från närmsta samhälle med restaurang. Utkörning av Take Away därifrån är nog bara att glömma. Affär finns på lite närmare håll men den drivs av en person med generösa öppettider så möjligheten till utkörning därifrån är obefintlig.

Men suck vad jag blir trött. Det finns ingen utkörning av take away någonstans. Take away är mat man själv hämtar på restaurangen. Utkörning är inte take away, utkörning är utkörning och någotsom är fullständigt orimligt på många håll i landet. Men take away kan alla restauranger förbereda sig för och erbjuda om kunderna efterfrågar det. Kräver bara lådor att lägga maten i. dessa lådor kan försvaras under lång tid och är relativt billigt att köpa in.
 
Men suck vad jag blir trött. Det finns ingen utkörning av take away någonstans. Take away är mat man själv hämtar på restaurangen. Utkörning är inte take away, utkörning är utkörning och någotsom är fullständigt orimligt på många håll i landet. Men take away kan alla restauranger förbereda sig för och erbjuda om kunderna efterfrågar det. Kräver bara lådor att lägga maten i. dessa lådor kan försvaras under lång tid och är relativt billigt att köpa in.
Planerar man sitt restaurangbesök bör man ju även kunna ta med matlåda själv, tänker då framför allt på de restauranger som kanske inte hunnit ställa om/köpa in lådor till take away (alt. folk inte efterfrågat det). Jag vet inte hur det ser ut med såna produkter heller, kan tänka mig att om många restauranger samtidigt "helt plötsligt" köper in sånt finns det kanske inte att få tag på med kort varsel heller. :) Men det kan man ju som sagt lösa med egen låda.
 
Jag som inte befinner mig i Sverige vill garna veta hur ni uppfattar situationen hemma vid.
Gor regeringen tillrackligt for att plana ut kurvan? Sverige far ju hard kritik i utlandet for sina enligt dem slappa atgarder.

Blir ni inte radda om man jamfor antal (smittade & avlidna) med de andra nordiska lander dar man vidtagit kraftigare atgarder.
Jag tycker regeringen agerat rationellt. Att stänga ner helt vore ju inte en bra idé och som någon annan skrev. Vad händer sen när alla ska ut igen efter en nedstängning?

Sen tycker jag att de flesta jag pratat med här i Sverige är väl informerade och verkligen vill hjälpas åt att minska smittspridning och vidtar alla åtgärder de kan för att hjälpa till på ett individuellt plan.
Jag springer till och från jobbet en eller två gånger i veckan eftersom jag måste vara på plats då (totalt 21km) annars jobbar jag hemifrån. Cyklar till stallet (17km enkel väg). Skjutsar nu även ridkompisar till stallet så att deras föräldrar som jobbar med viktiga jobb till exempel vården kan slippa stressa ihjäl sig och I stället få lite andrum. Med mera.
Måste ni göra det just nu då? Pga omständigheterna har de ju förlängt tiden man får köra med dubbdäck, det är i år okej fram till sista april. Jag kan tänka mig att det kan förlängas också om situationen inte lättar. Att byta däck känns kanske spontant inte som det viktigaste man måste göra i dagens läge?
Det vi är oroliga för är att det kommer bli värre. Som sagt så har vi tänkt en och två gånger på hur vi minskar kontakten med människor och föremål. Samt hur vi ska göra det på ett säkert sätt.
Planen vi har är en säker plan som inte kommer smitta ner staden.

Det är svårt det där, det blir ett dilemma liksom. Byta eller inte byta däck. Kommer man få åka på vinterdäck hela sommaren om det behövs? Om Stockholm sätts i karantän och vi måste ha sommardäck vad ska vi göra då... Osv.
 
Planerar man sitt restaurangbesök bör man ju även kunna ta med matlåda själv, tänker då framför allt på de restauranger som kanske inte hunnit ställa om/köpa in lådor till take away (alt. folk inte efterfrågat det). Jag vet inte hur det ser ut med såna produkter heller, kan tänka mig att om många restauranger samtidigt "helt plötsligt" köper in sånt finns det kanske inte att få tag på med kort varsel heller. :) Men det kan man ju som sagt lösa med egen låda.

Det också. Det borde alltså vara rätt enkelt för de allra flesta restauranger att erbjuda Take away med rätt kort varsel.
 
Jag har svårt att se varför jag ska köpa med mig mat och sen värma på spisen med medföljande disk av kastruller, då kan jag lika gärna laga maten själv och få samma disk.

Alla är olika. Det var liksom inte det som var poängen. Poängen var att det går att erbjuda take away ganska enkelt så att de som är intresserade kan köpa med sig mat hem och därmed hjälpa lokala restauranger igenom den här svåra tiden utan att behöva sitta i en restaurang och riskera att sprida smitta.
 
Eftersom däckbyte är beställt och betalt redan får vi lösa det på något sätt. Däcken måste ju bytas och gärna nu innan/om det blir värre.
Antingen får vi försöka boka av däckbytet på firman och byta själva. Eller så kör vi bytet på firman som tänkt. Eller ta med däcken till Stockholm och byta här.
Åka dit 3,5 ish timmar - fixa däck på något sätt - åka hem 3,5 timmar. Får beväpna oss med matsäck så vi minimerar all kontakt på vägen.

Oavsett måste vi in i farfars garage då, så det blir att ta med massor med desinfektionsmedel. Alternativet är att köpa nya sommardäck och inte behöva åka alls vilket skulle vara lite magstarkt tycker jag. Däcken är bara ett år gamla så...
Jag skulle göra så här - eftersom det INTE kommer vara bättre i samhället om två eller fyra veckor.

1) Bestämma dag för resa, tillsammans med farfar och/eller farbror. Vi ankommer tid: (t.ex) 14:00.
2) Be farfar och/eller farbror rulla ut däcken ur garaget.
3) Packa matsäck så det räcker både dit och hem. Och lite extra utifall att. Samt grejs för att fika i naturen. Och göra eventuella behov i naturen. INTE stanna på nån vägkrog eller parkeringsbajamaja och gå på toa.
4) Köra ned utan att stanna på vägen, förutom fika och ev kissa i naturen.
5) Dyka upp på angiven tid, eller telefonkorrigerad sådan.
6) Plocka in däcken i bilen, och på håll vinka "hej hej" åt lokalbeforkningen. Och "hej då".
7) Köra hem utan att stanna på vägen, förutom fika och ev kissa i naturen.
8) Däcksbyte sker på hemmaplan.

Ni kommer inte hamna i några köer nånstans. Ni kommer inte komma i kontakt med någon annan människa.
Lägger till att detta är den svenska metoden - smittar precis lika bra som lockdown, och är både laglig och funkar.

Och om det skulle behövas kan din farbror sprita marken er bil stod på, när ni har åkt, om han ändå inte är riktigt nöjd med planen.
 
Senast ändrad:
Det vi är oroliga för är att det kommer bli värre. Som sagt så har vi tänkt en och två gånger på hur vi minskar kontakten med människor och föremål. Samt hur vi ska göra det på ett säkert sätt.
Planen vi har är en säker plan som inte kommer smitta ner staden.

Det är svårt det där, det blir ett dilemma liksom. Byta eller inte byta däck. Kommer man få åka på vinterdäck hela sommaren om det behövs? Om Stockholm sätts i karantän och vi måste ha sommardäck vad ska vi göra då... Osv.
Om det blir värre, är verkligen rätt däck på bilen det viktigaste i sammanhanget? Jag är inte ute efter att du ska svara mig, utan för reflektion. :) Tänk scenariot att ni faktiskt smittar någon som blir allvarligt sjuk, skulle du då sitta efteråt och tänka att du fick ju ändå dina sommardäck och du hade inget direkt alternativ?

Huruvida man "får" köra med dubbdäck eller inte kanske inte är huvudsaken. Jag skulle säga att FHMs rekommendation om att inte resa över regionsgränserna trumfar det i dagsläget och har svårt att se att polisen kommer stå med alla resurser de har och bötfälla folk med vinterdäck 1:a maj om krisen fortsätter.

Den här artikeln tycker jag är intressant också, från en matematikprofessor, som spår att april månad blir värsta smittspridningsmånaden, enligt statistiska beräkningar som bygger på att ett visst antal personer i Sverige är smittade idag. Det kan ju vara värt att ha i bakhuvudet, speciellt ihop med FHMs striktare rekommendationer och åtgärder.
 
Om det blir värre, är verkligen rätt däck på bilen det viktigaste i sammanhanget? Jag är inte ute efter att du ska svara mig, utan för reflektion. :) Tänk scenariot att ni faktiskt smittar någon som blir allvarligt sjuk, skulle du då sitta efteråt och tänka att du fick ju ändå dina sommardäck och du hade inget direkt alternativ?

Huruvida man "får" köra med dubbdäck eller inte kanske inte är huvudsaken. Jag skulle säga att FHMs rekommendation om att inte resa över regionsgränserna trumfar det i dagsläget och har svårt att se att polisen kommer stå med alla resurser de har och bötfälla folk med vinterdäck 1:a maj om krisen fortsätter.

Den här artikeln tycker jag är intressant också, från en matematikprofessor, som spår att april månad blir värsta smittspridningsmånaden, enligt statistiska beräkningar som bygger på att ett visst antal personer i Sverige är smittade idag. Det kan ju vara värt att ha i bakhuvudet, speciellt ihop med FHMs striktare rekommendationer och åtgärder.

Men om man vidtar åtgärder och verkligen ser till att inte komma i närkontakt med någon så ser jag inte problemet? Visst, det är väl inte läge för en shoppingresa i nuläget men att fixa däcken ser jag som en nyttoresa som inte är ett problem om man som sagt vidtar relevanta säkerhetsåtgärder. Plus att köra med dubbdäck på barmark drar upp en massa skit i luften helt i onödan.

Det smittar ju inte bara för att man åker förbi i en bil.
 
Lägger till att detta är den svenska metoden - smittar precis lika bra som lockdown, och är både laglig och funkar.
Den där sena ändringen kom lite för sent för att kunna släppa igenom en ytterligare förtydling... :)

Lägger till att detta är den svenska metoden - smittar precis lika noll som lockdown, samtidigt som den är både laglig och ser till att däcken hamnar på rätt ställe.
 
Nej det är bara gymnasiet. Men i och med att många elever är hemma med lätta förkylningar tror jag att många skolor ändå har någon slags hemupplägg Också. Men friska elever förväntas fortfarande vara i skolan.
Aha, hade för mig att det gällde högstadiet också. My bad! Tack :up:
 
Jag som inte befinner mig i Sverige vill garna veta hur ni uppfattar situationen hemma vid.
Gor regeringen tillrackligt for att plana ut kurvan? Sverige far ju hard kritik i utlandet for sina enligt dem slappa atgarder.

Blir ni inte radda om man jamfor antal (smittade & avlidna) med de andra nordiska lander dar man vidtagit kraftigare atgarder.
Det är svårt att jämföra med andra länders statistik. Mängden smitta som egentligen har kommit in i landet spelar förmodligen stor roll. I Sverige sammanföll vårens mest hektiska reseveckor med när man noterade att sjukdomen tog fart i Italien, det var dålig timing och inget man kan klandra regeringen för.

Mycket av kritiken jag sett är av populistisk art, exempelvis som någon länkade till här en jeppe som kritiserade Sverige utifrån felaktiga fakta och en ögonblicksbild.


Om Sverige gått rätt väg kan vi inte veta förrän det hela är över, vi isolerar oss något mindre och därmed får vi förmodligen fler smittade än vi skulle fått med en större isoleringen men vad det betyder i slutändan är svårt att säga. Jag tycker det är strongt att stå på sig och gå efter den utstakade linjen och inte faller för grupptrycket. Alla länder håller på med experiment och dessutom så har de olika förutsättningar och därmed är förmodligen den optimala vägen, om det finns någon sådan.

Personligen är jag med orolig för USA just nu, Spanien och Italien ligger också illa till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 447
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
570
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 236
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 726
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp