Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är egentligen första gången jag stött på en situation där jag känner mig lite fundersam kring corona.
Jag och pappa hade tänkt åka till sommarstugan i påsk. Stugan är långt från all civilisation. Ligger i en mindre stad i Småland. Vi skulle även byta däck på pappas bil, eftersom han har sina däck i farfars garage. Vi hade planerat att sprita händerna innan och efter däckbytet, att be farfar backa ut sin bil ur garaget innan vi kom så vi slapp röra något i hans bil. Byta däck, sprita alla verktyg. Åka och handla och även där sprita händerna innan och efter. Självklart inte åka alls om vi kände oss minsta sjuka. Hålla avstånd hela tiden.

Nu vill inte min farbror och hans fru att vi åker. De är oroliga och vill inte ha dit smittan. Vi har förklarat oss, att vi tänkt mycket kring hur vi ska sprita allt, ställa in om vi känner oss minsta krassliga, och ha noll kontakt med andra. De känner sig dock fortfarande oroliga. Jag är lite kluven. Den delen i mig som tänker logiskt och tittar på vetenskap säger att det är fånigt att inte åka, vill förklara för dem hur smittan förs vidare osv. Empatidelen i mig säger att även om det skulle vara lugnt, borde vi respektera deras oro och inte åka. Sen finns en liten egodel som sett fram emot att åka över påsk.
Jag tror att Empatidelen får vinna i detta fall. Men jag tycker det är ganska obehagligt att höra att media har fått skrämmas så mycket. Tydligen var det även någon Facebook grupp som skapat något drev i den lilla staden för att alla där skulle säga till sin släkt att inte komma.
Så sorgligt.

Ungefär som min grannes faktaresistens. Hen som är glad över att inte bo i stad och behöva åka hiss. Det är farligt! Samtidigt som experter i radio sagt att det är extremt osannolikt att man ska kunna bli smittad av att åka hiss. Grannen tror också att mina ytterkläder är smittbärare efter att jag besökt stan.

Visst smittar corona. Men det lyder normala fysiska lagar och är en droppsmitta.
 
Jag blir mest fundersam över hur alla andra länder tänker göra fortsättningsvis. Detta kommer pågå rätt länge oavsett vad vi gör, speciellt om vi lyckas. En så strikt lockdown som många länder har kommer aldrig fungera i det långa loppet. Folk och ekonomi kommer inte klara det.

Jag läste att Danmark ska lätta på sina restriktioner snart. Jag tvivlar på att situationen har vänt där redan och de därför kan lätapå det. Gissar att de snarare insett att de hårda restriktionerna inte håller i längden.
 
Nu är egentligen första gången jag stött på en situation där jag känner mig lite fundersam kring corona.
Jag och pappa hade tänkt åka till sommarstugan i påsk. Stugan är långt från all civilisation. Ligger i en mindre stad i Småland. Vi skulle även byta däck på pappas bil, eftersom han har sina däck i farfars garage. Vi hade planerat att sprita händerna innan och efter däckbytet, att be farfar backa ut sin bil ur garaget innan vi kom så vi slapp röra något i hans bil. Byta däck, sprita alla verktyg. Åka och handla och även där sprita händerna innan och efter. Självklart inte åka alls om vi kände oss minsta sjuka. Hålla avstånd hela tiden.

Nu vill inte min farbror och hans fru att vi åker. De är oroliga och vill inte ha dit smittan. Vi har förklarat oss, att vi tänkt mycket kring hur vi ska sprita allt, ställa in om vi känner oss minsta krassliga, och ha noll kontakt med andra. De känner sig dock fortfarande oroliga. Jag är lite kluven. Den delen i mig som tänker logiskt och tittar på vetenskap säger att det är fånigt att inte åka, vill förklara för dem hur smittan förs vidare osv. Empatidelen i mig säger att även om det skulle vara lugnt, borde vi respektera deras oro och inte åka. Sen finns en liten egodel som sett fram emot att åka över påsk.
Jag tror att Empatidelen får vinna i detta fall. Men jag tycker det är ganska obehagligt att höra att media har fått skrämmas så mycket. Tydligen var det även någon Facebook grupp som skapat något drev i den lilla staden för att alla där skulle säga till sin släkt att inte komma.
Dock så har FHM kommit med riktlinjen att man inte ska resa över regiongränserna. Så egentligen ska man göra det ni har planerat nu, inte åka alltså. Även om det är himla trist :o
 
Jag som inte befinner mig i Sverige vill garna veta hur ni uppfattar situationen hemma vid.
Gor regeringen tillrackligt for att plana ut kurvan? Sverige far ju hard kritik i utlandet for sina enligt dem slappa atgarder.

Blir ni inte radda om man jamfor antal (smittade & avlidna) med de andra nordiska lander dar man vidtagit kraftigare atgarder.
Jag hade varit betydligt mer rädd om jag bott i ett land där de förespråkar ett lock down än hur det hanteras i Sverige. De länderna följer inte direkt rekommendationerna från WHO utan kör mer på hysteri i mina ögon och riskerna för upplopp ökar och kommer nog tyvärr att ske. Anarki, nej tack.
 
Nu är egentligen första gången jag stött på en situation där jag känner mig lite fundersam kring corona.
Jag och pappa hade tänkt åka till sommarstugan i påsk. Stugan är långt från all civilisation. Ligger i en mindre stad i Småland. Vi skulle även byta däck på pappas bil, eftersom han har sina däck i farfars garage. Vi hade planerat att sprita händerna innan och efter däckbytet, att be farfar backa ut sin bil ur garaget innan vi kom så vi slapp röra något i hans bil. Byta däck, sprita alla verktyg. Åka och handla och även där sprita händerna innan och efter. Självklart inte åka alls om vi kände oss minsta sjuka. Hålla avstånd hela tiden.

Nu vill inte min farbror och hans fru att vi åker. De är oroliga och vill inte ha dit smittan. Vi har förklarat oss, att vi tänkt mycket kring hur vi ska sprita allt, ställa in om vi känner oss minsta krassliga, och ha noll kontakt med andra. De känner sig dock fortfarande oroliga. Jag är lite kluven. Den delen i mig som tänker logiskt och tittar på vetenskap säger att det är fånigt att inte åka, vill förklara för dem hur smittan förs vidare osv. Empatidelen i mig säger att även om det skulle vara lugnt, borde vi respektera deras oro och inte åka. Sen finns en liten egodel som sett fram emot att åka över påsk.
Jag tror att Empatidelen får vinna i detta fall. Men jag tycker det är ganska obehagligt att höra att media har fått skrämmas så mycket. Tydligen var det även någon Facebook grupp som skapat något drev i den lilla staden för att alla där skulle säga till sin släkt att inte komma.

Fast hur ska ni göra med däcken, dem måste ni väl ha? Åk och hämta dem och byt hemma?
 
Är det någon tröst så kan det där vara en skröna. Jag såg den i snarlik variant på "hänt på restaurang" sidan på Facebook för två veckor sedan. Mindre vinklad mot avskyvärd, 4 vänner etc men samma "de kan erbjuda 40% rabatt, vad kan ni ge.."
Hoppas det! För det låter fruktansvärt fräckt :mad:
 
Och förresten, varför kan du inte det? Eller gäller det en specifik restaurang som vanligen inte erbjuder takeaway? Kanske man kan fråga dem hur de tänker göra och om de kan tänka sig att börja med takeaway, det är ju rätt unik situation alla restauranger är i.

Jag har för långt till restauranger, så maten hinner bli kall innan jag är hemma. :down:
 
Hoppas det! För det låter fruktansvärt fräckt :mad:

Kom ihåg att det finns folk/stater som vinner på att sprida falska nyheter om Sverige (och andra länder). Det är väl allmänt känt att bl.a. Ryssland ägnar sig sig åt sånt speciellt i samband med att ett annat land har ett val nära förestående. En sån här situation kan också vara en måltavla för sån taktik.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-ryssland-anvander-coronapandemin-for-att-skapa-oro-i-vast
 
Jag läste att Danmark ska lätta på sina restriktioner snart. Jag tvivlar på att situationen har vänt där redan och de därför kan lätapå det. Gissar att de snarare insett att de hårda restriktionerna inte håller i längden.
Hoppas att inte folk med lappsjuka då strömmar ut ur husen i tron att allt är bättre :crazy:
 
Hade inte högstadiet i skolorna börjat med hemundervisning? Åkte just förbi en skola där en massa högstadie elever höll på att gå in :confused: Eller är det upp till varje skola?
 
Är det något som gör dig extra orolig för Corona i och med den risken? Vi får hoppas att du klarar dig på allra bästa sätt och att det inte ska bli så allvarligt och att du helst inte smittas alls. Ta hand om dig :heart
Cancern i lungorna växer nu i lymfan. Ny kontroll om 3 månader så de ser hur fort den växer, dvs hur lång tid jag har kvar o om det är värt/jag vill äta cellgifter.
 
Hade inte högstadiet i skolorna börjat med hemundervisning? Åkte just förbi en skola där en massa högstadie elever höll på att gå in :confused: Eller är det upp till varje skola?

Nej det är bara gymnasiet. Men i och med att många elever är hemma med lätta förkylningar tror jag att många skolor ändå har någon slags hemupplägg Också. Men friska elever förväntas fortfarande vara i skolan.
 
Fast hur ska ni göra med däcken, dem måste ni väl ha? Åk och hämta dem och byt hemma?
Eftersom däckbyte är beställt och betalt redan får vi lösa det på något sätt. Däcken måste ju bytas och gärna nu innan/om det blir värre.
Antingen får vi försöka boka av däckbytet på firman och byta själva. Eller så kör vi bytet på firman som tänkt. Eller ta med däcken till Stockholm och byta här.
Åka dit 3,5 ish timmar - fixa däck på något sätt - åka hem 3,5 timmar. Får beväpna oss med matsäck så vi minimerar all kontakt på vägen.

Oavsett måste vi in i farfars garage då, så det blir att ta med massor med desinfektionsmedel. Alternativet är att köpa nya sommardäck och inte behöva åka alls vilket skulle vara lite magstarkt tycker jag. Däcken är bara ett år gamla så...
 
Jag som inte befinner mig i Sverige vill garna veta hur ni uppfattar situationen hemma vid.
Gor regeringen tillrackligt for att plana ut kurvan? Sverige far ju hard kritik i utlandet for sina enligt dem slappa atgarder.

Blir ni inte radda om man jamfor antal (smittade & avlidna) med de andra nordiska lander dar man vidtagit kraftigare atgarder.

Jag som inte heller befinner mig i Sverige tycker att situationen i Sverige är mycket obehaglig. Jag är oroilg för mina äldre och för vänner innom sjukvården. Jag har i alla fall ingen på ålderdomshem eller med hemtjänst.

Sverige har i dag tre gånger så många döda per capita som Norge. Dödstalen i Sverige ökar mycket, i Norge något. Anntalet på sjukhus har varit stabilt i Norge i snart en vecka.

Spanien och Italien är misslyckanden för att de inte införde åtgärder tidigt nog. Norge är redo att starta upp igjen när coronan är under kontroll, säkert Danmark och Finnland också.

Det är pandemin som kostar pengar - inte åtgärderna.
"We find that cities that intervened earlier and more aggressively do not perform worse and, if anything, grow faster after the pandemic is over. "
https://papers.ssrn.com/sol3/papers...zh96bSeAtIj8gCvy49zy0azGacBsRwOU9OTK0GJ7zkE24
 
Dock så har FHM kommit med riktlinjen att man inte ska resa över regiongränserna. Så egentligen ska man göra det ni har planerat nu, inte åka alltså. Även om det är himla trist :o
Hade glömt att jag hört det. 🙄 Men oavsett måste vi fixa däcken, på ett eller annat sätt. Så vi måste åka i alla fall liksom 🤷‍♀️
 
Man har ju hört uppgifter från Italien att folks mat och pengar börjar ta slut och att folk börjar bli desperata. Det låter väldigt obehagligt tycker jag. Mycket obehagligare än att folk här i Sverige åker och handlar och äter på restaurang i små sällskap och med glest med folk i lokalen.

Som sagt, att VERKLIGEN stänga ner ett land utan en plan för hur det vardagliga ska fungera blir snabbt väldigt otäckt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 734
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 754
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp