Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om man vidtar åtgärder och verkligen ser till att inte komma i närkontakt med någon så ser jag inte problemet? Visst, det är väl inte läge för en shoppingresa i nuläget men att fixa däcken ser jag som en nyttoresa som inte är ett problem om man som sagt vidtar relevanta säkerhetsåtgärder. Plus att köra med dubbdäck på barmark drar upp en massa skit i luften helt i onödan.

Det smittar ju inte bara för att man åker förbi i en bil.
Absolut! Det var som sagt inte frågor för att nån ska stå till svars, utan frågor att reflektera över innan man tar ett beslut. Som jag förstod ursprungsinlägget var planen att byta däcken i garaget hos en i riskgrupp. Om det istället blir möjligt att bara hämta däcken som flyttats utomhus som någon föreslog så blir ju läget ett annat.

Men generellt tänker jag väl mest att vi behöver bli bättre på att tänka mindre "jag måste/jag kan inte/jag behöver/det går inte..." och faktiskt se lösningar även om de inte är helt bekväma.
 
Men suck vad jag blir trött. Det finns ingen utkörning av take away någonstans. Take away är mat man själv hämtar på restaurangen. Utkörning är inte take away, utkörning är utkörning och någotsom är fullständigt orimligt på många håll i landet. Men take away kan alla restauranger förbereda sig för och erbjuda om kunderna efterfrågar det. Kräver bara lådor att lägga maten i. dessa lådor kan försvaras under lång tid och är relativt billigt att köpa in.
Förlåt, förlåt, förlåt att jag använde fel ord. Var inte det uppenbart att det blev lite fel? Inlägget jag citerade handlade ju om att verksamheter borde ägna sig åt utkörning.
 
En sak jag inte fattar, nu när Folkhälsomyndigehten förtydligat att man inte ska byta om i allmänna omklädningsrum, hur kan simhallarna hålla igång? Och har gymmen stängt sina omklädningsrum?
Eller tänker man att det är besökarnas ansvar att inte gå dit, inte gymmen/simhallarna ansvar att stänga?
Det är allmänna råd, inte förbud.
Det som är ett ansvar för alla är att medverka till att förhindra smittspridning. Exakt vad som är nödvändigt för att uppnå det finns det fortfarande visst utrymme att bedöma utifrån situationen. Både "bör" och "undvika" indikerar att det inte är uteslutet för alla under alla omständigheter. Men säger att huvudalternativet är att inte göra det, om inte en bedömning av den specifika situationen leder till att risken kan ses som tillräckligt låg.

Alla verksamheter ska också vidta lämpliga åtgärder. (Just det är en föreskrift, inte ett råd) Om det är ett ställe som är så smockat med folk, har så opraktiska lokaler etc. att det inte går att hantera på ett bra sätt kan lämplig åtgärd vara att stänga. Men för den skull behöver det inte vara nödvändigt att stänga på alla ställen, om helheten av lösningar fortfarande ger ett tillräckligt bra resultat.

Jag har varit på simhallen en tid på morgonen då det redan i vanliga fall är glest med folk. Ännu mindre de senaste veckorna. Att jag är ensam eller ser en annan människa i ett så stort utrymme betraktar jag som minimal smittrisk (jämfört t.ex. med mataffären), och speciellt i en sammanvägning med hur lite folknära vistelse jag har totalt på en vecka.
 
Funderar på detta med regioner då jag bor nära gränsen och oftare handlar i en annan region än den jag bor i och är även skriven på en vc som tillhör den andra regionen.
 
Förlåt, förlåt, förlåt att jag använde fel ord. Var inte det uppenbart att det blev lite fel? Inlägget jag citerade handlade ju om att verksamheter borde ägna sig åt utkörning.
Nja, inlägget du citerade handlade om takeaway, inte utkörning. :) Men flera andra har handlat om utkörning, så det är väl en förståelig miss. För alla är nog inte skillnaden självklar heller.
 
Funderar på detta med regioner då jag bor nära gränsen och oftare handlar i en annan region än den jag bor i och är även skriven på en vc som tillhör den andra regionen.
Jag tänker att det handlar om att inte röra på sig/förflytta sig i onödan. Handlar du ofta i en annan region antar jag att det inte är nån direkt skillnad på resavstånd om du skulle handla i din egen. Det är ju liksom inte sämre än att åka från ena till andra änden i en stor region, bara för att man håller sig i sin egen. Jag tänker framför allt att det blir ett lite mer specifikt och tydligt sätt att säga "stanna hemma i påsk" (och i övrigt) på.
 
Förlåt, förlåt, förlåt att jag använde fel ord. Var inte det uppenbart att det blev lite fel? Inlägget jag citerade handlade ju om att verksamheter borde ägna sig åt utkörning.

Det var det väl ingen som sa från början? Det som sas var att restauranger snabbt borde ställa om till att erbjuda take away och så började någon prata om att hemkörning inte är möjligt i stora delar av landet som ett svar på det. Vilket inte har nåt att göra med take away...
 
Absolut! Det var som sagt inte frågor för att nån ska stå till svars, utan frågor att reflektera över innan man tar ett beslut. Som jag förstod ursprungsinlägget var planen att byta däcken i garaget hos en i riskgrupp. Om det istället blir möjligt att bara hämta däcken som flyttats utomhus som någon föreslog så blir ju läget ett annat.

Men generellt tänker jag väl mest att vi behöver bli bättre på att tänka mindre "jag måste/jag kan inte/jag behöver/det går inte..." och faktiskt se lösningar även om de inte är helt bekväma.

Naturligtvis. Men det måste också vara inom rimlig nivå (och naturligtvis inte gå emot FHMs rekommendationer) och att åka för att byta däck anser iaf jag falla inom en nödvändig resa, med vidtagna försiktighetsåtgärder.

Jag har precis varit upp till särbon en sväng och det var inga problem att inte ha kontakt med någon under resan (tanka i kortautomat osv).
 
Jag tänker att det handlar om att inte röra på sig/förflytta sig i onödan. Handlar du ofta i en annan region antar jag att det inte är nån direkt skillnad på resavstånd om du skulle handla i din egen. Det är ju liksom inte sämre än att åka från ena till andra änden i en stor region, bara för att man håller sig i sin egen. Jag tänker framför allt att det blir ett lite mer specifikt och tydligt sätt att säga "stanna hemma i påsk" (och i övrigt) på.
Skönt att höra att jag inte är ensam om att tänka så.
 
Om Sverige gått rätt väg kan vi inte veta förrän det hela är över, vi isolerar oss något mindre och därmed får vi förmodligen fler smittade än vi skulle fått med en större isoleringen men vad det betyder i slutändan är svårt att säga. Jag tycker det är strongt att stå på sig och gå efter den utstakade linjen och inte faller för grupptrycket. Alla länder håller på med experiment och dessutom så har de olika förutsättningar och därmed är förmodligen den optimala vägen, om det finns någon sådan.

Personligen är jag med orolig för USA just nu, Spanien och Italien ligger också illa till.
Det jag tycker är oroande är hur siffrorna stuckit iväg de senaste dagarna för oss. Gårdagens siffror ger och en elfteplats bland världens länder i absoluta tal. Kollar vi per capita är vi på åttonde plats.
 
Funderar på detta med regioner då jag bor nära gränsen och oftare handlar i en annan region än den jag bor i och är även skriven på en vc som tillhör den andra regionen.
Uppfattar det som att när man rör sig utanför det som är ens normala vardagliga aktionsradie så ska man tänka extra och lägga bedömningen på en annan nivå.
Länsgränserna i sig är inte några karantänszoner. Men "resa bort" bör man vara mer restriktiv med än den vardagsfunktionella rörligheten.
 
Det är allmänna råd, inte förbud.
Det som är ett ansvar för alla är att medverka till att förhindra smittspridning. Exakt vad som är nödvändigt för att uppnå det finns det fortfarande visst utrymme att bedöma utifrån situationen. Både "bör" och "undvika" indikerar att det inte är uteslutet för alla under alla omständigheter. Men säger att huvudalternativet är att inte göra det, om inte en bedömning av den specifika situationen leder till att risken kan ses som tillräckligt låg.

Alla verksamheter ska också vidta lämpliga åtgärder. (Just det är en föreskrift, inte ett råd) Om det är ett ställe som är så smockat med folk, har så opraktiska lokaler etc. att det inte går att hantera på ett bra sätt kan lämplig åtgärd vara att stänga. Men för den skull behöver det inte vara nödvändigt att stänga på alla ställen, om helheten av lösningar fortfarande ger ett tillräckligt bra resultat.

Jag har varit på simhallen en tid på morgonen då det redan i vanliga fall är glest med folk. Ännu mindre de senaste veckorna. Att jag är ensam eller ser en annan människa i ett så stort utrymme betraktar jag som minimal smittrisk (jämfört t.ex. med mataffären), och speciellt i en sammanvägning med hur lite folknära vistelse jag har totalt på en vecka.

Det är allmänna råd, dvs dom ska följas om man inte kan lösa det på annat sätt som uppfyller föreskriften på motsvarande sätt. Det allmänna rådet i det här fallet säger att man ska undvika allmänna omklädningsrum för att uppfylla föreskriften om att vidta lämpliga åtgärder för att undvika smittspridning. Jag har svårt att se hur man fortfarande kan byta om i allmänna omklädningsrum och ändå uppnå samma skydd mot smittspridning som om man inte bytit om i ett allmänt omklädningsrum.
 
En undring som slog mig. Nu när många är duktiga på att tvätta händerna och sprita tar man då och spritar telefonen i samma veva eller regelbundet. Har inte sett någon göra det.
Själv gör jag det en gång om dagen endast.
 
Jag som inte heller befinner mig i Sverige tycker att situationen i Sverige är mycket obehaglig. Jag är oroilg för mina äldre och för vänner innom sjukvården. Jag har i alla fall ingen på ålderdomshem eller med hemtjänst.

Sverige har i dag tre gånger så många döda per capita som Norge. Dödstalen i Sverige ökar mycket, i Norge något. Anntalet på sjukhus har varit stabilt i Norge i snart en vecka.

Spanien och Italien är misslyckanden för att de inte införde åtgärder tidigt nog. Norge är redo att starta upp igjen när coronan är under kontroll, säkert Danmark och Finnland också.

Det är pandemin som kostar pengar - inte åtgärderna.
"We find that cities that intervened earlier and more aggressively do not perform worse and, if anything, grow faster after the pandemic is over. "
https://papers.ssrn.com/sol3/papers...zh96bSeAtIj8gCvy49zy0azGacBsRwOU9OTK0GJ7zkE24

Enligt senaste siffrorna jag såg, från igår, så har Norge nästan lika många bekräftat smittade som Sverige. Men ungefär hälften så många invånare än Sverige totalt sett. Och detta trots betydligt hårdare restriktioner i Norge än i Sverige.
Hur kan man då oroa sig för situationen i Sverige?
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Enligt senaste siffrorna jag såg, från igår, så har Norge nästan lika många bekräftat smittade som Sverige. Men ungefär hälften så många invånare än Sverige totalt sett. Och detta trots betydligt hårdare restriktioner i Norge än i Sverige.
Hur kan man då oroa sig för situationen i Sverige?
Vi har högst troligt ett betydligt större antal smittade än vad siffrorna visar
 
Det här med avhämtning eller utkörning. Jag har sett nyheter om att det byggs nya lösningar för enklare avhämtning, men då antar jag att det är matställen med lite större omsättning än den lokala pizzerian.
 
Naturligtvis. Men det måste också vara inom rimlig nivå (och naturligtvis inte gå emot FHMs rekommendationer) och att åka för att byta däck anser iaf jag falla inom en nödvändig resa, med vidtagna försiktighetsåtgärder.

Jag har precis varit upp till särbon en sväng och det var inga problem att inte ha kontakt med någon under resan (tanka i kortautomat osv).
Precis. Hela andemeningen i hur FHM presenterar det är att det man gör ska vara övervägt innan man gör det.
Och de sammanställda råden som kom igår ska vara till hjälp för att exemplifiera och peka mer konkret på vad som kan vara rätt nivå. "Det är i dessa banor du ska tänka... Var passar just din aktivitet in om du värderar den? Om du ändå genomför, vilka försiktighetsåtgärder ska du vidta?"
 
Cancern i lungorna växer nu i lymfan. Ny kontroll om 3 månader så de ser hur fort den växer, dvs hur lång tid jag har kvar o om det är värt/jag vill äta cellgifter.
Åh, jag saknar ord för att beskriva hur ont det gör att det är så illa. Jag sänder massor av kärlek till dig. Har du bra stöd omkring dig? Har du behov att ventilera tankar och känslor? Måste kännas väldigt ensamt att vara i den situationen även om det finns folk omkring, för ingen kan nog förstå fullt ut hur det känns att gå och vänta på nya tester och att vara så sjuk. Jag önskar jag kunde hjälpa dig. Säg på riktigt till om jag kan göra något, stötta, skicka brev eller vad som helst.
 
Är det någon tröst så kan det där vara en skröna. Jag såg den i snarlik variant på "hänt på restaurang" sidan på Facebook för två veckor sedan. Mindre vinklad mot avskyvärd, 4 vänner etc men samma "de kan erbjuda 40% rabatt, vad kan ni ge.."
Sktöna eller inte. Sen den dök upp i div ska medier har en mängd folk (idioter) väldigt oartigt och drygt påpekat att de SKA ha rabatt nu när de är så snälla och komner och handlar hos oss och stöttar oss. :mad:
Så pass att jag numera sumpar sevicemindet och med ett leende säger att det blir fullpris, för som ni sa så behöver vi pengarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 023
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
498
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 208
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 653
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5
  • När ska man byta bil?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färsk/frystorkat foder
  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp