Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är jag också orolig. Magsäckscancer och har gjort halva cellgiftsbehandlingen, men enligt läkarna gott om hopp om bot. Mitt i allt kom Corona...så oro finns för att få det, men även om det kommer påverka min vård.
Stor kram till dig också och jag önskar jag kunde hjälpa. Det fina är ju trots allt att det finns hopp om bot men riskgruppen är du ju verkligen i. Är du extra försiktig på något vis? Det vore en skandal om din vård skulle påverkas eller ändras pga Corona.
 
En skidort som lockar en del Stockholmare är Kittelfjäll. Bussarna med freeriders från Stockholm har fortsatt rulla de senaste veckorna, men är tack och lov inställd över själva påskhelgen. Det är inga stora volymer skidåkare,men i Vilhelmina kommun finns heller ingen sjukvårdskapacitet alls. Det är dessutom en kommun med en gammal befolkning. Närmaste akutsjukhus är Lycksele dit det är 20 mil, men vad finns det för kapacitet i lilla Lycksele?

Frågan är hur spridd smittan är längs norrlandskusten om ett par veckor när de har påsklov? För från t.ex. Skellefteå/Umeå/Örnsköldsvik lär ju folk fortfarande åka till fjällen över påsk. Jag önskar man kunde prata om coronaviruset mer som ett nationellt problem, nu är det så stort fokus på Stockholm och stockholmares beteenden (som inte alls skiljer sig från någon annans beteenden).

Men alla är inte heller idioter. Jag skulle själv åka till fjällen i påsk, men har avbokat.

Kittelfjäll har nu också meddelat att de stänger skidanläggningen. Får se vad som händer med Riksgränsen.
 
Du det där undrar jag också över. Pratade med en vän som var ute och åt med några andra vänner under helgen. De var ensamma på restaurangen (en populär sådan). Smittrisken där fick nog betraktas som obefintlig.
Såg också något om att folk över 70 inte skulle gå i affärer alls inkl. mattaffärer. Ska de svälta om de saknar kontaktnät eller?

Ja, så ser det ut här också. Förutom den första soliga lördagen för två veckor sedan, då satt många på uteserveringar och drack en öl och njöt av de första värmande solstrålarna. Där jag satt fanns det ingen som hostade eller nös och de allra flesta var, vad jag kunde gissa mig till, yngre än 60 år. Alltså ett gäng människor utanför uppenbara riskgrupper som satt utomhus. Kändes inte så riskabelt det heller faktiskt.

Hade varit betydligt bättre att tvinga hotell och resturanger att stänga.

För hotellens och restaurangernas överlevnad hade det varit bättre att "tvinga" dem att stänga från början, ja. Förutsatt att det funnits någon sorts ekonomisk hjälp från staten. Så som det har blivit nu har det kommit rekommendation efter rekommendation som gjort att folk slutat gå ut men krogarna måste hålla öppet eftersom de annars får in noll kronor istället för de småpengar de nu lyckats skrapa ihop.
 
Sktöna eller inte. Sen den dök upp i div ska medier har en mängd folk (idioter) väldigt oartigt och drygt påpekat att de SKA ha rabatt nu när de är så snälla och komner och handlar hos oss och stöttar oss. :mad:
Så pass att jag numera sumpar sevicemindet och med ett leende säger att det blir fullpris, för som ni sa så behöver vi pengarna.
Eller så får du kontra med: Tack, det blir 50% extra på summan då. :angel:
 
Jag som inte heller befinner mig i Sverige tycker att situationen i Sverige är mycket obehaglig. Jag är oroilg för mina äldre och för vänner innom sjukvården. Jag har i alla fall ingen på ålderdomshem eller med hemtjänst.

Sverige har i dag tre gånger så många döda per capita som Norge. Dödstalen i Sverige ökar mycket, i Norge något. Anntalet på sjukhus har varit stabilt i Norge i snart en vecka.

Spanien och Italien är misslyckanden för att de inte införde åtgärder tidigt nog. Norge är redo att starta upp igjen när coronan är under kontroll, säkert Danmark och Finnland också.

Det är pandemin som kostar pengar - inte åtgärderna.
"We find that cities that intervened earlier and more aggressively do not perform worse and, if anything, grow faster after the pandemic is over. "
https://papers.ssrn.com/sol3/papers...zh96bSeAtIj8gCvy49zy0azGacBsRwOU9OTK0GJ7zkE24

Jag tycker de auktoritära metoderna ute i Europa är obehagliga, det blir så märkbart att demokratin inte ska tas för givet. Än mer obehagligt blir det när man tänker på att de kan behöva skärpas för att länderna ska kunna fortsätta på sina linjer.

Alltså hur man än vridet och vänder på det så är situationen obehaglig, är det inte viruset så är det hotet mot ekonomin eller hotet mot demokratin eller hotet mot andra delar av folkhälsan.

Vad som är en fungerande långsiktigt strategi finns det inget facit på, det enda man vet är att alla måste igenom detta. Jag bor i Stockholm och visst är sjukhussituationen alarmerande, men Stockholm med omnejd är tydligt längre in i epidemin än andra delar av Norden. Det kan betyda att vi är ur epidemin tidigare, att vi drabbas mindre hårt av en eventuellt andra våg, det går inte att veta resultatet ännu.

Hur har Norge tänkt att hålla viruset under kontroll om Norge inte ska förvandlas till en isolerad nation med allt mer auktoritära metoder? Man måste våga vända på frågan och inte bara förorda det kortsiktiga perspektivet. Det missar många sverigekritiker.
 
Min bror är permitterad till 40% men kommer få 93% av sin lön. Hur pass vanligt är det med permittering nu? Funderar varför vissa företag blir tvungna att avskeda anställda och varslar medan andra kan permittera och ha kvar sina anställda. Det är väl staten som går in och hjälper företag med permittering till viss del?
 
Enligt senaste siffrorna jag såg, från igår, så har Norge nästan lika många bekräftat smittade som Sverige. Men ungefär hälften så många invånare än Sverige totalt sett. Och detta trots betydligt hårdare restriktioner i Norge än i Sverige.
Hur kan man då oroa sig för situationen i Sverige?

Norge testar mer än Sverige så mörkertalet är förmodligen inte lika stort där. Igår hade Sverige 239 döda och Norge hade 37 om jag minns rätt. Alltså 3 gånger fler döda per capita i Sverige än i Norge som någon annan påpekade förut.
 
Stor kram till dig också och jag önskar jag kunde hjälpa. Det fina är ju trots allt att det finns hopp om bot men riskgruppen är du ju verkligen i. Är du extra försiktig på något vis? Det vore en skandal om din vård skulle påverkas eller ändras pga Corona.

Jag håller mig hemma på berget. Är tacksam att jag bor på landet utan grannar. Undviker affärer, börjat med hemleverans av mat, besöker jag t.ex lilla ica på byn har jag vantar på och går bara in om det är lite kunder, tvättar händer hemma. Dottern går ju i skolan och hon slänger kläderna i tvättmaskinen direkt och byter kläder samt tvättar händerna när hon kommer hem. Tänker dock att jag är 38 år har tidigare arbetat inom förskola och sällan fått något av det som huserar där så immunförsvaret börjar ju ändå finnas även om det försvagas. Har två kurer av cellgift kvar som ska ske i april sen om det går som det ska så ska jag vila en månad och sen operation.
 
Jag håller med. Jag tänkte säga att man får väl tänka lite med huvudet själv men sen insåg jag att det är väl just det som många har svårt för, och därför är riktlinjerna tydliga.

Jag tänker såhär, att om man tvättar händerna innan man går ut, håller avstånd från alla man möter (d.v.s inte tränger in sig i en kö bakom någon), köper take-away eller äter på en restaurang där närmsta granne är ett eller två bord bort, tvättar händerna på restaurangen igen, inte tar sig i ansiktet, inte hostar eller nyser rakt ut, och sen går raka vägen hem och tvättar händerna igen så... borde det vara OK? Så har vi gjort hittills och klarat oss utan smitta i centrala Stockholm. Idag skulle vi äta lunch ute men tyckte att det var lite för mycket folk på restaurangen så vi tog med oss i stället. Vi håller avstånd och spritar och tvättar händerna som tokar, men vill hemskt gärna inte sluta stötta restauranger och caféer.

Precis, vi gör samma. Var ute och åt på favoritbaren förra torsdagen och visst där var en hel del folk, många som vill stötta, men vi satt i en egen avdelning med bara ett annat sällskap och uppmärksammade inte en enda människa som verkade sjuk eller liknande. Jag tror generellt att väldigt många som går ut nu faktiskt ser till att de är friska och symptomfria. Många ställen här har gått ut med att de gärna vill ha stöttning men känner man sig det minsta förkyld/sjuk/hostig så kommer man inte in.

I och med att jag själv jobbar i branschen så har jag så många vänner som lider utav detta och förmodligen kommer förlora både jobb och behöva stänga sina restauranger och jag kan verkligen inte med att bara sitta inne och rida ut det. Jag kommer fortsätta gå ut och äta och ta en öl och beställa hämtmat där det går.
 
Min bror är permitterad till 40% men kommer få 93% av sin lön. Hur pass vanligt är det med permittering nu? Funderar varför vissa företag blir tvungna att avskeda anställda och varslar medan andra kan permittera och ha kvar sina anställda. Det är väl staten som går in och hjälper företag med permittering till viss del?
Jag är korttidspermitterad, på 40%, och jag tror att det handlar om företagens inkomster. Finns det inga förväntade intäkter, blir det svårt att betala ut lön, även om staten kommer att skjuta till en del.
Vid 40% skjuter staten till 36% av lönen.
 
Min bror är permitterad till 40% men kommer få 93% av sin lön. Hur pass vanligt är det med permittering nu? Funderar varför vissa företag blir tvungna att avskeda anställda och varslar medan andra kan permittera och ha kvar sina anställda. Det är väl staten som går in och hjälper företag med permittering till viss del?

Även om permiteringen ger en minskad kostnad för AG så är det ju svårt att behålla personal om man har 0 inkomst. Jag menar det bästa är ju om företaget kan finnas kvar och då måste ju alla utgifter som inte är nödvändiga stoppas.
 
Sktöna eller inte. Sen den dök upp i div ska medier har en mängd folk (idioter) väldigt oartigt och drygt påpekat att de SKA ha rabatt nu när de är så snälla och komner och handlar hos oss och stöttar oss. :mad:
Så pass att jag numera sumpar sevicemindet och med ett leende säger att det blir fullpris, för som ni sa så behöver vi pengarna.

Så olika man kan fungera, jag har dricksat ordentligt istället.
 
Mina föräldrar bor i Västmanland 27km från närmsta samhälle med restaurang. Utkörning av Take Away därifrån är nog bara att glömma. Affär finns på lite närmare håll men den drivs av en person med generösa öppettider så möjligheten till utkörning därifrån är obefintlig.
Nu är jag nog andra eller tredje på bollen men takeaway innebär inte utkörning utan är som de engelska orden betyder, dvs att man tar dem (iväg) med sig :)
 
Hade glömt att jag hört det. 🙄 Men oavsett måste vi fixa däcken, på ett eller annat sätt. Så vi måste åka i alla fall liksom 🤷‍♀️
Åker man bara fram och tillbaka utan att stanna över någonstans så går det nog bra. Fast man ska kanske inte vara två i samma bil..? 🤔
 
Planerar man sitt restaurangbesök bör man ju även kunna ta med matlåda själv, tänker då framför allt på de restauranger som kanske inte hunnit ställa om/köpa in lådor till take away (alt. folk inte efterfrågat det). Jag vet inte hur det ser ut med såna produkter heller, kan tänka mig att om många restauranger samtidigt "helt plötsligt" köper in sånt finns det kanske inte att få tag på med kort varsel heller. :) Men det kan man ju som sagt lösa med egen låda.
Man kan ju faktiskt t.o.m inspirera restaurangerna om man går in till en med egen matlåda och be dem att fylla på den istället. :idea: Vilken bra idé! :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 491
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 177
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 500
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp