Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, samtidigt som det troligen pekar på att många som dör inte dör av sin luftvägsinfektion utan av andra orsaker (tex hjärtstopp) som de inte hade fått just nu om inte viruset hade nedsatt dem ytterligare. Jag tycker allt tyder på att vi måste skydda våra äldre och lyssna på de råd vi får från FHM. Jag blev ännu mer övertygad om det av att ha varit på jobbet idag för första gången sedan det bröt ut, det är extrem aktivitet redan nu för att leta riskfaktorer, och jag tror som sagt (men alla blir väl saliga på sin egen tro) att vi som land är bra rustade för att lösa detta på ett såpass bra sätt som går. Inget svar till dig egentligen, men en reflektion..
Förutom alla dödsfall som bara inte hunnits med eller kanske dolts som många rapporterar om från Wuhan. Men ja, folk dör väl inte så ofta av Corona utan snarare av vad viruset ställer till med i kroppen och då kan det klassificeras annorlunda som du skriver. Vi har säkert även i Sverige ett antal som dör av Corona utan att vara testade, vad klassas dessa som?

Jag tror och hoppas att Sverige kommer att gå ur det här starkare än vi var innan, men det kommer att ta tid, lång tid.
 
Du får tänka på att han är filosof. Hans syfte är inte att debattera val som görs idag, men att uppmärksamma värdet av att långsiktigt resonera om på vilka grunder val görs och uppmärksamma att det finns en djupare etik än man först tänker på.
Och det jag pekar på är att han misslyckas ganska duktigt med det enligt mig. Det är en sak att säga att man vill ha en djupare, långsiktigare och mer etisk debatt, en helt annan att höja sig till den nivån. Som jag upplevde det så ligger han långt under nivån med sina exempel och blandar in sina egna åsikter med budskapet hur man ska föra debatten.
 
En sak som jag har funderat på är hur det hade sett ut om första landet hade varit något annat än Kina.
Nu körde de med "hård kontroll" som första reaktion för det ligger nära till hands i deras land, av flera olika skäl. Det är inte lätt att veta vad som är lämpligt när man knappt vet något om sjukdomen man har att göra med, så naturligt att det blir lite av vad ens ryggmärg säger.
Vi har ingen aning om hur det har sett ut i Kina.

Men med tanke på hur det spred sig ut i världen innan den Kinesiska lockdownen av Wuhan, är det fullständigt osannolikt att det slutade med 122 döda i det Kina med 1.390.000.000 invånare, som inte bor i Hubei.
 
Du tror att italien har så många döda och smittade för att man varit för restriktiva?
Nej det sade jag inte alls. Ingen vet ju ens vad det slutliga utfallet av hela förloppet blir.
Jag tänkte mycket vidare med alla möjliga samhällseffekter, inklusive hur det kommer att se ut när pandemin är över. Intressant frågeställning att fundera över i utifrån ett kontrafaktiskt perspektiv, helt enkelt.
 
Vinklingen är intressant men knappast ny, den har varit uppe i tråden i olika tappningar. Jag tycker en del av det skribenten tar upp är hårt vinklat. Det kan man exemplifiera genom det här avsnittet

"Ett beslut om att ökad arbetslöshet inom restaurangbranschen är ett pris värt att betala för att sakta ner spridningen är en värdering av hur viktigt det är att en ensamstående servitör kan försörja sin familj i jämförelse med att en sjuk åttiåring får möjlighet att leva några år till."

Det är riktigt ironiskt att H. Orri Stefánsson skriver detta i en artikel med titlen "En mer sofistikerad debatt kan rädda liv" och talar om att helhetssyn saknas i debatten i samhället. Jag tycker det är ett exempel på ett mycket plumpt sätt att debattera, och inte sofistikerat och saknar totalt helhetssyn om man tror att för fem öre att det är så enkelt att man kan offra 80+are och tro att vi på något vis då skulle kunna rädda flertalet arbete så att ensamstående servitörer och andra som annars skulle blivit arbetslösa kan försörja sig.
Så tolkar jag honom inte alls.
 
Jag citerar detta igen då Aftonbladet nu ändrat i samma artikel och det inte längre är formulerat på samma sätt. Alltså var det inte ett direktcitat utan något de själva tolkat. Nu står det istället "Folk utanför riskgrupper uppmanas även de att röra sig i affärer och liknande så lite som möjligt". Vilket kan tyckas betyda ungefär samma sak men det är fortfarande Aftonbladets tolkning av vad Johan Carlsson säger och inte ett citat direkt från honom. Alltså det som står på FHM är det som gäller och där står ingenting om att friska personer under 70 år ska hålla sig inne.
Det som sades på presskonferensen igår var att folk utanför riskgrupperna skulle röra sig så lite som möjligt i affärer och liknande och att folk i riskgrupper inte skulle göra det alls. Däremot så var motion utomhus på andra platser än bland folk uppmuntrat.
 
Men ja, folk dör väl inte så ofta av Corona utan snarare av vad viruset ställer till med i kroppen och då kan det klassificeras annorlunda som du skriver. Vi har säkert även i Sverige ett antal som dör av Corona utan att vara testade, vad klassas dessa som?
De räknas inte med nu, men i framtidens siffror kommer överdödligheten anses vara pandemi-offer.
 
Och det jag pekar på är att han misslyckas ganska duktigt med det enligt mig. Det är en sak att säga att man vill ha en djupare, långsiktigare och mer etisk debatt, en helt annan att höja sig till den nivån. Som jag upplevde det så ligger han långt under nivån med sina exempel och blandar in sina egna åsikter med budskapet hur man ska föra debatten.
Jaha, jag läste det mest som att ambitionen är att lyfta frågan för folk som knappt vet vad man sysslar med inom praktisk filosofi. Då blir det lite belysande exempel som bara ska visa på att det finns vidare perspektiv och en annan nivå att reflektera på, utan att just de exemplen har så väldigt mycket åsiktsbudskap i sig.
Att de där tre punkterna (man kan inte inte välja, experterna är inte experter på etik och försiktighet med det ena leder till oförsiktighet med något annat) är väl iofs teman som det finns poänger med att uppmärksamma (i annat sammanhang, utanför den direkta krisen) och inte kontroversiellt tänker jag.
 
Förutom alla dödsfall som bara inte hunnits med eller kanske dolts som många rapporterar om från Wuhan. Men ja, folk dör väl inte så ofta av Corona utan snarare av vad viruset ställer till med i kroppen och då kan det klassificeras annorlunda som du skriver. Vi har säkert även i Sverige ett antal som dör av Corona utan att vara testade, vad klassas dessa som?

Jag tror och hoppas att Sverige kommer att gå ur det här starkare än vi var innan, men det kommer att ta tid, lång tid.
Ja vi missar nog oxå en del, men tror det arbetas febrilt på att kunna koda dubbelt i dödsorsaksregistret, som @Jeffery skrev ovan så verkar det redan finnas en hyfsad lösning. (Fan vad jag tjatar om register 🙄🙄) men de som aldrig testas och som ev dör av ett hjärtstopp el liknande i hemmet kommer ju inte komma in i statistiken.
 
De räknas inte med nu, men i framtidens siffror kommer överdödligheten anses vara pandemi-offer.
Säkert, men det har oxå funnits en underdödlighet under vintern i Italien och norra Spanien, troligen här i Norden oxå. Det kommer bli svårt att analysera det här på många sätt konstiga året för epidemioloerna.. Många kommer ju oxå dö i förtid pga begränsade vårdplatser/tillgång till intensivvård av andra orsaker. Och av isoleringen inte minst. 1,8 miljoner dör i världen i förtid pga otillräcklig fysisk aktivitet. Hur många fler blir det i år?
 
En sak som jag har funderat på är hur det hade sett ut om första landet hade varit något annat än Kina.
Nu körde de med "hård kontroll" som första reaktion för det ligger nära till hands i deras land, av flera olika skäl. Det är inte lätt att veta vad som är lämpligt när man knappt vet något om sjukdomen man har att göra med, så naturligt att det blir lite av vad ens ryggmärg säger.
Nej de körde med hård kontroll som andra reaktion. Första reaktion var att sin vana trogen förfölja de som upplyste om att problemet existerade. De förlorade därmed minst 1 månad och det betalar nu resten av världen för
 
Säkert, men det har oxå funnits en underdödlighet under vintern i Italien och norra Spanien, troligen här i Norden oxå. Det kommer bli svårt att analysera det här på många sätt konstiga året för epidemioloerna.. Många kommer ju oxå dö i förtid pga begränsade vårdplatser/tillgång till intensivvård av andra orsaker. Och av isoleringen inte minst. 1,8 miljoner dör i världen i förtid pga otillräcklig fysisk aktivitet. Hur många fler blir det i år?

Och sen blir det mindre föroreningar i luften - vilket påverkar dödligheten. Hemskt komplex ekvation att räkna ut exakt hur många fler som dog av att viruset sökte sig till människor just denna vinter.
 
Konspirationsteori: Ni vet Trump, minns ni det där twitter inlägget där folk skrattade åt honom pga han skrivit covfefe...
Och nu covid-19.
2f88c4012779a9c3f15f5e6bef755d93.gif




;)
 
Nej de körde med hård kontroll som andra reaktion. Första reaktion var att sin vana trogen förfölja de som upplyste om att problemet existerade. De förlorade därmed minst 1 månad och det betalar nu resten av världen för
Det kommer bli intressant och se hur de kommer göra när det kommer fler vågor.
 
Jo delvis, men det varierar en del hur många som dör och när så något exakt svar blir det inte, bara en skattning och den blir svår pga ändrat levnadssätt.
Det finns inga exakta svar i den här branschen.
Även ned på enskild individnivå kan dödsorsaken bli som hönan eller ägget; dog Kalle av Covid-19, eller av lunginflammationen han fått av det kol han hade och det coronavirus han fick?

Överdödlighet blir det bästa estimatet vi kan få.
 
Vet inte om du kan svara på det här men du verkar ha koll på register iaf, gäller denna nogranheten även för de som dör på tex ålderdomshem eller främst på sjukhus?
Palliativregistret kodar inte med ICD-koder utan mer generaliserat typ hjärtsjukdom, multiorgansvikt, mm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 162
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 399
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp