Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om att epidemien kan ha varit igång betydligt längre än vad som varit känt.

Nu kommer uppgifter från Österrike om att Ischgls patient 0 ska ha insjuknat redan den 5 februari med milda symptom och testat positivt den 9 Mars. Hur patient 0 ska ha smittats är oklart.
Ja, jag tror som sagt att Covid-a9 kom till Europa (och USA?) t.o.m. före jul eller i samband med jul, när folk som arbetat/studerar i Kina, åkt hem på "jullov". Förutom att symtomfria affärsresenärer kan ha tagit med sig viruset.

Och att det tagit en bra stund innan det uppstått en "samhällsspridning", och det hela uppmärksammats.

Men detta är min tro, utan något vetenskapliga belägg, och jag ser fram emot att så småningom få reda på hur det gått till. Men det lär ta lång, antagligen mycket lång tid innan det finns någon bra forskning, som talar om hur spridningen fungerat.

Tyvärr så kan man ju inte riktigt lita på Kinesisk information. Den bör tas med en stor nypa salt, och är sannolikt friserad för att få Kinesiska myndigheter att framstå i så god dager som möjligt.

USA hade sin patient 0 som kom hem till Seattle (Washington State) January 14 fran att ha traffat familj i Wuhan. Han fick en latt feber och hosta och ringde smittkliniken som bad honom komma in till en Ebola infection avdelning med 2 sangplatser for testing. Dar togs han emot av personal med Ebola skyddsklader och det visade sig att han testade possitivt. Han blev da hemskickad for isolering i hemmet och alla han traffat mellan han kom hem och de 4 dagar innan han testades letades reda pa och testades ocksa, med ett negativt resultat.

Nu akte han buss fran flygplatsen och hem sa man tror att kan kanske haft "droplets" med smitta pa handerna och tagit i nagot, eller pa annat satt lamnat smitta som nagon kunnat plocka upp utan att veta att de (sa att saga "traffat honom") kunde ha blivit smittade.

I February upptackte Washington State att de hade en hel massa fall ... och nu, i dag med har de over 6000 fall med 247 doda pa en befolking av runt 8 millioner innevanare.

Har i Oregon har vi en population pa runt 5 1/2 millioner innevanare och 736 fall med 19 doda. Vi har dock mycket folk som reser mellan Seattle, WA och Portland har i Oregon ... men da var Guvenor stangde staten's skolor, restauranger, barer, etc i borjan/mitten pa Mars och forst sa att begransa till folksamlingar pa mellan 100 och 50 manniskor, men snart sa har vi lyckats platta ut kurvan ganska bra.

Ingen tror att vi kommar att fa farre fall av Covid-19 genom att begransa antalet manniskor som traffar varandra. Vad man ar ute efter ar att se till att sjukvarden har bade personal, sang platser, och utrustning for alla som kommer att bli sjuka genom att sprida ut den varsta smittvagen over langre tid. Dessutom hoppas man att forskarna ska hinna fa fram ett vaccin for att skydda de mest utsatta innan de blir sjuka.
 
Jag tror lite på vad gäller dödssiffrorna från covid så kan man ta genomsnittet av 'vanlig' dödlighet i Sverige under ett år och se hur många fler som dött för att få en ungefärlig siffra på dödsoffer. Jag vet, jag vet, inte ett dugg vetenskapligt belagt.
Fast det där är orättvist i just Sveriges fall, så många människor som jobbar stenhårt med joornalgranskning, tjänstekontrakt och samkörning nu.
 
Det bestämmer du själv, men din kommentar tillför inte mycket i en diskussion. Det går inte att diskutera olika tolkningar utifrån "jag håller inte med".
Kanske det men på det du har skrivit så verkar du ha missat hela hans poäng och det blir då så otroligt mycket ”Goddag yxskaft” över det hela, och det om något gör enligt mig att det inte går att föra en meningsfull diskussion om ämnet ifråga.
Så förvisso stämmer det nog att för min del räcker det utmärkt med att konstatera att innebörden av texten skiljer sig åt enormt för dig och mig.
 
Kodningen är ju bara intressant om man vet vad folk dör av - man kommer sannolikt inte att undersöka människor som dör hemma eller på boenden och som inte har fått en covid-19-diagnos. Det blir som @Jeffery[/USERDödsorsaksregistret har jobbat hårt på att få med även dessa. Jag blir lite tokig på alla som kommer med egna domedagsprofetior, alla som kan något om detta är ju extremt tydliga med
Kodningen är ju bara intressant om man vet vad folk dör av - man kommer sannolikt inte att undersöka människor som dör hemma eller på boenden och som inte har fått en covid-19-diagnos. Det blir som @Jeffery säger, i efterhand kan man göra en skattning utifrån överdödligheten i år. Jag hörde idag en ryslig berättelse om en av mina vänners italienska hemtrakter - de hade tio gånger fler döda än ett normalt år :cry:
Och var har du fått det ifrån, att man inte kommer undersöka covid-19 hos folk som dör?
 
USA hade sin patient 0 som kom hem till Seattle (Washington State) January 14 fran att ha traffat familj i Wuhan. Han fick en latt feber och hosta och ringde smittkliniken som bad honom komma in till en Ebola infection avdelning med 2 sangplatser for testing. Dar togs han emot av personal med Ebola skyddsklader och det visade sig att han testade possitivt. Han blev da hemskickad for isolering i hemmet och alla han traffat mellan han kom hem och de 4 dagar innan han testades letades reda pa och testades ocksa, med ett negativt resultat.

Nu akte han buss fran flygplatsen och hem sa man tror att kan kanske haft "droplets" med smitta pa handerna och tagit i nagot, eller pa annat satt lamnat smitta som nagon kunnat plocka upp utan att veta att de (sa att saga "traffat honom") kunde ha blivit smittade.

I February upptackte Washington State att de hade en hel massa fall ... och nu, i dag med har de over 6000 fall med 247 doda pa en befolking av runt 8 millioner innevanare.

Har i Oregon har vi en population pa runt 5 1/2 millioner innevanare och 736 fall med 19 doda. Vi har dock mycket folk som reser mellan Seattle, WA och Portland har i Oregon ... men da var Guvenor stangde staten's skolor, restauranger, barer, etc i borjan/mitten pa Mars och forst sa att begransa till folksamlingar pa mellan 100 och 50 manniskor, men snart sa har vi lyckats platta ut kurvan ganska bra.

Ingen tror att vi kommar att fa farre fall av Covid-19 genom att begransa antalet manniskor som traffar varandra. Vad man ar ute efter ar att se till att sjukvarden har bade personal, sang platser, och utrustning for alla som kommer att bli sjuka genom att sprida ut den varsta smittvagen over langre tid. Dessutom hoppas man att forskarna ska hinna fa fram ett vaccin for att skydda de mest utsatta innan de blir sjuka.
Låter som här i Sverige då :)
 
Jag tror lite på vad gäller dödssiffrorna från covid så kan man ta genomsnittet av 'vanlig' dödlighet i Sverige under ett år och se hur många fler som dött för att få en ungefärlig siffra på dödsoffer. Jag vet, jag vet, inte ett dugg vetenskapligt belagt.
Fast det är ungefär så man gör;
här är kurvor för den lilla staden Nembro (11.500 inv) nordväst om Bergamo:

Death-Italy-2020.jpg

Blå kurva: medelvärde dödlighet 2015-2019.
Grön kurva: konstaterade dödsfall i Covid-19.
Röd kurva: faktisk dödlighet 2020.

I Nembro råder nu flockimmunitet
 
Fast det är ungefär så man gör;
här är kurvor för den lilla staden Nembro (11.500 inv) nordväst om Bergamo:

Visa bifogad fil 48027
Blå kurva: medelvärde dödlighet 2015-2019.
Grön kurva: konstaterade dödsfall i Covid-19.
Röd kurva: faktisk dödlighet 2020.

I Nembro råder nu flockimmunitet

Om man extrapolerar den grafen till att återgå till den blå lika fort som den gick upp ser inte ytan under grafen så hemsk ut. En faktor 2 (?) mot ett vanligt år.
 
Det är riktigt ironiskt att H. Orri Stefánsson skriver detta i en artikel med titlen "En mer sofistikerad debatt kan rädda liv" och talar om att helhetssyn saknas i debatten i samhället. Jag tycker det är ett exempel på ett mycket plumpt sätt att debattera, och inte sofistikerat och saknar totalt helhetssyn om man tror att för fem öre att det är så enkelt att man kan offra 80+are och tro att vi på något vis då skulle kunna rädda flertalet arbete så att ensamstående servitörer och andra som annars skulle blivit arbetslösa kan försörja sig.

Du misstar ett exempel i hans resonemang för hans poäng. Hans poäng handlar om beslut om risker under extrem osäkerhet och benägenheten att underlåta att göra en adekvat riskbedömning av de åtgärder som man sätter in för att minimera skada/rädda liv.
 
USA hade sin patient 0 som kom hem till Seattle (Washington State) January 14 fran att ha traffat familj i Wuhan. Han fick en latt feber och hosta och ringde smittkliniken som bad honom komma in till en Ebola infection avdelning med 2 sangplatser for testing. Dar togs han emot av personal med Ebola skyddsklader och det visade sig att han testade possitivt. Han blev da hemskickad for isolering i hemmet och alla han traffat mellan han kom hem och de 4 dagar innan han testades letades reda pa och testades ocksa, med ett negativt resultat.

Nu akte han buss fran flygplatsen och hem sa man tror att kan kanske haft "droplets" med smitta pa handerna och tagit i nagot, eller pa annat satt lamnat smitta som nagon kunnat plocka upp utan att veta att de (sa att saga "traffat honom") kunde ha blivit smittade.

I February upptackte Washington State att de hade en hel massa fall ... och nu, i dag med har de over 6000 fall med 247 doda pa en befolking av runt 8 millioner innevanare.
Har det bara kommit en smittad in i landet? Det låter inte helt troligt så mycket internationella kontakter det finns mellan USA och resten av världen. Smittan har ju funnits i whuan ett tag före Kina informmerade om det och kan även ha kommit via något annat land.
 
Har det bara kommit en smittad in i landet? Det låter inte helt troligt så mycket internationella kontakter det finns mellan USA och resten av världen. Smittan har ju funnits i whuan ett tag före Kina informmerade om det och kan även ha kommit via något annat land.

Han var patient 0. Den forsta smittade man hittade. Det ar inte alls omojligt att fler har kommit in i landet, jag refererar till den forsta kanda personen med smitta.
 
Du misstar ett exempel i hans resonemang för hans poäng. Hans poäng handlar om beslut om risker under extrem osäkerhet och benägenheten att underlåta att göra en adekvat riskbedömning av de åtgärder som man sätter in för att minimera skada/rädda liv.
Hm jag trodde det handlade om det han påstod det handlade om i inledningen.
Det råder en stor brist på helhetssyn i debatten om hur coronaviruset ska bekämpas. Hur man än gör går det inte att undvika att man gör medvetna val kring vem som ges fortsatt liv. Att vi blir bättre på att föra moraliska resonemang med helheten i fokus är viktigt – inte minst för att lösa framtida kriser.
 
Hm jag trodde det handlade om det han påstod det handlade om i inledningen.

Ja.
Helhetssyn=inte enbart ta höjd för riskerna med viruset utan att även ta höjd för de ekonomiska åtgärderna.
Medvetna val om vem som ska ges fortsatt liv=göra en adekvat riskbedömning av de åtgärder som sätts in för att minimera skada/rädda liv.
 
Från artikeln i Expressen om Tegnell när han arbetade för att hindra Ebola från att spridas som länkades till tidigare i tråden, så finns det flera exempel på vad risken är om man bara ser ensidigt på ett problem. Till exempel:
”Drastiska beslut i sjukvården som kortsiktigt kan se bra ut för en patientgrupp kan döda en annan patientgrupp. Komplicerade frågor har sällan enkla svar, säger Bo Niklasson.”
 
En artikel på AB med rubriken "Trumps besked: Täck ansiktet" illustreras av en bild på honom iklädd ett munskydd av tandläkarmodell. Han ser på bilden ännu mer korkad ut än vanligt, och är det ju också med tanke på att skyddet han använder är verkningslöst (om man är så vuxen så man håller för munnen när man nyser)
 
Han var patient 0. Den forsta smittade man hittade. Det ar inte alls omojligt att fler har kommit in i landet, jag refererar till den forsta kanda personen med smitta.
Då kanske han inte smittade någon, man har i Sverige i smittspårningen sett att ingen blivit smittad genom flyg/tåg där man kontaktat och testat alla på säten i närheten.

För mig indikerar uttrycket patient noll att det är den som satt igång hela smittspridningen, men jag kanske har fel där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 704
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 109
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp