Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har mycket svårt för att tro att antalet resenärer ökat i den graden att de skulle bli så pass trångt om man planerat efter den beläggningen. Det låter mer som någon gjort glädjekalkyler.

Tjaa, det är inte helt enkelt att veta när det enda sättet som ger dom fakta sätts ur spel. Till kanske 5-10% beräknas antal resenärer av speciell teknik som sitter i vissa bussar. Men den största delen av beläggningen, räknas ju ut av biljettmaskinen. Och som du kanske vet, så har inte den använts på över 1 v. Så det handlar nog mer om felgissningar än att medvetet räkna fel.
 
Min kusin som kör buss i Stockholms innerstad sitter nu hemma i karantän (och är tydligen inte direkt den enda). Hen är förkyld och uppvisar inga direkta symtom men själv-karantän är ett måste. Hen ska absolut inte gå till VC eller sjukhus har hen blivit tillsagd. Hens AG beordrade hem hen direkt, trots att hen är som många och tyckte det var onödigt.

Dom fick ju börja ställa in turer ganska tidigt pga personalbrist också. Vi har klarat oss bättre. Tyvärr har vi tydligen "tappat" en del av verkstadspersonalen också.
 
Det där är ju ett rätt vanligt beteende bland politiker. Hoppas det blir, Gör om gör rätt!

Jag blev så förvånad när jag läste hans utspel på fb igår. Där han dels ondgör sig över entreprenörerna som tagit egna beslut och sen beordrar upp trafiken igen.
Jag tycker inte på något vis det blev rätt, det finns andra tjänstepaket man kunde kört på som minskat trafiken, men inte så mycket. Men oavsett så har han via SL godkänt detta, så att han påstår att entreprenörerna gjort detta olovligen fattar jag inte. Alls.
 
Personligen ser jag gärna en trafikuppgång snarast, även om vi inte haft samma problem som det tydligen varit på södra sidan. Jag körde faktiskt en tur igår, där vi pga bussbyte hade möjlighet att dela upp folk på 2 bussar. Av kanske 45 resenärer (ledbuss, inga stående) så valde max 10 att gå över, resten satt kvar.
Huruvida förarbristen är stor nu, verkar vara olika vem man pratar med. Men det är inte heller bara vi som håller igång busstrafiken. Så även om vi har bra täckning bland förarna, så rullar inte bussarna om verkstadspersonal är borta, om de som tankar och tvättar är borta. Om trafikledning blir få osv.
Vi hade riktigt bra personalläge i fredags. I måndags låg sjukskrivningarna på 3x fler än de brukar. Så det vänder fort.
 
Ex
Tjaa, det är inte helt enkelt att veta när det enda sättet som ger dom fakta sätts ur spel. Till kanske 5-10% beräknas antal resenärer av speciell teknik som sitter i vissa bussar. Men den största delen av beläggningen, räknas ju ut av biljettmaskinen. Och som du kanske vet, så har inte den använts på över 1 v. Så det handlar nog mer om felgissningar än att medvetet räkna fel.
Vilket är en usel ursäkt. Då chansar man inte utan minskar successivt och låter bli att skylla på ökat resande, hur man nu lycka räkna på det om nu räknande är satt ur spel.
 
Jag tänkte mest om det var lika mycket folk som åker pendeln som busskaoset, men jag tog bilen istället för att chansa. Jag får inte åka kommunalt egentligen men är trött så jag tänkte det hade varit enklare, men nu är jag framme.
 
Jag tänkte mest om det var lika mycket folk som åker pendeln som busskaoset, men jag tog bilen istället för att chansa. Jag får inte åka kommunalt egentligen men är trött så jag tänkte det hade varit enklare, men nu är jag framme.
Aha! Jag åkte pendeltåg i torsdags och fredags förra veckan och det fanns väldigt mycket plats, även i rusning.
 
Ex

Vilket är en usel ursäkt. Då chansar man inte utan minskar successivt och låter bli att skylla på ökat resande, hur man nu lycka räkna på det om nu räknande är satt ur spel.

Läs det sista du skrev, där har du nog svaret på varför det blev som det blev.
Det finns ett mellanläge man kunde använt sig av, den trafiken som körs på klämdagar. Men av nån anledning valde man lördagstrafik, vilket ju visade sig vara helt fel trots förstärkningar.
Sen är det i huvudsak Nacka/Värmdö och Tyresö som haft problem. På andra ställen har det funkat lite bättre.
Jag hoppas vi går upp i trafik snart, även vi förare drabbas negativt av detta. Men SL bestämmer.
 
Jag blev så förvånad när jag läste hans utspel på fb igår. Där han dels ondgör sig över entreprenörerna som tagit egna beslut och sen beordrar upp trafiken igen.
Jag tycker inte på något vis det blev rätt, det finns andra tjänstepaket man kunde kört på som minskat trafiken, men inte så mycket. Men oavsett så har han via SL godkänt detta, så att han påstår att entreprenörerna gjort detta olovligen fattar jag inte. Alls.
Fast är det verkligen politikerna som beslutar om den faktiska driften?
 
Läs det sista du skrev, där har du nog svaret på varför det blev som det blev.
Det finns ett mellanläge man kunde använt sig av, den trafiken som körs på klämdagar. Men av nån anledning valde man lördagstrafik, vilket ju visade sig vara helt fel trots förstärkningar.
Sen är det i huvudsak Nacka/Värmdö och Tyresö som haft problem. På andra ställen har det funkat lite bättre.
Jag hoppas vi går upp i trafik snart, även vi förare drabbas negativt av detta. Men SL bestämmer.
Givetvis har jag läst- att inte hålla med är inte per automatik att man inte läst, men jag anser fortfarande att man gjort grova fel vid neddragningen av trafiken. Vem som är ansvarig spelar mindre roll men för mig har det hela tiden varit SL som bär ansvar för SLs trafik (skrev det i ett inlägg) men oavsett vem som är ansvarig så har de eller dem som tagit beslutet har gjort fel. Och att samtidigt skylla på att det är fler resenärer och att man inte har koll på antalet som du indikerar verkar bara idiotiskt. Vet man inte så får man dra ner trafiken successivt, och har man inga planer för hur det ska gå till så har man en dålig krisplanering och det är inte direkt en ursäkt, tvärt om.
 
Fast är det verkligen politikerna som beslutar om den faktiska driften?
I det här läget spelar det mindre roll vem som gjort vad, den som tagit beslutet bör ta ansvar och rätta till det. Jag har dock svårt att se att politikerna ensidigt gått in och bett SL köra lördagstrafik utan att SL har haft något att säga om det.
 
Fast är det verkligen politikerna som beslutar om den faktiska driften?

De måste godkänna en sån här neddragning. Så hade inte SL (som är mycket gemensam med trafikförvaltningen) sagt ja, hade entreprenörerna inte kunnat genomföra den heller utan att riskera enorma viten för avtalsbrott. Trafiken är ju upphandlad.
Däremot är det inte dom som beslutar om förstärkningsbussar i den situation som är nu.
 
Senast ändrad:
Givetvis har jag läst- att inte hålla med är inte per automatik att man inte läst, men jag anser fortfarande att man gjort grova fel vid neddragningen av trafiken. Vem som är ansvarig spelar mindre roll men för mig har det hela tiden varit SL som bär ansvar för SLs trafik (skrev det i ett inlägg) men oavsett vem som är ansvarig så har de eller dem som tagit beslutet har gjort fel. Och att samtidigt skylla på att det är fler resenärer och att man inte har koll på antalet som du indikerar verkar bara idiotiskt. Vet man inte så får man dra ner trafiken successivt, och har man inga planer för hur det ska gå till så har man en dålig krisplanering och det är inte direkt en ursäkt, tvärt om.

Självklart har man en dålig krisplanering. Det man gjort nu är unikt, det har aldrig hänt. Och jag tror inte man planerat för nått sånt här.

Det finns i ett sånt här akut läge bara 2-3 varianter att köra. Klämdagstrafik, skollovstrafik och helgtrafik. Allt annat skulle ta för lång tid att genomföra. Jag anser fortfarande att klämdagstrafik hade varit bra, då hade bara vissa turer tagits bort.

Du får tycka vad du vill, jag argumenterar inte om det. Jag bara förklarar hur SL resonerade och kanske tänkte. Jag har ingenstans försvarat deras beslut.
 
Självklart har man en dålig krisplanering. Det man gjort nu är unikt, det har aldrig hänt. Och jag tror inte man planerat för nått sånt här.

Det finns i ett sånt här akut läge bara 2-3 varianter att köra. Klämdagstrafik, skollovstrafik och helgtrafik. Allt annat skulle ta för lång tid att genomföra. Jag anser fortfarande att klämdagstrafik hade varit bra, då hade bara vissa turer tagits bort.

Du får tycka vad du vill, jag argumenterar inte om det. Jag bara förklarar hur SL resonerade och kanske tänkte. Jag har ingenstans försvarat deras beslut.
Tack för att du försöker förklara
 
Självklart har man en dålig krisplanering. Det man gjort nu är unikt, det har aldrig hänt. Och jag tror inte man planerat för nått sånt här.

Det finns i ett sånt här akut läge bara 2-3 varianter att köra. Klämdagstrafik, skollovstrafik och helgtrafik. Allt annat skulle ta för lång tid att genomföra. Jag anser fortfarande att klämdagstrafik hade varit bra, då hade bara vissa turer tagits bort.

Du får tycka vad du vill, jag argumenterar inte om det. Jag bara förklarar hur SL resonerade och kanske tänkte. Jag har ingenstans försvarat deras beslut.
Det låter som du försvarar dem med näbbar och klor och bemöter varje kritiskt inlägg.

Störningar i trafiken och sjuka förare är inget direkt unikt, det är inget ovanligt med inställda tåg/bussar och de klarade trafiken veckan innan. Det är det lägre antalet resande som är unikt och att det är önskvärt med gott om plats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 157
Senast: Blossi
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
105 527
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 187
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp