Dagens dilemma, vad gör en om en blir insnöad?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag fick ett litet dilemma igårkväll, och vart vänder en sig om inte till Bukeoraklet? Jag ska jobba extra på mitt gamla jobb nu i tre dagar för att ordinarie personal (utom en) ska åka på mässa. Nu har de utlovat snökaos just de här dagarna. (Om det blir fullständig katastrof misstänker jag att de inte kommer åka, för då går väl inte tågen, men om vi utgår från att dagen idag är hyfsat lugnt och att de kommer iväg.)

Jag bor 2,5 mil utanför stan/jobbet mitt ute på bonnvischan. Även om det inte snöar så mycket så YR det igen fullständigt. Grannen som hjälper mig att skotta utfarten är nyopererad och jag vet inte hur pass rörlig han är. Men det största dilemmat är inte jag utan min kollega som ska vara kvar i stan. Han bor åtta mil bort, i inlandet och där är det förmodligen väldigt mycket värre. Han har nycklarna till jobbet, och det är han som kan alla rutiner med låsning och med att starta kassan (jag har aldrig öppnat, i och med att chefen har velat ha mig kvar till stängning om dagarna så har jag börjat senare). Jag skulle inte ens klara av jobbet ensam för det är mycket jag inte kan (har varit projektanställd så jag har varit väldigt låst till just mitt område och kassan), och vi måste vara två, det funkar inte med en.

Så, frågan lyder. Vad gör jag om jag blir så pass inlåst här att jag inte tar mig till jobbet? Det har snöat i natt och om det blir värre är frågan högst befogad. Vad gör jag om min kollega inte tar sig till jobbet? Chefen åkte ner redan igår, så han är inte kontaktbar under dagen idag, än mindre imorgon. Vad gör jag om de övriga inte kan ta sig hem på torsdag? Jag har ett möte på arbetsförmedlingen på fredag som jag inte kan missa, så jag kan inte jobba då.
 
Chefen måste gå att få tag på, eller den som är ansvarig. Sen beror det på vad det är för jobb, butik, ja då får den väl vara stängd, hemtjänst, ja då får man hitta en lösning. Det borde finnas fler med traktorer än närmsta grannen? Vi plogar inte åt någon regelbundet, men när det har varit totalkaos så har flera grannar hört av sig och maken har åkt runt. Han har lastmaskin och alltså mer kraft än en mindre jordbrukstraktor.
 
Hemma har det kommit ca 20cm nysnö under natten och på min uppfartsväg (75 meter lång) har det drivit.
Det var inte svårt att köra igenom den snön.
 
Om man blir insnöad får man väl göra det bästa av situationen. Jag förstår inte heller frågan.

Sist jag blev insnöad var jag på Stickholms central och kunde inte ta mig hem. Jag kunde ta mig till mina kompisar, där jag fick ost, räkor, vin och ett gästrum.

Det var ju bara att ringa familjen och jobbet och säga som det var. Jag kan inte trolla.
 
Vad gör jag om jag blir så pass inlåst här att jag inte tar mig till jobbet?
Då meddelar du att du är insnöad och inte kan ta dig till jobbet - om du inte kan hitta nån som kan ploga åt dig.
Vad gör jag om min kollega inte tar sig till jobbet?
Då stannar du hemma, eftersom du inte kan jobba då.
Vad gör jag om de övriga inte kan ta sig hem på torsdag?
Inte ditt problem.

Kudos till ansvarskänslan, men det är chefen som ansvarar för verksamheten.
 
Om inte den som har nycklarna kan ta sig till jobbet så får man hålla butiken stängd. Eller så får någon av de som skulle åka på mässa åka och jobba. Har svårt att tro att man inte är kontaktbar bara för att man är på mässa.

Om du tror att du kommer att bli insnöad så får du parkera närmare vägen, eller gå upp tidigare så att du hinner skotta själv.
 
Du styr inte över vädrets makter. Bor i Norrland, har blivit insnöad, både hemma och på jobbet.

Hemma så hade pappa traktor och skottade typ en kilometer till närmaste större väg, fick mig till jobbet.

På jobbet så förstod jag problemet tidigt, flyttade bilen innan det var för sent och fick mig hem. Kollegorna kan omöjligt ha fått ut sina bilar dock.

Man är ofta inte insnöad mer än någon dag, man får chilla.

Som tidigare nämnt, chefens problem.
 
Alltså, jag kollade flera vädersajter igårkväll, och då stod det att det skulle regna här, därav att bilen inte är flyttad. Men det största problemet för mig är inte om JAG blir insnöad, för jag tror egentligen att jag kommer kunna ta mig till jobbet. Däremot är jag rädd att kollegan inte gör det, och jag klarar ju inte ens av att ta mig in i lokalen utan honom eftersom han har nycklarna.

Hade det varit en vanlig situation där övriga hade varit i närheten hade jag inte ens reflekterat över det. Chefens ansvarskänsla är minimal, så jag räknar med att han gör sig okontaktbar, det är så han gör när något blir jobbigt. Jag försökte sjukanmäla mig i fem (!!) timmar en gång innan jag lyckades få tag i en kollega som var på jobbet, för han svarade varken i sin (jobb)mobil eller på det fasta numret.

Och det är en affär så det är ju ingen som dör om det är stängt.
 
Alltså, jag kollade flera vädersajter igårkväll, och då stod det att det skulle regna här, därav att bilen inte är flyttad. Men det största problemet för mig är inte om JAG blir insnöad, för jag tror egentligen att jag kommer kunna ta mig till jobbet. Däremot är jag rädd att kollegan inte gör det, och jag klarar ju inte ens av att ta mig in i lokalen utan honom eftersom han har nycklarna.

Hade det varit en vanlig situation där övriga hade varit i närheten hade jag inte ens reflekterat över det. Chefens ansvarskänsla är minimal, så jag räknar med att han gör sig okontaktbar, det är så han gör när något blir jobbigt. Jag försökte sjukanmäla mig i fem (!!) timmar en gång innan jag lyckades få tag i en kollega som var på jobbet, för han svarade varken i sin (jobb)mobil eller på det fasta numret.

Och det är en affär så det är ju ingen som dör om det är stängt.
Dåså. Så då är det stängt om det inte finns folk nog att hålla öppet.
 
Alltså, jag kollade flera vädersajter igårkväll, och då stod det att det skulle regna här, därav att bilen inte är flyttad. Men det största problemet för mig är inte om JAG blir insnöad, för jag tror egentligen att jag kommer kunna ta mig till jobbet. Däremot är jag rädd att kollegan inte gör det, och jag klarar ju inte ens av att ta mig in i lokalen utan honom eftersom han har nycklarna.

Hade det varit en vanlig situation där övriga hade varit i närheten hade jag inte ens reflekterat över det. Chefens ansvarskänsla är minimal, så jag räknar med att han gör sig okontaktbar, det är så han gör när något blir jobbigt. Jag försökte sjukanmäla mig i fem (!!) timmar en gång innan jag lyckades få tag i en kollega som var på jobbet, för han svarade varken i sin (jobb)mobil eller på det fasta numret.

Och det är en affär så det är ju ingen som dör om det är stängt.
Då får du sätta upp en lapp på dörren," stängt på grund av att personalen inte tar sig till jobbet"
 
Förslagsvis ringer du (innan jobbet då, iom att han hade 8 mil borde han ju köra betydligt tidigare än dig om han tar sig fram = du borde hinna skotta fram bilen och ta dig till jobbet innan ni börjar) kollegan med nycklarna och frågar om han tar sig till jobbet, så slipper du ut och köra i onödan.
 
Grannar till mig pulsade ut till vägen när deras infart var igensnöad och tog taxi till jobbet därifrån. Är man vid jobbet och inte tar sig in till jobbet så får man väl efter att ha väntat ett rejält tag helt enkelt ta sig hem igen då efter att ha fått verifierat att den andra verkligen inte kommer att komma.
 
Hemma har det kommit ca 20cm nysnö under natten och på min uppfartsväg (75 meter lång) har det drivit.
Det var inte svårt att köra igenom den snön.

Men 20 cm är ju inte att "bli insnöad", iallafall häromkring menar man att då har det kommit bra mycket mer och så de som plogar inte hinner med annat än de största vägarna. Dvs man kan ha någon/några km med flertalet dm snö att ta sig igenom. Har man inte typ en traktor så kommer man inte fram då.
 
Jag fick ett litet dilemma igårkväll, och vart vänder en sig om inte till Bukeoraklet? Jag ska jobba extra på mitt gamla jobb nu i tre dagar för att ordinarie personal (utom en) ska åka på mässa. Nu har de utlovat snökaos just de här dagarna. (Om det blir fullständig katastrof misstänker jag att de inte kommer åka, för då går väl inte tågen, men om vi utgår från att dagen idag är hyfsat lugnt och att de kommer iväg.)

Jag bor 2,5 mil utanför stan/jobbet mitt ute på bonnvischan. Även om det inte snöar så mycket så YR det igen fullständigt. Grannen som hjälper mig att skotta utfarten är nyopererad och jag vet inte hur pass rörlig han är. Men det största dilemmat är inte jag utan min kollega som ska vara kvar i stan. Han bor åtta mil bort, i inlandet och där är det förmodligen väldigt mycket värre. Han har nycklarna till jobbet, och det är han som kan alla rutiner med låsning och med att starta kassan (jag har aldrig öppnat, i och med att chefen har velat ha mig kvar till stängning om dagarna så har jag börjat senare). Jag skulle inte ens klara av jobbet ensam för det är mycket jag inte kan (har varit projektanställd så jag har varit väldigt låst till just mitt område och kassan), och vi måste vara två, det funkar inte med en.

Så, frågan lyder. Vad gör jag om jag blir så pass inlåst här att jag inte tar mig till jobbet? Det har snöat i natt och om det blir värre är frågan högst befogad. Vad gör jag om min kollega inte tar sig till jobbet? Chefen åkte ner redan igår, så han är inte kontaktbar under dagen idag, än mindre imorgon. Vad gör jag om de övriga inte kan ta sig hem på torsdag? Jag har ett möte på arbetsförmedlingen på fredag som jag inte kan missa, så jag kan inte jobba då.


Här måste vi ha snöstaket om vår väg riskerar att yr igen. Vi har en kurvig och backig väg som delvis är 2meter lägre än åkrarna. Får får vi köra med traktorn o blad o front skopa för snöstaketen till trotts blir det en snö vall. Eller så är det att skotta så bilen kan komma igenom.
Snöröjningen kommer endast om det snöat 20 cm eller mer på små privata vägar i min kommun.
Bra vinterdäck o vi åker bakhjulsdrivet får ha tyngd i skuffen så drivhjulen har fäste, snökedjor har vi till bilarna också.

Är det inte lång bit som yr igen till ditt hus är väll att ställa klockan tidigt och gå ut och skotta snö. Men 20 cm snö är inga mängder att köra bil i.
Mot förmodan inte skulle kunna gå att köra till jobbet. Då får man ringa o förklara varför.
 
Men 20 cm är ju inte att "bli insnöad", iallafall häromkring menar man att då har det kommit bra mycket mer och så de som plogar inte hinner med annat än de största vägarna. Dvs man kan ha någon/några km med flertalet dm snö att ta sig igenom. Har man inte typ en traktor så kommer man inte fram då.

Nej, det var ju lite det som var min poäng.
Det kan komma hyfsat med snö, även driva en del, utan att man blir insnöad.
 
Sen tycker jag beredskapen beror på vad det är för jobb. Jag gissar att om det är något livsviktigt jobb tex med andra människors liv såsom hemtjänst är det bra att ta upp detta innan. Även annat kan ju hända med kort varsel som gör att man inte tar sig till jobbet.
Sen valde jag en gång att övernatta hos en kollega då jag visste att jag inte skulle kunna åka från min bostad. Så man kan ju också som anställd fundera över såna lösningar.
TS- om chef inte går att få tag på under två dagar borde väl hen gett mandat till någon annan att ta beslut? Finns någon annan att ringa?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 596
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag inser redan innan jag skrivit klart att det förmodligen kommer saknas info/ vara struligt, men ha lite överseende? Så här är det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 208
Senast: Hiddeous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp