Danmark satsar på ”rewilding” – hästar släpps ut i ny naturreform

Bukefalos 30 år!

Jag tycker det är fruktansvärt. Våra hästar är genom domesticeringen inte rustade för det. Nu för tiden är det något rosa glimmer över att djur ska vara vilda och naturliga. Naturen är hård. Vi får väl se hur folk reagerar när naturen ska ta hand om svältande eller skadade djur….

Matar inte folk vildsvin? Uppriktigt undrandd 🤔

Det sista är vad jag menar med att vissa vilda djur är välkomna medan andra är inte det. Rådjur i trädgården tycker folk att det är jättegulligt medan är det en varg så skulle det bli panik, det är ju så det är 🤷‍♀️
Andra ställen vet jag inget om matning av vildsvin men inom VVO här var det i början nej till det.

Är nog det sista folk tycker är gulligt är rådjur i trädgården. Rådjur äter ju upp tulpaner och finns ju ett samband mellan rådjur och fästingar.

I den artikeln står det ju om att även om marken är stor så är den inte så stor att djuren kan förflytta sig till bättre marker när vintern blir tuff. Tänker att samma sak gäller här. Typ att om de var fria så skulle de gå ned till tex Tyskland över vintern. Det är ju inte möjligt med inhägnader.

Samt att jag tror också bristen på rovdjur är ett problem, utan dem så får man ju helt enkelt räkna med att naturen håller efter antalet själv genom svält när för många djur betar ned marken.

Fast i det vilda finns även där begränsningar för flytt, de flesta djur genomför inte så stora migrationer över en säsong. Dom har sina vanliga rutter.

Över 100 generationer däremot, så kan territoriet flyttas.

Tänk på svenska älgar och renar under tuffa år med isbeläggning. Dom svälter där dom är, dom flyttar inte. Dom migrerar sina vanliga rutter. På sin höjd flyttar älgarna in i hästhagarna, det händer en del här i Norrbotten 😅.

Det jag säger är att svält är en naturlig del av det vilda. Död är en naturlig del. I Nederländerna blev det stor skandal pga att folk hade så god insyn i området, så verkligheten syntes. Och verklig vildhet är inte alltid snygg.

Så vill man ha "snygg vildmark" så måste den i viss mån vara brukad. Man måste skjuta av, plantera, skydda vissa områden i perioder, öppna i andra. Kanske även stödfodra.

Andra ställen vet jag inget om matning av vildsvin men inom VVO här var det i början nej till det.

Är nog det sista folk tycker är gulligt är rådjur i trädgården. Rådjur äter ju upp tulpaner och finns ju ett samband mellan rådjur och fästingar.
I början? Har det ändrats?

Jag har en annan uppfattning gällande rådjuren, tror inte att det är "det sista".

Fast i det vilda finns även där begränsningar för flytt, de flesta djur genomför inte så stora migrationer över en säsong. Dom har sina vanliga rutter.

Över 100 generationer däremot, så kan territoriet flyttas.

Tänk på svenska älgar och renar under tuffa år med isbeläggning. Dom svälter där dom är, dom flyttar inte. Dom migrerar sina vanliga rutter. På sin höjd flyttar älgarna in i hästhagarna, det händer en del här i Norrbotten 😅.

Det jag säger är att svält är en naturlig del av det vilda. Död är en naturlig del. I Nederländerna blev det stor skandal pga att folk hade så god insyn i området, så verkligheten syntes. Och verklig vildhet är inte alltid snygg.

Så vill man ha "snygg vildmark" så måste den i viss mån vara brukad. Man måste skjuta av, plantera, skydda vissa områden i perioder, öppna i andra. Kanske även stödfodra.
Hm, googlade lite och det står om renar som kan migrera 1200 km och vilda djur i Afrika som kan migrera hundratals kilometer. Är väl det jag tänkte på.

Det är kanske inte tillräckligt långt för att hitta bättre betesmarker under en vinter.

Men absolut, jag håller med 100% om att svält är en naturlig del av det vilda, som jag skrev i tidigare inlägg, men att folk inte gärna vill se det 😅

På något vis hålls det efter, frågan är bara hur folk rent allmänt vill se det.

VVO har ingen rekommendationer alls nu om matning mera. Oavsett mat eller inte så är vildsvin på markerna och varit nu i över 20 år.
Apropå vildsvin och nu blir det väl OT, jag läste att de utrotades på 1700-talet pga jakt. Varför kan vi inte hålla dem på lagom nivå idag? Uppriktigt undrande.

https://tidningen.djurskyddet.se/20...ojekt-rewilding-gor-djuren-olika-infor-lagen/

Kanske är en rätt vinklad artikel, men på detta ställe verkade man i alla fall då skjuta av svältande hästar. Vet inte om det är samma studie/ställe som gör detta projekt? Är väl inte mer fel att skjuta en svältande häst än en svältande älg eller rådjur. Men sedan är väl frågan hur bra rustad en domesticerad häst är för att överleva utan hjälp, så vet inte om det är etiskt? Däremot tycker jag att rewilding är toppen i allmänhet och verkligen något som behövs.

Apropå vildsvin och nu blir det väl OT, jag läste att de utrotades på 1700-talet pga jakt. Varför kan vi inte hålla dem på lagom nivå idag? Uppriktigt undrande.
Vildsvin utrotades första gången på Öland på 1600 talet för att utplaceras ingen på 1700 talet vilket gjorde bönder vansinniga så utrotades ingen senare på 1700 talet.
Under denna period ansågs nästan Öland som en jaktpark. Övriga Sverige hade under denna period inga vildsvin förutom i områden som idag inte är Sverige.

Varför behöver vi vilda hästar?
Ser inte poängen när man dessutom redan talar om att man måste skjuta av de som svälter. Jag tror det finns betydligt viktigare arter som vi kan lägga pengar och tid på.
Nu är jag inte jätteinsatt, så någon får gärna rätta mig! Men växtätarna har olika funktioner, det finns de som äter främst löv, andra som äter mer buskar och hästen har väl då funktionen som någon som äter mycket på marknivå och är dessutom ett stort djur som troligen påverkar miljön runtomkring sig rätt mycket genom upptrampning osv? Och jag tror att den typen av växtätare som då hästen är, inte längre riktigt finns bland våra/deras vilda djur? Så det handlar ju inte om att man vill ha just vilda hästar men man vill åt fördelarna som den typen av växtätare skapar i en miljö.

Senast ändrad:
Nu är jag inte jätteinsatt, så någon får gärna rätta mig! Men växtätarna har olika funktioner, det finns de som äter främst löv, andra som äter mer buskar och hästen har väl då funktionen som någon som äter mycket på marknivå och är dessutom ett stort djur som troligen påverkar miljön runtomkring sig rätt mycket genom upptrampning osv? Och jag tror att den typen av växtätare som då hästen är, inte längre riktigt finns bland våra/deras vilda djur? Så det handlar ju inte om att man vill ha just vilda hästar men man vill åt fördelarna som den typen av växtätare skapar i en miljö.
I det högexploaterade danska jordbrukslandskapet finns det väl rätt mycket färre stora betesdjur än i Sverige antar jag. Det lät väl som det var en stor orsak till att skapa dessa områden som jag förstod det.

Vill man bygga något typ av "natur" från tidigare exploaterat landskap så blir det bra mycket trevligare att vistas där om det betas än om man bara låter det slya igen. Det tar rätt lång tid för det att likna någon naturlig naturtyp på det viset så det är väl delvis det man vill påverka och delvis styra vilken naturtyp som ska utvecklas.

Hm, googlade lite och det står om renar som kan migrera 1200 km och vilda djur i Afrika som kan migrera hundratals kilometer. Är väl det jag tänkte på.

Det är kanske inte tillräckligt långt för att hitta bättre betesmarker under en vinter.

Men absolut, jag håller med 100% om att svält är en naturlig del av det vilda, som jag skrev i tidigare inlägg, men att folk inte gärna vill se det 😅

På något vis hålls det efter, frågan är bara hur folk rent allmänt vill se det.

Ja renarna kan vandra långt, men dom gör det på vana! Samma rutt varje år. Samma med älgarna.

Vildsvin utrotades första gången på Öland på 1600 talet för att utplaceras ingen på 1700 talet vilket gjorde bönder vansinniga så utrotades ingen senare på 1700 talet.
Under denna period ansågs nästan Öland som en jaktpark. Övriga Sverige hade under denna period inga vildsvin förutom i områden som idag inte är Sverige.
Menar du att fastlandet Sverige inte hade några vildsvin förrän på 1970-talet när några rymde från ett hägn? 🤨

Exakt. Hårda hovar, betar ganska nära gräsrötterna, gnager även bark och kan ta omkull stort sly. Runt vattenhål och andra ställen där dom hänger mycket trampar dom fram bar jord, vilket skapar kantzoner som gynnar arter som behöver kantzoner.

Stora hovdjur fyller definitivt en nisch. Och hästar gör väldigt vackra betade landskap, sålänge dom har nog med utrymme och inte överbetar.

Jag tänker mig att vilda nötkreatur uppfyllde samma funktion också.

Problemet är väl att iom att människan började odla och ta upp alla öppna utrymmen så fanns det mindre yta för dessa betesdjur samtidigt som att våra tamdjur avlade sig ibland tillsammans med dessa vilda djur och utarmade de "renrasiga" djuren.

Men nu kom jag tänka på hjortdjur, äter de inte på samma sätt? 🤔

Exakt. Hårda hovar, betar ganska nära gräsrötterna, gnager även bark och kan ta omkull stort sly. Runt vattenhål och andra ställen där dom hänger mycket trampar dom fram bar jord, vilket skapar kantzoner som gynnar arter som behöver kantzoner.

Stora hovdjur fyller definitivt en nisch. Och hästar gör väldigt vackra betade landskap, sålänge dom har nog med utrymme och inte överbetar.
Hjortdjur då? Bara undrar om de inte uppfyller samma nisch? Eller vad som skiljer sig mellan dem? 🤔

Liknande trådar

• Livet och förändring
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Älskade hästar och tankar som gnager
  • R
    Livets föränderlighet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur