Danmark satsar på ”rewilding” – hästar släpps ut i ny naturreform

Bukefalos 30 år!

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar? Istället för en utveckling mot allt större och industriella enheter borde man sträva efter att gå i motsatt riktning, inte tillåta dessa fabriker och göra mindre enheter mera lönsamma.
Jag fattar inte ens vad du pratar om, det här är ju för att minska stordriften och försöka återskapa naturen i Danmark.

Det handlar om DANMARK!
Danmark måste minska sin produktion av grisar och övergödningen av vattendrag och hav, de gör det för att ge naturen en chans, i DANMARK som redan är nästan helt uppodlat redan!
Det handlar om andra länder i lika hög grad. Det här är inget isolerat till DANMARK.

Jag tycker det är fruktansvärt. Våra hästar är genom domesticeringen inte rustade för det. Nu för tiden är det något rosa glimmer över att djur ska vara vilda och naturliga. Naturen är hård. Vi får väl se hur folk reagerar när naturen ska ta hand om svältande eller skadade djur….

Dom brukar inte ha något som helst problem med att förvildas (mustanger och brumbies får ständigt nya tillskott).

Men detta är en åtgärd är avsedd för Danmarks högexploaterade fullåkersbyggd. Vad menar du att frågan om hur det ser ut i Sveriges glesbygder har att göra med om det är en bra åtgärd eller inte för de problem som den är menad att adressera?
Knappast, du menar att de skall ta Danmarks bästa jordar, som är lika bra som vi har här i Skåne, lägga ned stora arealer av högklassig åkermark och göra det till naturområden? Det vore ju fullkomligt vansinne.

Knappast, du menar att de skall ta Danmarks bästa jordar, som är lika bra som vi har här i Skåne, lägga ned stora arealer av högklassig åkermark och göra det till naturområden? Det vore ju fullkomligt vansinne.
Känns som du är i helt fel tråd och debatterar, hur skulle det vara om du läste vad det handlar om istället eller skapa en egen tråd där du kan slåss mot väderkvarnarna utan att bli emotsagt om något så ovidkommande som Danmark?

Det handlar om andra länder i lika hög grad. Det här är inget isolerat till DANMARK.
Projektet som beskrivs är utformat för att möta problem som finns i den miljön där de ska genomföras och utformade för att passa på platsen där de genomförs. Det är väl ingen som har påstått att det är ett koncept som borde generaliseras till miljöer där behov och orsaker innehåller andra förutsättningar?

Jag fattar inte ens vad du pratar om, det här är ju för att minska stordriften och försöka återskapa naturen i Danmark.
Jag tror inte det går att förklara tydligare, ett mindre intensivt jordbruk och framförallt uppfödning av djur i mindre skala kräver större areal än industriella djurfabriker.

Jag tror inte det går att förklara tydligare, ett mindre intensivt jordbruk och framförallt uppfödning av djur i mindre skala kräver större areal än industriella djurfabriker.
Jag säger det igen, läs först vad det handlar om, om du vill diskutera vad försöket i Danmark handlar om. Du har öht ingen aning om vad tråden handlar om men uttalar dig om blå elefanter.

Känns som du är i helt fel tråd och debatterar, hur skulle det vara om du läste vad det handlar om istället eller skapa en egen tråd där du kan slåss mot väderkvarnarna utan att bli emotsagt om något så ovidkommande som Danmark?
Och så de här trista påhoppen. Du behöver inte hålla med men varför hoppa på och förstöra så här?

Jag säger det igen, läs först vad det handlar om, om du vill diskutera vad försöket i Danmark handlar om. Du har öht ingen aning om vad tråden handlar om men uttalar dig om blå elefanter.
Och du är enbart ute efter bråk och att förstöra. Jäkligt trist sätt tycker jag.

Och så de här trista påhoppen. Du behöver inte hålla med men varför hoppa på och förstöra så här?
Jag frågar detsamma, varför kommer du in och förstör en tråd som handlar om vad Danmark gör får åtgärder för att återskapa naturen och minska skadorna från jordbruket?

Jag tycker det är fruktansvärt. Våra hästar är genom domesticeringen inte rustade för det. Nu för tiden är det något rosa glimmer över att djur ska vara vilda och naturliga. Naturen är hård. Vi får väl se hur folk reagerar när naturen ska ta hand om svältande eller skadade djur….
Det är naturligtvis skillnad på vilka tamdjur det är man utgår ifrån. Det finns kraftigt produktionsavlade djur som det skulle vara olämpligt att släppa ut och det finns lantraser som skulle klara sig alldeles utmärkt. Domesticeringen i sig gör inte djuren olämpade, men vissa egenskaper som vi tagit fram hos en del av de domesticerade djuren skulle göra dem olämpliga.

Jag frågar detsamma, varför kommer du in och förstör en tråd som handlar om vad Danmark gör får åtgärder för att återskapa naturen och minska skadorna från jordbruket?
Om du hade tänkt lite längre så tror jag du själv skulle inse att man kan inte ta jordbruksmark ur produktion utan att samtidigt kunna höja avkastningen på resterande areal. Det är helt självklart.

Om du hade tänkt lite längre så tror jag du själv skulle inse att man kan inte ta jordbruksmark ur produktion utan att samtidigt kunna höja avkastningen på resterande areal. Det är helt självklart.
Om du orkade läsa vad det handlar om istället för att killgissa dig genom tråden så hade jag kanske tagit dig på allvar, men du är bara ute efter att bråka om något helt annat än trådens ämne så jag lämnar dig åt ditt öde så får du gräla på egen hand.

https://www.dn.se/varlden/vild-natur-ska-forandra-danmark-men-hastmaffian-protesterar/

Så jäkla trist med såna här påhopp. Användare som inte har argument i sak och då kommer med personangrepp.

Det artikeln handlar om är den linje man nu kör, att gå mot ett ännu intensivt jordbruk och djuruppfödning och storskalighet och legitimera det med projekt likt det som beskrivs för att i viss liten mån kompensera för den stora påverkan på miljön industridriften medför. För miljön borde man gå åt andra hållet.

Skall sägas att jag är långt ifrån ensam om min syn om att bevarandet av jordbruksmarken är otroligt viktigt för vår framtid, liksom värdet av småskalighet. Sen finns det krafter som verkar åt motsatta hållet.

Projektet som beskrivs är utformat för att möta problem som finns i den miljön där de ska genomföras och utformade för att passa på platsen där de genomförs. Det är väl ingen som har påstått att det är ett koncept som borde generaliseras till miljöer där behov och orsaker innehåller andra förutsättningar?

Som sagt jag delar inte den synen att det bästa är ett intensivt industriellt storskaligt jordbruk där man sen i viss mån försöker kompensera för de stora negativa konsekvenser det för med sig genom att avsätta små områden att vara vilda naturområden.

Sen är det här inte enbart i Damnark, motsvarande sker i många andra länder.

Gotlandsrussen går ju inte på Lojsta hed året runt utan mänsklig inblandning.
Tänker väl ändå att det är den lägsta rimliga nivån ändå?

Iom att man håller både Gotlandsruss och liknande ponnies i England på samma sätt är det nog den rimliga nivån. Löser dessutom problem med vad man gör om det är för mycket russ och för lite mat. Tänker att det säger sig självt att det kommer bli för mycket hästar om man inte tar större delen av alla föl. Det är så överallt med förvildade hästar (inte Pzerwalskis kanske, men de är ju ändå för få än så länge) såvitt jag förstått.

Liknande trådar

• Livet och förändring
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Älskade hästar och tankar som gnager
  • R
    Livets föränderlighet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hiss & diss - del 8
  • Svensk politik 6
  • Vad gör vi? CCXXX