- Svar: 87
- Visningar: 2 588
Danmark är på väg att ställa om sitt landskap i grunden. I ett nytt politiskt avtal ska stora jordbruksarealer omvandlas till natur – och hästar spelar en central roll.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gör man? Jag har undrat hur man håller liknande ponnys i England, gör man alltså på samma sätt som med gotlandsrussen?Tänker väl ändå att det är den lägsta rimliga nivån ändå?
Iom att man håller både Gotlandsruss och liknande ponnies i England på samma sätt är det nog den rimliga nivån. Löser dessutom problem med vad man gör om det är för mycket russ och för lite mat. Tänker att det säger sig självt att det kommer bli för mycket hästar om man inte tar större delen av alla föl. Det är så överallt med förvildade hästar (inte Pzerwalskis kanske, men de är ju ändå för få än så länge) såvitt jag förstått.
Hur tänkte du de hölls?Gör man? Jag har undrat hur man håller liknande ponnys i England, gör man alltså på samma sätt som med gotlandsrussen?
Vilda?Hur tänkte du de hölls?
Gör man? Jag har undrat hur man håller liknande ponnys i England, gör man alltså på samma sätt som med gotlandsrussen?
All ponies grazing on the New Forest are owned by New Forest commoners – people who have "rights of common of pasture" over the Forest lands. An annual marking fee is paid for each animal turned out to graze. The population of ponies on the Forest has fluctuated in response to varying demand for young stock. Numbers fell to fewer than six hundred in 1945, but have since risen steadily, and thousands now run loose in semi-feral conditions. The welfare of ponies grazing on the Forest is monitored by five Agisters, employees of the Verderers of the New Forest. Each Agister takes responsibility for a different area of the Forest. The ponies are gathered annually in a series of drifts, to be checked for health, wormed, and tail-marked; each pony's tail is trimmed to the pattern of the Agister responsible for that pony. Purebred New Forest stallions approved by the Breed Society and by the New Forest Verderers run out on the Forest with the mares for a short period each year. Many of the foals bred on the Forest are sold through the Beaulieu Road pony sales, which are held several times each year.
DartmoorGör man? Jag har undrat hur man håller liknande ponnys i England, gör man alltså på samma sätt som med gotlandsrussen?
Today, semi-wild ponies are still central to the Traditions and Culture of Dartmoor's farmers, known as Commoners (Farming | Dartmoor), they roam freely around the commons and like all livestock, are owned by farmers.
Alltså jag tror inte det går. Det blir för många och svälter ihjäl.Vilda?![]()
Jag tänker att förutsättningarna ser annorlunda ut nu än då vildsvin utrotades. Idag finns reglering gällande när vilt får jagas, allt för att jakten ska bli hållbar, etisk och för att värna om våra viltstammar. Sen är vildsvin ett svårjagat vilt och de trivs inne i tätbebyggt områden.Apropå vildsvin och nu blir det väl OT, jag läste att de utrotades på 1700-talet pga jakt. Varför kan vi inte hålla dem på lagom nivå idag? Uppriktigt undrande.