- Svar: 87
- Visningar: 2 158
Danmark är på väg att ställa om sitt landskap i grunden. I ett nytt politiskt avtal ska stora jordbruksarealer omvandlas till natur – och hästar spelar en central roll.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man vet väl inte riktigt när de utrotades? Och i arkeologiska fynd är det svårt att avgöra vad som är tamt resp. vilt och korsningar eller utvecklingsstadier däremellan.Menar du att fastlandet Sverige inte hade några vildsvin förrän på 1970-talet när några rymde från ett hägn?![]()
Jag tolkade nog inlägget nedan fel då? Jag frågade hur det kom sig att man kunde utrota vildsvin tidigare genom jakt men inte minska på stammen nu. Blev lite förvirrad av att Öland dök upp i samtalsämnet och att övriga Sverige hade inga vildsvin. Feltolkade nog det som att övriga Sverige skulle då aldrig haft vildsvin. Ber om ursäkt @nullo-modoMan vet väl inte riktigt när de utrotades? Och i arkeologiska fynd är det svårt att avgöra vad som är tamt resp. vilt och korsningar eller utvecklingsstadier däremellan.
Vildsvin utrotades första gången på Öland på 1600 talet för att utplaceras ingen på 1700 talet vilket gjorde bönder vansinniga så utrotades ingen senare på 1700 talet.
Under denna period ansågs nästan Öland som en jaktpark. Övriga Sverige hade under denna period inga vildsvin förutom i områden som idag inte är Sverige.
Förresten, jag kom på en grej till.Vildsvin ligger lågt på vad varg väljer, av samma anledning som vi ofta har västar på hundar under vildsvinsjakt.
Känner ingen jägare som vill ha vildsvin här, vi hade redan från början förbud mot att mata vildsvinen inom VVO för att inte locka eller få vildsvinen att stanna, fungerade inte.
Varg här, folk skriver ju inte panik på FB för dom tror att räven som bodde i centrum skulle anfall och döda deras hundar och då pratar vi inte ens småhundar.![]()
Innan trodde man att vildsvin utrotades genom jakt men nu mer att det blandades upp med tamsvin. Men ja vildsvin försvann från fastlandet för mellan 3 till 4 tusen år sedan och planterades ut ingen först på 1870talet i Sörmland av Oscar Dickson.Jag tolkade nog inlägget nedan fel då? Jag frågade hur det kom sig att man kunde utrota vildsvin tidigare genom jakt men inte minska på stammen nu. Blev lite förvirrad av att Öland dök upp i samtalsämnet och att övriga Sverige hade inga vildsvin. Feltolkade nog det som att övriga Sverige skulle då aldrig haft vildsvin. Ber om ursäkt @nullo-modo
Intressant! TackInnan trodde man att vildsvin utrotades genom jakt men nu mer att det blandades upp med tamsvin. Men ja vildsvin försvann från fastlandet för mellan 3 till 4 tusen år sedan och planterades ut ingen först på 1870talet i Sörmland av Oscar Dickson.
Vilken fin ko!Tyvärr är texten i DN där materialet är hämtat ifrån bakom betalvägg och den i Hippson dåligt återgiven.
Danmark försöker återskapa nya ekosystem i parker där skogen ska få växa upp och markerna inte odlas utan istället betas. Hästarna i artikeln är 66 exmooreponnyer. Utöver dem finns det 120 skottska gallowaykor och 31 korsningar som de försökt efterlikna vilda uroxar, taurus, som en gång strövade fritt i Europa. Enligt danska djurskyddslagen ska djur inom hägn ses efter varje dag. Sjuka eller svaga djur ska plockas ut från området.
Danmark har enorma miljöproblem pga en intensiv grisuppfödning som övergöder hav och vattendrag.
Visa bifogad fil 184935
Fakta.
Avtalet ”grön trepart” mellan regeringen, naturskyddsföreningen och branschorganisationer ska omvandla Danmarks landarealer och livsmedelsproduktion.
• Danmark blir först i världen att lägga en klimatskatt på djurproduktion.
• 15 procent av lantbruksjorden ska på olika sätt göras till natur.
• 250 000 hektar skog ska resas före 2045.
• 21 nya naturnationalparker ska skapas.
Fakta.
”Rewilding Sweden” restaurerar bland annat vattendrag, men har inte planer på att introducera nya betesdjur i naturen.
Forskaren Carl-Gustaf Thulin på SLU har gjort en studie med gotlandsruss och har föreslagit att hästar släpps ut i svenska skogar. Han fick mothugg av företrädare för ridsporten.
Sverige har betydligt mer natur än Danmark, men läget för den biologiska mångfalden är allvarligt, enligt den officiella rapporteringen till EU.
Odlingslandskap som växer igen och avverkning av skog är det som är mest negativt för hotade arter, enligt SLU.
Sverige är det enda landet i världen där nötboskap har lagstadgad rätt att beta utomhus ett visst antal dagar.
Svenska ängar och naturbetesmarker är bland de artrikaste miljöerna i världen. Deras yta har minskat med över 90 procent de senaste hundra åren.
Förr betade hästar och kor dessutom i skogen. Det har försvunnit helt.
Källor: Naturvårdsverket, SLU. Sara Cousins, docent på Stockholms Universitet. Carl-Gustaf Thulin, docent SLU.
Gotlandsrussen går ju inte på Lojsta hed året runt utan mänsklig inblandning.Vilken fin ko!
Apropå företrädare för ridsporten, undra vad dessa tycker då om de gotlandsruss som redan finns på Gotland?
Apropå dessa odlingslandskap som växer igen... Jag har ju läst här om funderingar över hur hästhagar är för små etc, är inte dessa två problem något som kan hjälpa varandra?
Hur tänker du då?Det är säkert roligt för de i projektet och det finns nog pengar också. men för miljön är det som behövs småskalighet och självförsörjning, den här typen av projekt som knappt ens påverkar på marginalen används snarast för att kunna industrialisera matproduktionen ännu mer.
Det hästtätaste områdena finns på andra platser än de stora mängderna av igenväxande mark.Apropå dessa odlingslandskap som växer igen... Jag har ju läst här om funderingar över hur hästhagar är för små etc, är inte dessa två problem något som kan hjälpa varandra?
Hmm, mindre utrymme/mark åt den matproduktion som redan finns och därmed behöver göras mera effektiv för att kunna uppehålla dagens tempo och leveranser?Hur tänker du då?
250 000 hektar skog ska växa där det tidigare var odlad mark, 15% av all jordbruksmark i Danmark ska läggas ner och förvildas, hur får du det till industrialiserad matproduktion?
Är det mera problem med igenväxande mark i norr?Det hästtätaste områdena finns på andra platser än de stora mängderna av igenväxande mark.
Småskalighet kräver mer areal, högintensiv industriellt jordbruk och djuruppfödning kan producera mer på mindre areal men på bekostnad av miljön och djuretik. Jag vill inte se en framtid med stora företag och superrika som äger all mark, driver allt industriellt som fabriker och sen mindre delar som naturreservat och nationalparker. Det är vad som nu sker och det är så tragiskt.Hur tänker du då?
250 000 hektar skog ska växa där det tidigare var odlad mark, 15% av all jordbruksmark i Danmark ska läggas ner och förvildas, hur får du det till industrialiserad matproduktion?
Hur tänker du att planen för att skapa småskalig självförsörjning i det som redan är högexploaterad fullåkersbygd skulle se ut?Det är säkert roligt för de i projektet och det finns nog pengar också. men för miljön är det som behövs småskalighet och självförsörjning, den här typen av projekt som knappt ens påverkar på marginalen används snarast för att kunna industrialisera matproduktionen ännu mer.
Fast det är väl inte något mål att öka arealen av odlad mark i Danmark (för att de ska kunna exportera mer fläsk?)Småskalighet kräver mer areal, högintensiv industriellt jordbruk och djuruppfödning kan producera mer på mindre areal men på bekostnad av miljön och djuretik. Jag vill inte se en framtid med stora företag och superrika som äger all mark, driver allt industriellt som fabriker och sen mindre delar som naturreservat och nationalparker. Det är vad som nu sker och det är så tragiskt.
Det är ingen naturlag att vi harden utvecklingen vi har, politiskt har man systematisk arbetat för att avreglera och göra det möjligt. Jag ser anledning att det måste vara så och ju längre det tillåts desto svårare bli det att göra något. Sen är det inte i fullåkersbygder i Sverige problemet är störst, det är främst i glesbygdsområden och skogsmark. Akelius är ett exempel jag tagit upp flera gånger här men få verkar bry sig utan tycker väl bara att det berör inte dem vem som äger skogen.Hur tänker du att planen för att skapa småskalig självförsörjning i det som redan är högexploaterad fullåkersbygd skulle se ut?
Konfiskera marken i strid med EUs egendomsskydd och genomföra en jordreform?
I ett sådant landskap är det en enorm förbättring att få mer grästäckt yta och fler träd.
Det handlar om DANMARK!Det är ingen naturlag att vi harden utvecklingen vi har, politiskt har man systematisk arbetat för att avreglera och göra det möjligt. Jag ser anledning att det måste vara så och ju längre det tillåts desto svårare bli det att göra något. Sen är det inte i fullåkersbygder i Sverige problemet är störst, det är främst i glesbygdsområden och skogsmark. Akelius är ett exempel jag tagit upp flera gånger här men få verkar bry sig utan tycker väl bara att det berör inte dem vem som äger skogen.
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar? Istället för en utveckling mot allt större och industriella enheter borde man sträva efter att gå i motsatt riktning, inte tillåta dessa fabriker och göra mindre enheter mera lönsamma.Fast det är väl inte något mål att öka arealen av odlad mark i Danmark (för att de ska kunna exportera mer fläsk?)
Det är ju i så fall på andra platser det är bättre att kompensera för den eventuella produktionsminskningen (alternativt att förändra produktionsinriktningen på en del av den odlade mark som är kvar)
Men detta är en åtgärd är avsedd för Danmarks högexploaterade fullåkersbyggd. Vad menar du att frågan om hur det ser ut i Sveriges glesbygder har att göra med om det är en bra åtgärd eller inte för de problem som den är menad att adressera?Det är ingen naturlag att vi harden utvecklingen vi har, politiskt har man systematisk arbetat för att avreglera och göra det möjligt. Jag ser anledning att det måste vara så och ju längre det tillåts desto svårare bli det att göra något. Sen är det inte i fullåkersbygder i Sverige problemet är störst, det är främst i glesbygdsområden och skogsmark. Akelius är ett exempel jag tagit upp flera gånger här men få verkar bry sig utan tycker väl bara att det berör inte dem vem som äger skogen.