Datorkörkort

Det kan man verkligen undra, en dator är ju knappast något man "kör".

Jag antar att språkgenierna som uppfann ordet datorkörkort menade något i stil med användarlicens eller motsvarande.

Hursomhelst datorkörkort är helt enkelt något, särskilt på skolor men kanske på arbetsplatser också, som garanterar att du uppfyller vissa kunskapskrav. (Ofta i stil med starta windows/använda word/söka på internet). Man får det antagligen genom att gå en kurs eller göra ett test?
 
Har gjort 4 av 5 prov för att få ECDL-körkort (datakörkort).
Då är det prov på Word, Excel, Powerpoint, Access & nåt mer...
Här kan du läsa lite mer om det: Datakörkortet
 
Det hemskaste är ju att det heter European computer driving license. Det låter ju som om det är ett körkort för killen som kör datorerna till och från nätverkspartyn!
 
Tack för svaren! Datorkörkort ingår i en kurs jag läser (ingenjörsmetodik) och det verkar som om vi ska fixa det själva.
 

Liknande trådar

Samhälle Here we go again ... https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ordet-pulla-friar-pojke-gota-hovratt-osaker-pa-ordet
2
Svar
33
· Visningar
1 808
Senast: gulakatten
·
Tjatter Har sett att det har blivit populärt igen. Funderar på att köpa en varsin till min väns barn och ge dem i present. Det finns många...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Barbabelle
·
Hemmet Ni som bor i hus, ca 100-150 kvm stort, vad betalar ni för uppvärmning och vad värmer ni huset med?
2
Svar
25
· Visningar
1 057
Senast: hagel
·
Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp