De och dem

Jag hittade en artikel innan om att "de" var tolv gånger vanligare än "dem", så för att få rätt flest gånger så skulle man använda de.
-"Och är du osäker – skriv de! Förutom att det är störst chans att det blir rätt är det mindre störande med de istället för dem än tvärtom." Eva Sahlström språkrådgivare och journalist.
(typiskt, hittar inte den artikeln nu)

https://www.svd.se/quiz/871/1 de-dem quiz
Håller verkligen med. Ordet "dem" felanvänt gör att jag hakar upp mig konstant i en text. Jag får läsa om meningar och stycken flera gånger för att förstå vad det står.
 
Det lustiga är att inte finlandssvenskar har svårt med de/dem.

Det är nästan bara på buke jag ser de orden (eller dom orden) användas fel. Jag läser egentligen inte så mycket annat än buketext på svenska, förutom jobbrelaterade texter som brukar vara välskrivna.
 
Och @Dopy ja men alltså ni bor i Sverige? Då är det ju en enormt stor skillnad.

Och då ni pratar om en svensk del i er, vad menar ni då? Jag har ingen svensk del i mig, jag är finsk.

Min ena förälder är finsk, andra föräldern är svensk = finlandssvensk. Jag är svenskfödd.

Så du menar att finnar som bor i Finland är bättre på de/dem än svenskar?
Eller menar du finlandssvensk = en finsk född som bor i Sverige? Eller en finsk person i Finland som har svenska som modersmål?
Svensk ordbok definierar finlandssvensk som ”person som härstammar från Finland och har svenska som första språk”.
 
Senast ändrad:
em-pirre
Om du syftar på finskar som talar svenska är det mindre än 5 % svensktalande finnar i Finland. Det är väldigt få, så att du skulle ha pratat med majoriteten av de över nätet och på så vis ser att de kan använda de/dem korrekt i skrift känns inte troligt.
Känns troligare att du pratat med de närmaste och sett att de använde de/dem korrekt i skrift. Precis som de flesta i min närhet också kan stava bra, men det säger egentligen ingenting när det kommer till statiskt på stavnings problem :)
 
Det lustiga är att inte finlandssvenskar har svårt med de/dem.

Det är nästan bara på buke jag ser de orden (eller dom orden) användas fel. Jag läser egentligen inte så mycket annat än buketext på svenska, förutom jobbrelaterade texter som brukar vara välskrivna.
Men ni säger väl inte dom, heller?
 
em-pirre
Om du syftar på finskar som talar svenska är det mindre än 5 % svensktalande finnar i Finland. Det är väldigt få, så att du skulle ha pratat med majoriteten av de över nätet och på så vis ser att de kan använda de/dem korrekt i skrift känns inte troligt.
Känns troligare att du pratat med de närmaste och sett att de använde de/dem korrekt i skrift. Precis som de flesta i min närhet också kan stava bra, men det säger egentligen ingenting när det kommer till statiskt på stavnings problem :)
Du, alltså jag bor i en stad vid ett område där majoriteten av landets alla finlandssvenskar bor. Typ 16000 i min stad är finlandssvenska och jag har gått i svensk skola (alltså finlandssvensk.)

Och en finlandssvensk är en finsk person som har finlandssvenska som modersmål och bor i Finland.
 
Vad menar du? Ja. Vi ssom pratar svenska i Finland och har finlandssvenska som vårt modersmål säger dom,de och dem. Men i talspråk ofta di.
Fråga, ersätter inte 'di' de och 'dom' dem? Kan ha fått det hela om bakfoten men har för mig jag hört det någonstans för länge sedan
 
Fråga, ersätter inte 'di' de och 'dom' dem? Kan ha fått det hela om bakfoten men har för mig jag hört det någonstans för länge sedan
Inte här nej. Di är samma som de. Fast givetvis finns det ju (hemska) dialekter där man säger just de eller di istället för dem, men det är aldrig en fråga om att inte veta vilken som är rätt i skrift, utan just talspråk.

Jag kan säga "ja gav han åt han" men skriver givetvis "jag gav den åt honom".
 
Vad menar du? Ja. Vi ssom pratar svenska i Finland och har finlandssvenska som vårt modersmål säger dom,de och dem. Men i talspråk ofta di.

frågan: "Men ni säger väl inte dom, heller?"
ditt svar: "ja"

Om du vill propsa på att du är så duktig på svenska så borde du väl kanske förstå mitt frågetecken när du svarade "ja" på den frågan ;)
Att säga fel men skriva rätt, är inte det lika illa som att skriva fel? dem flesta svenskar säger ju rätt, men har svårare att få det rätt i skrift
 
frågan: "Men ni säger väl inte dom, heller?"
ditt svar: "ja"

Om du vill propsa på att du är så duktig på svenska så borde du väl kanske förstå mitt frågetecken när du svarade "ja" på den frågan ;)
Att säga fel men skriva rätt, är inte det lika illa som att skriva fel? dem flesta svenskar säger ju rätt, men har svårare att få det rätt i skrift
Alltså jag förstår ärligt talat inte vad som var så otydligt med mitt korta "ja".

Talspråk är ju något helt annat än språk i skrift. Att säga och skriva dom är dessutom helt rätt.
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Luzzan
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 368
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 694
Senast: lingonben
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 146
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp