Bukefalos 28 år!

De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Har också en superbra top-view.kamera (360 grader). Årsmodell 2017, ingen dyr modell även om den har det tillvalspaketet som krävdes (köpt begagnad). Den är inte istället för speglar och utsikt men den är helt superb som komplement. Något annat sätt att verkligen se runt hela bilen finns inte; åtminstone sitter inte såna speglar på personbilar runt om.

Avancerad bildbehandling som rätar ut kameraobservationerna till en enda bild.

Inte det viktigaste användningsområdet men min bil står nu alltid med millimeterprecision i mitten av parkeringsrutor…..

Den har lärt mig fickparkera bättre än nån körlärare lyckades med! Nu är det superenkelt ju!
 
På körskolan där sonen kör så är det förbjudet att använda backkamera. De ska backa helt med hjälp av speglar och att vrida kroppen för att se ordentligt.
Va olika det är. När jag tog mitt utökade körkort förra sommaren fick jag banningar för att jag inte använde backkameran utan backade intill släpet och backade med släpet med hjälp av speglar och att vända på mig.
 
Va olika det är. När jag tog mitt utökade körkort förra sommaren fick jag banningar för att jag inte använde backkameran utan backade intill släpet och backade med släpet med hjälp av speglar och att vända på mig.

Där är killer-applikationen för backkamera för mig. Att med millimeterprecision placera draget under låsmekanismen, så att vare sig bil får märken eller vagnen måste justeras manuellt efteråt. Så himla smidigt. (Kameran visar exakt var draget är på bilden och hur rattrörelserna ger den bana som bilen kommer ta.)
 
Aerodynamik in absurdum kan inte vara viktigare än att inte köra över "små barn och hundar" vid backning.
De flesta nya medelbilar saknar 360 kameror. Det är typiskt de allra bilarna dyraste som har det.

Alla (verkligen Alla) kameror blir skitiga och oanvändbara om bilen inte tvättas stup i kvarten, och såklart att man rengör kameran varje gång man ska backa.

Krocksäkerhet? Tvivlar på att den ökas av obefintlig runt-om-sikt. Källa på det vore intressant.

Någon suboptimering tycks pågå.
Kanske inte ska titta på dom dyster bilarna om dom har dåliga kameror. Körde en volvo några dagar i september och var inga fel på dom 360 kamerorna, inga konstiga proportioner eller annat förvirrande.
 
Kanske inte ska titta på dom dyster bilarna om dom har dåliga kameror. Körde en volvo några dagar i september och var inga fel på dom 360 kamerorna, inga konstiga proportioner eller annat förvirrande.
Volvo gick bort i utvärderingen av lämpliga dragbilar av en rad andra anledningar än kameror.

F.ö. är jag långt ifrån säker på att all digitalisering, alla sensorer och automatiserade system i nyare bilar är av goda, liksom flytten av frekvent använda funktioner som temperatur och ventilation, från "vred och knappar" till pekskärm.

Det finns både ergonomifrågor, trafiksäkerhetsfrågor och hållbarhet/miljöfrågor som inte riktigt beaktas.

Men det finns en slags "pojkars teknikentusiasm", som verkar leda till att biltillverkarna tror att de säljer fler bilar via digitalisering och automatisering.

Många autosystem fungerar "sådär", det gäller t.o.m. så pass enkla system som regnsensor. De fungerar helt enkelt rimligt för de situationer de är programmerade för, medan när fordonet används av marginalanvändare (som kör pyttelite på motorväg och i stadstrafik, utan mest "i skogen"), så blir flera av systemen en belastning istället, därför att det är svårt (ibland omöjligt) att programmera om fordonet.
 
Men det finns en slags "pojkars teknikentusiasm", som verkar leda till att biltillverkarna tror att de säljer fler bilar via digitalisering och automatisering.
Ha ha,
jag var med min pappa när han köpte sin sista bil innan han gick bort. Pappa hade redan bestämt sig för vilket märke och modell han skulle ha, och att han skulle köpa den splitt ny för kontanta pengar.
Han ville ha med mig, utifall säljaren skulle 'luras'.

Säljaren, en ung spoling, läste av vårt intresse och högg som en kobra. Och påbörjade sin säljsvada.
Det tog en 30-45 sekunder innan min far sade åt mig att nu går vi till en annan firma. Säljaren hade då som huvudargument för att pappa skulle köpa just den här bilen - nåt som alltså pappa redan bestämt sig för - talat sig varm om bilens intuitiva bluetoothkoppling, och alla funktioner man enkelt kunde hantera i sin smartphone.

Något som i min fars smartphonevägrande värld var oåterkalleligen 100% repulsivt.
 
Men det finns en slags "pojkars teknikentusiasm", som verkar leda till att biltillverkarna tror att de säljer fler bilar via digitalisering och automatisering.

Vilket de också gör, det är ett av de starka säljargumenten numer. Världen förändras. Dessutom har det inneburit helt enorma förbättringar av säkerheten vid körning, för egna bilen och för omgivningen - så jag tycker nog att vi ska välkomna de allra flesta av nymodigheterna.

Jag fick svinbra backkamera, toppvykamera, automatiskt helljus, farthållare med radar och integration med smartphone. Det har gjort mig till en bättre bilförare, trots tidigare yrkesarbete som provförare med många utbildningar.

Den enda funktion jag inte alls kommer överens med är lane-keeping. Den funkar inte alls på mina vägar.
 
Jag köpte en större premiumbil som kan dra 2500 kg och som levererades i somras, och den saknar runtom kameror som kan ge en tillräckligt bra bild för att jag inte ska vilja se ut genom fönstren, och titta i backspeglarna..

Den har en hel drös med idiotiska sensorer runtom som är svåra att programmera till önskad funktion, den kan (påstås det, jag har inte provat) fickparkera automatiskt och en drös andra saker som föraren borde sköta om, men jag kan inte få en funktionell bild av bilens omgivningar när jag backar.

Jag gick igenom, provsatt och provkörde samtliga samtliga bilar på marknaden som hade en dragvikt på 2500 kg eller mer, och som inte var en pick-up, och som kostade under 700.000 kr.
Det gick att se ut genom fönstren på några av bilarna. Och nej, alla hade inte kameror som kunde ge en användbar bild av omgivningarna.

Kameror och sensorer kan inte ersätta verkligheten. Det är rätt meningslöst med en sensor som varnar för högt gräs i onödan, eller som får ratten att darra/plongar/styr undan när man tangerar sidolinjen på smalare landsvägar.

Jag har tre bilar med backkamera, och har minst 9 km grusväg till gården.
Nästan varje gång man ska backa så är backkameran dammig eller smutsig.

Tvättar du bilen efter varje användning? Så här på hösten så blir bilarna rejält smutsiga efter bara en vända, på sommaren blir den istället dammig. Den enda perioden när bilarna håller sig någorlunda rena, är på vintern när det är fruset.

Att ni inte störs av skitig backkamera, kanske beror på att behovet av backkamera är litet?
Du är nog ganska ensam om att tro att andra tror att backkameror kan ersätta speglar och att titta bakåt. På alla bilar vi provkörde stod det varningar för att enbart titta på skärmen utan att man också ska vara uppmärksam på annat sätt så om du slutar tro att enbart kamerorna ska användas kanske du slipper vara så irriterad. Dessutom är det ingen som tvingar dig att använda dem. Du är fri att göra precis som du vill och de allra flesta varningarna går enkelt att stänga av om man inte vill ha dem på. Som jag skrev i inlägget du citerar tvättar vi inte ihjäl bilarna och den nya är inte tvättad alls än och trots det är det inga problem att se genom kamerorna. Våra kameror är inte skitiga. Hade de varit det hade de givetvis tvättats.
 
Volvo gick bort i utvärderingen av lämpliga dragbilar av en rad andra anledningar än kameror.

F.ö. är jag långt ifrån säker på att all digitalisering, alla sensorer och automatiserade system i nyare bilar är av goda, liksom flytten av frekvent använda funktioner som temperatur och ventilation, från "vred och knappar" till pekskärm.

Det finns både ergonomifrågor, trafiksäkerhetsfrågor och hållbarhet/miljöfrågor som inte riktigt beaktas.

Men det finns en slags "pojkars teknikentusiasm", som verkar leda till att biltillverkarna tror att de säljer fler bilar via digitalisering och automatisering.

Många autosystem fungerar "sådär", det gäller t.o.m. så pass enkla system som regnsensor. De fungerar helt enkelt rimligt för de situationer de är programmerade för, medan när fordonet används av marginalanvändare (som kör pyttelite på motorväg och i stadstrafik, utan mest "i skogen"), så blir flera av systemen en belastning istället, därför att det är svårt (ibland omöjligt) att programmera om fordonet.
Ja, i skogen föredrar jag traktor eller fyrhjuling framför bil. Oavsett vad du tycker så har bilar blivit säkrare med alla kameror och varningar. även jag föredrar bilar som jag kan fixa och laga själv men jag kan inte neka till att bilar har blivit säkrare för det har dom även om jag var nära att skita på mig när den bilen jag lånade började varna för något som närmade sig på höger sida.
 
Oavsett vad du tycker så har bilar blivit säkrare med alla kameror och varningar.

Körde en lånebil för några veckor sedan som tyckte att det var en bra idé att tvärt styra tillbaka när jag höll ut (och låg nära, men inte över mittlinjen) för en cyklist efter väg med noll vägren = istället för att passera med trygg marginal så höll jag på att köra på människan.

Tveksamt att den funktionen gjort något säkrare för de oskyddade medtrafikanterna...

Edit: den gjorde likadant om man försökte undvika vägskador osv.

Skulle personligen a l d r i g köpa en bil med sån funktion.
 
Du är nog ganska ensam om att tro att andra tror att backkameror kan ersätta speglar och att titta bakåt. På alla bilar vi provkörde stod det varningar för att enbart titta på skärmen utan att man också ska vara uppmärksam på annat sätt så om du slutar tro att enbart kamerorna ska användas kanske du slipper vara så irriterad. Dessutom är det ingen som tvingar dig att använda dem. Du är fri att göra precis som du vill och de allra flesta varningarna går enkelt att stänga av om man inte vill ha dem på. Som jag skrev i inlägget du citerar tvättar vi inte ihjäl bilarna och den nya är inte tvättad alls än och trots det är det inga problem att se genom kamerorna. Våra kameror är inte skitiga. Hade de varit det hade de givetvis tvättats.
Njae, det där med att stänga av varningarna fungerar inte fullt ut. Vissa går att stänga av helt, medan andra måste stängas av varje gång man kör med bilen.

Vad som går att stänga av permanent, varierar sannolikt med bilmärke, modell och utrustningspaket, men jag har t.ex. en rätt irriterande lane keeping funktion, som måste stängas av varje gång man startar bilen. Är den på, så tror den att mittsträngen på grusvägen är en målad linje...

En del av funktionerna är ihopkopplade, så att måste ha en mindre väl fungerande funktion på, för att kunna ta del av fördelarna med en annan.

Jag tror att det finns utrymme för förbättringar...
 
Körde en lånebil för några veckor sedan som tyckte att det var en bra idé att tvärt styra tillbaka när jag höll ut (och låg nära, men inte över mittlinjen) för en cyklist efter väg med noll vägren = istället för att passera med trygg marginal så höll jag på att köra på människan.

Tveksamt att den funktionen gjort något säkrare för de oskyddade medtrafikanterna...

Edit: den gjorde likadant om man försökte undvika vägskador osv.

Skulle personligen a l d r i g köpa en bil med sån funktion.

Jag hade problem med det automatiska helljuset som inte tillät helljus om man körde saktare än 50km/h. Då var man tydligen i en upplyst stad eller på väg mot en korsning. På smal grusväg blev det... inte kul.
 
Vilket de också gör, det är ett av de starka säljargumenten numer. Världen förändras. Dessutom har det inneburit helt enorma förbättringar av säkerheten vid körning, för egna bilen och för omgivningen - så jag tycker nog att vi ska välkomna de allra flesta av nymodigheterna.

Jag fick svinbra backkamera, toppvykamera, automatiskt helljus, farthållare med radar och integration med smartphone. Det har gjort mig till en bättre bilförare, trots tidigare yrkesarbete som provförare med många utbildningar.

Den enda funktion jag inte alls kommer överens med är lane-keeping. Den funkar inte alls på mina vägar.
Jag har inte hittills sett någon statistisk utvärdering på huruvida säkerheten ökar med hjälp av diverse hjälpsystem.

Många av sensorerna och kamerorna på de moderna bilarna används till applikationer som höjer komforten, t.ex. parkeringshjälpsystemen gör det enklare att parkera. Om dessa system innebär färre småskador, mindre belastning på trafikskadeförsäkringen, och försäkringsbolagen så är det väl bra, men det här handlar om pengar, snarare än säkerhet.

Om antalet faktiska olyckor med oskyddade trafikanter, eller viltolyckor är lägre med bilar med stödsystem (som är påslagna) har jag inte sett någon statistik på.

Om bilar med automatisk koppling mellan bilens hastighet och den faktiska hastighetsbegänsningen minskat antalet olyckor eller överträdelser vet jag inte heller, liksom jag inte vet om antalet upphinnadeolyckor verkligen minskat för de bilar som har en adaptiv farthållare.

Någon som har statistik?
 
Vilket de också gör, det är ett av de starka säljargumenten numer. Världen förändras. Dessutom har det inneburit helt enorma förbättringar av säkerheten vid körning, för egna bilen och för omgivningen - så jag tycker nog att vi ska välkomna de allra flesta av nymodigheterna.

Jag fick svinbra backkamera, toppvykamera, automatiskt helljus, farthållare med radar och integration med smartphone. Det har gjort mig till en bättre bilförare, trots tidigare yrkesarbete som provförare med många utbildningar.

Den enda funktion jag inte alls kommer överens med är lane-keeping. Den funkar inte alls på mina vägar.
Jag avskyr automatiska helljus, tycker det fungerar skitdåligt på samtliga bilar jag kört som varit utrustade med det, lika så lane keeping är hemskt frustrerande.
 
Njae, det där med att stänga av varningarna fungerar inte fullt ut. Vissa går att stänga av helt, medan andra måste stängas av varje gång man kör med bilen.

Vad som går att stänga av permanent, varierar sannolikt med bilmärke, modell och utrustningspaket, men jag har t.ex. en rätt irriterande lane keeping funktion, som måste stängas av varje gång man startar bilen. Är den på, så tror den att mittsträngen på grusvägen är en målad linje...

En del av funktionerna är ihopkopplade, så att måste ha en mindre väl fungerande funktion på, för att kunna ta del av fördelarna med en annan.

Jag tror att det finns utrymme för förbättringar...
Då tycker jag att du ska säga det. Du är missnöjd med den bil du köpte. Hade du köpt en annan hade problemet inte funnits och sådant kollar man givetvis upp innan köp. Utrymme för förbättringar finns alltid och barnsjukdomar finns alltid men vill man inte ha funktionerna så behöver man inte.
 
Har meddelar vi polisen nar registrerings nummer ####### kor forbi vara rod blinkande stop ljus pa skolbussarna, eller som privatperson nar vi ser nagot sarskilt dumt ... och polisen ser till att de talar med personen i fraga.
Jooo fast jag är inte så säker på att jag gillar den amerikanska stilen så. Föredrar nog egentligen att själv prata med personer om jag kan och att låta udda vara jämnt om det inte var farligt. (åka utan säkerhetsbälte är bara farligt för den som gör det såvitt jag vet)
 
Hur sitter det bältet? Bälten är ju "lösa" så länge man drar långsamt, hur kan det hindra dig? Jag betvivlar inte din åsikt, undrar bara. Själv backar jag aldrig med enbart speglar utan vill kunna vända mig om helt. Bältet hindrar inte mig då.
Men det är ju så att man inte behöver ha bälte när man parkerar eller backar så det är ingen personlig preferens utan det anses vara så att man kan behöva vända och vrida sig mer i de situationerna. Jag har ju snarare lite dåligt samvete över att jag inte tar av säkerhetsbältet ibland om jag ska trixa. (läs hela :) det kommer)

bilbältet eller den särskilda skyddsanordningen inte användas
1. när fordonet inte är i rörelse,
2. vid backning,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande områden, eller
4. när det finns medicinska hinder enligt läkarintyg som utfärdats före färden. Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om eller i enskilda fall besluta om ytterligare undantag från kravet att använda bilbälten och särskilda skyddsanordningar.
https://ntf.se/fragor-och-svar/bilar/bilbalte/bilbalte-i-gangfartsomrade/
 
(åka utan säkerhetsbälte är bara farligt för den som gör det såvitt jag vet)
Nope, så enkelt är det inte. Säkerhetsbältet är ofta en förutsättning för att kunna behålla kontroll över bilen i situationer där bilen utsätts för starka yttre krafter. En förare som sitter på förarplats har bättre förutsättningar att hantera sin bil än en förare som inte längre är på plats.
 
Med lastbilen har jag full förståelse för att man inte kan ha bältet på när man backar.

I min relativt nya bil, Kia Stonic, skulle jag inte klara mig utan backkamera. Det är som att de byggt bilen med tanken att föraren behöver inte så mycket sikt för det finns ju kamera O_o
Sikten är verkligen urusel bakåt. Förutom det så älskar jag bilen :love:
Jobbigt. Jag hoppade en bil pga dålig sikt bakåt. (har inga som helst kameror)

Är också lite så att jag vet inte att jag skulle litat på att veta att jag inte skulle se om inte backkameran fungerade en dag.
 
Ja precis och när jag tog körkort-96 fanns inte backkamera på bilen så upplärd att vända och vrida och använda speglar. Men använder speglarna under färd med. Såg senast idag en i mörkret som inte såg blåljus i arslet.
Jo har också sett det på vägen folk som kört med blåljus i ändan, långt. Man ser att det kommer och flyttar sig men blåljuset är fast bakom bilen bakom en eller fastnar bakom bilen framför en. De uppmärksamma brukar se direkt att andra bilar flyttar sig i alla fall och då flytta sig också. Enligt pappa måste man alltid ha ett fjärdedels öga i backspegeln när man kör. Men jag är inte så bra på det så jag kastar en blick ständigt istället.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 315
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 812
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 106
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 725
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp