Dejtingtråden 39

Bukefalos 30 år!

Bättre ensam än i en destruktiv relation. Det är ju inte första gången det är flera både här i tråden och i andra delar av forumet som reagerar på att din approach till dejtande inte verkar sund.

Jag har också druckit mig full för att kunna ha sex med män, det är liksom inte okej. Det är att bära våld på sig själv, och inte rättvist mot partnern heller (om det rör sig om en vettig sådan).

Ja, jag hade bestämt mig för att skippa det där med män efter att ha haft en massa destruktiva förhållanden så jag var mycket nöjd singel när jag träffade särbon. Hade jag inte träffat honom hade jag kanske varit singel fortfarande och nöjd med det. Jag vet hur illa en kan bli behandlad, men tack vare en man som behandlade mig väl men som inte var förhållandematerial av många skäl, så visste jag hur det skulle vara för att jag skulle må bra.

Jag tycker inte det är schysst mot någon att fortsätta träffa en person (som har förhoppningar om en kärleksrelation som inkluderar sex) om man inte är attraherad av personen. Absolut kan attraktion växa fram med tid men här låter det som att du håller kontakt för att det är trevligt att ha någon att höras med, inte för att du kan tänka dig något annat än en vänskapsrelation med personen.

Att dricka för att sex med någon man inte är attraherad av är inte sunt och kan bara skada en. När dem tankarna kommer behöver man avbryta det hela. Det är helt klart bättre och mer hälsosamt att leva ensam hela livet än att självskada.

Antar att ni hörts i syfte att dejta? Kanske dags att klargöra att ni kan höras som vänner men inte mer än så?
Jag tror inte han vill ha sex så ofta, inte vad jag förstått iaf, typ 1 gång i månaden kanske? det är inte konstigt för mig att ha sex då

Ok, så då ska jag leva ensam resten av livet då? det är inte heller hälsosamt

Nu har du fått det om bakfoten. Att skippa dejtandet till förmån för terapi och att ta hand om dig själv ett tag innebär inte att du måste leva ensam resten av livet. Tvärtom är nog chanserna att du hittar en hälsosam, långvarig relation tusen gånger större efter terapi.

Och som tidigare lyft i tråden är det inget fel alls på att vara ensam heller, man är inte direkt mindre värd som människa för att man inte har en partner. Att vara singel är ALLTID bättre än att vara i ett dåligt förhållande.

Jag blir ju inte snyggare av terapi

Jo, konstigt nog så blir du det! När du får tillbaka lite självkänsla så kommer du mest troligt själv tycka att du är snyggare, du kommer ha bättre självförtroende och andra kommer märka det.

Jag vet inte hur jag ska göra med denna kille jag inte är direkt attraherad av. Vi hörs ju varje dag flera gånger och det gillar jag. Men har ju varit i relationer förut där jag inte varit attraherad av killen och druckit alkohol när vi ska ha sex. Vet inte hur jag ska göra? Han kanske är en kille som inte vill ha så mycket sex?

Så mycket oro som du uttrycker här på forumet bara vid tanken på att en dejt kanske vill ha sex, så tycker jag du ska ta en lång funderare på om du kanske är asexuell. Jag identifierar mig så och känner igen en del av tankegångarna, har hela livet undvikit dejting just pga att jag vet att många tycker att sex är viktigt i en relation. Jag är inte intresserad av det oavsett hur starkt jag känner för en person. Att försöka ligga ändå vore verkligen att göra våld på mig själv, och det är precis vad det låter som att du gör om du flera gånger behövt ta till alkohol för att stå ut med sex.

Och innan du skriver nåt mer om att du kommer vara ensam för evigt ifall det skulle vara så - nej, det är ingen jäkla dödsdom. Man kan dejta och träffa en partner som asexuell också, men man får ha en annan approach. T ex att lägga korten på bordet från början att man inte är intresserad av sex. Ja, många kommer att rata en då, men so what? Hellre det än en livstid av att tvinga sig själv till saker man inte vill, för att man är rädd för alternativet.

Jag kan inte låta bli att undra hur det skulle kännas att som den andra personen få veta/börjar ana att den man träffar har sex med en bara för att den personen "inte hittar någon bättre" och hellre tvingar sig genom sex än att vara ensam...

Edit: tvåa på bollen

Jag tror ärligt talat inte att det är problemet. Problemet är att du dejtar folk du inte tycker om eller tycker är snygga, och behöver dricka för att ligga med dem. Problemet är att du vägar inse att du har en osund inställning till både dig själv, andra och till dejtande.

Alltså de jag tycker är snygga är inte intresserade av mig så svårt dejta dem då liksom 🙈😂

Alltså de jag tycker är snygga är inte intresserade av mig så svårt dejta dem då liksom 🙈😂

Utseende är inte allt. Vill en ha ett sunt kärleksförhållande så ska en ju vara kär i hela personen, både in- och utsidan. Plus att utseendet förändras med åren, att endast bygga ett förhållande på hur en ser ut just nu är inte vettigt eftersom det utseendet inte kommer att vara för alltid.

Jag vill gå ifrån mitt tidigare mönster där jag varit needy och velat ses hela tiden och skriva 24/7. Allt gick så snabbt med mitt ex. Dejta bara några veckor sen flytta ihop efter 2. Allt gick så fort så jag inte hann med att vi inte alls passade ihop. Gjorde slut efter 3 år ihop. Jag har verkligen haft tid att jobba med mig själv och har dock kvar mina hjärnspöken som kommer och går men innan la jag de på killarna å kunde fråga ut dem, gillar du mig, är du sur, varför svarar du inte osv. Nu kräker jag av mig på min kompis å hon stoppar mig så de känns skönt att ventilera. Med denna man känner jag inget behov av att höras hela tiden eller alltid skriva. Men vet när jag väl skriver så svarar han i ett nafs. Behöver ej tänka på att de tar han dagar att svara. Vi har ganska likande bakgrund och han har varnat mig att han är en utmaning att dejta just pga brist på tid. De är kanske detta jag behöver någon som kan sakta ner farten och att man ses 1 gång per vecka men fortsatt håller kontakten dagligen. Jag var också nojig att ha sex för tidigt men vi hade sex på 3e dejten och vi har träffats efter de och jag tycker han skriver lika mycket som innan. Jag ligger inte hemma och väntar på honom men jag ger han utrymme att planera nästa dejt då jag tagits intiativ till de två andra vi haft..

Jag gick utanför min radar på Tinder å swipade på killar som egentligen inte var min typ men som hade rolig profil. Han jag började prata med var så himla rolig så blev intresserad trots han ej var min typ och alldeles för kort i mitt tycke. Nu tycker jag han är snygg för jag lärt känna han på en annan nivå än bara utsida

Jag gick utanför min radar på Tinder å swipade på killar som egentligen inte var min typ men som hade rolig profil. Han jag började prata med var så himla rolig så blev intresserad trots han ej var min typ och alldeles för kort i mitt tycke. Nu tycker jag han är snygg för jag lärt känna han på en annan nivå än bara utsida

Ja det jag gör med! Swipar inte på killar jag tycker är snygga eller är min typ

Det är inte ett dugg ohälsosamt att leva utan partner, för övrigt. Man fyller livet med annat som gör en lycklig. Nåt som däremot är väldigt ohälsosamt är att hänga upp hela sin lycka och självbild i att nån annan ska vilja ha en. Utifrån det du skriver är det nåt du har stora problem med och behöver söka hjälp för.

/mvh nöjd nucka

Vi pratade lite i telefon igår och han sa de är svårt att få till tiden, att han vill men inte alla tjejer som accepterar. Jag sa för min del går de bra att vi ses när vi kan; men att de iallfall får försöka bli någon gång per vecka blir de liksom en gång i månaden så glömmer man ju bort å de höll han med om. Men sa vi pratar ju varje dag så jag känner mig trygg. Jag har ju mycket med mitt. Är ju mer komplicerat när de är barn inblandat och de får ta sin tid ❤️ Känner mig iallfall väldigt glad. Och tror detta är en hälsosam takt för mig och ett sätt för mig att mogna och inte stressa fram något:.

Vi pratade lite i telefon igår och han sa de är svårt att få till tiden, att han vill men inte alla tjejer som accepterar. Jag sa för min del går de bra att vi ses när vi kan; men att de iallfall får försöka bli någon gång per vecka blir de liksom en gång i månaden så glömmer man ju bort å de höll han med om. Men sa vi pratar ju varje dag så jag känner mig trygg. Jag har ju mycket med mitt. Är ju mer komplicerat när de är barn inblandat och de får ta sin tid ❤️ Känner mig iallfall väldigt glad. Och tror detta är en hälsosam takt för mig och ett sätt för mig att mogna och inte stressa fram något:.
Så fint att ni pratade om det!

Varför behöver jag terapi?

Men kära du, det är så uppenbart.
Det är ingen som försöker vara otrevlig, men du är ju i ett starkt behov att hjälp. Ta hjälp, investera i dig själv och ge dig själv möjligheten till att vara den bästa versionen av dig själv!

Men den tuffa sanningen är ju att det är ingen sund människa som vill vara i en relation med någon som tycker så illa om sig själv som du gör. När du är i en relation med någon så investerar du i den personen, du investerar din tid och dina känslor.
Varför skulle någon vilja investera i någon som aktivt säger ”investera inte i mig – jag är inte värd det” om och om igen?

Ta dig i kragen och bygg upp dig själv, du är säkert en jättehärlig tjej med många fina sidor. Men just nu visar du inte det, och då är det så klart ingen som nappar.

Att riskera att utveckla alkoholism i en självdestruktiv relation med någon som du egentligen inte är attraherad av är knappast hälsosammare än att vara olyckligt singel.

Sökte på det också och hittade åtminstone en studie på över 6000 personer i över 10 olika länder som också kom fram till just att olyckliga singlar fortfarande mådde bättre än människor i dåliga relationer som alltså mådde ännu sämre. Finns säkert mer som kan visa på samma sak men orkade inte kolla runt mer än så.

Så vill du må ännu sämre är det väl bara att köra på med dejtingen, annars kanske det är dags att fundera på hur du kan göra det här just på ett hälsosammare sätt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur