Dejtingtråden del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och för mig är det ett stort plus i kanten om han äter kött. Nästan så att det kanske skulle kunna vara en dealbreaker om han är vegetarian. :angel: Jag älskar kött alldeles för mycket och vill mestadels kunna äta samma typ av mat som min partner, därav inte sagt att jag inte äter vegetariskt med förstås. :)
Jag har aldrig dejtat någon som är veg, och närmaste i min omgivning som inte är köttälskare av rang är min morbrors fru... Det blir inte så besvärligt. Många recept går att anpassa så de passar båda.
 
Jag vill bli en vegitarian, men jag kan inga maträtter
Till att börja med så kan du ju kolla tråden här på buke om just vegetarisk mat :) Där kan du få en hel del tips och inspiration.

För mig har inte kostpreferenser någon som helst betydelse, så länge det inte är en sån där dryg typ som ska pådyvla omgivningen sina åsikter kring mat i tid och otid och/eller fäller diverse mindre trevliga kommentarer kring andras kostval. Såna blir inte långvariga i mitt liv. Jag är ju mer sån att var och en gör sina egna val, men man respekterar också andras.
Så tänker jag med och har alltid gjort. Å andra sidan har jag inte heller någon tanke om att jag måste äta samtidigt som andra eller samma mat som andra. Ute på restaurang så beställer ju oftast folk olika maträtter ändå, och hemma går det ofta lätt att tillaga eventuellt kött "vid sidan av" så att köttätaren får äta sådant.

Meeen samtidigt så har det känts SÅ enkelt och smidigt när jag dejtat vegetarianer eller veganer, eller när jag varit hemma hos vänner som är veganer (har fler veganvänner än vegetarianvänner). Helt plötsligt så slipper vi att ens nämna matlagning och hur det ska lösas. Det blir bara "Jag är sugen på det här idag, vad tror du om det?" och så sätter vi igång och lagar mat. Med köttätarna så känner jag mig ofta krånglig och bökig, men jag kanske bara träffat fel köttätare också.
 
Väldigt skumma människor finns det, han föreslår att vi ska träffas, jag säger att jag vill träffas och han föreslår en dag. Jag svarar att det går bra den dagen och undrar vad han vill göra. Han slutar svara. 😂😂
Slutar svara som "hör inte av sig på flera dagar" eller slutar svara som "har inte svarat på någon timme"? :p Det kan ju vara så att han inte hann skriva eller ville ha lite tid att fundera. Behöver inte vara något konstigt med det.
 
Ja de växer inte på träd direkt :cautious:.
Jag tror han är den första som är veg av alla jag dejtat och då står det t.o.m. i min profil att jag äter vegetariskt.

Jag har haft turen att träffa/dejta två vegetarianer på sistone faktiskt, det blir vanligare och vanligare tycker jag!

Där kan jag inte riktigt hålla med, att de skulle vara svåra att hitta. 3 av mina 5 tinderhistorier har varit veg, (de som inte var det hade bra koll på vegmat, lagade/åt det gärna när de var med mig) 3 av mina 4 långa förhållanden likaså. Gissar att det har att göra med kretsar + kanske geografi att vi har olika erfarenheter.

Det är ingen dealbreaker för mig, men jag skriver också ut det i min pres eftersom jag vill dejta nån som i alla fall har en positiv inställning till att vara vegan/vegetarian och inte tycker att jag är "jobbig" som kanske föredrar vissa restauranger osv. Att laga mat ihop/gå ut och äta är ju en rätt viktig social grej.

Jag tror också det kan vara en geografisk grej, men det verkar som sagt ha blivit vanligare här ikring på sistone med, kul!
 
jag har egentligen inget emot att dejta någon som är vegetarian (vegan känns svårare) men eftersom jag föder upp djur (fjäderfä) till slakt för mig själv så känns det svårt att göra det ändå. Jag tycker dock jag ser killar ganska ofta som beskriver sig som vegetarianer så det känns inte jätteovanligt här iaf.
 
Hur viktigt tycker ni det är med liknande intressen/livsstil hos en dejt/potentiell partner ?

Jag och mitt ex hade liknande livsstil och intressen (friluftsintresse osv) utan att vi för delen satt ihop och gjorde allt tillsammans.
Har dejtat en nu i några månader, stockholmare (jag bor i Stockholm men är från en mindre stad), vår livsstil och intressen är ganska olika har vi insett. Jag börjar bli tveksam att det fungerar i längden.
 
Tycker också det med jämna mellanrum kommer upp vegetarianer på Tinder och det är väl knappast så att alla som är det ens nämner det.

Nu bor jag iof i storstad så det kanske skiljer sig mot om jag hade använt tinder där jag bodde innan, i ett litet bonnesamhälle i Västsverige hehe.

Personligen är jag inte så brydd vad den andra personen äter. Jag själv äter ofta och gärna vegetariskt men är inte vegetarian utan äter även kött ibland. Huvudsaken är att den andra partern är duktig på mat - det är ett jävla plus i mina ögon. Då får de äta vad tusan de vill, men jag är värdelös på mat och gillar verkligen killar som engagerar sig i det :laugh:
 
Ja de växer inte på träd direkt :cautious:.
Jag tror han är den första som är veg av alla jag dejtat och då står det t.o.m. i min profil att jag äter vegetariskt.

Är själv vegetarian men aldrig dejtat eller varit tillsammans med någon som varit helt vego, dock har dem varit öppna för att äta vegetariskt. För mig behöver det inte vara ett problem så länge de inte ifrågasätter mitt val eller aldrig kan tänka sig äta vegetariskt.
 
Hur viktigt tycker ni det är med liknande intressen/livsstil hos en dejt/potentiell partner ?

Jag och mitt ex hade liknande livsstil och intressen (friluftsintresse osv) utan att vi för delen satt ihop och gjorde allt tillsammans.
Har dejtat en nu i några månader, stockholmare (jag bor i Stockholm men är från en mindre stad), vår livsstil och intressen är ganska olika har vi insett. Jag börjar bli tveksam att det fungerar i längden.

Det är nog individuellt. För mig är det ganska viktigt eftersom jag är en sån person som blir väldigt engagerad i det jag gör och då vill jag ju gärna ha en partner som förstår eller kanske också engagerar sig i det.

Mitt ex och jag var båda politisk intresserade dock med helt olika åsikter. Det var både bra och dåligt kan man ju säga, det blev en del arga diskussioner ibland. Sen gillade han djur och följde med mig på stora ridsportsevent (för att han själv ville, han hade aldrig behövt) och han var intresserad av hundar - vilket var bra eftersom vi ägde hund och har haft flera hundar boende hos oss genom åren.

Utöver det var han intresserad av datorspel och där kunde han försvinna i sin lilla egna bubbla, men samtidigt kunde vi tillsammans sitta och äta mat och titta på olika turneringar på tvn. Det blev liksom lite att vi hade de flesta av våra hobbies tillsammans, mer eller mindre, men vi spenderade såklart även mycket egentid med våra hobbies. Oavsett så stöttade vi alltid varandra och jag tyckte det var perfekt. Vi var väldigt lika på det planet och för mig är det nästan ett måste.

Är rädd att jag aldrig hittar en sån person igen. :p
 
Där kan jag inte riktigt hålla med, att de skulle vara svåra att hitta. 3 av mina 5 tinderhistorier har varit veg, (de som inte var det hade bra koll på vegmat, lagade/åt det gärna när de var med mig) 3 av mina 4 långa förhållanden likaså. Gissar att det har att göra med kretsar + kanske geografi att vi har olika erfarenheter.

Det är ingen dealbreaker för mig, men jag skriver också ut det i min pres eftersom jag vill dejta nån som i alla fall har en positiv inställning till att vara vegan/vegetarian och inte tycker att jag är "jobbig" som kanske föredrar vissa restauranger osv. Att laga mat ihop/gå ut och äta är ju en rätt viktig social grej.

Av ca 50 jag dejtat har max 2 varit veg. Bor antagligen i fel stad.
Alltså snubben måste inte vara vegetarian, men helst mot flexitarian hållet. Jag har dejtat flera köttätare som inte kan laga en enda vegetarisk rätt. Så osexigt!
Då blir det tyvärr jag som måste laga och jag känner också ganska stor press att det måste bli supergott då de killarna tänkt att veg är tråkig och inte riktig mat. Så för mig är det en dealbreaker om killen inte är positivt inställd till vego.
 
Det är nog individuellt. För mig är det ganska viktigt eftersom jag är en sån person som blir väldigt engagerad i det jag gör och då vill jag ju gärna ha en partner som förstår eller kanske också engagerar sig i det.

Mitt ex och jag var båda politisk intresserade dock med helt olika åsikter. Det var både bra och dåligt kan man ju säga, det blev en del arga diskussioner ibland. Sen gillade han djur och följde med mig på stora ridsportsevent (för att han själv ville, han hade aldrig behövt) och han var intresserad av hundar - vilket var bra eftersom vi ägde hund och har haft flera hundar boende hos oss genom åren.

Utöver det var han intresserad av datorspel och där kunde han försvinna i sin lilla egna bubbla, men samtidigt kunde vi tillsammans sitta och äta mat och titta på olika turneringar på tvn. Det blev liksom lite att vi hade de flesta av våra hobbies tillsammans, mer eller mindre, men vi spenderade såklart även mycket egentid med våra hobbies. Oavsett så stöttade vi alltid varandra och jag tyckte det var perfekt. Vi var väldigt lika på det planet och för mig är det nästan ett måste.

Är rädd att jag aldrig hittar en sån person igen. :p

Ja jag kan tycka att det blir tråkigt om man inte kan göra vissa saker tillsammans eller att man ska behöva "tvinga" med sig den andre.
Är lite lika för mig, först nu jag börjar inse hur mycket jag faktiskt uppskattade att jag och mitt ex uppskattade att göra liknande saker och var villiga att prova på varandras intressen.
 
Hur viktigt tycker ni det är med liknande intressen/livsstil hos en dejt/potentiell partner ?

Jag vill träffa någon som har samma inställning till livet i stort dvs gillar att vara ute i naturen, tycker att el och rinnande vatten är big no no i sommarstugor, gilla second hand, tar till vara på maten o inte slänger massa mat osv.

Men sen tror jag det kan vara bra att partnern har ett (eller fler) eget stort intresse, så man inte blir att sitta ihop hela tiden, för det tror jag inte är bra. Sen måste man ju inte det för det förstås, men ändå.
 
Alltså jag var ju på dejt igår. Aldrig haft sån kemi tidigare. Det var verkligen jättenice att ses. Det var lätt att prata och sen så hånglade vi också väldigt mycket. Nästan pinsamt mycket. Hen är i en öppen relation, och jag tror att det vi kommer ha främst är sexuellt. Vi får väl se hur det utvecklar sig.
 
Slutar svara som "hör inte av sig på flera dagar" eller slutar svara som "har inte svarat på någon timme"? :p Det kan ju vara så att han inte hann skriva eller ville ha lite tid att fundera. Behöver inte vara något konstigt med det.

Inte svarat på flera dagar när det var han som föreslog både dejten och dagen.
 
Hur viktigt tycker ni det är med liknande intressen/livsstil hos en dejt/potentiell partner ?

Jag och mitt ex hade liknande livsstil och intressen (friluftsintresse osv) utan att vi för delen satt ihop och gjorde allt tillsammans.
Har dejtat en nu i några månader, stockholmare (jag bor i Stockholm men är från en mindre stad), vår livsstil och intressen är ganska olika har vi insett. Jag börjar bli tveksam att det fungerar i längden.
Jag har tidigare inte brytt mig, men lutar mer och mer åt att det faktiskt spelar roll trots allt.

Ett ex var tex fullständigt oförstående till att jag gick på långpromenader i skogen med hundarna varje dag, så till den grad att vi började bråka om det ofta. Han tyckte att jag istället skulle sitta hemma i soffan, titta på tv och äta chips med honom. När jag sa att jag kunde göra det efter att jag gått skogspromenader så dög inte det. När jag väl dumpade honom så kände jag mig så fri.

Ett ex var snudd på träningsnarkoman. Det fungerade jättebra, trots att han föredrog att träna på gym och jag själv nästan aldrig hade satt foten på ett gym. Ibland följde han med ut i skogen, ibland följde jag med till gymmet. Vi hittade på lite allt möjligt tillsammans men gav varandra massor av egentid och hade full förståelse för varandras behov av just fysisk aktivitet.

Sedan träffade jag en man som visserligen likt mig gillade att röra på sig och hålla igång massor. Vi fungerade jättebra ihop, men han tyckte att en perfekt helg spenderades med att resa iväg till någon storstad för att turista och att vardagskvällar var perfekta för att gå på tjusiga restauranger. Eftersom vi var så olika på så otroligt många punkter ledde det aldrig till någon "seriös" relation.

Så tja... om jag ska träffa någon nu så krävs det att det är någon som gillar att röra på sig, som trivs i skog och som hellre är ute i just skog än i storstäder. Jag kan inte riktigt se hur det skulle fungera annars. Det är väl också därför jag varit singel länge nu. Jag bor lite för mycket i Stockholm för att hitta någon som mig här :p

(och skulle någon inte gilla hundar eller vara allergisk så är den direkt ointressant, så även det måste ju passa ihop)
 
Hur viktigt tycker ni det är med liknande intressen/livsstil hos en dejt/potentiell partner ?

Jag och mitt ex hade liknande livsstil och intressen (friluftsintresse osv) utan att vi för delen satt ihop och gjorde allt tillsammans.
Har dejtat en nu i några månader, stockholmare (jag bor i Stockholm men är från en mindre stad), vår livsstil och intressen är ganska olika har vi insett. Jag börjar bli tveksam att det fungerar i längden.

För mig är det rätt viktigt.
Jag har häst och är hyfsat aktiv. Vill inte ha någon spm spendarar livet i siffan tittandes på serier.
Inte heller en gamer, jag är så osympatisk att jag antagligen skulle reta ihjäl mig på någon som vill leva livet framför en skärm.
En person som gillat att resa varje ledig stund blir antagligen svårt eftersom jag avskyr att resa.

Trivs bäst med personer som har en aktiv livsstil och tycker om att vara utomhus.
Krav är att tycka om hundar.
 
Av ca 50 jag dejtat har max 2 varit veg. Bor antagligen i fel stad.
Alltså snubben måste inte vara vegetarian, men helst mot flexitarian hållet. Jag har dejtat flera köttätare som inte kan laga en enda vegetarisk rätt. Så osexigt!
Då blir det tyvärr jag som måste laga och jag känner också ganska stor press att det måste bli supergott då de killarna tänkt att veg är tråkig och inte riktig mat. Så för mig är det en dealbreaker om killen inte är positivt inställd till vego.
Jag tänker genast "vilken stad?". Vilket du inte behöver svara på. Men runt mig känns det som att något mindre än hälften av alla är vegetarianer, om jag räknar in familj, släktingar, kollegor och kompiskretsarna. Men jag tror inte att en så stor andel av befolkningen i staden jag bor är vegetarianer (eller veganer). Handlar inte det där väldigt mycket om vilka vatten man fiskar i, så att säga? (För att använda en väldigt ovegansk metafor.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Dejtar en kille som inte vill använda kondom. den blir helt slak.. Har dejtat en del och detta verkar väldigt vanligt, killar vill inte...
2
Svar
36
· Visningar
4 130
Svar
1 330
· Visningar
136 770
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
454
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp