Dela viktiga inlägg i sociala medier

Bukefalos 30 år!

Jag har upplevt att sociala medier i flera fall spätt på och ev. skapat psykisk ohälsa hos dom som redan är otrygga, spiralen nedåt har varit tydlig och då är det inte gulliga katt-klipp det gäller utan våldet i både samhället och världen det gäller. Det kanske skulle vara rätt befriande att få vakna en morgon och världen som vi känner den nu med allt skit som händer slutat existera och bytts ut till en värld utan elände och sociala medier? Många älskar att gräva ner sig i andras olycka och då gräver man till slut sin egen grav.

Nu är jag inte så mycket på sociala medier längre, men överlag antar jag att de flesta som följer mig redan är pålästa. Jag har vänner som postar mycket om världsläget och för mig är det inget nytt, jag läser (som en del redan sagt) nyheterna. Däremot kan kan jag dela om jag anser att det är en ovanligt bra artikel, eller något nytt perspektiv. Innan julen delade jag ett enkelt knapptryck för att skänka en gåva till Stadsmissionen, så sånt kan hända. Annars försöker jag mest att bidra själv, på de sätt jag kan och förmår.

Jag tror uppgivenhet är en reell risk för vårt samhälle just nu. Vi måste ha en balans mellan hopp och agerande för att driva viktiga frågor framåt, och just nu tyder mycket på att yngre generationer har tappat sitt hopp. Det är mycket i världen som oroar men få saker oroar mig så mycket som det, för när vi slutar hoppas så släpper vi taget. Vi måste vara resilienta. Det är så vi tar oss ur kris.

Men de gjorde något praktiskt. Att dela inlägg på sociala medier till dina vänner som redan tycker som du kommer inte leda till något.
Då är det bättre att engagera sig i en politisk organisation eller andra föreningar/organisationer som jobbar för det du tycker är viktigt. Då kan du göra betydligt mer skillnad än att trycka på knappen dela.

Verkligen. Jag tror den här ”dela-kulturen” också leder till att folk anser att de gör någonting och nöjer sig där, men det hjälper ju föga att ”alla vet” om det inte leder till vidare engagemang. Vem blir politiker? Vem volontärarbetar? Vem engagerar sig i sakfrågor? Vem skänker pengar? Vem tar den obekväma diskussionen i fikarummet när kollegan drar ett olämpligt skämt? Det är där vi gör skillnaden.

Verkligen. Jag tror den här ”dela-kulturen” också leder till att folk anser att de gör någonting och nöjer sig där, men det hjälper ju föga att ”alla vet” om det inte leder till vidare engagemang. Vem blir politiker? Vem volontärarbetar? Vem engagerar sig i sakfrågor? Vem skänker pengar? Vem tar den obekväma diskussionen i fikarummet när kollegan drar ett olämpligt skämt? Det är där vi gör skillnaden.

Viktig poäng!

Att dela i sitt privata facebookflöde gör inte ett skit, faktiskt. Det är är bara dygdesignalering. Att dela att man skänkt pengar till ett välgörande ändamål och länka till där ens vänner också kan skänka, det gör mer.

Att skriva en väl genomtänkt opinionstext som man publicerar på sin sida som har tusentals följare, det gör skillnad. Och att privatpersoner då like:ar och skickar vidare länken (inte dela i flödet, utan DM:a/chatta till sina närmaste) gör skillnad för algoritmen, så inlägget sprids till fler.

Och att orka ta diskussionen och hålla sina gränser i fikarummet, det gör också skillnad. Om man har möjlighet till att ta den risken socialt och ekonomiskt dvs (själv har jag alltid valt att undvika sånt under exempelvis provanställning). Att ta den diskussionen runt det privata fikabordet är däremot säkrare.

Men ja, facebooktjafs och dela grejer i sitt privata flöde, den tiden är förbi anser jag. Det är 00 och 10-tal för mig.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka