För mig är det viktigt att dela inlägg som visar vad som händer i världen, att alla ser vad som pågår tex misogyni, allt galet i USA osv men extremt få av mina vänner gör det. Och det gör mig provocerad, jag vill att alla vaknar och försöker förändra detta sjuka samhällssystem som vi lever i.
Så min fråga är - Varför delar inte fler liknande inlägg? Jag förstår verkligen inte det.
Jag vet ju att majoriteten av mina vänner har samma åsikter. Om de har andra åsikter så är det något jag inte vet om.
Jag använder inte sociala medier på det sättet längre.
Jag har framförallt anonyma/profillåga medier (som Reddit och Discord). Jag använder också Instagram, men mitt flöde är kurerat. Jag följer en del vänner och bekantas privata instas men oföljer dom om dom börjar posta annat än privat mys.
Profiler som postar med ett syfte/budskap som jag följer, är profiler som är till för just det. Det är inte privatpersoner som delar vidare något eller basunerar ut sina personliga åsikter. Det kan däremot vara offentliga personer, influerare, företag eller organisationer som basunerar ut budskap som matchar deras profil så att säga.
Ett exempel är "Veterinär M" om trubbiga nosar. Eller kontot som förut hette barnadvokaten, om livet med autism som vuxen.
Jag delar inte vidare sånt via min egen profil. Den har jag i princip bara som en sorts närvaro, ett litet collage som representerar den identitet jag vill visa i relation till de jag vill nätverka med på insta.
Skillnaden mellan sociala medier under tidigt 00-tal och nu (för de som inte är fast på "boomerfacebook") är en sorts variant av "det personliga är politiskt", men kanske "det personliga man visar är politiskt och/eller ekonomiskt tilltänkt". Man är inte online med hela sin personlighet längre, man delar inte allt. Man väljer det man vill visa, med vilken del av sin yta man vill interagera, och man väljer vad det är man vill se.
Det är inte som, hmmm, ett klassrum längre? Det är mer professionellt.
Jag tycker det är bra. Det är bra att vi lärt oss sätta gränser och vara försiktigare och mer respektfulla online.