Delägarkontrakt?

S

snellman

jag ska köpa en del i en häst och nu skall vi skriva någon form av kontrakt för delägarskap. Är det någon som har ett kontrakt som jag kan använda och vad bör ingå i ett delägarkontrakt ?? lr finns det ngn bra sida på webben?
tacksam för svar! / josefin :D
 
Sv: Delägarkontrakt?

måste bara fråga varför man vill köpa en del i en häst? Det är ju som bäddat för trubbel och bråk.
 
Sv: Delägarkontrakt?

så du tror att det inte kan bli bråk bara för att man har kontrakt?? Då har du inte mycket erfarenhet. Kontrakt är oftast bra att ha vid större incidenter men vid mindre kostar det mer än vad det smakar att dra upp i rätten.

Två bästa vänner och en häst slutar ofta med två ovänner och en såld häst även om man har kontrakt.

Man ska inte blanda vänskap och pengar.
 
Sv: Delägarkontrakt?

Endel värsorterade ridsports butiker har färdiga kontrakt som är jätte bra. De kan också finnas på Granngården eller liknande.
 
Sv: Delägarkontrakt?

inom travsporten är det vanligt att man köper en andel i en häst ;)

ts. har ju inte heller skrivit om det är en ridhäst eller en tävlande travare tex. inte heller om hästen "delas" mellan 2 vänner eller hur det är ;)
 
Sv: Delägarkontrakt?

men om det nu skulle vara en andel i en travhäst så bör ju ägaren ha full koll på det där med kontrakt...

jag kanske drog förhastade slutsatser.
 
Sv: Delägarkontrakt?

så du tror att det inte kan bli bråk bara för att man har kontrakt?? Då har du inte mycket erfarenhet. Kontrakt är oftast bra att ha vid större incidenter men vid mindre kostar det mer än vad det smakar att dra upp i rätten.

Två bästa vänner och en häst slutar ofta med två ovänner och en såld häst även om man har kontrakt.

Man ska inte blanda vänskap och pengar.

Det är en travhäst som gått bra. jag kmr inte ha så mkt med hästen att göra annat än att jag betalar det vi kommerens å får den del av vinnsten vi kommer överens om.. har mkt med mina andra hästar så det kommer nog gå bra.. å blir det problem så kommer jag sälja min del till den andra utan att dra up i rätt..
 
Sv: Delägarkontrakt?

men om det nu skulle vara en andel i en travhäst så bör ju ägaren ha full koll på det där med kontrakt...

jag kanske drog förhastade slutsatser.

Har aldrig ägt en del i en häst bara hela hästar ;) såå ja frågar helre än å får ngra hål.. men nu harj ag pluggat på mig å vet precis hur jag tönker gå till väga :D tack för att ni svarade iaf!
 
Sv: Delägarkontrakt?

när det gäller travhästar så brukar det ofta fungera på ett annat sätt än om man jämnför med en ridhäst två ska dela på. Travhästen brukar man i stortsett skjuta till pengar på och få del av ev vinster. Ridhästen betalar man på och ska sedan utnyttja. Det är där det oftast skär sig.

Lycka till, hoppas kusen springer in lite pengar också:D
 
Sv: Delägarkontrakt?

när det gäller travhästar så brukar det ofta fungera på ett annat sätt än om man jämnför med en ridhäst två ska dela på. Travhästen brukar man i stortsett skjuta till pengar på och få del av ev vinster. Ridhästen betalar man på och ska sedan utnyttja. Det är där det oftast skär sig.

Lycka till, hoppas kusen springer in lite pengar också:D

Hhaha jaa det hoppas jag med :D
 
Sv: Delägarkontrakt?

Jag tränar galoppörer men det är i stort sett samma sak :)

I ett kontrakt bör det finnas angivet om hur en andel får säljas. Om den skall erbjudas de övriga delägarna först eller om den kan säljas till vem som helst, alternativt uppsägningstid på sin andel.

Det är också bra att ha med något om att beslut rörande hästen (som inte tas av tränaren) skall röstas om med majoritetsbeslut.

Lycka till med din nya häst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
941
Senast: Oknytt
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 656
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 038
Senast: Migo
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 163
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp