Dement hund

escodobe

Trådstartare
Sista veckan har Ceasar haft flera nätter där han inte kan sova, han är stressad, rädd så att han skakar emellanåt ch flåsar. Första natten trodde jag att det var för att han misstog blåsten för åska, men eftersom det upprepat sig under flera nätter så tror jag att han blivit dement, eller ja, det har jag misstänkt att han börjat bli nu under hösten - men det är bara nu det är ett riktigt problem.

Jag har provat att lugna aktivt, gå ut och gå, begränsa utrymmet, hålla om hårt, ignorera distrahera med mat, ha på ljudbok.
På promenad är han riktigt ok, men det går över när vi kommer in och jag kan ju inte gå ut mitt i natten hela tiden.

Vi har veterinärtid imorgon, men vad kan de egentligen göra? Skrivs det ut lugnade? DAP och Zyklene hade noll effekt mot hans separationsångest.
Han är ju imponerande pigg för att vara 13 år an annars, så får vi bara sova på nätterna så borde han kunna hänga i ett tag till.

Men jag börjar tro att dagarna är räknade..
 
En bekants dementa tik började promenera iväg på gården. Den gick tills det tog stopp liksom. Mötte den en stock i eller en hög kant så stannade den och bara stod där.

Min egen flat började göra inne. Lite här och där utan mönster. Kombinerat med att han taclade av och inte var lika vaken och "flattig" som vanlig så bestämde jag att det var dags.

Mår hunden inte helt bra så är det läge att ta sitt ansvar. !3 år är en ansenlig ålder.

:heart
 
@escodobe: Handen på hjärtat, är det kanske inte dags nu? :heart En gammal hund med en sådan stress som förmodligen inte går att bryta utan rätt stark medicin? Finns det inget fysiskt problem som förklarar beteendet och som relativt lätt kan åtgärdas känns det inte riktigt ok att låta honom fortsätta.

Det här är sagt i yttersta välmening och jag vet hur det river i en när det här beslutet för våra djur närmar sig (jag har åkt in för vanligt veterinärbesök med katt och åkt hem med en tom bur så jag förstår verkligen).

Skickar varma tankar till er :heart
 
Sista veckan har Ceasar haft flera nätter där han inte kan sova, han är stressad, rädd så att han skakar emellanåt ch flåsar. Första natten trodde jag att det var för att han misstog blåsten för åska, men eftersom det upprepat sig under flera nätter så tror jag att han blivit dement, eller ja, det har jag misstänkt att han börjat bli nu under hösten - men det är bara nu det är ett riktigt problem.

Jag har provat att lugna aktivt, gå ut och gå, begränsa utrymmet, hålla om hårt, ignorera distrahera med mat, ha på ljudbok.
På promenad är han riktigt ok, men det går över när vi kommer in och jag kan ju inte gå ut mitt i natten hela tiden.

Vi har veterinärtid imorgon, men vad kan de egentligen göra? Skrivs det ut lugnade? DAP och Zyklene hade noll effekt mot hans separationsångest.
Han är ju imponerande pigg för att vara 13 år an annars, så får vi bara sova på nätterna så borde han kunna hänga i ett tag till.

Men jag börjar tro att dagarna är räknade..
Man måste ju börja med att ta reda på varför hunden plötsligt beter sig så. Det du beskriver kan lika gärna vara smärta. Sen är det såklart upp till dig att avgöra om du vill utreda eller ej.
 
Min första tanke är hjärtproblem, det ger ofta symtom när dem sover eftersom dem då ligger still så länge. Eller smärta.
Hoppas det går bra hos veterinären
 
Han fick somna. Jag beslutade det i förväg. Vid 13 år så är hur man än ser det, nerförsbacke.
Bättre att låta honom gå som fysiskt pigg och med det mesta av "honom" kvar i personligheten. En stolt och "En man som heter Ove" hund ska inte behöva leva i en ökande osäkerhet och tappa sina förmågor.

Även efter två lugnade sprutor vaknade han till när djurvårdaren kom in. Som särbon sa till henne " han har koll på allt och alla, alltid. "
 
Han fick somna. Jag beslutade det i förväg. Vid 13 år så är hur man än ser det, nerförsbacke.
Bättre att låta honom gå som fysiskt pigg och med det mesta av "honom" kvar i personligheten. En stolt och "En man som heter Ove" hund ska inte behöva leva i en ökande osäkerhet och tappa sina förmågor.

Även efter två lugnade sprutor vaknade han till när djurvårdaren kom in. Som särbon sa till henne " han har koll på allt och alla, alltid. "
Beklagar! Men fint beslut du tog för din väns skull! :heart
 
Han fick somna. Jag beslutade det i förväg. Vid 13 år så är hur man än ser det, nerförsbacke.
Bättre att låta honom gå som fysiskt pigg och med det mesta av "honom" kvar i personligheten. En stolt och "En man som heter Ove" hund ska inte behöva leva i en ökande osäkerhet och tappa sina förmågor.

Även efter två lugnade sprutor vaknade han till när djurvårdaren kom in. Som särbon sa till henne " han har koll på allt och alla, alltid. "

Beklagar :heart
Klokt och svårt beslut!
 
Han fick somna. Jag beslutade det i förväg. Vid 13 år så är hur man än ser det, nerförsbacke.
Bättre att låta honom gå som fysiskt pigg och med det mesta av "honom" kvar i personligheten. En stolt och "En man som heter Ove" hund ska inte behöva leva i en ökande osäkerhet och tappa sina förmågor.

Även efter två lugnade sprutor vaknade han till när djurvårdaren kom in. Som särbon sa till henne " han har koll på allt och alla, alltid. "

Beklagar sorgen, fint beslut av dig. Välgrundat, det är ju så det känns när en känner sin hund väl och inser att det inte är allt kvar av den hunden en lärde känna.

Trösttankar till er ikväll.
 
Han fick somna. Jag beslutade det i förväg. Vid 13 år så är hur man än ser det, nerförsbacke.
Bättre att låta honom gå som fysiskt pigg och med det mesta av "honom" kvar i personligheten. En stolt och "En man som heter Ove" hund ska inte behöva leva i en ökande osäkerhet och tappa sina förmågor.

Även efter två lugnade sprutor vaknade han till när djurvårdaren kom in. Som särbon sa till henne " han har koll på allt och alla, alltid. "

Jag beklagar förlusten :heart den sista tjänsten vi gör våra djur är den svåraste :cry:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 206
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 899
Senast: Sar
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 172
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp