Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår gamling har blivit gammal fort :(
Han blir 11 till sommaren och har jagat hårt hela livet, så kroppen är sliten på honom. Han är dessutom rejäl för rasen med sina 55-56cm i mankhöjd och dryga 30kg, vilket så klart ökat slitaget..
Han börjar bli svag i sin bakdel och har lite svårt att resa sig när han legat ner länge. Hänger glatt med på promenader uppåt 7-8km i obanad terräng, men sover länge och djupt efteråt. Han har en gammal vildsvinsskada i ena skinkan som aldrig blivit riktigt bra, samt ett korsband som krånglat, och jag antar att det är del i problemen med bakdelen. Han får ström hos fysio och det hjälper till viss del.
Vi har bokat en seniorkoll för honom nästa vecka, så får vi se vad de säger.
 
Vår gamling har blivit gammal fort :(
Han blir 11 till sommaren och har jagat hårt hela livet, så kroppen är sliten på honom. Han är dessutom rejäl för rasen med sina 55-56cm i mankhöjd och dryga 30kg, vilket så klart ökat slitaget..
Han börjar bli svag i sin bakdel och har lite svårt att resa sig när han legat ner länge. Hänger glatt med på promenader uppåt 7-8km i obanad terräng, men sover länge och djupt efteråt. Han har en gammal vildsvinsskada i ena skinkan som aldrig blivit riktigt bra, samt ett korsband som krånglat, och jag antar att det är del i problemen med bakdelen. Han får ström hos fysio och det hjälper till viss del.
Vi har bokat en seniorkoll för honom nästa vecka, så får vi se vad de säger.
:heart Det är tungt. :(:heart
 
Igår bjöd maken ut mig på romantisk middag, vi hade med och Nike och Nano då det var på ett hund-café :p. Riktigt god trerätters middag och vovvarna fick också varsin liten tallrik med gottis på, det var fullsatt med folk och hundar och alla hundar gick lösa. För Nano som är lite reserverad är det guld värt att kunna vara lös och gå fram och kika på folk och hundar eller backa undan och lägga sig. Igår märktes det inte att hon var reserverad då hon i princip satt i knät på folk som gett henne nån liten godbit :laugh:. Väldigt lugn stämning trots alla lösa hundar. Eftersom Nessie är både energisk och klumpig så fick hon stanna hemma men vi tänker att vi ska testa på att ta med henne nån gång när man bara åker in på en fika.

Idag ska vi träna agility, har träningsgrupp + en timme bokad i hallen efter träningsgruppen så vi hinner träna alla hundarna. Imorgon åker vi bort och kommer hem på onsdag, svärmor bor hos oss och är hus och hundvakt, min mamma tar Nano för lite miljöträning och så svärmor har lite mindre hundar att hålla reda på. Vi ska till Gran Canaria på lite semester, hoppas på lite sol och värme :banana: .
 
Vår gamling har blivit gammal fort :(
Han blir 11 till sommaren och har jagat hårt hela livet, så kroppen är sliten på honom. Han är dessutom rejäl för rasen med sina 55-56cm i mankhöjd och dryga 30kg, vilket så klart ökat slitaget..
Han börjar bli svag i sin bakdel och har lite svårt att resa sig när han legat ner länge. Hänger glatt med på promenader uppåt 7-8km i obanad terräng, men sover länge och djupt efteråt. Han har en gammal vildsvinsskada i ena skinkan som aldrig blivit riktigt bra, samt ett korsband som krånglat, och jag antar att det är del i problemen med bakdelen. Han får ström hos fysio och det hjälper till viss del.
Vi har bokat en seniorkoll för honom nästa vecka, så får vi se vad de säger.
Så tråkigt och jobbigt när man börjar märka av såna saker. Han verkar ha haft ett fantastiskt liv med mycket jakt :heart
 
Idag är det verkligen soffläge här, men en liten tur till skog blev det. Aysu kunde vara lös i 20 min och Ebrah i kanske 10-15 min. Efter flera dagar med bara korta koppelpromenader var det mycket uppskattat! Och det är varmt idag! Aysu gjorde årspremiär för långpromenad utan täcke :D
 
Humla har börjat finna sig till rätta :) Vi sov mycket bättre inatt och hon har lättare att komma till ro i lägenheten. Kan lämna i bilen kortare stunder, vilket är väldigt praktiskt, men väntar lite med ensamhetsträningen i lägenheten.
Hon har börjat visa en vilken clown hon kan vara under promenaderna, vilket jag älskar :love: Snart ska vi till föräldrarna för att hon sk hinna träffa dem och vänja sig inför måndag då hon börjar vara där när jag jobbar :)
 
Har iaf kommit på en bra sysselsättning att roa mig med nu när jag är hemma, sjuk och orkeslös... Kolla runt ännu mer på salukistamtavlor :angel: Allt det svenska tycker jag mig ha koll på (av det som är intressant), men det finns mycket spännande i Finland och Tyskland som jag bara har ett hum om. Vi har dessutom en mycket bra onlinedatabas där alla kan lägga in info om hundar, vilket gör det till en mycket komplett sida med stamtavlor, flera bilder per hund, info om allt möjligt... Mycket intressant!

Roar mig också med att skicka bilder till @Fisherling eftersom många av hundarna jag hittar har märkliga färger, färger som öht inte finns på svenska salukis. Hon sitter och babblar om vad de rent genetiskt är för färg, jag tänker mest "det där såg kul ut" :p
 
Har iaf kommit på en bra sysselsättning att roa mig med nu när jag är hemma, sjuk och orkeslös... Kolla runt ännu mer på salukistamtavlor :angel: Allt det svenska tycker jag mig ha koll på (av det som är intressant), men det finns mycket spännande i Finland och Tyskland som jag bara har ett hum om. Vi har dessutom en mycket bra onlinedatabas där alla kan lägga in info om hundar, vilket gör det till en mycket komplett sida med stamtavlor, flera bilder per hund, info om allt möjligt... Mycket intressant!

Roar mig också med att skicka bilder till @Fisherling eftersom många av hundarna jag hittar har märkliga färger, färger som öht inte finns på svenska salukis. Hon sitter och babblar om vad de rent genetiskt är för färg, jag tänker mest "det där såg kul ut" :p
Åh, nu vill jag ju se bilder på roliga färger ju :D
 
Åh, nu vill jag ju se bilder på roliga färger ju :D
Haha!
En av de som jag inte sett här är den här färgen:
1489_irene_vinha.jpg
Både fläckig och prickig och med brindleränder i det fläckiga.

Det finns två brindlefärgade salukis i Sverige, men de är väldigt mörka över hela kroppen och har mest brinderänder ner på sidan av bröstkorgen och lite på benen (de är mörka på rygg, nacke och huvud och ljusa på ben, tassar och bröst).

En avkomma till den fläckiga på bilden här ovanför är väldigt ljust creme, nästan vit, men med svagt grå brindleränder på några ställen. Sådant har jag inte heller sett på annat håll.

Här är en av de brindlefärgade som bor i Sverige (den andra är hans son).
61241_1343671152.jpg


Sedan finns det två svenska också med en i mina ögon spännande färg, en lite märklig grå variant. Syskonet till den här saknar det vita och har dessutom svart mask.
14915296_1597064667255520_2392957613676727028_n.jpg


och ja, på saluki är det inte heller vanligt med helsvart, eller svart med bara lite vitt på bröstet, men det finns en och annan. Säkert väldigt ospännande rent genetiskt, men fint att titta på tycker jag.
25446440_965187920296255_8520224476205968635_n.jpg


Gemensamt för alla de här hundarna är att det finns iranska linjer bakom. Här i väst så har det gråa, "helsvarta" och brindle avlats bort. Brindle är "inte önskvärt" eftersom folk fått för sig att de brindlefärgade är blandraser (min tanke kring det: :banghead: ) och då har de gråa och svarta åkt med på samma tåg eftersom de så lätt "gömmer" brindle och många av de brindlefärgade är väldigt mörka med bara lite ränder nere vid tassarna eller så.

Att saluki, som är en av de äldsta vinthundsraserna, skulle vara den i princip enda vinthundsrasen utan brindle ser jag inte som troligt. Inte heller känns det troligt att de skulle vara blandraser om de kommer från områden där de fortfarande används i jakt och där det i princip bara finns salukis. Men oavsett, om en saluki från ursprungsländerna ser ut som en saluki, beter sig som en saluki, jagar som en saluki och är frisk och trevlig osv... varför skulle det inte vara en saluki? och varför räkna bort den pga något så otroligt oviktigt som färg? Men ja. Folk är fåniga.
 
:love: Vilken enormt vacker hund!
Visst är hon :D Jag går här och längtar efter att det ska bli lite grönt och fint ute igen, för då tänker jag åka och fotografera nya bilder på henne (och hennes superfina mamma och några andra släktingar). De bor inte alls långt från mig, bara tillräckligt långt för att det ska vara bökigt med spontanbesök :meh:
 
Jag gör en snuffelmatta åt Frej men misstänker att jag gjort fel :cautious:. På det här viset måste det gå åt 10 000 bitar fleece om inte maten ska ramla igenom...
20190216_102438.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 976
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
108 098
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp