Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plötsligt händer det :D

Vad kul! Kan det ha att göra med att Lyran flyttat tror du, eller är det en mognadsgrej?
Gissar på att det är för att både Lyran och Ergo inte är hemma. Inte för att någon av dom var på Ata på något sätt men hon hamnade ju många gånger lite utanför när det var lek... Igår morse skällde hon i hundgården, det brukar hon inte göra så jag kollade ut. Då studsade hon fram och tillbaka utefter nätet och försökte få igång Sara :D annars sysslar hon mest med att gräva i hundgården och dra ut filtarna. Funderar på om det går att häfta fast dom :meh: Ata skiljer ju inte direkt på om det är regn eller sol när hon sätter igång.

Känslan när man är ute i skogen och hunden dyker in under en gran och kommer fram med en dummy :confused::D Mycket beröm och sen la jag tillbaka den och hoppas att vi inte har stört någon annans träning allt för mycket. :angel:

@AraSlei och @attheedge Ville roar sig bara med att slakta mjukdjur och bäddmaterial. Jag har fått tagit bort en del och del har jag helt enkelt överseende med att han tuggar på, även om jag inte förstår varför det nödvändigtvis ska tuggas på filtar när det finns mängder med tuggleksaker, tuggben och horn? I övrigt så är det mest fokus som vi har det lite tungt med, det känns som om fokusspannet är ca 10 sek och han verkar helt glömt bort vad ord som sitt, ligg, stanna osv har för betydelse, kommer på sitt, är på väg att sätta sig, nämen oj det fladdrade i ett löv, det måste jag kolla. :banghead::banghead:

Det är alltid roligare att tugga på det man inte får tugga på :D
Jag bakbinder typ mina armar när jag är i närheten av Ata för att inte träna något, undviker att gå koppelpromenader i halsband utan kör på sele och midjebälte så får hon göra som hon vill. Vårt problem är att hon har mer fokus på mig än på annat... häromdagen gurglade hon lite när jag ställt mastskålen lite dumt och behövde flytta den. Känns lite konstigt att jubla över en sådan sak men det var vad jag gjorde :o
 
Här händer inte så mycket.
Maken och Helga tränar på inför provet i April. Helga är dessutom i höglöp.

Jag har varit i fjällen med sonen och lite vänner. Under tiden fick Skägget åka på kollo till sonens far för att avlasta maken lite.
Men de fick ett ryck och drog också till fjällen där Skägget fick springa 1 mil om dagen i längdspåren. Jodå, småhundar kan de med :)

Från 75 cm nysnö hem till våren. Det var skönt att komma hem till hundarna fast jag saknar snön :p
VrAcBrj.jpg
 
Gissar på att det är för att både Lyran och Ergo inte är hemma. Inte för att någon av dom var på Ata på något sätt men hon hamnade ju många gånger lite utanför när det var lek... Igår morse skällde hon i hundgården, det brukar hon inte göra så jag kollade ut. Då studsade hon fram och tillbaka utefter nätet och försökte få igång Sara :D annars sysslar hon mest med att gräva i hundgården och dra ut filtarna. Funderar på om det går att häfta fast dom :meh: Ata skiljer ju inte direkt på om det är regn eller sol när hon sätter igång.


Det är alltid roligare att tugga på det man inte får tugga på :D
Jag bakbinder typ mina armar när jag är i närheten av Ata för att inte träna något, undviker att gå koppelpromenader i halsband utan kör på sele och midjebälte så får hon göra som hon vill. Vårt problem är att hon har mer fokus på mig än på annat... häromdagen gurglade hon lite när jag ställt mastskålen lite dumt och behövde flytta den. Känns lite konstigt att jubla över en sådan sak men det var vad jag gjorde :o

Hahaha :D

De är ju i regel ganska typiska enmanshundar - de väljer ut sin förare och denne är gud typ. Det kan ju lätt bli ett hinder för frimodigheten i t ex söket när de är så pass mjuka som dessa är, det är lätt att av misstag knyta dem hårt till sig bara för att det är så roligt att träna massor :p Det är delvis därför vi gör ett förarbyte nu också, Finn är lite väl mattig och jag tror det blir en bättre balans hemma om P tar större delen av det vardagliga ett tag.
 
Duktig kille, dummysar ska man ju hämta :D Men det är bra att lägga tillbaka dem som du gjorde, om det inte är ens egna :angel:

Finn kan inte ha något bäddmaterial i hundgården, det slaktas totalt :p Är så glad över Kurandasängen, den är verkligen tålig och han ligger bra på den trots att det inte är något bäddmaterial!

Börjar han bli lite tonåring kanske? ;)

Jag har satt husse på att lära Finn att gå i koppel ( :angel: ) och de hade varit ute och tränat igår, vilket hade gått jättebra. Tanken är ju att de ska bli ett team så småningom, just nu är Finn mest en mattegris :p
Ja jag hoppas att de som har lagt ut den inte blev allt för störda. :) Men han var väldigt nöjd med sig själv. 💕
Mm tonåring minst sagt, extra spännande med två tonåringar på två ben också. :cautious: Jag håller mig till billiga filtar och badrumsmattor från ikea som går att köpa billigt och går att köra i tvättmaskinen. Jag köper även på mig slitna ullfiltar, de håller värme bra och är de lite trasiga brukar man kunna köpa dem billigt på loppisar. 😇 Han ligger ju ändå helst på soffan. 🙄 Men till hundgården måste jag hitta några bra lösningar. Den kan vi äntligen sätta fart och bygga nu! 👌Den gamla är nertagen, och marken förberedd!
Det är alltid roligare att tugga på det man inte får tugga på :D
Jag bakbinder typ mina armar när jag är i närheten av Ata för att inte träna något, undviker att gå koppelpromenader i halsband utan kör på sele och midjebälte så får hon göra som hon vill. Vårt problem är att hon har mer fokus på mig än på annat... häromdagen gurglade hon lite när jag ställt mastskålen lite dumt och behövde flytta den. Känns lite konstigt att jubla över en sådan sak men det var vad jag gjorde :o
😁 Här är husse busfarbrorn och matte ställer en massa krav, även om hon tydligen är värd rätt mycket, ibland. 🙄 Sista dagarna har jag bara gått i flexikoppel för jag har inte haft energi att lägga på koppelpromenader. Det enda krav jag har är att man inte drar i flexit. Jag hoppas att några hjärnceller börjar jobba med mig igen snart.
Jag måste även göra en raid och se om jag hittar några mer tuggrejer som man törs lämna honom med.
 
Ja jag hoppas att de som har lagt ut den inte blev allt för störda. :) Men han var väldigt nöjd med sig själv. 💕
Mm tonåring minst sagt, extra spännande med två tonåringar på två ben också. :cautious: Jag håller mig till billiga filtar och badrumsmattor från ikea som går att köpa billigt och går att köra i tvättmaskinen. Jag köper även på mig slitna ullfiltar, de håller värme bra och är de lite trasiga brukar man kunna köpa dem billigt på loppisar. 😇 Han ligger ju ändå helst på soffan. 🙄 Men till hundgården måste jag hitta några bra lösningar. Den kan vi äntligen sätta fart och bygga nu! 👌Den gamla är nertagen, och marken förberedd!

😁 Här är husse busfarbrorn och matte ställer en massa krav, även om hon tydligen är värd rätt mycket, ibland. 🙄 Sista dagarna har jag bara gått i flexikoppel för jag har inte haft energi att lägga på koppelpromenader. Det enda krav jag har är att man inte drar i flexit. Jag hoppas att några hjärnceller börjar jobba med mig igen snart.
Jag måste även göra en raid och se om jag hittar några mer tuggrejer som man törs lämna honom med.

Denna har jag. Super! De har gjort goda försök till att ta sönder den, men inte lyckats ännu :up:
 
Hahaha :D

De är ju i regel ganska typiska enmanshundar - de väljer ut sin förare och denne är gud typ. Det kan ju lätt bli ett hinder för frimodigheten i t ex söket när de är så pass mjuka som dessa är, det är lätt att av misstag knyta dem hårt till sig bara för att det är så roligt att träna massor :p Det är delvis därför vi gör ett förarbyte nu också, Finn är lite väl mattig och jag tror det blir en bättre balans hemma om P tar större delen av det vardagliga ett tag.
Det är verkligen inte lätt att inte vara där och pilla för lite träning, hon bjuder ju på beteenden bara jag tittar på henne typ :o Tanken var ju att M skulle ta det mesta vardagliga och det gör han, men matte har ju oftast godis så jag är värd rätt mycket ändå :D även om jag försöker att inte titta på henne.... men hon är så himla enkel och rolig, och snabblärd! Lilla Patos :heart
 
Rackarns, jag har gått i min lamningsbubbla och inte kollat Vallreg på evigheter, men idag kom en elev och berättade att det ska vara Ik1/VP i april, bara några mil bort.

Så nu är Rost anmäld, och jag har hjärtklappning. Så här glest mellan starterna gör att mina tävlingsnerver löper amok totalt!
 
Denna har jag. Super! De har gjort goda försök till att ta sönder den, men inte lyckats ännu :up:
"ett lämpligt alternativ vid lägre slitage samt ej tugg benägna hundar. " :cautious: :rofl: Men ja det får nog bli något sånt i hundhuset, jag håller på och klurar på hur jag ska göra vid dörren, jag lutar åt att sätta upp såna där "plastband" som håller emot vinden och låta dörren stå halvöppen. Det är barnens lekstuga som nu ska bli hundhus så det är inte helt optimalt hundhus, men det kommer nog att fungera! ;) Riktigt ruskiga dagar får han vara inne helt enkelt och husse åka lite mer och rasta om jag inte är hemma.
 
"ett lämpligt alternativ vid lägre slitage samt ej tugg benägna hundar. " :cautious::rofl: Men ja det får nog bli något sånt i hundhuset, jag håller på och klurar på hur jag ska göra vid dörren, jag lutar åt att sätta upp såna där "plastband" som håller emot vinden och låta dörren stå halvöppen. Det är barnens lekstuga som nu ska bli hundhus så det är inte helt optimalt hundhus, men det kommer nog att fungera! ;) Riktigt ruskiga dagar får han vara inne helt enkelt och husse åka lite mer och rasta om jag inte är hemma.

Jag tror det är för att friskriva sig lite :D Mina har tuggat på den så det är märken, men aldrig så de fått loss någon flisa eller så.
 
Absurditeten när man blir utskälld för att ”hundarnas skall stör” av en skogsarbetare med enorma hörselkåpor som jobbar med motorsåg.

Vi var ute och tränade sök med ett gäng. Samma skog som många sökgrupper tränat i under många år. Ägarna av marken är helt okej med det, vi tränar under kontrollerade former och det är lydiga hundar som har sina tjänstetecken på sig.
Vi märker vid tredje hunden att skogsarbetaren står i skogen och stirrar på oss. Vi börjar diskutera att han kanske ska jobba hitåt, då får vi flytta på oss etc. Men han står bara där, så vi fortsätter, skickar hunden... Och hela helvetet bryter ut! Han gormar som besatt om att vi ska koppla hunden, att vi inte får ta ett enda steg in i skogen från stigen för det är olagligt, att om hundarna kommer till honom så minsann..

Så sjukt obehagligt! Han var så arg att han skakade, som tur var hade vi en tuff tjej som kunde stå pall för honom. Jag klarar ju inte sånt. Men det märktes tydligt att han inte hade en susning om vad för regler som gällde, han försökte först framstå som att HAN ägde marken, vägrade säga vem han var, vägrade säga vem som faktiskt ägde marken efter att ha påstått att det var någon annan som vi minsann inte hade tillstånd från som ägde den.

Jag tippar att om vi hade varit ett gäng män hade han aldrig gått på med den attityden.
 
Absurditeten när man blir utskälld för att ”hundarnas skall stör” av en skogsarbetare med enorma hörselkåpor som jobbar med motorsåg.

Vi var ute och tränade sök med ett gäng. Samma skog som många sökgrupper tränat i under många år. Ägarna av marken är helt okej med det, vi tränar under kontrollerade former och det är lydiga hundar som har sina tjänstetecken på sig.
Vi märker vid tredje hunden att skogsarbetaren står i skogen och stirrar på oss. Vi börjar diskutera att han kanske ska jobba hitåt, då får vi flytta på oss etc. Men han står bara där, så vi fortsätter, skickar hunden... Och hela helvetet bryter ut! Han gormar som besatt om att vi ska koppla hunden, att vi inte får ta ett enda steg in i skogen från stigen för det är olagligt, att om hundarna kommer till honom så minsann..

Så sjukt obehagligt! Han var så arg att han skakade, som tur var hade vi en tuff tjej som kunde stå pall för honom. Jag klarar ju inte sånt. Men det märktes tydligt att han inte hade en susning om vad för regler som gällde, han försökte först framstå som att HAN ägde marken, vägrade säga vem han var, vägrade säga vem som faktiskt ägde marken efter att ha påstått att det var någon annan som vi minsann inte hade tillstånd från som ägde den.

Jag tippar att om vi hade varit ett gäng män hade han aldrig gått på med den attityden.
Det räcker väl inte bara med markägarens tillstånd man måste väl få dispens från Länsstyrelsen också? Om ni har det, har han ju inte mycket att komma med.
 
Absurditeten när man blir utskälld för att ”hundarnas skall stör” av en skogsarbetare med enorma hörselkåpor som jobbar med motorsåg.

Vi var ute och tränade sök med ett gäng. Samma skog som många sökgrupper tränat i under många år. Ägarna av marken är helt okej med det, vi tränar under kontrollerade former och det är lydiga hundar som har sina tjänstetecken på sig.
Vi märker vid tredje hunden att skogsarbetaren står i skogen och stirrar på oss. Vi börjar diskutera att han kanske ska jobba hitåt, då får vi flytta på oss etc. Men han står bara där, så vi fortsätter, skickar hunden... Och hela helvetet bryter ut! Han gormar som besatt om att vi ska koppla hunden, att vi inte får ta ett enda steg in i skogen från stigen för det är olagligt, att om hundarna kommer till honom så minsann..

Så sjukt obehagligt! Han var så arg att han skakade, som tur var hade vi en tuff tjej som kunde stå pall för honom. Jag klarar ju inte sånt. Men det märktes tydligt att han inte hade en susning om vad för regler som gällde, han försökte först framstå som att HAN ägde marken, vägrade säga vem han var, vägrade säga vem som faktiskt ägde marken efter att ha påstått att det var någon annan som vi minsann inte hade tillstånd från som ägde den.

Jag tippar att om vi hade varit ett gäng män hade han aldrig gått på med den attityden.
Det beror på vad han gjorde i skogen - var han där för att fälla träd kan jag mycket väl förstå att han fick tupp-juck av hundar och människor i skogen. Det är farligt och om jag hade gjort det hade jag velat ha stora säkerhetsavstånd till "utomskogsfolk" - det dör årligen någon och då oftast en skogsarbetare vid skogsarbete. Å andra sidan hade han ju då kunnat redogöra för vad han skulle göra och vem han var.
 
Det räcker väl inte bara med markägarens tillstånd man måste väl få dispens från Länsstyrelsen också? Om ni har det, har han ju inte mycket att komma med.
Jobbade han åt markägaren har han mycket att komma med - inget kan få en markägare att börja trilskas som att gå i vägen för arbete eller inbjudningsjakter (men då borde han på ett vettigt sätt kunna talat om vem han var och varför det var olämpligt att träna i skogen juste den här dagen)
 
Det beror på vad han gjorde i skogen - var han där för att fälla träd kan jag mycket väl förstå att han fick tupp-juck av hundar och människor i skogen. Det är farligt och om jag hade gjort det hade jag velat ha stora säkerhetsavstånd till "utomskogsfolk" - det dör årligen någon och då oftast en skogsarbetare vid skogsarbete. Å andra sidan hade han ju då kunnat redogöra för vad han skulle göra och vem han var.
Han fällde träd men vi var minst en kilometer bort från honom, just för att låta honom arbeta ifred. Vi var ju även fullt redo att flytta till en annan del av skogen om han bad oss utifall han skulle börja jobba åt vårt håll men han var så extremt aggressiv och hotfull från början att de andra inte ville vika sig. Markägaren kontaktades och de ställde sig inte alls bakom hans beteende. Det var väldigt obehagligt, trodde han skulle lappa till tjejen som stod på sig.

Själv hade jag inte vågat stå på mig, inte sen jag blev mordhotad av en gubbe för att jag satt på en äng med hundarna och åt vattenmelon.
 
Han fällde träd men vi var minst en kilometer bort från honom, just för att låta honom arbeta ifred. Vi var ju även fullt redo att flytta till en annan del av skogen om han bad oss utifall han skulle börja jobba åt vårt håll men han var så extremt aggressiv och hotfull från början att de andra inte ville vika sig. Markägaren kontaktades och de ställde sig inte alls bakom hans beteende. Det var väldigt obehagligt, trodde han skulle lappa till tjejen som stod på sig.

Själv hade jag inte vågat stå på mig, inte sen jag blev mordhotad av en gubbe för att jag satt på en äng med hundarna och åt vattenmelon.
Fy vad obehaglig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 960
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 902
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 936
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp