Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Note to self. Att köra skyddshelg i en kall hundhall med 40 graders feber och ryggskottet från helvetet gör inte bara att man är en dålig hundförare under passen. Det kommer surt efteråt också.
MVH Slagen hjältinna :arghh:
 
Att behöva duscha trots att man redan blivit blöt i regnet är inte schysst!
26854
 
:angel:
Husse hade två mål idag:
1 Att hon inte äter upp nån funktionär (nä, alltså skäller ut dem efter noter då)
2 Att de skulle klara att ta två hinder efter varandra innan hon skuttar iväg på egna äventyr

:rofl:

Det absolut största "problemet " med Nano har varit att hon har så skiftande fokus och är lättstörd men det börjar ta sig, hon har gjort väldigt stora framsteg sen årskiftet.

Är du där och tävlar idag eller?
Jag var där och tävlade min (mammas) rabiata whippet, målet var att inte ha en whippet hängandes i armen haha.
 
Hur lång tid brukar det ta innan provresultat syns på hunddata?

Doris gick ett drevprov den 28e jan men det har fortfande inte kommit in än. Börjar bli orolig att papprena har kommit bort någonstans på vägen :crazy: Det var ett bra tag sedan jag fick själva drevprovsprotokollet.

Jag fick mejla runt och ligga på ganska länge för att vårat anlagsprov skulle synas, men de var nog förhoppningvis ett undantags fall för de tog månader och jag fick knäppa kort på mitt egna protokoll och mejla in för de hade blivit nått strul med deras.
 
Folk alltså... :banghead: Var på kvällspromenad strax efter 20. Mitt i bostadsområdet, bland massor av lägenhetshus, på en isig väg kommer en golden gående. I andra änden av kopplet? Barn på ca 5 år. En vuxen någon meter bak som så fort hon får syn på oss utbrister "nej, nej!". Golden kommer plöjande genom snödrivan rätt mot mig och Skrälle med barn som en vante i släptåg. Jag kortade upp Skrälle, som blir lätt rabiat när främmande hund kommer farande rätt mot oss, och försöker fösa bort den andra med foten innan hon fick tag på den.
Fräste ifrån ordentligt om att för fan hålla koll på hunden vilket jag ångrar lite nu mtp litet barn i sällskapet. Får väl skylla på adrenalinpåslag vid tanken på slagsmål, dessutom med sagda barn som åskådare.

Jag inser ju att jag riskerar att stressa upp Skrällson ännu mer när jag kortar kopplet så :( Men samtidigt så är min inställning ärligt talat att jag hellre sparkar bort en främmande hund än låter dom mötas eftersom jag vet att han flyger på en annan som närmar sig på det sättet och lagen kring ägaransvar ser ut som den gör. Hur gör ni andra?
 
Folk alltså... :banghead: Var på kvällspromenad strax efter 20. Mitt i bostadsområdet, bland massor av lägenhetshus, på en isig väg kommer en golden gående. I andra änden av kopplet? Barn på ca 5 år. En vuxen någon meter bak som så fort hon får syn på oss utbrister "nej, nej!". Golden kommer plöjande genom snödrivan rätt mot mig och Skrälle med barn som en vante i släptåg. Jag kortade upp Skrälle, som blir lätt rabiat när främmande hund kommer farande rätt mot oss, och försöker fösa bort den andra med foten innan hon fick tag på den.
Fräste ifrån ordentligt om att för fan hålla koll på hunden vilket jag ångrar lite nu mtp litet barn i sällskapet. Får väl skylla på adrenalinpåslag vid tanken på slagsmål, dessutom med sagda barn som åskådare.

Jag inser ju att jag riskerar att stressa upp Skrällson ännu mer när jag kortar kopplet så :( Men samtidigt så är min inställning ärligt talat att jag hellre sparkar bort en främmande hund än låter dom mötas eftersom jag vet att han flyger på en annan som närmar sig på det sättet och lagen kring ägaransvar ser ut som den gör. Hur gör ni andra?
Tycker du gör helt rätt att säga till ordentligt, det är inte okej att en främmande hund kommer fram på det viset! Lite otur att det var ett barn men hoppas föräldern tar till sig och inte låter det hända igen.
 
Men samtidigt så är min inställning ärligt talat att jag hellre sparkar bort en främmande hund än låter dom mötas eftersom jag vet att han flyger på en annan som närmar sig på det sättet och lagen kring ägaransvar ser ut som den gör. Hur gör ni andra?

Jag brukar i god tid skrika att kommer din hund från så sparkar jag den,det brukar sätta fart på ägaren.
 
Hittade nått långt, smalt, vitt i vattenskålen. Misstänker att det var en mask. Så idag blir det en tripp till Apoteket för att köpa avmaskning till Minn och till mammas hund som är här.
 
Jag behöver tips!
I takt med att vi ökat och kommit längre i skyddsträningen har Valkyria börjat reagera på skott. Hon blir alltså inte rädd utan går upp i tokhög förväntan. Det rimmar illa med att vi har ett prov inplanerat om en månad.
Jag är inte orolig för platsen, där tror jag hon är så stabil att hon inte går upp men fria följet däremot :nailbiting:.
Senast vi sköt lyckades jag komma från att hon vände om och ville leta figurant till ett fint fotgående men med det bästa bevakningsskall hon någonsin presterat. En förbättring men inget som genererar fina poäng på tävling direkt.
Hur sjutton ska jag komma vidare. Jag har bara begränsad tillgång till skytt och tyvärr är hen inte speciellt kunnig på hundträning så timingen blir inte alltid den bästa. Det är svårt för mig att ge tecken för när det är läge att skjuta utan att hunden reagerar på det jag gör.
Förra veckan sköt dom samtidigt som vi spårade och då nöjde hon sig med snabb kontroll och direkt tillbaka till spåret.
Jag fattar ju att jag på något sätt måste öka värdet i kontakten med mig men jag har vädigt svårt att erbjuda något som är bättre än att få springa till en (imaginär) figge.

Help Please!
 
Jag behöver tips!
I takt med att vi ökat och kommit längre i skyddsträningen har Valkyria börjat reagera på skott. Hon blir alltså inte rädd utan går upp i tokhög förväntan. Det rimmar illa med att vi har ett prov inplanerat om en månad.
Jag är inte orolig för platsen, där tror jag hon är så stabil att hon inte går upp men fria följet däremot :nailbiting:.
Senast vi sköt lyckades jag komma från att hon vände om och ville leta figurant till ett fint fotgående men med det bästa bevakningsskall hon någonsin presterat. En förbättring men inget som genererar fina poäng på tävling direkt.
Hur sjutton ska jag komma vidare. Jag har bara begränsad tillgång till skytt och tyvärr är hen inte speciellt kunnig på hundträning så timingen blir inte alltid den bästa. Det är svårt för mig att ge tecken för när det är läge att skjuta utan att hunden reagerar på det jag gör.
Förra veckan sköt dom samtidigt som vi spårade och då nöjde hon sig med snabb kontroll och direkt tillbaka till spåret.
Jag fattar ju att jag på något sätt måste öka värdet i kontakten med mig men jag har vädigt svårt att erbjuda något som är bättre än att få springa till en (imaginär) figge.

Help Please!

Du kan inte åka och träna vid en skjutbana? De flesta skjutbanor öppnar för våren nu :)

Annars, du kan inte skjuta själv med typ en knallpåk/apportkastare/enskottare? Under fria följet kanske blir klurigt, men typ under platsen?
 
Du kan inte åka och träna vid en skjutbana? De flesta skjutbanor öppnar för våren nu :)

Annars, du kan inte skjuta själv med typ en knallpåk/apportkastare/enskottare? Under fria följet kanske blir klurigt, men typ under platsen?

Skjutbana tror jag inte berör henne på samma sätt men jag har faktiskt försökt komma i kontakt med den lokala skytteklubben för att testa. Jag tror att det är mer situationsbundet just på träningsplanen där det står skul osv.
Jag har till och med tänkt tanken att skottet kanske inte ens blir ett problem när vi är på en ny plats där hon inte har några förväntningar. Men jag vill INTE riskera att ha en hund som drar in i ett skul under fria följet :o.

Tittade på den här, https://www.teba.se/hund/brukstillb...mm-ollonskott-fargen-kan-varierar-langd-95-cm eller den här: https://www.wbyfiske.se/knallpken-p-39.html,
skulle det kunna vara något? Dom tror jag att jag skulle kunna avfyra även under gång. Nackdelen blir ju att man måste stanna och ladda om efter varje.
 
Skjutbana tror jag inte berör henne på samma sätt men jag har faktiskt försökt komma i kontakt med den lokala skytteklubben för att testa. Jag tror att det är mer situationsbundet just på träningsplanen där det står skul osv.
Jag har till och med tänkt tanken att skottet kanske inte ens blir ett problem när vi är på en ny plats där hon inte har några förväntningar. Men jag vill INTE riskera att ha en hund som drar in i ett skul under fria följet :o.

Tittade på den här, https://www.teba.se/hund/brukstillb...mm-ollonskott-fargen-kan-varierar-langd-95-cm eller den här: https://www.wbyfiske.se/knallpken-p-39.html,
skulle det kunna vara något? Dom tror jag att jag skulle kunna avfyra även under gång. Nackdelen blir ju att man måste stanna och ladda om efter varje.

Enkelskottaren är supersmidig :up: Ett par av mina träningskompisar har den. Licensfri dessutom :)
Och en hundring billigare här:
https://www.dummies.se/apportkastare/tillbehor/single-shot-skottranare.html
 
Nu börjar det märkas att vi har en wachtel i huset :D

Igår smakade hon lite på grabbens skor, jag glömde att stänga mellan hall och tvättstuga när jag åkte till jobbet, så när mannen gick upp en halvtimma senare så hade hon tuggat lite på en sko. Grabben överlycklig då vi ett par dagar innan sagt att han inte fick nya förrän dessa var för små, nu var det svårt att neka honom nya :meh:

Vi brukar hänga kopplen på hundgårdarna och idag hade Ata lyckats få tag i ett och gjort ett halsband oanvändbart. Det tar sig :p
854CBE8C-264D-482B-B241-94DA15F3FCB4.jpeg
 
Hörrni, köpeavtal för hund. Hur gör jag?

Lyran verkar trivas bra på nya stället och vi får positiva uppdateringar från paret som vill ta över henne. Minns inte alls hur vi gjorde när jag tog över Pästos, så hjälp tas tacksamt emot :D
(jag vet att jag kan googla men jag är övertygad om att jag får bättre svar på buke :idea:)
 
Hörrni, köpeavtal för hund. Hur gör jag?

Lyran verkar trivas bra på nya stället och vi får positiva uppdateringar från paret som vill ta över henne. Minns inte alls hur vi gjorde när jag tog över Pästos, så hjälp tas tacksamt emot :D
(jag vet att jag kan googla men jag är övertygad om att jag får bättre svar på buke :idea:)
SKKs köpeavtal?
 
Hörrni, köpeavtal för hund. Hur gör jag?

Lyran verkar trivas bra på nya stället och vi får positiva uppdateringar från paret som vill ta över henne. Minns inte alls hur vi gjorde när jag tog över Pästos, så hjälp tas tacksamt emot :D
(jag vet att jag kan googla men jag är övertygad om att jag får bättre svar på buke :idea:)
När jag omplacerade min förra hund använde vi jordbruksverkets avtal. Går att ladda ner gratis.
 
Jag behöver tips!
I takt med att vi ökat och kommit längre i skyddsträningen har Valkyria börjat reagera på skott. Hon blir alltså inte rädd utan går upp i tokhög förväntan. Det rimmar illa med att vi har ett prov inplanerat om en månad.
Jag är inte orolig för platsen, där tror jag hon är så stabil att hon inte går upp men fria följet däremot :nailbiting:.
Senast vi sköt lyckades jag komma från att hon vände om och ville leta figurant till ett fint fotgående men med det bästa bevakningsskall hon någonsin presterat. En förbättring men inget som genererar fina poäng på tävling direkt.
Hur sjutton ska jag komma vidare. Jag har bara begränsad tillgång till skytt och tyvärr är hen inte speciellt kunnig på hundträning så timingen blir inte alltid den bästa. Det är svårt för mig att ge tecken för när det är läge att skjuta utan att hunden reagerar på det jag gör.
Förra veckan sköt dom samtidigt som vi spårade och då nöjde hon sig med snabb kontroll och direkt tillbaka till spåret.
Jag fattar ju att jag på något sätt måste öka värdet i kontakten med mig men jag har vädigt svårt att erbjuda något som är bättre än att få springa till en (imaginär) figge.

Help Please!
Lägg på mer krav i fria följet. Man får INTE går ur position om så himlen trillar ner typ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 173
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
108 535
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 212
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp