Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det räcker väl inte bara med markägarens tillstånd man måste väl få dispens från Länsstyrelsen också? Om ni har det, har han ju inte mycket att komma med.

Det är ju lite mer "avancerat" än så vad det verkar.

  • En av Svenska Brukshundklubben särskilt auktoriserad instruktör eller behörig träningsledare ska leda och ansvara för verksamheten, vid varje enskilt tillfälle som genomförs med stöd av detta tillstånd.
  • Markägaren och jakträttshavaren ska ha lämnat sitt tillstånd till verksamheten innan den påbörjas.
  • Årligen ska en rapport om antal tillfällen och deltagare i verksamheten sändas till Länsstyrelserna via SBK centralt. Ett formulär kommer att skickas ut till klubbar och distrikt i god tid innan årsskiftet.
Träningsledare
Ett av kraven för detta tillstånd är att en av SBK auktoriserad instruktör, tävlingsledare eller behörig träningsledare ska leda och ansvara för verksamheten vid varje enskilt tillfälle.

Det betyder att all verksamhet ska var känd och sanktionerad av den egna klubben. Så till exempel träningsgrupper måste ha en utsedd träningsledare med som på uppmaning kan visa upp sitt träningsledarbevis.
 
Rasvalstrådar på FB alltså, de blir lätt absurda rekommendationer måste jag säga. Till ett par som ska köpa sin första hund och är ute efter en aktiv sällskapshund så rekommenderas allt från brukshundar (”min schäfer är så nöjd med att var sällskapshund och endast få promenader") till rena jakthundsraser såsom lajkan. Jag har ingen erfarenhet av lajka men läser man om de tre raserna så står det tydligt att det alla är jakthundar som inte passar som endast sällskapshund (två av dem även draghundar). Sen kommer även cavalieren som rekommendation, vilken kan passa, men med tillägg om att det är en rätt frisk ras O_o .

90 % av alla rekommendationer är verkligen baserat på den egna hunden, vilket jag finner så konstigt. Skulle jag ha tex en bruksras så skulle jag inte vilja att ett en person som inte vill syssla med bruks skaffar rasen. Det ökar ju endast risken för "fel" typ av avel om folk ska ha rasen till något annat än dess syfte. Suck.
 
Rackarns, jag har gått i min lamningsbubbla och inte kollat Vallreg på evigheter, men idag kom en elev och berättade att det ska vara Ik1/VP i april, bara några mil bort.

Så nu är Rost anmäld, och jag har hjärtklappning. Så här glest mellan starterna gör att mina tävlingsnerver löper amok totalt!
Här är en till med hjärtklappning! Har anmält Tripp till både vp och ik1 trotts att han fortfarande inte kan alla kommandon och om han kan dem är det inte säkert att han tar dem för han är av en annan åsikt :grin::D men han anfaller inte fåren längre iaf :up: Det kommer nog gå bra det här :cautious: Men det är ju inte ofta det är tävling så nära på så bra får så jag chansar ändå, det är ju bara att bryta!
 
Igår blev den här sötnosen 5 månader :love: Redan 17 kg tung och ca 54 cm hög O_o Kommer inte bli en liten grabb direkt :D
55535212_2271192159597676_2860570879107006464_n.jpg
 
Här är en till med hjärtklappning! Har anmält Tripp till både vp och ik1 trotts att han fortfarande inte kan alla kommandon och om han kan dem är det inte säkert att han tar dem för han är av en annan åsikt :grin::D men han anfaller inte fåren längre iaf :up: Det kommer nog gå bra det här :cautious: Men det är ju inte ofta det är tävling så nära på så bra får så jag chansar ändå, det är ju bara att bryta!

Vi får peppa varandra på plats helt enkelt :D Jag är dock mitt i lamning då så vet inte hur mycket tid jag har att stanna och titta...

Det är ju inte jättegott om tävlingar här i krokarna, så det gäller att ta chansen när den erbjuds. Funderar på att anmäla nån mer av unghundarna till VP, men det ser ju ut att bli svårt att komma med på Ik1(inte min hemmaklubb). Sonic skulle nog klara sig runt en VP-bana men jag vågar inte testa utan att köra en Ik1 först! Rost litar jag på, och han gjorde ju sin premiärstart i höstas.

Såg att lilla Imoen också ska starta!
 
Rasvalstrådar på FB alltså, de blir lätt absurda rekommendationer måste jag säga. Till ett par som ska köpa sin första hund och är ute efter en aktiv sällskapshund så rekommenderas allt från brukshundar (”min schäfer är så nöjd med att var sällskapshund och endast få promenader") till rena jakthundsraser såsom lajkan. Jag har ingen erfarenhet av lajka men läser man om de tre raserna så står det tydligt att det alla är jakthundar som inte passar som endast sällskapshund (två av dem även draghundar). Sen kommer även cavalieren som rekommendation, vilken kan passa, men med tillägg om att det är en rätt frisk ras O_o .

90 % av alla rekommendationer är verkligen baserat på den egna hunden, vilket jag finner så konstigt. Skulle jag ha tex en bruksras så skulle jag inte vilja att ett en person som inte vill syssla med bruks skaffar rasen. Det ökar ju endast risken för "fel" typ av avel om folk ska ha rasen till något annat än dess syfte. Suck.

Undra om det är samma tråd som jag såg i morse där ett av råden var "Schäfer. Långhårig!"
Spela roll om den är lång eller normalpälsad liksom :confused:
För övrigt passade inte Schäfer alls in på det lilla som framgick av önskemålen.
 
Igår var kameran med ut på morgonpromenaden och det var så fint väder! Men jag saknar verkligen barmark nu, hoppas all snö smälter snabbt. Senare på eftermiddagen tränade vi lydnad och vilka framsteg med framförallt Qain, Bill är alltid exemplarisk :D Nåja mer eller mindre.
DSC_0248.JPG
 
Igår var kameran med ut på morgonpromenaden och det var så fint väder! Men jag saknar verkligen barmark nu, hoppas all snö smälter snabbt. Senare på eftermiddagen tränade vi lydnad och vilka framsteg med framförallt Qain, Bill är alltid exemplarisk :D Nåja mer eller mindre. Visa bifogad fil 26983

Han är såååååå snygg :love:
 
Vi får peppa varandra på plats helt enkelt :D Jag är dock mitt i lamning då så vet inte hur mycket tid jag har att stanna och titta...

Det är ju inte jättegott om tävlingar här i krokarna, så det gäller att ta chansen när den erbjuds. Funderar på att anmäla nån mer av unghundarna till VP, men det ser ju ut att bli svårt att komma med på Ik1(inte min hemmaklubb). Sonic skulle nog klara sig runt en VP-bana men jag vågar inte testa utan att köra en Ik1 först! Rost litar jag på, och han gjorde ju sin premiärstart i höstas.

Såg att lilla Imoen också ska starta!
Haha ja absolut :D Jag ska vara med och hjälpa till så jag är nog där hela dagarna! På lördag såg det ju inte ut att bli så många anmälningar, märkligt att folk inte hellre står på ett fält hela dagen istället för att fira påsk :confused::D

Jag ska dit på kurs helgen innan så det känns som jag inte kan få bättre start på vår tävlingskarriär även fast lydnaden är lite si och så. Den där genen som ska innehålla "will to please" som border collie är så kända för verkar Tripp inte ha fått alls :grin: Än så länge har vi inte alls tränat på fålla in men förhoppningsvis försvinner snön här hemma snart så vi kan börja träna!
 
Undra om det är samma tråd som jag såg i morse där ett av råden var "Schäfer. Långhårig!"
Spela roll om den är lång eller normalpälsad liksom :confused:
För övrigt passade inte Schäfer alls in på det lilla som framgick av önskemålen.
Mycket möjligt. Läste långt från alla rekommendationer. Blir tyvärr inte förvånad att de skriver så (anger pälstyp) men helt absurt ändå att någon kan tro pälsen ska ha ngn betydelse.
 
Gripan fick först ett pass backträning, uppletande och lydnad och sen åkte vi in till Värnamo med tåg, gjorde lite ärenden och sen bussen hem igen. På det fick hon ca 1,3 kg kalkonlår :d

Träning...
lH0skhw.jpg


SpxIvOV.jpg



QsYe5vR.jpg


lNCoU0W.jpg


XhUfqBu.jpg


Liten promenix
LwN8K29.jpg


Något yrvaken hund som vaknade till när några passagerare gick ut:laugh:
dSqCQ3A.jpg


Trött och go :heart

dyp7p0C.jpg
 
Okej, det var så knepigt att få dispens.

Alltså jag tycker det här är så konstigt egentligen. Absolut att man ska ha respekt för viltet osv. Men jag tycker vissa tar det till sån otrolig överdrift. Hade alla verkligen hållit sig så strikt som vissa menar att lagen är så hade vi nog ganska snabbt haft en brist på bra arbetshundar inom flertalet områden… Både vad gäller motion och träning av hundarna 6 månader om året. Dessutom under den tiden som tävlingar/prov främst sker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 960
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 897
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 935
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp