Bukefalos 28 år!

Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Skönt att hon verkar trivas!

Lill Uffe och jag firade 6 år tillsammans idag! Tiden går verkligen fort! Min fina lilla kille :)

dsc_0036jj_5228dc6dddf2b3795caa71ec.jpg
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Ja, öppna är en bra lösgörande och styrketränande övning. Man behöver dock komma ihåg att det är inner bak man skolar, och att det är ytter bak som behöver stärkas mest om man tänker på galoppen och mer samling.
Sluta skolar ytter bak mer, men många hästar har svårt att få med sig kroppen i den övningen.
Förvänd öppna lägger mer vikt på ytter bak så det kan man växla med. Förvänd sluta kan vara en väg att hitta till rättvänd sluta (när jag skriver om förvänd öppna och sluta så menar jag på volt; på rakt spår blir det ju samma övning som rättvänd medan övningen tränar något andra muskelgrupper när man gör det på volt).

Just Zamba har jag inte börjat träna i skolorna i trav än, men har börjat med skänkelvikning mot staketet i trav. Öppna och sluta tränar jag i skritt än så länge.

Lukas, som är kbl-travare, går ju lite svårare dressyr än så: med honom jobbar jag visserligen på kvaliteten på öppna och sluta i trav, för att göra det på ett sätt som godkänns av dressyrdomarna i medelsvår klass, och så jobbar vi med galoppsluta, lite skänkelvikning i galopp (inte en övning som ingår i några dressyrprogram men det är inte så tokigt att få hästen med sig sidvärtes i galopp), piaff och nu också lite mer mot passage.

Men det är skillnad på häst och häst. Zamba fick jag som åttaårig nybliven travpensionär, han är vbl-travare och 165 cm i mkh dvs har långa ben att träna in ordningen på. Just nu alltså vila pga sträckning i bogen...

Lukas är kbl-travare som pensionerade sig från trav som fyraåring eftersom han inte ville springa fort, han hade inte hunnit bli "steltränad" inom travet. Och han är 158 cm i mkh, och väldigt rörlig och har lätt för samling.

Pål, kbl-travaren som jag rider in åt min kompis, blev pensionär som femåring pga gaffelbandsskada och rids in nu som sexåring. Han är liksom Lukas mjuk i kroppen, men har en väldigt lång rygg och därför inte så lätt att samla sig. Han har varit ridhäst sedan midsommar, ridits 2-3 dagar per vecka. Han klarar nu öppna på volt i trav, och i höger varv klarar vi förvänd öppna i trav också. I vänster varv är det svårare eftersom han gärna går före med höger bog så det är lite svårare att lura in honom i förvänd öppna.
Pål var mycket sympatiskt körd: har inte kommit på att hänga sig på bettet så det går bra att jobba honom.

Det är i min erfarenhet stor skillnad i dressyr-ridbarheten på varmbloden jämfört med kallbloden.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Kl

Idag fick fick Valle äran att ta med sambon på en uteritt. Jag fick låna den andra travaren som är inackorderad hemma hos oss. Mysigt!
null_zpsffe257b7.png
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

kl
Hur har ni lagt upp galoppträningen på era ridtravare?
"vår" kille har stått av olika anledningar i princip ett år, ska ha galopperat dugligt innan första långa vilan men då var inte jag med.
Nu sätter vi igång helt igen och med nytt stall=ny motivation och till skillnad mot tidigare har vi vägar att rida ut:)

Problemet är att han gärna tar pass och överlag saknar styrka (såklart) för galoppen.


(har mest ridit fullblod innan, var inte så jobbigt med galoppen då;))
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag måste fråga vad hästen heter? Jag är själv travamatör från Sundsvall och har en aktiv tävlingstravare i stallet, han ridtränas enbart :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Men oj vad "höstligt" det har blivit nu, och fort har det gått också.

Träning igår igen, med fokus på att böja, och ställa om. Det var bara att de snirklar och volter som vi skulle göra kändes alldeles för små för min Pålle! Eller så har vi för liten ridbana ;) Han blir lite stressad av detta, så travarbetet gick sådär, men istället är han fantastiskt duktig i galopparbetet.:)

Vad har ni för mål med er ridning nu under hösten/vintern?
Mitt mål är att vi ska kunna vara med på Ridtravar-riks till våren, om jag törs :nailbiting:
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Åh vad roligt! Mitt mål är att komma igång så pass att vi kan börja träna för instruktör igen och jag hoppa jag kan låna en transport :) så till sommaren kanske det blir nån lb dressyr igen :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Kl

Ville bara titta in och säga hej, samt att blivit allt mer sugen på att skaffa mig ett varmblod! :eek: När jag tänker efter så är det en grymt bra allroundhäst som jag både kan rida och köra,har inga stora ambitioner med det vore trevligt att kunna tävla upp mot LA. Problemet är att jag inte är så duktig på att utbilda, och då är frågan vem jag ska vända mig till. Har en kompis som rider svår klass dressyr och som säkert hjälper mig om jag frågar. Kan dock inte räkna med det.

/ Mvh fd? varmblodsskeptikern
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Hade visst missat ditt inlägg. Red Master heter han, har inte startat än av lite olika anledningar. Jag är helt såld på hästen, han är en så otroligt mysig och härlig personlighet!

Hur kommet det sig att du bara ridtränar? Körs hästen bara vid tävlingar då? Hur mycket rider du per vecka? Ursäkta alla frågor, är helt ny med travhästar:)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Ridtravarriks skulle jag också vilja vara med på, bara det inte är för långt bort :) Vårat mål under hösten är att bli lite mer tävlingsrutinerade, även om våra tävlingar bara är blåbärstävlingar än så länge. Blir så nervös och det smittas till Lill Uffe. Så vi satsar på rutin nu! :)

Förra helgen var vi iväg på ridtravar DM för Södermanland. I 40 hoppningen gick det jättebra, vi kom tvåa i klassen och vann DMet! I 60 gick det inte riktigt lika bra, jag ramlade av så vi blev uteslutna. På söndagen var det dressyr och det gick häller så bra. Jag var rätt nervös och Lill Uffe trodde att ridhuset skulle äta upp honom men vi hade roligt under hela helgen så det gör inget! :)

mg_7599_523d7a74e087c3755de2f0a6.jpg

mg_7624_523d7bfcddf2b36251849265.jpg

mg_7655_523d7d44e087c3031545918a.jpg

mg_7667_523d7d8addf2b33745dff8c4.jpg

mg_7733_523d7e3a9606ee69876a016e.jpg

mg_7770_523d7f2ae087c316f2f620a3.jpg

mg_7817_523d7f93e087c376161a61c7.jpg
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Ni är så fina så. :) Synd att det inte blev bättre resultat, men huvudsaken är ju att ni hade roligt. Bättre lycka nästa gång. :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

kl

Så folket, behöver lite råd om hur jag/medryttare ska sätta igång Anna. Hon är riden sedan en och en halv vecka tillbaka, har ju innan dess alltså bara gått på bete i tre månader i stora, kuperade hagar, så hon har ju rört på sig. Har tappat lite i ryggmuskler, men märker i övrigt ingen skillnad på henne. Ingen skadehistorik och hon var i full kondition när hon släpptes på betet.

Hon är bara skrittad rakt fram nu (grusväg och lite klättring på branta/snåriga stigar). Tyvärr är hon knepig att rida ut på då hon totalt saknar framåtbjudning så till den grad att hon ofta måste "ridskolekickas" för att kanske gå framåt, men samtidigt har hon enormt mycket överskottsenergi, och jag skulle gärna vilja att hon kunde börja arbetas på ridbana igen.

Hur hårt/hur mycket träning i manege vågar man lägga upp? Vågar man rida på böjt spår, trava? Jag tror inte på det där med att skritta lika länge som hästen stått när det rör en frisk häst i någorlunda kondition, men jag vill ju inte gå för fort fram heller.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Min pålle har också stått tre månader i sommar och tappat lite rygg och fått lite mage. Jag skrittade och travade tidigt men på hästens villkor. Mest för att kolla att reaktionen var som den skulle, igångsättning och avsaktning men inte långa perioder av trav. Varit igång ca 1 mån nu och jag börjar ställa lite högre krav på bärighet i skritt och trav och galopperar lite som hästen tycker och orkar. Hoppat några låga hinder också :) Rider kanske 30-40 min om det inte är en dag jag är ute och långskrittar :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag tror jag blir galen på min skoslitande häst!! :banghead: Nu under sommaren måste jag sko om honom var 5:e vecka, det tar hårt på plånboken. Han sliter inte skorna snett eller så, efter 5 veckor är det bara lövtunt. SUCK! Visst , vi rider till 95% på grusvägar, ridbanan är grus, men sliter era hästar sina skor så fort? Han rids 6 dagar i veckan c:a 1-1,5 timmar/gång.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Lånar en liten knapp.

Rider min mammas sambos travarmärr lite då och då men nu ska jag för gudars börja omskola den underbara lilla travare till någon form av ridhäst, har tänkt gå några lektioner i westernridning men även rida "vanlig" dressyr då och då och bara ha kul.

Hon är en häst med en massa energi, vill väldigt mycket, inga olater mer än att hon gärna slänger iväg ett glädjepip och något bakben på kuppen. Hon är en sån där häst som står och sover när man fixar iordning henne men så fort man kommer upp på ryggen eller bakom sulkyn så är det full rulle som gäller så det första jag måste lära henne är att kunna ta det lugnt :p. Kan jag vända all hennes framåtbjudning till något vettigt så kan det nog bli en rätt fin ridhäst av henne.

 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jaha så är man i valet och kvalet om man ska flytta sin pålle. Där han står idag har vi stått i nästan 9 år men har tagit hand om allt själva (jag och syster min) köpt all mat och skött allt underhåll med hage och stall. Var och tittade på ett stall igår där det ingår ut -/insläpp, fodring 4 ggr om dan. Mat och strö finns att köpa till på gården. Dessutom känner jag några personer inkl stallchefen sen gammalt. Det finns ridhus och paddock på gården och fina ridvägar runt. Är bara van vid en gammal paddock på 28x32 som lutar. stallet ligger lite närmare hem än det andra vi står i. Ändå tvekar jag.
Flyttade hästen i fjol men det visade sig ganska fort att ingen av oss trivdes där så vi flyttade tbx till det gamla. Tror att jag är lite rädd att det ska bli dansa sak igen men jag har verkligen frågat om allt och det känns bra och flexibelt.
Ja jag måste fundera lite till på detta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 410
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 323
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 507
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp