Bukefalos 28 år!

Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

kl

Några relativt nytagna bilder på mitt hjärta!

redigerad4.jpg


img_0816.jpg


namnlc3b6s.jpg


Jag är så sjukt stolt över honom, och oss, och den resa vi gjort :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Nämen nu var det väl ändå väldigt dålig fart i den här tråden :D Har ni inget roligt/spännande att delge oss andra?

Min käre pålle har haft en veckas oförutsedd semester pga att Matte har varit borta några dagar och att hovslagaren inte hunnit varit hemma och skott. Att man kan få sån abstinens efter ridningen när det bara gått en vecka. :confused:
Nu blir det nya skor i morgon, men eftersom jag ska bort i helgen blir det ingen ridning förrän tidigast måndagkväll. Och eftersom älgjakten börjar då så får man väl snällt hålla sig till ridbanan ett tag framöver.

Hur löser ni ridningen under älgjakten? Är det bara ridbana/ridhus som gäller då eller?
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag rider inte rätt ut i skogen vid älgjakten.. De som jagar bakom mig är ungefär hundra år gamla, skakiga och jag misstänker att inget reflextäcke i världen kan få dom att se att min stora fux inte är en älg. Här blir det ridning i hagarna eller i byn längs vägen.. Inte särskilt roligt, tycker dom jagar så länge också :( Min fuxe är inte helt skottsäker heller så det känns lite riskabelt att vara ute, ifall det skjuts. (dom skjuter några gånger om dagen här bakom, gissar att dom siktar på allt som skulle kunna vara en älg.)

Vet att några brukar höra av sig till jaktlagen och meddela var och när dom kommer att rida, det brukar fungera bra.


Annars är livet lugnt här uppe, vi håller på att bygga stall från grunden så tyvärr har tiden till hästarna fått bli lite lidande. Har blivit en del tömkörning, köpte ett baucherbett och vilken skillnad det blev på hästen! Han söker sig nedåt fortfarande med energi i steget, så stolt!

Kallblodsdamen har mest fått stå och ha det bra, har blivit några skrittvändor men inte mycket mer.

Och så höstbilder på dom:

t4rd.jpg


72su.jpg


kstr.jpg
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Hur löser ni ridningen under älgjakten? Är det bara ridbana/ridhus som gäller då eller?

Jag vågar inte rida ut i skogen med en stor mörkbrun häst. Är väl möjligen cynisk och partisk (jaktmotståndare), men jag litar inte på jägare för fem öre och vill inte ta några risker. Hästen är skottsäker, så det bryr jag mig inte om, men jag är livrädd för att bli skjuten.

Jag rider på åkrar och i bebyggda områden om jag ska rida ut, annars endast på ridbanan.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag rider ut i skogen iallafall. Jag har alltid reflexväst på mig (och björnbjällra och jag visslar dessutom som en tok..) men sen tror jag inte det är så mycket jakt just där jag är. Önsketänkande kanske men det är väldigt mycket hästar i just det området så om jag var jägare skulle jag bege mig längre ut i djupa skogen :)
Alla i stallet där jag är rider ut i skogen.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag säger som "Stormkast"-litar inte på att jägarna kan se skillnad på en älg och min bruna Pålle! :D
Och eftersom vi är "nyinflyttade" i byn (har ju bara bott där i 4,5 år....) så vill man inte stöta sig med traktens jägare (=bönder) i onödan, man vet ju aldrig när man behöver hjälp av dem...;)
Så vi håller oss snällt på ridbanan de första dagarna + den första helgen. Kanske en liten försiktig tur på de största grusvägarna iklädd reflexländtäcke, reflexväst, reflexbrösta, reflexdamasker och reflexchaps :)......
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Hästen är skottsäker, så det bryr jag mig inte om, men jag är livrädd för att bli skjuten.
Jag inser just att det här ju kan misstolkas å det grövsta...
biggrin.gif


Tog några kort idag. Har mestadels låtit medryttaren rida de senaste veckorna, då jag varit (och är) sjuk, men tog en tur igår och var på god väg att bli avbockad när tant inte fick galoppera där hon ville galoppera. Jag längtar verkligen tills hon kommer igång ordentligt, för gud vad hon skulle behöva få ut och tokspringa av sig över åkern och bli av med all jäkla energi.

P1030286-kopia-kopia-kopia.jpg


P1030315-kopia.jpg


P1030305-kopia-kopia.jpg
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Vilken underbar bild på er! :love: Jag tycker ni verkar passa så bra tillsammans, du och Anna. Håller tummarna för att det fortsätter vara så. :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Hur löser ni ridningen under älgjakten? Är det bara ridbana/ridhus som gäller då eller?


Finns ingen älgjakt här tack och lov, men när de skjuter hjort och rådjur gör de det ute på öppna fält och där vistas vi inte. Rider dock med både reflexväst och ländtäcke eftersom det ganska ofta är dimmigt vid säsongen och även om man rider vid vägen kanske det kan se ut som åker vid dimma... Men håller man sig borta från buskage så klarar man sig :)

idag börjar det trista jobbet att rensa ut i stallet. Båda hästarna flyttas och eftersom vi haft stallet själva så är där en del skit man samlat på sig...
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Undrar över det där med grejer alltså. Vi har stallbygge på gång och jag har rensat förrådet som innehöll alla hästgrejer jag äger, plus en hel del som är inköpt till bygget då. Första tanken var HUR kan en människa och två hästar ha SÅ mycket saker?! Andra tanken, när jag sorterat och smort upp allt var självklart: Var det inte mer än såhär? :D

För att koppla lite med tråden så: Jag är väldigt less på älgjakten nu. Dom har jagat i flera månader här..
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Får liva upp tråden lite och säga att igår flyttades pållen till sitt nya hem och sina nya kompisar. I den egna hagen kunde han snusa på alla hästarna och skrika åt dem. Nu får han en lite större flock att bestämma över :) efter första insläppet igår hade han skött sig fint tack och lov (så hönsmamma kunde slappna av!) Ser fram emot att åka till stallet ikväll och pyssla, första natten inne för honom sen i april så han är säkert utvilad :p
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Är det någon som vill köpa en billig häst.....:banghead:

Godingen som gått som en klocka, är bara allmänt BLÄÄ just nu. Slår mot galoppskänkeln, allmänt istadig, är som ett tjurigt barn som bara MÅSTE ifrågasätta allt som Matte kräver av honom. Och jag tror vi slog världsrekord i tid för ett Lätt C-program :p
Jag vet att käre Pållen var lika besvärlig vid förra höstens pälssättning, men man glömmer ju fort :crazy:
(Och JA, han är kollad, det är inga fel på honom, tydligen reagerar han så här kraftigt på höstens pälssättning)

Så det är bara att lägga ner dressyrarbetet på banan för en tid, och bara låta honom luffsa i skogen utan några krav.

Men det är bara att erkänna, att efter vissa ridpass älskar man de små fyrfotingarna något mindre....:D
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

*Knapplån

Jag har inte varit så aktiv här, utan mest suttit vid datan och "tjuvtittat" på alla andras fina hästar:o. Nu får det bli ändring på det! Jag slår på stort med detsamma och kastar upp en film från förra helgens dressyrtävling :D. Håll till godo!

http://youtu.be/08v1i4ob4ZE
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Så långa fina steg din har! Påminner lite om min egen :) Sådär inbillar jag mig att det ser ut när jag rider :D Blev så sugen på att tävla nu! Ska bara få tag på den där Sadeln med stort S jag har varit ute efter i snart två år...

Edit: klippte mitt pälsmonster i helgen, men han har inte satt så mycket päls. Undrar om det beror på det milda vädret vi haft med 10-15 grader. Ingen annan häst eller ponny har satt särskilt mycket päls faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

kl

Och jag vill bara ge upp och ta bort hästen. Igen. För jag är så trött på allt med hästfolk.

Fick just en uppläxning av stallägaren om att Anna behöver mer hö och mer spån, eftersom jag har en höbal och en spånbal kvar. "Här får hästarna aldrig sakna något, du måste fixa åt henne" (direktcitat). SAKNA VAD? Jag får mer hö på onsdag och jag köper fasen inte mer än en spånbal åt gången pga. svindyrt. Hon kommer ju liksom inte svälta eller ligga på golvet, vad är problemet?

I varje. Jäkla. Stall. Ska folk lägga sig i. Varför? Varför kan hästmänniskor aldrig acceptera att så länge hästen har mat och vatten och inte fryser och är frisk så finns det inget, verkligen inget att anmärka på?

Jag bara gråter nu, jag orkar inte med hästägandet mer. Har det svårt nog i livet i övrigt och behöver verkligen inte ha sådana här käftsmällar på det.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Tusen tack! Ja, visst har han ett fint steg, tenderar dock att bli lite väl lång emellanåt (det är ju SÅ jobbigt att trava långsamt:p). Vårat största "problem" är just att få in tänket i pållen att han ska ta i "uppåt" (a' la dressyrhäst) och inte "framåt" (a' la travhäst). Är inte så lätt för pålle som blivit tränad hela sitt liv att han ska springa fort och inte fint...

Höstens tävlingar har dock gett mersmak och jag kan knappt bärga mig tills säsongen drar igång till våren igen! Men först väntar KM i december och vi är taggade till tänderna:bump:! Drömmen om sadeln med stort S är även en dröm för mig, hoppas på att kunna skrapa ihop pengar till en ny dressyrsadel innan tävlingarna drar igång till våren, TÄNK bara hur bra det kommer gå ifall matte har en ordentlig sadel att rida i;)! Sadeln jag har nu är en allroundsadel av billigare modell helt utan stöd för någon väsentlig kroppsdel oavsett disciplin:meh:...

För övrigt så planerar jag att klippa pålle i helgen. Förra vintern blev det helklippning, men i år satsar jag på någon form av spårklippning. Återstår att se hur resultatet blir...
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Riley: usch vad tråkigt att du känner så :( hästmänniskor har en tendens till att lägga sig i lite för mkt, en del av välmening en del för att de tycker de själva är så himla världsbäst... vissa kan inte acceptera att andras hästar kanske har det precis lika bra som ens egna eller t o m bättre, men att man har olika tillvägagångssätt för att nå dit.

Ot
Och så har häst lyckats få fukteksem... Fy för... På ena benet och eftersom han är så känslig så är benet lite svullet också. Suck. Ja bara till att tvätta och behandla varje dag och hoppas på att det försvinner fort.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 328
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 701
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 909
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp