Bukefalos 28 år!

Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@BornAgain @Martenix @Tonto @McFlurry @Elegant machinery @attheedge @Killaloe @YlvaG @FengurLaugar @Mollsantrollsan @Snurrfian @vallhund

Tack snälla ni för tumhållningar :heart

Pratade precis med veterinären och de har fått leden på plats och allt ser fint ut. Hon har en rejäl lårkaka så klart, men ledskålen såg fin ut. Hon fick ett stygn vid såret i armbågen och urinblåsan ser bra ut. Ett av levervärdena var rejält högt så troligtvis har levern fått en del stryk, men de har henne under uppsikt och hon kommer få komma hem någon gång under helgen om det går som det ska med allt.
Älskade, lilla, lilla hund. Så otroligt tacksam för att jag inte verkar behöva hämta henne i en låda.
 
@BornAgain @Martenix @Tonto @McFlurry @Elegant machinery @attheedge @Killaloe @YlvaG @FengurLaugar @Mollsantrollsan @Snurrfian @vallhund

Tack snälla ni för tumhållningar :heart

Pratade precis med veterinären och de har fått leden på plats och allt ser fint ut. Hon har en rejäl lårkaka så klart, men ledskålen såg fin ut. Hon fick ett stygn vid såret i armbågen och urinblåsan ser bra ut. Ett av levervärdena var rejält högt så troligtvis har levern fått en del stryk, men de har henne under uppsikt och hon kommer få komma hem någon gång under helgen om det går som det ska med allt.
Älskade, lilla, lilla hund. Så otroligt tacksam för att jag inte verkar behöva hämta henne i en låda.
Hoppas återhämtningen går bra nu!
Och vilken tur i oturen!
 
@AraSlei Fy vilken mardröm! Håller tummar och tassar hör för att hon ska återhämta sig snabbt!
Är det vanligt att hundar struntar i elen så eller är det Ladda som har ett tjockare pannben än andra? Jag har bara träffat på hundar som verkligen blivit rädda och hållt sig undan efter att ha fått en stöt av hästarnas staket.
 
Fy vilken läskig upplevelse @AraSlei :nailbiting: Mardrömmen, men vilket tur att det verkar ha gått bra, hon måste ha en skyddande ängel! Och skelett av titanium eller något, låter som en redig smäll! :eek: Hoppas hon återhämtar sig utan problem :heart


@AraSlei Fy vilken mardröm! Håller tummar och tassar hör för att hon ska återhämta sig snabbt!
Är det vanligt att hundar struntar i elen så eller är det Ladda som har ett tjockare pannben än andra? Jag har bara träffat på hundar som verkligen blivit rädda och hållt sig undan efter att ha fått en stöt av hästarnas staket.
Hon kanske gör skäl för sitt namn och bara laddar energi av el? :cautious:
 
@AraSlei Fy vilken mardröm! Håller tummar och tassar hör för att hon ska återhämta sig snabbt!
Är det vanligt att hundar struntar i elen så eller är det Ladda som har ett tjockare pannben än andra? Jag har bara träffat på hundar som verkligen blivit rädda och hållt sig undan efter att ha fått en stöt av hästarnas staket.
Har man tillräckligt med styrka så finns det nog ingen hund som inte ger sig - men vissa behöver ju mer än andra.
Får de inte tillräckligt ont första gången så är ju risken att de tycker det är värt att testa igen/skita i att det gör ont.
 
@AraSlei Fy vilken mardröm! Håller tummar och tassar hör för att hon ska återhämta sig snabbt!
Är det vanligt att hundar struntar i elen så eller är det Ladda som har ett tjockare pannben än andra? Jag har bara träffat på hundar som verkligen blivit rädda och hållt sig undan efter att ha fått en stöt av hästarnas staket.
Jag har ju bara erfarenhet av BCs o el, dom struntar i elen om dom vet att de skall få valla, jag brukade trampa ner trådarna så de kunde hoppa över, en av hanarna jag hade kröp under istället, trots att han fick stötar.
 
@AraSlei Fy vilken mardröm! Håller tummar och tassar hör för att hon ska återhämta sig snabbt!
Är det vanligt att hundar struntar i elen så eller är det Ladda som har ett tjockare pannben än andra? Jag har bara träffat på hundar som verkligen blivit rädda och hållt sig undan efter att ha fått en stöt av hästarnas staket.
Har man tillräckligt med styrka så finns det nog ingen hund som inte ger sig - men vissa behöver ju mer än andra.
Får de inte tillräckligt ont första gången så är ju risken att de tycker det är värt att testa igen/skita i att det gör ont.

Tillräckligt med styrka bör det vara i, Finn gick också i det igår och går fortfarande inte nära staketet :p det är ett Foga Techtronic 11000 som är kopplat till typ 150m tråd, tycker att det borde vara tillräckligt med tryck i det för att vara avskräckande nog. Ska kunna användas på stängsel upp till 70km.
Hon fick en rejäl smäll av det igår, men det var tydligen inte tillräckligt för att hindra att hon drog ut idag. Hon är envis som helvete, har hon fått för sig något så ska det bara bli så. På gott och ont.
 
Tillräckligt med styrka bör det vara i, Finn gick också i det igår och går fortfarande inte nära staketet :p det är ett Foga Techtronic 11000 som är kopplat till typ 150m tråd, tycker att det borde vara tillräckligt med tryck i det för att vara avskräckande nog. Ska kunna användas på stängsel upp till 70km.
Hon fick en rejäl smäll av det igår, men det var tydligen inte tillräckligt för att hindra att hon drog ut idag. Hon är envis som helvete, har hon fått för sig något så ska det bara bli så. På gott och ont.
Oj, hoppas du inte tog det som insinuering att du hade dålig ström! Det var inte så jag menade iaf ☺

Ja jag skulle tro att det räcker och blir över för de flesta hundar - menar mest att de flesta har ju en "smärtgräns" när de inte längre tycker det är värt det - men den flyttas ju med om de inte får tillräckligt ont de första gångerna. Det blir ju tillvänjning istället då..
Sen kan det ju vara orealistiskt att få till tillräckligt med ström sas för man inte har tillgång till aggregat som räcker till.

(Detta är ju varför elhalsband fungerar, men lika gärna kan bli tillvänjning vid obehag om det används fel)
 
@AraSlei fyfan vilken jäkla mardröm! Och vilken änglavakt hon måste ha haft!
Stackars killen, tror jag skulle ha svårt att komma över en sån grej. Men alla är ju olika, tjejen som körde på min mosters hund brydde sig inte ens om att komma in och berätta vad som hänt. :meh:

Håller tummarna för att Ladda ska må förhållandevis ok de närmaste dagarna och att rehaben går bra.
 
Men herregud @AraSlei Håller tummarna för att Laddas återhämtning går bra. Vet du varför hon drar? Något spännande och kul åt det hållet där?

Tack!
Hon drar för att hon är jaktsugen, och när hon får något i näsan så slår det slint i skallen på henne. Hon har aldrig rymt så här tidigare, men hon jagade knappt något alls i höstas pga först svanskupering, sedan löp, sedan skärsår i tassen, så jag tror det är därför hon blir helt blockerad nu.
Det har varit så skönt att kunna ha henne lös i trädgården eftersom hon aldrig kan vara lös annars, förutom när hon jagar lovligt då, men nu är det så klart slut på det också.

Oj, hoppas du inte tog det som insinuering att du hade dålig ström! Det var inte så jag menade iaf ☺

Ja jag skulle tro att det räcker och blir över för de flesta hundar - menar mest att de flesta har ju en "smärtgräns" när de inte längre tycker det är värt det - men den flyttas ju med om de inte får tillräckligt ont de första gångerna. Det blir ju tillvänjning istället då..
Sen kan det ju vara orealistiskt att få till tillräckligt med ström sas för man inte har tillgång till aggregat som räcker till.

(Detta är ju varför elhalsband fungerar, men lika gärna kan bli tillvänjning vid obehag om det används fel)


Nej, det var inte så jag menade! Var lite trött, men jag ser nu att det det ut så :)


@AraSlei fyfan vilken jäkla mardröm! Och vilken änglavakt hon måste ha haft!
Stackars killen, tror jag skulle ha svårt att komma över en sån grej. Men alla är ju olika, tjejen som körde på min mosters hund brydde sig inte ens om att komma in och berätta vad som hänt. :meh:

Håller tummarna för att Ladda ska må förhållandevis ok de närmaste dagarna och att rehaben går bra.

Ja, hon har haft en helt galen änglavakt. Jag förstår helt ärligt inte hur hon kunde överleva, ännu mindre att hon blev så pass lindrigt skadad, av en sådan smäll. Han hann inte ens bromsa liksom.

Ja, jag tycker verkligen så synd om honom. Ringde honom efter att veterinären sagt att det inte verkar vara kritiskt, och han blev så lättad att han nästan grät i telefonen. Jag hoppas att han inte har dåligt samvete längre, även om jag själv också hade haft svårt att släppa det...

Fy, smitare är nog det värsta som finns!!

Hon är kvar på kliniken till helgen i alla fall. Det känns skönt, där får hon full smärtlindring och de har koll på om något börjar strula :)
 
Idag är det Asnis 1-årsdag! 🥳
30555
 
Idag blev promenaden lite stökig. Aysu la sig för att sola 4(!) gånger innan vi ens hunnit bort från huset. Hon gick rakt ut, la sig mot husväggen, jag övertalade henne att följa med, hon gick några steg, la sig igen osv :p Sedan gick vi ut i naturen lite, men där var det folk överallt, så det blev inte så avkopplande som jag hoppats på. Då försökte jag ändå undvika grusvägarna och istället gå på små stigar, men där kom det MTB-cyklister istället (dock trevliga sådana, de saktade ner något och en av dem ropade till mig hur många de var, så att jag skulle kunna ha lite koll). Sedan när vi skulle gå hemåt, då la Ebrah i bromsen och ville inte röra sig öht. Slutade med att jag fick leka med henne med en pinne för att få henne att röra på sig...

Men men, en ca 6-7km lång runda blev det i alla fall och nu sover båda damerna. Kanske tar en lite längre kvällsrastning sedan bara för att få gå en bit utan att möta folk precis överallt. Ibland önskar jag verkligen att jag bodde mer ute på landet eller så. Idag är absolut en sådan dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 920
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
821
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
921
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 8 månader
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp