Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haft en lugn semestervecka efter att vi varit på tre tävlingar förra veckan. Nästan ingen träning alls, utöver "inte skälla i trädgården"-träning.
Men nu ska vi sätta igång igen, främst med positionsträning i fot och höger, samt träna in avancerad-skyltarna i rallyn.
 
Mina kära Kailzie har okänd skada högt upp i bakben och får hög medicinering och "mandatory bed rest" sas. Bara kiss och bajspauser... så idag, efter två dagar med detsamma för shiban var jag naturligtvis tvungen att ge mig ut på promenad med bara en ensam hund och lämna terriern hemma.
Det var bland det märkligaste och sorgligaste jag gjort på nio år. Jag bölade halva tiden och aktiverade halva tror jag.
 
Tänkte att jag kunde skriva det här där folk nog förstår hur märkligt och fel det känns. Det är inte så enkelt som "...men det är väl bara att lämna den ena hunden hemma?"
Klart det är så enkelt rent praktiskt, men att försöka föklara för en gammal vän att hon inte får hänga med ut på den vanliga promenaden i strålande väder efter en heldag i lägenheten är inte så lätt.
 
Tänkte att jag kunde skriva det här där folk nog förstår hur märkligt och fel det känns. Det är inte så enkelt som "...men det är väl bara att lämna den ena hunden hemma?"
Klart det är så enkelt rent praktiskt, men att försöka föklara för en gammal vän att hon inte får hänga med ut på den vanliga promenaden i strålande väder efter en heldag i lägenheten är inte så lätt.
Usch, en annan känner ju sig lite hjärtkrossad bara av att läsa sista meningen, kan bara ana hur det känns för dig 💔 Skrälla och jag önskar terrier-tant ett snabbt tillfrisknande!
 
Usch, en annan känner ju sig lite hjärtkrossad bara av att läsa sista meningen, kan bara ana hur det känns för dig 💔 Skrälla och jag önskar terrier-tant ett snabbt tillfrisknande!

Tack till dig och Skrälle! :heart
Hon är ju inte den typen av senior som är nöjd med tio minuter runt kvarteret. Hon har fått tramadol i två dagar och det har dämpat henne lite, men idag upplevde jag att det inte behövdes utöver övrig medicinering och energinivån är tillbaka... så trots att jag tog med båda hundarna ut och "satt i parken" en halvtimme innan jag lämnade henne ensam såg jag förvirringen så uppenbart när jag och shiban gick ut. Det var jättejättejobbigt.
Ett måste förstås för att inte räven ska riva huset. :angel:

Vi håller alla tummar för att det inte är något allvarligt här! Min lilla raket kan inte leva som stel pensionär.
 
Tack till dig och Skrälle! :heart
Hon är ju inte den typen av senior som är nöjd med tio minuter runt kvarteret. Hon har fått tramadol i två dagar och det har dämpat henne lite, men idag upplevde jag att det inte behövdes utöver övrig medicinering och energinivån är tillbaka... så trots att jag tog med båda hundarna ut och "satt i parken" en halvtimme innan jag lämnade henne ensam såg jag förvirringen så uppenbart när jag och shiban gick ut. Det var jättejättejobbigt.
Ett måste förstås för att inte räven ska riva huset. :angel:

Vi håller alla tummar för att det inte är något allvarligt här! Min lilla raket kan inte leva som stel pensionär.

Jag vet att det inte alls är samma men kan du få tag i en liten vagn som hon kan få åka? Så kan du ändå ta med henne.
Funkar ju med både sittvagn för barn, cykelvagn, kärra eller en sån där riktig hundvagn.
 
Tack till dig och Skrälle! :heart
Hon är ju inte den typen av senior som är nöjd med tio minuter runt kvarteret. Hon har fått tramadol i två dagar och det har dämpat henne lite, men idag upplevde jag att det inte behövdes utöver övrig medicinering och energinivån är tillbaka... så trots att jag tog med båda hundarna ut och "satt i parken" en halvtimme innan jag lämnade henne ensam såg jag förvirringen så uppenbart när jag och shiban gick ut. Det var jättejättejobbigt.
Ett måste förstås för att inte räven ska riva huset. :angel:

Vi håller alla tummar för att det inte är något allvarligt här! Min lilla raket kan inte leva som stel pensionär.
Jag tänker också spontant på att ta henne i ryggsäck. Så kan hon gå när ni pausar.
Jag förstår dig precis, har haft liknande dilemman och det är inte alls kul.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har precis gått en härlig runda med hundarna i dragbälte, i allt från duggregn till strålande sol :)

C5C36A9D-3250-4FA1-8DCA-C269F9242D42.jpeg
 
Tänkte att jag kunde skriva det här där folk nog förstår hur märkligt och fel det känns. Det är inte så enkelt som "...men det är väl bara att lämna den ena hunden hemma?"
Klart det är så enkelt rent praktiskt, men att försöka föklara för en gammal vän att hon inte får hänga med ut på den vanliga promenaden i strålande väder efter en heldag i lägenheten är inte så lätt.
Det känns så himla hemskt. Jag går ibland promenader med andra, utan Svansson, och det är helt horribelt verkligen. Känns så fel! Så jag hoppas att tant terrier kryar på sig fort och kan hänga med er ut igen :heart
 
Börjar komma någonvart med utbyggnaden av hundgården nu. Markarbetet är klart, sockeln är på plats, grindarna är på plats, överliggarna är på plats. Nu ska det in grus/singel, det ska snickras liggbord, kojan ska flyttas, det ska upp vindskydd och så belysning, sen är det färdigt.
 
Det känns så himla hemskt. Jag går ibland promenader med andra, utan Svansson, och det är helt horribelt verkligen. Känns så fel! Så jag hoppas att tant terrier kryar på sig fort och kan hänga med er ut igen :heart

Det är verkligen så det känns. Bara fel, helt enkelt. Som att man glömt något viktigt hemma och bara vill vända om.
Inte rikigt rättvist mot stackars shiban heller när det ska vara hennes tid.

Men tack, och vi hoppas förstås på det bästa! :heart
 
Jag vet att det inte alls är samma men kan du få tag i en liten vagn som hon kan få åka? Så kan du ändå ta med henne.
Funkar ju med både sittvagn för barn, cykelvagn, kärra eller en sån där riktig hundvagn.
Jag tänker också spontant på att ta henne i ryggsäck. Så kan hon gå när ni pausar.
Jag förstår dig precis, har haft liknande dilemman och det är inte alls kul.

Tack för svaren! :heart Jag blir så emotionell och dramatisk, men tänkte att det här är en säker ventil. :o
När hon opererades förra året visste jag ju att hon skulle vara konvalescent ett tag och hade ordnat med både barnvagn och tajmat det så att jag hade släkt över så att de kunde vara hemma med tanten när jag tog med räven ut i skogen, så det är absolut ett alternativ! Hon sitter rätt snällt bara hon får vara med. :)
Den här gången kom det så plötsligt och hon har haft så himla ont.

Jag har lagt bud på en ryggsäck idag och kan förhoppningsvis hämta ikväll bara människan svarar. Bättre än en vagn som bara går att putta på trottoaren.
Bara att sätta säcken på magen så kan vi dessutom konversera samtidigt!

Sedan är det bara att vänta och hoppas att det läker ut eller går att fixa.
 
Tack för svaren! :heart Jag blir så emotionell och dramatisk, men tänkte att det här är en säker ventil. :o
När hon opererades förra året visste jag ju att hon skulle vara konvalescent ett tag och hade ordnat med både barnvagn och tajmat det så att jag hade släkt över så att de kunde vara hemma med tanten när jag tog med räven ut i skogen, så det är absolut ett alternativ! Hon sitter rätt snällt bara hon får vara med. :)
Den här gången kom det så plötsligt och hon har haft så himla ont.

Jag har lagt bud på en ryggsäck idag och kan förhoppningsvis hämta ikväll bara människan svarar. Bättre än en vagn som bara går att putta på trottoaren.
Bara att sätta säcken på magen så kan vi dessutom konversera samtidigt!

Sedan är det bara att vänta och hoppas att det läker ut eller går att fixa.
Vi är fler som har dem som familj - med mina mått mätt är du varken dramatisk eller emotionell utan helt normal.
 
:love: Hämtat hem mitt Villetroll! Fantastiskt skönt med ett pensionat där hunden är lika glad när man lämnar som när man hämtar. Vi har haft härliga dagar där han hade tyckt att det var pest, Liseberg, Falkenberg och bad i havet, gå på stan och hängt på ettårskalas. Han har hängt på pensionat, fått lång promenader och hängt i hundgården. En nöjd och glad kille som kom hem, om än en aning trött. :D
Nästa resa får han dock hänga med på, då blir det fjällen och dagsturer! :love:
 
För ett par dagar sedan kom Tripps en kullbror på besök. Det var väldigt roligt och trevligt :) Brodern liksom Tripp har inte heller haft ett särskilt stort intresse av att valla men hemma hos mig var han riktigt intresserad! Det var väldigt roligt att se alla likheter och olikheter. Det var också intressant att se hur han utvecklats. Anledningen till att jag valde Tripp över honom var för att jag upplevde honom som mkt mer osäker som valp, något som han fortfarande var så det var intressant att se att han blivit ungefär som jag trodde. Vi avslutade med att åka och bada, Tripp som har hatat vatten och knappt doppat tårna, tyckte nu det var toppen, dock simmade han inte men han gick ut så långt han bottnade :heart
67061813_2555319587851597_9122469837593903104_n.jpg

67486615_2555319671184922_340952517049319424_n.jpg

Tripp har den sista månaden utvecklats och mognat jättemycket. Äntligen börjar det hända grejor! Lydnaden är fortfarande lite svajig men nu går det iaf att stoppa honom och även flanka på kommando ur balans har blivit lte lättare. För en månad sedan var det typ omöjligt :heart

Roy har inte varit halt på ett tag nu så han börjar få vara mer och mer lös. Han har också fått valla lite och han börjar bli tuffare och tuffare :love:
67282196_2549344828449073_413528857237258240_n.jpg
 
Jag försöker lära Malte lite roligheter som tricks och andra, lite mer, praktiska grejer. Just nu tränar vi att han ska kunna ligga still på en och samma plats. Husse har fixat detta momentet i 1 minuts tid. Av någon anledning har Malte sämre koncentration med mig :cautious: samt försöker vi träna på att han skickas iväg på diverse uppdrag, vad det nu kan vara, oftast upp på något. Han har en förkärlek att springa uppåt, men det finns en gräns för hur långt han tar sig och jag vet inte hur jag ska få honom att gå längre heller än.

Det funkar bättre när jag visar honom, men det jäkla stenröset i bild nedan vill inte jag klättra uppför :p
2019-07-21 15.49.19.jpg
 
Hade kanske kunnat starta en egen tråd för denna fråga, men jag hittar fasen inte var man gör det. O_o

Hur som helst: jag har en massa gamla hundmediciner (och katt-) i ett skåp. Var slänger jag det? Det är "allt" från maskmedel till metacam.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
699
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 055
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp