Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är knicken så liten lär det ju inte påverka eventuell utställningskarriär iaf.
Vår förra hade vad veterinären beskrev som en mindre knix på svansen. I och med att vi inte var intresserade av utställning så valde vi att köpa ändå med nedsatt pris. Det visade sig på röntgen längre fram att han hade flera "knixar" på ryggen också. Så jag kommer aldrig att köpa en hund med något sånt igen.
 
Vår förra hade vad veterinären beskrev som en mindre knix på svansen. I och med att vi inte var intresserade av utställning så valde vi att köpa ändå med nedsatt pris. Det visade sig på röntgen längre fram att han hade flera "knixar" på ryggen också. Så jag kommer aldrig att köpa en hund med något sånt igen.
Kan tänka mig att även det där är lite rasberoende faktiskt, har aldrig hört om problem i min ras även om det dyker upp lite svansknickar ibland. Ammos syster har bland annat.
 
Ammo hjälpte Malmö stad igår med råttproblemet. Vi stod och väntade på bussen när det ur buskaget på andra sidan cykelvägen kommer en råtta skuttande rakt mot oss. Ammo brukar alltid skutta mot vilt och skälla på det så jag gjorde ingenting - men Ammo stod för första gången i sitt liv tyst och fokuserad. När den kom nära nog så klapp han den och hade ihjäl den på typ 0.5 sekunder. Stendöd, utan att Ammo ens sträckte kopplet.
Ammo fick faktiskt ett "duktig" och en klapp som beröm. Tror han har hittat sitt mission i livet 😅
Har aldrig blivit så förvånad över min egen hund faktiskt, trodde verkligen inte han hade det i sig! :rofl:

Så har någon ett råttproblem hemma, ring oss ;)
 
Ammo hjälpte Malmö stad igår med råttproblemet. Vi stod och väntade på bussen när det ur buskaget på andra sidan cykelvägen kommer en råtta skuttande rakt mot oss. Ammo brukar alltid skutta mot vilt och skälla på det så jag gjorde ingenting - men Ammo stod för första gången i sitt liv tyst och fokuserad. När den kom nära nog så klapp han den och hade ihjäl den på typ 0.5 sekunder. Stendöd, utan att Ammo ens sträckte kopplet.
Ammo fick faktiskt ett "duktig" och en klapp som beröm. Tror han har hittat sitt mission i livet 😅
Har aldrig blivit så förvånad över min egen hund faktiskt, trodde verkligen inte han hade det i sig! :rofl:

Så har någon ett råttproblem hemma, ring oss ;)
Du skulle tagit en bild och skickat den plus en faktura till Malmö stad :D
 
Ammo hjälpte Malmö stad igår med råttproblemet. Vi stod och väntade på bussen när det ur buskaget på andra sidan cykelvägen kommer en råtta skuttande rakt mot oss. Ammo brukar alltid skutta mot vilt och skälla på det så jag gjorde ingenting - men Ammo stod för första gången i sitt liv tyst och fokuserad. När den kom nära nog så klapp han den och hade ihjäl den på typ 0.5 sekunder. Stendöd, utan att Ammo ens sträckte kopplet.
Ammo fick faktiskt ett "duktig" och en klapp som beröm. Tror han har hittat sitt mission i livet 😅
Har aldrig blivit så förvånad över min egen hund faktiskt, trodde verkligen inte han hade det i sig! :rofl:

Så har någon ett råttproblem hemma, ring oss ;)
Det gjorde Bobber efter skörden runt gården förra sommaren. Han sprang längs kanten och letade upp möss och råttor och klapp dem. Ett ordentligt skak och det var det. 👍
 
Under mina drygt tio år med Ruben har han aldrig väckt mig på natten för att han behöver gå ut, han brukar aldrig ens säga till att han vill ut öht.
Så när han väckte mig genom att gny ihärdigt klockan ett antog jag att det var akut och släppte ut honom.

Han for nerför trappan och började nosa ivrigt på en brunn i cement som finns på parkeringen.
Jag frågade efter en stund om han tänkt göra något annat och han sprang ut på gräset, kissade och sprätte runt lite och så tillbaka till brunnen för att nosa vidare.
Då var jag less och sa till honom att få in igen.

Berättade om vårt nattliga äventyr för killen dagen efter. Då sa han att Ruben varit väldigt intresserad av brunnen redan på kvällen när de var ute. Så antagligen sov han några timmar, vaknade, började tänka på brunnen och väckte mig så han kunde gå ut och fortsätta undersöka.
Klockan ett på natten 🤯
 
Vår förra hade vad veterinären beskrev som en mindre knix på svansen. I och med att vi inte var intresserade av utställning så valde vi att köpa ändå med nedsatt pris. Det visade sig på röntgen längre fram att han hade flera "knixar" på ryggen också. Så jag kommer aldrig att köpa en hund med något sånt igen.
Jag har pratat med en uppfödare som var med om samma sak. Två valpar i samma kull som tyvärr fick somna in unga eftersom de hade dåliga ryggar. Det enda som märktes när de var små var just kroksvans, och det var inga jättekrokiga svansar heller. (Jag träffade valparna och tänkte inte ens på det, men ja, jag kände inte igenom svansarna heller)
 
Nu har vi varit och hälsat på hundvakten :D Hon har tidigare kommit hem till oss och gått ut med damerna, men nu gick vi hem till henne för att damerna ska kunna övernatta där vid behov. Det var så kul att se, för damerna blev verkligen jätteglada av att komma dit och träffa henne samt hennes hund. Troligen kommer det gå hur fint som helst att lämna dem där :)
 
Jag ska tävla heelwork på söndag så jag tränade inte rally på kvällens rallyträning utan övade heelworkpositioner och byten och agerade lite störning med min högtalare.
Jag har två lokala hundpersoner inom rallylydnad som jag ser upp lite extra till. Idag var en av dem med på vår klubbträning då hon ville ha lite miljöombyte och störningsträning. Hon tittade lite på min träning och jag blev mycket glad när hon kommenterade att det såg riktigt bra ut!
 
Jag är hemma i sängen. UTAN HUNDAR :arghh: :arghh: :arghh:
Har varit vaken i snart ett dygn och fattar ändå inte hur jag ska kunna sova utan dem... Så fort hundvakten smsar att de vaknat så tänker jag hämta dem. Det här är första natten utan hundar på... 10 år? 11år? Något sådant. Jag tycker INTE om det. (men jag har fått massor av sms från hundvakten under kvällen och de verkar ha det hur bra som helst)
 
Vår förra hade vad veterinären beskrev som en mindre knix på svansen. I och med att vi inte var intresserade av utställning så valde vi att köpa ändå med nedsatt pris. Det visade sig på röntgen längre fram att han hade flera "knixar" på ryggen också. Så jag kommer aldrig att köpa en hund med något sånt igen.

Hände en bekant för oss för flera år sen, dock är hon pedantiskt så hon fann fler knixar och lätt deformerad bröstkorg redan vid en genomkoll av valpen. Uppfödaren fick det sedan bekräftat hos veterinär, och köpet avbröts. Jag skulle därför aldrig chansa om det inte kan styrkas att det är på grund av en olycka.
 
Man vet att hundarna haft det bra hos hundvakten när de visserligen hälsar med viftande svansar, men totalt sett är väldigt lugna :p De har fått långpromenad, lång morgonrastning, har fått göra lite tricks eller något som gav godis, sova i säng... Men nu är vi iaf på väg hemåt igen :love:
 
Är det ok att be om tips på en tränare? Har en bekant som bor i London och har skaffat hund.
Hon behöver hjälp för att reda ut hunden, ser jag efter att ha träffat henne och hunden idag och hon håller själv med.
Viktigt är att det är en tränare som använder enbart positiva metoder.
Gäller alltså vardagslydnad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
718
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 072
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp