Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har på något vänster lyckats lära Tinja att markera fästingar på sig själv, och nu gjorde hon även det nyss på Asni. Satte fingret precis där hon markerat och japp; en fästing! Hur gick det till? :confused: Jag har bara låtit dem lukta på fästingarna jag tar bort :rofl:
Min 1-åring Petra började följa efter 6-veckors valpen i trädgården idag, frenetiskt nosande. Till slut började hon dregla så mycket att det såg ut som det var vispad äggvita på valpens rygg/huvud. Lillskrutten hade fått en fästing som satt fast på kinden (och troligtvis följt med någon av de andra hundarna hem) och den gillade inte Petra.
 
Emiron har en valp-hörntand som inte vill släppa. Den är lös och det går att vicka på den rätt mycket men den släpper inte. Ska försöka bearbeta den över midsommarhelgen och om den inte släppt tills på måndag får vi boka in ett litet besök hos veterinären och plocka ut den.
Ge honom hårda ben att gnaga på så ska du se att den släpper till slut.
 
Emiron har en valp-hörntand som inte vill släppa. Den är lös och det går att vicka på den rätt mycket men den släpper inte. Ska försöka bearbeta den över midsommarhelgen och om den inte släppt tills på måndag får vi boka in ett litet besök hos veterinären och plocka ut den.
Är du blödig? Annars kan en vanlig tesked bespara dig den kostnaden.
 
Min 1-åring Petra började följa efter 6-veckors valpen i trädgården idag, frenetiskt nosande. Till slut började hon dregla så mycket att det såg ut som det var vispad äggvita på valpens rygg/huvud. Lillskrutten hade fått en fästing som satt fast på kinden (och troligtvis följt med någon av de andra hundarna hem) och den gillade inte Petra.
Sånt ska du ta vara på, NoseWork-nytta liksom! :P
 
Sånt ska du ta vara på, NoseWork-nytta liksom! :P
Jag la noseworken lite på hyllan ett tag, men får kanske ta tag i det igen :) Har bara kört med Skalman och faktiskt inte testat Petra än då hon varit lite i sin egen bubbla som valp, men nu med både föremålsintresse och en bra näsa (åtminstone vad gäller all typ av skit ute...) och godisbegär så kanske jag ska börja köra igång igen :) Kanske kan få igång lite mer förighet på henne på köpet :D Något att ta tag i när valpens morsa åker hemåt och det är lite (nåja) lugnare här hemma igen..
 
Hämtade Fenna ikväll med blandade känslor. När jag pratade med veterinären så lät allt så positivt och hon var normal igen.
Möter upp en glad men en smärtpåverkad Fenna. Enligt personal har hon ej ont då hon inte markerar när dom klämmer på henne. Hon går på smärtstillande och ska göra det i några dagar men magkänslan säger mig att något inte stämmer. Jag ser på henne att något fortfarande är fel så nu vet jag inte om jag ska avvakta och hoppas på att vila och smärtstillande samt inflammatoriskt ska hjälpa henne bli bra eller om jag helt enkelt får klura ut en ny plan hur jag ska gå vidare med henne.
 
Emiron har en valp-hörntand som inte vill släppa. Den är lös och det går att vicka på den rätt mycket men den släpper inte. Ska försöka bearbeta den över midsommarhelgen och om den inte släppt tills på måndag får vi boka in ett litet besök hos veterinären och plocka ut den.
Om tanden redan är lös kommer den ju lossna snart. Onödigt att boka tid med andra ord. Det är när tänderna sitter som berget och de permanenta redan kommit ut mer än halvvägs som du behöver börja bekymra dig, vilket typ aldrig händer på stora hundar. Bryt absolut inte loss några tänder, risk finns att det blir en fraktur och då har du ett riktigt problem.
Fortsätt vicka och kör mycket kamplekar så kommer den att lossna snart. Ingen orsak till stress.
 
Om tanden redan är lös kommer den ju lossna snart. Onödigt att boka tid med andra ord. Det är när tänderna sitter som berget och de permanenta redan kommit ut mer än halvvägs som du behöver börja bekymra dig, vilket typ aldrig händer på stora hundar. Bryt absolut inte loss några tänder, risk finns att det blir en fraktur och då har du ett riktigt problem.
Fortsätt vicka och kör mycket kamplekar så kommer den att lossna snart. Ingen orsak till stress.
Tack för infon. Den permanenta tanden är ute en bra bit redan det är därför jag nojar lite även om den är lös. Vickar på den så mycket det går morgon och kväll, tyvärr är hunden inte så glad i att kampa eller öht leka gemensamt med leksaker utan leker helst själv eller vill att man kastar till honom.
 
Vi var och vallade igår! Jag hade ingen bra dag, ramlade omkull rejält en gång och höll på trilla ett par ggr till 😝. Tyvärr förstörde det flytet i vallningen en del, det och det faktum att det var väldigt varmt 😅. Vi gjorde tre kortare vändor med lååång paus emellan där vi satte får och hundar i skuggan. Nessie var duktig, Nano var Nano (ofokuserad) och Qila hängde på bra mellan varven, hon börjar visa alltmer intresse för fåren.
Idag ska jag iväg på kvällen och träna lydnad och heelwork, imorgon ska jag träna rally med syster och hennes man då de har anmält sig till blåbärstävling i rallylydnad så tyckte jag att vi kanske ska kolla så att de kan alla skyltarna 🤣.

IMG_20200616_075917.jpg
 
Jag ogillade tollare - men nu har det börjat dyka upp riktigt fina på min lokala brukshundsklubb. Jag upplever dem dock som ojämna.

(snart kan vi ha en riktig rasparad :love:)
 
Tack för infon. Den permanenta tanden är ute en bra bit redan det är därför jag nojar lite även om den är lös. Vickar på den så mycket det går morgon och kväll, tyvärr är hunden inte så glad i att kampa eller öht leka gemensamt med leksaker utan leker helst själv eller vill att man kastar till honom.
När Ebrah var liten plutt så hade hon dubbla tänder i ca 4 dagar på ett ställe. En av de långa hörntänderna som kom ut innan valptanden hade lossnat på riktigt. Det kändes som om den aaaaldrig skulle vilja lossna och sedan helt plötsligt var den borta :p Alla hennes tänder växte ut perfekt också, så inga problem av det.
 
Har två väldigt trötta damer nu! Timmeslång bilfärd till ny bekanting med saluki, där dök även en vän och hennes två salukis upp. Fika på altanen (varmt!) och damerna hade fullt sjå att hålla koll på allt, undersöka huset, försöka undvika den stundtals vrålande valpen och tigga från alla som satt och åt :p Därefter var vi på tomten, hade fotostund, damerna sprang och lekte med en av de andra hundarna och så fotade vi lite mer. Vi var även ut i stallet för att titta på åsnor och satt en stund till på altanen innan vi åkte hem igen.

Med tanke på att vi mest varit hemma senaste tiden så blev det många nya intryck för damerna att ta in och totalt sett en väldigt lång dag. Så ja, nu sover de ordentligt trots att de knappt rört på sig idag. Imorgon blir det långpromenad för att rensa hjärnan och få använda kroppen lite igen. Hoppas att vi vaknar tidigt så att vi hinner med det innan värmen kommer...
 
The one and only :D han skällde på några flugor och letade fram kattleksaker som hade farit under soffan också :laugh:
Vad kul! Och vad bra att inte bara jag trodde det var Torsten, vågade inte fråga :o
Men var @tornblomma också där? För tyckte mig se Torsten även där, och hos någon annan... var det @tuaphua? :rofl:
Eller så är det två pappisar som är förvillande lika... :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 944
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 667
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 722
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp