Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle vilja besöka sandtag där hundarna får springa för träningens skull, men har ingen aning om vart såna finns som man faktiskt får åka till. Ser ju att folk gör sånt och har länge velat. Någon som vet?
Jag har låtit hundarna springa i sandtaget Jordbro några gånger. Om det är tillåtet vet jag inte men inte sett någon skylt mer än att man inte får framföra motorfordon i sanden.
 
Idag är jag både glad och ledsen över min hund.

Glad för att jag tror att han med lite mer vana kan börja gilla att simma och bada ute med mig. Ledsen för att han betedde sig skitstövligt mot kompisens valp då han oprovocerat (i alla fall utifrån valpens agerande) kastade sig fram i ett aggressivt utfall mot denna. :(
Annars är väl det vanligaste att hanhundar är väldigt snälla mot valpar? Så har det varit med hundar jag varit med förut i alla fall.
 
Svettigt med 27 grader under spåret idag! Men tre grymt duktiga hundar :love:

A5714907-C53E-43C2-AFDA-A4E93BEA521B.jpeg
 
Sitter och lite löst planerar fototräff med några hundar jag är väldigt nyfiken på, men aldrig träffat innan :D Damerna ligger här i soffan och är allmänt slöa i värmen, de bara njuter och försöker sola så fort man går promenad. Jag funderar lite på hur vi ska lägga upp det med motionen osv framöver men det är inte helt enkelt. Vi vill vandra, vill inte vara ute i regn, vill iväg till roliga ställen rent allmänt osv...
 
Idag har vi varit vid Getteröns tredje vik (hundbadet). Treåringen skrek som en tok när han förstod att det var dags för bad och flög sedan i vattnet. Efter 20 minuters badande tyckte jag att det var klart men det tyckte inte han. Fick släpa upp honom ur vattnet :D sällan har jag skådat en dvärgschnauzer som är så löjligt glad i att bada.

Valpen däremot var mer skeptisk och förstod inte alls vad storebror höll på och gastade om. Men efter lite lockelse och beröm så tog han några simtag också tillslut. Blir säkert en badhund av honom också till slut.
 
Har varit och tränat rally med syrran, de har ju passat Qila och blivit dö-kära i henne (mest hennes man faktiskt) och kommit fram till att de ska ha en till hund (helst Qila) 😅.
Så jag och syster dammade av lite rallylydnad och hennes hund gick jättebra, det syster som behöver träna.
Våra respektive var under tiden på agilityplan och gick igenom grunderna i agility, Nessie fick ställa upp som parhäst hon tränar med vem som helst bara hon får träna 😁. Snäll är hon också och väntar in sin handler, han fick testa Nike nån vända också som var enligt honom "jättesnabb" 😂. Kul med lite sällskap och gå tillbaka till lite grunder i träningen.
På kvällen åkte jag och maken ner till klubben och promenerade hundar och klippte gräset på agilityplan. Corgisarna körde tandem i att bära på samma pinne 🤣.

IMG_20200613_205435.jpg
 
Igår fick Roy "hjälpa" Fred att flytta fåren till en annan hage. Fred behöver ju ingen hjälp egentligen men det är nyttigt för Roysen att vara med. Han tycker det är lite jobbigt att fösa fåren och vill gärna runda dem men efter ett tag började han förstå vad han skulle göra :heart Det är ju lite svårare att valla på stora flocken och han har inte riktigt kommit på att man måste titta sig lite mer omkring så man inte missar får! Men han kommer nog lära sig med lite mer träning.

Det är så roligt att se hur hundarna interagerar när de vallar tillsammans. Efter ett tag brukar det gå att se hur de liksom tittar på varandra och väljer att gå åt varsitt håll, men Roy fick se att Fred tittade på ett får som hamnade på efterkälken och istället för att då låta Fred gå och putta in det där fåret fick han superbråttom och sprang så fort han kunde för att hinna först :rofl: Jaja han kommer lära sig det med, han har ju inte fått valla så mkt än!
104182269_3288809177835964_5114635421668860669_o.jpg
 
Vi har vandrat och tältat igen, och även den här gången njöt hundarna av det för fullt. Som tur var så höll vi oss ändå i närheten av hemma, för jag lyckades trampa (barfota) på en tältpinne och tja, det gjorde ont kan man väl säga :grin: Haltade hem drygt 4km idag och har haft fötterna i fotbad nu och gjort rent ordentligt. Hoppas på att kunna gå långpromenader igen imorgon.

Det förvånar mig fortfarande hur mycket Aysu älskar sånt här. På kvällen igår när jag skulle sätta på henne overallen så lyfte hon inte ens huvudet självmant, jag fick lyfta huvudet, dra över overallen, lyfta resten av kroppen, trä i frambenen, lyfta mer, fixa bakbenen osv. Hon bara låg där helt avslappnad och glad :rofl: I vanliga fall avskyr hon när man "bökar runt" för mycket med henne och reser sig hellre än att man ens puttar lite för mycket på henne när hon sover, men ja, i tältet är allt fint, då kan man göra hur som helst. Ebrah tyckte i vanlig ordning att vi var ute på tok för lite, hon får aldrig nog, men somnade ändå direkt när vi kom hem. Ska försöka hinna med en längre vandring (med flera övernattningar) innan semestern är slut. Kanske går det att få henne nöjd någon gång?
 
Jag har på något vänster lyckats lära Tinja att markera fästingar på sig själv, och nu gjorde hon även det nyss på Asni. Satte fingret precis där hon markerat och japp; en fästing! Hur gick det till? :confused: Jag har bara låtit dem lukta på fästingarna jag tar bort :rofl:
 
Åh, nu har även Marvin lärt sig snurra! Det tyckte han var så roligt att vi även tränade in att stå på bakbenen :) Väldigt imponerad faktiskt, när båda röstsignalerna satt provade jag att alternera mellan dem och till skillnad från Torsten så lyssnade han faktiskt på vad jag bad honom om :D :love: (Torsten blir alltid helt lyrisk när han lär sig något nytt, så han tror att han ska göra det jämt och överallt :rofl:)

Marvin var supertaggad och tyckte att det var dunderskoj, han ville inte sluta!
Det känns jättekul, han har tidigare antingen inte varit motiverad eller haft svårt att fokusera och/eller att förstå. Kanske vågar jag anmäla oss till nån rolig hundsportskurs ändå... :d
 
Jag har på något vänster lyckats lära Tinja att markera fästingar på sig själv, och nu gjorde hon även det nyss på Asni. Satte fingret precis där hon markerat och japp; en fästing! Hur gick det till? :confused: Jag har bara låtit dem lukta på fästingarna jag tar bort :rofl:
Åh, jag önskar att mina kunde göra något sådant. Aysu reagerar öht inte på fästingar, Ebrah sliter bort dem så burdust att hon får blödande sår... :grin:
 
Ååååh jag är så oerhört taggad just n u för jag har blivit inbjuden till att delta på räddningshundsträningar! :love: Tinja är ju för gammal för att få påbörja utbildningen även om hon kunde fått dispens för sin C-höft men de verkade väldigt glada över mitt intresse. Och så får jag en chans att lära mig allt om träningen!
 
Fast det regnade så åkte vi en sväng till klubben och körde agility med hundarna. Eftersom det blir lite halt så blev det bara lite enklare övningar med mest fokus på lek och glädje.
Nu på morgonen ska jag åka iväg och vaccinera Nessie och Nike och sen ska jag försöka sova, har en natt till att jobba och sen är jag ledig tills på söndag. På fredag är det vallning igen. I augusti ska jag på heldag vallning med en massa andra masar med Nano 😁.

Qila
IMG_20200615_165224.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 366
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 713
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 824
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 243
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp