Den eviga sadelinpassningen

Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag blev lite inspirerad av mitt eget inlägg tidigare (:rofl:) angående Linear-sadeln, den heter (tydligen) Rebel (Rebel´s of Sweden) nu och ser för första gången riktigt spännande ut. Jag provade den första "utgåvan" för flera år sedan, och den såg ju ut som (och kändes som) ett rymdskepp, men nu är det mer sadelkänsla.
Har du kikat nått på den?
Jag träffade dem i Globen och då fick man en gratis sadelprovning om man skrev upp sig på plats, vilket jag såklart gjorde :idea: så den 7/4 så kommer de till oss och ska visa den här nyaste, ska bli jättespännande :idea:

Han är uppskriven för gratis sadelprovning hos Rebel nu från Scandinavium så får vi se om de tänker komma ut och om de kan erbjuda oss något... (Och vad är ditt omdöme om sadlarna..?)
 
Senast ändrad:
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Är det en äldre eller nyare Globus? De har ju minskat vinklarna på vidderna i de nyare modellerna. :crazy:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Är det en äldre eller nyare Globus? De har ju minskat vinklarna på vidderna i de nyare modellerna. :crazy:

Åh, det vet jag inte. Den såg inte så ny ut. Så där mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa på 5-10 år i alla fall. När bytte de vidderna?
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

jag vet inte när brytpunkten mellan ny och gammal ligger, har bara konstaterat att det är så
Jag har ju också breeeeedryggade hästar och har letat sadlar mer eller mindre aktivt de senaste 5 åren. Har äntligen hittat en sadel som ligger stilla, har rätt vidd och tillräckligt utrymme för manken till min bredaste häst. Så nu letar vi vidare till de andra... :crazy:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

jag vet inte när brytpunkten mellan ny och gammal ligger, har bara konstaterat att det är så
Jag har ju också breeeeedryggade hästar och har letat sadlar mer eller mindre aktivt de senaste 5 åren. Har äntligen hittat en sadel som ligger stilla, har rätt vidd och tillräckligt utrymme för manken till min bredaste häst. Så nu letar vi vidare till de andra... :crazy:

Är det Zaldin det?
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag fyllde i lite om våra känslor och upplevelser i den här tråden som jag förstod det, och som det såg ut, verkar det inte vara något vettigt för hoppning.

Men det ska bli intressant att höra vad du tyckte!
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Om man bortser från att din har lite högre manke än min så är de i övrigt precis lika breda och raka i ryggen. Jag har hittills haft Crown (märkt 31 men betydligt bredare) på min som legat super fram till för ett par veckor sedan.

När jag red mamman som såg exakt likadan ut i ryggen, så hade jag en Albion Style i W som låg helt hundra. Jag har därför på chansning nu köpt en Albion K2, märkt W men av fotona att döma den bredaste Albion jag sett hittills. Väntar med spänning på att få se hur den kommer att passa.

I min värld så är det i princip bara Albion och Crown som fungerar på de här tunnorna. Så har du inte testat Albion och Crown (Jessica) så tycker jag att du borde det. Både Albion och Crown varierar dock hemskt mkt mellan sina storlekar. Jag såg tex en Albion märkt N-M (dvs smal mot normal) som hade sjukt bred kanal undertill. Men i fronten såg man att den var smal. Så jag misstänker att den nog är specialbeställd från början. Men som sagt, det gäller att prova flera stycken och inte bara lita blint på märkningen.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

rak.jpg


Var det någon som sa rak..?
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Nä, riktigt så illa är det ju inte! :) Men han höjer ryggen en del vid arbete även om vi inte samlar så mycket, så sanningen ligger någonstans mellan uppställningsbild och den här. :D

Hade han stått med hitre bakbenet längre bak hade han sett ut som en planka med manke i ena änden och svans i andra. Nu ser man ju att korset sluttar lite i alla fall... ;)
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag har nu provat en Globus Esperanza, 38 vid och med 16,5" säte. Det är nog den som varit närmast att passa av de sadlar jag provat hittills! :) Den ligger riktigt bra på honom gällande rakhet och bredd/platthet över ryggen. Meeen, fortfarande något smal (O_o :mad: :arghh: :(). Glider fram något lite i lättridning,
Funkar globus i rakhet kan du också kika på Albion K2 (om du lyckas hitta en bred nog begagnad), Jensen Exmoor (kan värmas om) som också är platta och spikraka.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag har nu provat en Globus Esperanza, 38 vid och med 16,5" säte. Det är nog den som varit närmast att passa av de sadlar jag provat hittills! :) Den ligger riktigt bra på honom gällande rakhet och bredd/platthet över ryggen. Meeen, fortfarande något smal (O_o :mad: :arghh: :(). Glider fram något lite i lättridning, men hann inte prova vad som händer när jag arbetar eller hoppar honom eftersom det visade sig att han sträckt sig i ett framben. När han sträcker ned huvudet för att klia sig på benet utan ryttare på lämnar bakvalvet hästryggen med minst 10 cm... Görs Esperanzorna bredare än 38 (XXXL???)? Är det ens möjligt att han är så här bred..? O_o

Om en sadel lättar så bak när han sänker huvudet , är den för smal då..nä nåt annat är fel ;)

Har suttit och kollat senaste bilderna och är han verkligen så bred i manken som 38 i bomvidd på globus, ser inte ut så på bilderna
Hur långt sadelläge hade han, kanske han skjutsar fram sadlarna om dom är för långa eller att den var för vid ;) men jag bara spekulerar, jag har aldrig varit med om att en för trång sadel som passar i övrigt lättar så.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Om en sadel lättar så bak när han sänker huvudet , är den för smal då..nä nåt annat är fel ;)

Har suttit och kollat senaste bilderna och är han verkligen så bred i manken som 38 i bomvidd på globus, ser inte ut så på bilderna
Hur långt sadelläge hade han, kanske han skjutsar fram sadlarna om dom är för långa eller att den var för vid ;) men jag bara spekulerar, jag har aldrig varit med om att en för trång sadel som passar i övrigt lättar så.

Jo, jag har också haft mina grubblerier. Han borde orimligen vara för bred för storlek 38, särskilt när jag såg i en annan tråd att en 38:a skulle vara si så där 120 grader bred. Jag har ju mätt honom till lite drygt 110...

Så jag tog faktiskt med sadeln en gång till idag för att dubbelkolla om jag slarvat vid provningen, eftersom jag hade turen att fortfarande ha den hemma! Om man följer vinkeln på ortspetsarna uppåt så tycker jag att den ser för vid ut, åtminstone nere vid ortspetsarna. Uppskattningsvis 5-10 grader för vid, förmodligen närmare det senare.

Den "hänger" helt på området mellan koppjärn och stigläderkrampan när jag spänner sadelgjorden något, även om jag spänner i de båda bakre remmarna. Jag tolkade det först som för smal ("den klämmer där fram, alltså är den för smal fram") eftersom jag var så inställd på att "allt" är för smalt för honom. Men vid närmare eftertanke så behöver ju framdelen komma upp (=smalare vidd) för att bossorna bak ska komma ned när sadeln är så rak.

Lättnad för mig! Jag som trodde att jag skulle behöva leta efter sadlar bredare än 120 grader (= nästan ickeexisterande)!! En 36:a hade kanske varit mer lagom att prova. Tur att jag hade sadeln kvar och kunde titta och tänka en gång till!
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Hur långt sadelläge hade han, kanske han skjutsar fram sadlarna om dom är för långa eller att den var för vid ;) men jag bara spekulerar, jag har aldrig varit med om att en för trång sadel som passar i övrigt lättar så.

Han har KORT sadelläge. Jag har dock inte mätt i cm. Många sadlar ÄR för långa, men den här tyckte jag inte var det. 16" funkar för mig, men sadelmodellen är ju mer avgörande för hur lång den är än sätets storlek.

Har en rutten bild från dagens provning. Nu när jag tänkt efter lite mer så tycker jag faktiskt att man ser att den är för vid ut redan från sidan.

Wille_Sadel.jpg
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jo, jag har också haft mina grubblerier. Han borde orimligen vara för bred för storlek 38, särskilt när jag såg i en annan tråd att en 38:a skulle vara si så där 120 grader bred. Jag har ju mätt honom till lite drygt 110...

Så jag tog faktiskt med sadeln en gång till idag för att dubbelkolla om jag slarvat vid provningen, eftersom jag hade turen att fortfarande ha den hemma! Om man följer vinkeln på ortspetsarna uppåt så tycker jag att den ser för vid ut, åtminstone nere vid ortspetsarna. Uppskattningsvis 5-10 grader för vid, förmodligen närmare det senare.

Den "hänger" helt på området mellan koppjärn och stigläderkrampan när jag spänner sadelgjorden något, även om jag spänner i de båda bakre remmarna. Jag tolkade det först som för smal ("den klämmer där fram, alltså är den för smal fram") eftersom jag var så inställd på att "allt" är för smalt för honom. Men vid närmare eftertanke så behöver ju framdelen komma upp (=smalare vidd) för att bossorna bak ska komma ned när sadeln är så rak.

Lättnad för mig! Jag som trodde att jag skulle behöva leta efter sadlar bredare än 120 grader (= nästan ickeexisterande)!! En 36:a hade kanske varit mer lagom att prova. Tur att jag hade sadeln kvar och kunde titta och tänka en gång till!

Precis vad jag tänkte...skönt för dig...annars vet jag frank baines gör extrema vidder...var in på deras sida nyligen och snacka om valmöjligheter i bomvidder och sadlar:D...men du jag tycker du ska leta en vega eller liknande ...du kan ju hoppas min växer ut sin hahaha.....:D
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Precis vad jag tänkte...skönt för dig...annars vet jag frank baines gör extrema vidder...var in på deras sida nyligen och snacka om valmöjligheter i bomvidder och sadlar:D...men du jag tycker du ska leta en vega eller liknande ...du kan ju hoppas min växer ut sin hahaha.....:D

Ja, åh vad jag önskar att jag kan få tag i en passande FB. Jag har redan två som jag trivs hur bra som helst i. Men nu har jag ingen häst som passar i någon av dem längre. Just typiskt. :mad:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Oj! Det där ser ju ut som min ena i ryggen!
Väldigt likt! Och en mardröm för sadel..

Man kan hitta flertalet som ligger bra om man ser till rygglinjen så där så att de ligger an bra och följer den. Men ruckar man på dem i sidled så glider de flesta.
Han är så rund och platt över ryggen och med minimal manke.
Även han kan bralla eller slänga sig. Han är också extremt snabb och rörlig. Så då vill man kunna trampa till i en stigbygel. Annars åker man nog av.
Då måste sadeln ligga still.
Jag har haft en Amerigo Vega dressyr då han var tunnare. Men nu när han rundat sig(äldre) blir inte en sån bra, varken samma eller vidare.

Min är också väldigt sen i växten(och mentalt) och är mkt rörlig i ryggen. Vid jobb blir han spikrak i ryggen. Han har breda bogblad och rör framben och bogblad långt bak.
Idag går han med en ommoddad Amerigo CC dressyr. Den ligger helt ok på honom. Jag tycker den är ok själv.
Den är ngt för vid. Så jag måste ha padd. Har haft fårskinn. Men nu testat memoryfoam-padd. Med den ligger sadeln stadigare i sidled, fick tipset av en sadelutprovare. Tydligen ligger de mer still av såna. Jag upplever det funka iaf.

Har idag provat en Equipe Oracle lite hastigt. Jag rider i den på annan häst och gillar den väldigt själv. Den hästen har sadelutprovaren som sen sålde Equipen ok:at min Amerigo CC till. Så därför testades den idag. Tänkte att det kanske kan funka.
Den låg faktiskt bra iaf på stallgången. Ska provrida den i v på min tunna.

Jag har ju en raggsocka också(rund och kasst sadelläge.. men han är en dröm jämfört med denna.. Har en Amerigo Vega och är ju lämpligare barbacka-material också ;)).

Hoppa kan man ju göra hjälpligt i dressyrsadel tom metern iaf. Jag har bara dressyrsadlar.
Amerigos CC:a har ju så flat säte att man inte får bakvalvet i arslet lika lätt om man klantar sig som de djupare dressyrmodellerna.

Lycka till! Och önska gärna mig lycka till med... :P
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Har idag provat en Equipe Oracle lite hastigt. Jag rider i den på annan häst och gillar den väldigt själv. Den hästen har sadelutprovaren som sen sålde Equipen ok:at min Amerigo CC till. Så därför testades den idag. Tänkte att det kanske kan funka.
Den låg faktiskt bra iaf på stallgången. Ska provrida den i v på min tunna.

Spännande!
Har du ridit i Oraclen? Isf får du ta och berätta! Hur passar den på din raka breda omankade tunna?
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag är inte särskilt stor (52kg tung och inre benlängd på 75cm). För liten för rätt många sadlar egentligen, men man vänjer sig.

Jag vill tävla lätt fälttävlan den närmaste tvåårsperioden. Det innebär max 100cm terräng och 105cm hoppning, så det är ju inga jättesprång direkt, men ändå så att jag vill ha lite mer stöd än när jag rider barbacka. Stigbyglar och allt för mycket klossar eller höga valv är en bra början.

Frekvensen på träningshoppning är lite svårdefinierad. Var går gränsen mellan markarbete och hoppning..? Hoppning på flera hinder över 90 cm blir det rätt sällan, och det senaste dryga halvåret eller så ingen alls eftersom jag inte ansett att jag haft en sadel som sitter tillräckligt bra.

Jag skulle hellre ha en sadel med inriktning mot hopp eller möjligen allround än en dressyr. En galoppsadel kanske inte är en helt tokig idé, men måste kolla upp om jag får lov att använda den i dressyrmomentet om jag tävlar.

Men! Att jag hittar en sadel som passar är viktigare än att det går att tävla i den. Blir jag tvungen att köpa en sadel som inte är lämplig att hoppa i får jag väl lov att hålla mig på marken. Men jag utröner möjligheterna och fiskar i den stora bukefalospölen där det finns massor av erfarenheter och kunskaper. Så att jag slipper sitta här alldeles punkterad och modstulen och tro att hamsteragility är min anvisade uppgift här i livet och inte fälttävlan.


Jag har exakt samma problem som du. Har kunnat ha en helt underbar prestige meredith (med sadelpadd) efter evigheters evighetslång sadelutprovning. Jag vill också hoppa terräng men mitt problem är att hästen just nu inte ens hivar sig över 20 cm utan att få sadeltvång och skicka av mig. Innan han blev skadad hoppade vi mindre banor, serier och relaterade avstånd, det är långt borta just nu, endast på grund av sadeln. :arghh: Sadeln ligger inte jätteilla, men tillräckligt illa för att han ska säga nejtack efter. Han har vuxit ur den då han breddat sig över ryggen (påminner lite om en welsh cob över ryggen :crazy: ) och skickar nu fram den. Svanskappa?:cry:

Han ser ut som du beskriver. Något rak, noll sadelläge, kort, knappt någon manke, breeed och rör sig utav bara fan i både bog och rygg. Dock ej efter Akribori utan Silvano. Min sadelutprovare har en liten idé om Santacruz, vi har dock provat det mesta som går att hoppa i.....

tuaphua: Berätta gärna mer om hur det gick! Den jag har påminner nog lite om den du har, och min är också benägen till diverse högre skolor över marken och det är därför viktigt att den ligger still.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 230
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 325
Senast: Thera
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 014
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp