Den eviga sadelinpassningen

Sv: Den eviga sadelinpassningen

Ang spolformad - menar mer framifrån o bak - alltså hästen är bredast på mitten av kroppen - även nere vid revbenen? Hmm. Har en Vega cc hemma nu, ska kolla hur bossorna ser ut på den!

Höpfner Ahlerich har jag en gammal rackare hemma också (borde sålt den då den bara hänger, men den är på nåt sätt bra att ha i reserv..) men upplever den som för svängd för den typen av rygg? Den passade utmärkt på mitt fullblod med enorm bröstkorg och mycket manke (bred och hög) lätt svängd rygg.
Men är gammalmodig och inget för den som behöver stöd.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Men i vilken ände av landet är det bomlöst som anses vara hoppsadlar? Jag har aldrig ens hört att det skulle vara en utbredd åsikt?
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Sedär, då fick jag ytterligare vatten på min Akribori-kvarn!

Kan man byta bossorna själv? Min andra har BRA sadelläge. Det kanske är för olikt... :angel: Men jo, hon är åt det vida hållet hon med och har rak rygg, så hon är ju inte helt väsenskild från Akriboriodågan.

Menar du att dom har svårt sadelläge så ja.. Stallägaren där jag står hade oxå en Akribori avkomma och den var hopplös, knuffade fram allt...

Japp man kan byta allt själv, det följer med en "nyckel" som du använder om du vill byta kåpor, bossor eller koppjärn och det är faktiskt riktigt smidigt.
Så här ser min sadel ut.

bild_zps58c979ec.jpg


Så här ser undersidan ut och här ser du skruvarna som fäster kåpor och bossor. Min häst behöver extremt bred kanal för att inte bli nypt bakom manken. Jag har fått en helt ny häst sedan jag bytte sadel och han har redan musklat ur två storlekar på järnen på bara ca 3 veckor..:eek:
bild_zpsf5786ec3.jpg
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Ang spolformad - menar mer framifrån o bak - alltså hästen är bredast på mitten av kroppen - även nere vid revbenen? Hmm. Har en Vega cc hemma nu, ska kolla hur bossorna ser ut på den!

Höpfner Ahlerich har jag en gammal rackare hemma också (borde sålt den då den bara hänger, men den är på nåt sätt bra att ha i reserv..) men upplever den som för svängd för den typen av rygg? Den passade utmärkt på mitt fullblod med enorm bröstkorg och mycket manke (bred och hög) lätt svängd rygg.
Men är gammalmodig och inget för den som behöver stöd.

Han är som en liten legobit i formen! :D Så här ur minnet så är kroppen som bredast (sett ovanifrån) över den sista tredjedelen av bröstkorgen, alltså en bit framför ljumsken. Jag kan banne mig inte hitta en enda vettig bild på honom där man kan se hur han är byggd - det är ju så svårt att beskriva. Det är alltid sadlar eller selar i vägen, eller så har han näsan upptryckt i objektivet... Och svart är rätt lurigt att fota former på dessutom. Jag borde kanske se till att ta några bilder under bra ljus någon dag.

Men här är han (till höger) som tvååring, outvuxen, lite sommartrind, i betesposition och omusklad. Man kan kanske ana problemet redan där. I alla fall om man sett det i verkligheten. :p Ryggen är nästan "platt" upptill och sen en övergång från rygg till mage där bröstkorgen sen också har ganska lite rundning. Den där övergången "hänger" förövrigt vissa sadlar på när man lägger vikt i sadeln och bossorna är lite för "takformiga" (vinklade eller vad en fackterm nu kan vara), och det gör naturligtvis ont när anläggningsytan blir så liten och felplacerad. Nu senast en provad Prestige Roma.

Kuriosa: Damen bredvid är en ettåring. Han har tagit lång tid på sig att mogna. :cool:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Men i vilken ände av landet är det bomlöst som anses vara hoppsadlar? Jag har aldrig ens hört att det skulle vara en utbredd åsikt?

Nu har jag skrivit fel någonstans. Och läst som en kratta. :rofl: Jag menade ju att jag i min lilla värld trott att det var allmänt ansett att bomlösa sadlar inte är lämpliga för mer än lite enklare hobbyhoppning. Inte tvärt om såklart. Därav mitt gnällande över att jag inte tror bomlöst eller westernsadel fyller de "behov" jag har. Det gör förvisso inte en dressyrsadel heller, men jag tror inte att det är lika skadligt för hästen att hoppa 100cm-banor med en sådan även om man själv tyvärr sitter som en kratta.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

"Men här är han (till vänster. VÄNSTER. V Ä N S T E R. Jag kommer lära mig skillnaden på vänster och höger vilken dag som helst nu :o ) som tvååring, outvuxen, lite sommartrind, i betesposition och omusklad."
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Kan inte se... :(
Men fota gärna - alltid intressant! Jag är ju en RIKTIG sadelnörd.. på gott och ont!
De här lite speciella hästarna är alltid intressanta!

De som knuffar fram allt, upplever jag går bäst i CC modeller av alla sadlar, rundbossa.
De behöver även en sadel som KOMMER ner ordentligt - dvs är tillräckligt vid även längre bak i bommen, de flesta hamnar liksom ovanpå och därmed är de ännu lättare att skjuta fram mot/över bogarna...
Samt ha en bossa som är flat mot ryggen. Prestigen kan jag tänka mig var takformad som tusan.
Deras vidaste är inte särskilt vid heller... (Deras 37 motsvarar kanske +2 i amerigo dvs. Normal mot Vid)
Upplever dock inte Amerigo som särskilt takformade, stoppningarna är i regel mjuka och formar sig väl dessutom.
Många moderna islandsmodeller svarar också mot kriterierna och är Korta, har flatare anläggning och cc, finns i vidare bomvidder och är även ofta bakåtskurna för bra bogfrihet.

Blev glatt överaskad över Teknas Islandsvariant tex. Den är mkt flatare än Dressyren. Har god anläggning, är flat i bossan, rätt kort och vidare i bomvidden (rymligare) än dressyrvarianten i samma stl. Men rätt hård för ryttarna tydligen!
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Tack så jättemycket för bilderna! Det är ju faktiskt rätt svårt att få tag på bilder på hur de ser ut "på riktigt". Jag får ta kontakt med WoW-återförsäljarna och höra mig för om lite ungefärliga priser för utbytesbossor mm så jag får se var jag hamnar prismässigt totalt sett...
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag har haft jättesvårt att hitta sadlar till mitt SWB sto. Hon var så rak på alla hålla att det inte ens blev en böjning när vi mätte vidd bakom manken..

Jag fick samma svar som du, att min häst inte var skapt för att ha sadel. Hon har dessutom stora bogblad och mycket rörelse i kroppen så allt åkte fram.

Jag höll på i några år och provade märken, men bestämde mig till slut för att få en Passier Optimum gjord efter henne. Nu har hon haft den i några år, och med tiden har hon fått manke, och form på ryggen.
Sedan gäller det att hitta en sadelgjord som passar. Min hästs sadelläger och sadelgjordläge passar inte ihop...:crazy:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Kan inte se... :(
Men fota gärna - alltid intressant! Jag är ju en RIKTIG sadelnörd.. på gott och ont!

Jag länkade tydligen knasigt. Här ser man den i alla fall, men jag inser så här vid morgonens bleka krankhet att det är en värdelös bild. Men i alla fall... :D
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen


* Sluta rida och börja med hamsteragility

:rofl::rofl::bow:

Tyvärr har jag inget bra tips förutom en noggrant utpassad bomlös tills han är mer "färdig" i ryggen kanske..? Man kan ju tyvärr inte bara slänga på en bomlös och anta att den passar som många verkar tro, men jag upplever en väl utpassad bomlös som lite mer flexibel när det gäller muskulatur osv. Som en början iallafall, tills hans rygg inte ändrar sig på tok lika mycket?
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

typ som denna då...
Bild0289.jpg


Jag har haft en T6a till henne, med ett koppjärn utbankat till "vidare än xx-vid". Den blev då egentligen lite för svängd, men med några avklippta liggunderlagsbitar intryckta längst bak under panelerna funkade det okej i alla fall. Fast den var egentligen för låg i manken på henne, så letandet fortsatte även medan jag hade denna.

Nu har jag hittat en Zaldi confort som i vidd 34 ser ut så här:
z_zps490ae26d.jpg

Även den är egentligen för svängd, fast själva svängen sitter såpass långt bak att sadeln ligger ganska stilla ändå. Även här har jag petat in liggunderlagsbitar baktill - sadeln är ju permanentstoppad så det går ju inte att modifiera stoppningen på den heller. Men denna är i alla fall tillräckligt hög över manken.
 
Senast ändrad:
Sv: Den eviga sadelinpassningen

De här lite speciella hästarna är alltid intressanta!

Jag vet inte om "intressanta" är ordet jag skulle välja... ;)

De som knuffar fram allt, upplever jag går bäst i CC modeller av alla sadlar, rundbossa.
De behöver även en sadel som KOMMER ner ordentligt - dvs är tillräckligt vid även längre bak i bommen, de flesta hamnar liksom ovanpå och därmed är de ännu lättare att skjuta fram mot/över bogarna...

Att hitta sadlar som inte glider framåt har dock varit lite lättare än att att hitta sadlar som inte ligger still sidled. Men det handlar ju om att hitta en som kommer ned där också.

Samt ha en bossa som är flat mot ryggen. Prestigen kan jag tänka mig var takformad som tusan.
Deras vidaste är inte särskilt vid heller... (Deras 37 motsvarar kanske +2 i amerigo dvs. Normal mot Vid)

Ja, precis. Har för mig att de inte kommer större vidd än 110 grader, och är en uppenbart ofungerande kombination.

Upplever dock inte Amerigo som särskilt takformade, stoppningarna är i regel mjuka och formar sig väl dessutom.

Jag får försöka få tag i något lämligt att prova.


Många moderna islandsmodeller svarar också mot kriterierna och är Korta, har flatare anläggning och cc, finns i vidare bomvidder och är även ofta bakåtskurna för bra bogfrihet.

Blev glatt överaskad över Teknas Islandsvariant tex. Den är mkt flatare än Dressyren. Har god anläggning, är flat i bossan, rätt kort och vidare i bomvidden (rymligare) än dressyrvarianten i samma stl. Men rätt hård för ryttarna tydligen!

Ja, skulle en "ponnysadel" vara svaret på alla frågor skulle det faktiskt inte förvåna mig. Jag får b-ponnyvibbar av hans rygg. :p Jag har inga islandshästkontakter, men jag ska se om någon av de närmaste ridsportbutikerna har islandsmodeller jag kan prova, för det har jag inte gjort. Hårda säten är jag immun mot efter ett halvår av dressyrande i en av mina FB Passader. :cool:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag har haft en T6a till henne, med ett koppjärn utbankat till "vidare än xx-vid". Den blev då egentligen lite för svängd, men med några avklippta liggunderlagsbitar intryckta längst bak under panelerna funkade det okej i alla fall. Fast den var egentligen för låg i manken på henne, så letandet fortsatte även medan jag hade denna.

:rofl: Åh vad jag känner igen mig i fullösningsträsket i väntan på att hitta Sadeln som Passar. :D
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Att deinte ligger stilla i sidled beror nästan alltid på att vidden är för smal.
Såg bilden! Det räcker, jag förstår problemet :-)

Läs sadeltråden på Islandssidan!
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Att deinte ligger stilla i sidled beror nästan alltid på att vidden är för smal.
Såg bilden! Det räcker, jag förstår problemet :-)

Läs sadeltråden på Islandssidan!
jag är inte helt enig med dig, för är ryggen tillräckligt platt så finns det ju liksom inget som håller emot sadeln i sidled, även om sadeln har rätt passform.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

En bra bomlös (typ Startrekk) skulle antagligen ligga bra, balansmässigt och krumsprång lär inte vara några problem. Hoppningen vet jag inte dock. Beror kanske på hur stor du är också?
Jag tycker att Startrekk har en bra höjd i kanalen och jag hoppar lätt småhinder i den. Hur mycket hoppar du då? Jag tänker att hästen kanske har överseende med en lite "sämre" sadel just vid hoppningen, om han annars har en som sitter bra? Då kanske det kan duga med någon "billig".

Personligen har jag signat upp för att få prova den senaste varianten av Linear-sadeln, får se om de kommer i produktion någon gång, det kaske skulle varit något för dig :idea:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Funkar inte den vanliga Wintec med vitt järn finns ju sadelmodellen "Wintec Wide" med extra breda järn i dressyr o allroundmodell Dock är de inte jätteraka heller.

Budgetsadeln Knights Lady Hawk är jätterak och jättevid. Dock ingen favorit i sätet.

Crown fanns det en fråga om också - deras bom 286 är gjord för breeeda hästar (Crown Jessica, Grandee), men som någon skrivit kan det ibland vara trixigt att hitta rätt bomvidd - de är väldigt generösa i storlekarna men håller inte alltid samma storlek sinsemellan. Min 31-a är ca 105+ grader.

Passier har vissa modeller med rakare bommar (PSL) som kan ändras i bommen hos tillverkaren, går att hitta sådana exemplar i hyfsat skick i budgetklassen - "bomändringen kostar mer än sadeln".

Kieffer passar rätt bra på raka ryggar men takformade och sällan går de att bredda tillräckligt.

Sen finns ju en annan halvsyntet som kanske kan vara intressant för dig - Jensen Exmoor - ny måttbeställd ca 9000, begagnad i budgetklass. Hopp, dressyr, allround. Även deras lädersadlar har modeller för raka ryggar.

Hittar du en sadel som passar till den där jäv#% hamstern du pratar om, så tar jag också gärna en!
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

En bra bomlös (typ Startrekk) skulle antagligen ligga bra, balansmässigt och krumsprång lär inte vara några problem. Hoppningen vet jag inte dock. Beror kanske på hur stor du är också?
Jag tycker att Startrekk har en bra höjd i kanalen och jag hoppar lätt småhinder i den. Hur mycket hoppar du då? Jag tänker att hästen kanske har överseende med en lite "sämre" sadel just vid hoppningen, om han annars har en som sitter bra? Då kanske det kan duga med någon "billig".

Personligen har jag signat upp för att få prova den senaste varianten av Linear-sadeln, får se om de kommer i produktion någon gång, det kaske skulle varit något för dig :idea:

Jag är inte särskilt stor (52kg tung och inre benlängd på 75cm). För liten för rätt många sadlar egentligen, men man vänjer sig.

Jag vill tävla lätt fälttävlan den närmaste tvåårsperioden. Det innebär max 100cm terräng och 105cm hoppning, så det är ju inga jättesprång direkt, men ändå så att jag vill ha lite mer stöd än när jag rider barbacka. Stigbyglar och allt för mycket klossar eller höga valv är en bra början.

Frekvensen på träningshoppning är lite svårdefinierad. Var går gränsen mellan markarbete och hoppning..? Hoppning på flera hinder över 90 cm blir det rätt sällan, och det senaste dryga halvåret eller så ingen alls eftersom jag inte ansett att jag haft en sadel som sitter tillräckligt bra.

Jag skulle hellre ha en sadel med inriktning mot hopp eller möjligen allround än en dressyr. En galoppsadel kanske inte är en helt tokig idé, men måste kolla upp om jag får lov att använda den i dressyrmomentet om jag tävlar.

Men! Att jag hittar en sadel som passar är viktigare än att det går att tävla i den. Blir jag tvungen att köpa en sadel som inte är lämplig att hoppa i får jag väl lov att hålla mig på marken. Men jag utröner möjligheterna och fiskar i den stora bukefalospölen där det finns massor av erfarenheter och kunskaper. Så att jag slipper sitta här alldeles punkterad och modstulen och tro att hamsteragility är min anvisade uppgift här i livet och inte fälttävlan.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Att deinte ligger stilla i sidled beror nästan alltid på att vidden är för smal.

...och att hitta sadlar med tillräcklig vidd är ingen smal (haha) sak. Och hittar man är den för svängd för trång, för lång eller sitter inte stilla av andra orsaker. Men jag är inte bitter. Fast nu är jag faktiskt inte så bitter eftersom jag fått några nya uppslag, märken och idéer att prova som jag inte tänkt på eller kanske avfärdat lite för snabbt. :bow:

Såg bilden! Det räcker, jag förstår problemet :-)

Läs sadeltråden på Islandssidan!
Oj... Den 19 sidor långa " Sadeltråden - vad har ni för sadlar till era islandshästar?", är det den du menar? Någon speciell del eller bara insupa allt som står där och försöka bilda mig en uppfattning om vad det är jag vill ha/prova på islandsavdelningen på sadelförsäljningsaffären?
 

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 327
Senast: Thera
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 027
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp