Den eviga sadelinpassningen

Sv: Den eviga sadelinpassningen

Japp den tråden ;) Du kan väl skumma lite o kika på de bilder som finns tänkte jag!
Uppslag kanske finns. Dock är dessa sadlar alltid mot dressyr!

Som hoppsadel skulle jag kika på tex Globus Esperanza i bomvidd 38 - Har provat ut just den till en Nordsvensk Bruks! RAK, BRED och flata bossor. Inte dyr beg heller.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Funkar inte den vanliga Wintec med vitt järn finns ju sadelmodellen "Wintec Wide" med extra breda järn i dressyr o allroundmodell Dock är de inte jätteraka heller.

Wintec Wide blev bortsorterad efter att jag tittat på den i butik. Men jag kommer inte ihåg varför längre. :o Den kanske helt enkelt inte var tillräckligt rak som du säger.

Budgetsadeln Knights Lady Hawk är jätterak och jättevid. Dock ingen favorit i sätet.

Som sagt är min bekvämlighet underställd Kapten Hårfagers. Det spelar ju roll för honom också om inte jag sitter bra, men mindre. Jag skriver upp den också på "att testa"-listan.

Passier har vissa modeller med rakare bommar (PSL) som kan ändras i bommen hos tillverkaren, går att hitta sådana exemplar i hyfsat skick i budgetklassen - "bomändringen kostar mer än sadeln".

Men är inte Passier lite svängda? Jag vill minnas att jag sorterat bort dem av den anledningen. Det kanske inte gäller alla modeller.

Kieffer passar rätt bra på raka ryggar men takformade och sällan går de att bredda tillräckligt.

Den Kiefer Lech som jag provat var helfel. Har bara tittat som hastigast på två andra av deras dressyrmodeller (vilka? tja, det får jag googla på i så fall, minns inte) och tyckt att de inte var värda att ta hem och prova.

Sen finns ju en annan halvsyntet som kanske kan vara intressant för dig - Jensen Exmoor - ny måttbeställd ca 9000, begagnad i budgetklass. Hopp, dressyr, allround. Även deras lädersadlar har modeller för raka ryggar.

Ska också utredas. Tack!

Hittar du en sadel som passar till den där jäv#% hamstern du pratar om, så tar jag också gärna en!

Jag har fått tips om Clincher också. Men jag tycker sådana är svåra att hitta och ännu svårare i de bredder jag (han) vill ha, så jag har inte provat (eller sett) nån än. Och jag är lite skeptisk till kilbossor.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Wintec Wide blev bortsorterad efter att jag tittat på den i butik. Men jag kommer inte ihåg varför längre. :o Den kanske helt enkelt inte var tillräckligt rak som du säger.
Den gamla varianten av wintec wide var jättesvängd, låg som en gungstol på min häst även om vidden jag testade var rätt.
Men är inte Passier lite svängda? Jag vill minnas att jag sorterat bort dem av den anledningen. Det kanske inte gäller alla modeller.
De äldre passiersadlarna är svängda, de nyare ser betydligt rakare ut på de bilder jag har sett.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Nu har kanonkulan fått vara fotomodell (och det är han mer än gärna), så blir det kanske lite lättare att få koll på vad jag försöker beskriva med legobitar och puttekulor...

Från sidan:
2vuekaw.jpg


Bakifrån:
243ivjs.jpg


Framifrån:
24l1qnl.jpg


Ovanifrån (typ, det gick inte så bra):
1t38yp.jpg


Snett bakifrån:
29vjxhh.jpg

33kxd8l.jpg


Snett framifrån:
dwqhwo.jpg

2edqiir.jpg
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Hur gammal?
Ser ut som att den kommer komma upp mer i fronten så småningom?

Tror fortfarande på någon av Amerigos cc modeller!
Vega cc, cc eller dj. Minst+ 2.5 ska du prova,
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Hur gammal?
Ser ut som att den kommer komma upp mer i fronten så småningom?

Tror fortfarande på någon av Amerigos cc modeller!
Vega cc, cc eller dj. Minst+ 2.5 ska du prova,

Han är 6 år, men har hela tiden varit väldigt sen. Min femåring är ju långt mer färdig. Jag vågade inte rida in honom före 4 och sen tagen försiktigt. Han växer fortfarande på både höjd och bredd, och jag tror som du att han kommer upp mer.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Forts (tröttnade på mobilen.. *morr*)

Hur gammal?
Ser ut som att den kommer komma upp mer i fronten så småningom?

Tror fortfarande på någon av Amerigos cc modeller!
Vega cc, cc eller dj. Minst +2.5 ska du prova i bomvidd, antagligen behöver du vidare bom, men det kan vara svårare att hitta att prova utan att ta ut någon.

CC´n är något rakare anläggning än DJ, något längre (inte mycket) och har sin djupaste punkt något längre bak i sitsen.

DJ är kort och, svänger upp från sin djupaste del snabbt. Den är något generösare i sin bom - en bit längre bak vid stigläderkrampan där många hästar kan bli klämda trots rätt bomvidd. Tror dock att den kan bli lite för svängd för din häst i dagsläget..

Vega CC är riktigt kort, är generös i passformen och ligger bra på "tunnor".

Skickar ett PM!
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Hamsteragility har säkert också sin tjusning... :p

Men som du beskriver det så tycker jag ändå att du skulle ta och prova en Startrekk. Vad jag vet har ÅF demosadlar man kan få hemskickade så man kan prova ordentligt i lugn och ro. Kolla lite på islandsmodellen, den är lite flatare och inte lika dressyrig, mer åt allround, det kanske kan vara något? :idea:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Wintec Wide blev bortsorterad efter att jag tittat på den i butik. Men jag kommer inte ihåg varför längre. :o Den kanske helt enkelt inte var tillräckligt rak som du säger.

När jag gick sadelinprovarutbildning för många år sedan sa de att de flesta ställbara sadlar typ Wintec är egentligen bara "ok" i normal vidd och något hack smalare eller bredare. Börjar man använda de mer extrema inställningarna/järnen så ändrar sadeln sin övriga kontruktion, typ om jag minns rätt att den blir mer böjd om man breddar den för mycket(?).
I övrigt så är den bakre delen av sadeln gjord för "normalvidd", och kan krångla på en väldigt bred häst. Innan jag gick kursen köpte jag just en Wintec till min breda isis, men efter ett par månader hade han asont baktill för att bakre delen var för smal/brant eller vad man ska säga.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag är nog för van vid islänningar, det där ser ju ut som en helt vanlig rygg? Tänk om man hade en sån på islänningen, där kan man snacka spolformad :rofl:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag är nog för van vid islänningar, det där ser ju ut som en helt vanlig rygg? Tänk om man hade en sån på islänningen, där kan man snacka spolformad :rofl:

Om man letar hoppsadel till den ryggen blir man snabbt varse om att det inte är en vanlig rygg för en varmblodig häst... ;) Och det är STOR skillnad mot våra andra fem halvblod hemma i hagen (TACK och lov)! :D Mor och syster har ryggar som man säkert hittar fem olika hoppsadlar som passar när man går in i valfri ridsportsbutik som säljer sadlar och botaniserar bland dem som finns hemma... :bow:

Men vår Dartmoor däremot, det är en helt annan saga! Där ligger Kapten Hårfager i lä när det kommer till ryggbredd och vidd. Som tur är så är b-ponnysadlar gjorda för den typen av ryggar... :D
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag föreslår att köpa en sadeln för sisådär 15000 och mecka på medan hästen växer och styr. :-)

Sedan, när läget har stabiliserats (om det gör det .... ;) ) så kan du ju slå till på den saden som du "egentligen" vill ha så att säga. :-)
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Till min som har rak, platt ponnyrygg med inte alltför markerad manke, köpte jag en begagnad Stübben Edelweiss NT. Den är Stübbens rakaste modell med stor frihet för hästen och ganska kort anläggningsyta.

Min häst trivs bra i den och jag med, då den har ganska smal midja. Priset i förhållande till kvalitén är också bra, 5000 kr begagnat. Dessutom ullstoppning. Den ligger stilla (just nu iallafall! :crazy:) Kanske kan vara värt att prova?
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Har inte läste alla inlägg nu men det finns ju också Frank Baines , Jeremy rudge och albion
Dessa har jag använt på min häst med kort rak rygg med obetydlig manke och allt annat glider i sidledes.
Alla dessa märken är väldigt rymliga i sin bom, jag upplever att dessa kommer ner mer på hästen än andra sadlar.Men jag kan bara dressyrmodellerna, vet inte hur dom andra är..
Vet att frank baines reflex dressyr är en cc sadel med enkelkåpa.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag blev lite inspirerad av mitt eget inlägg tidigare (:rofl:) angående Linear-sadeln, den heter (tydligen) Rebel (Rebel´s of Sweden) nu och ser för första gången riktigt spännande ut. Jag provade den första "utgåvan" för flera år sedan, och den såg ju ut som (och kändes som) ett rymdskepp, men nu är det mer sadelkänsla.
Har du kikat nått på den?
Jag träffade dem i Globen och då fick man en gratis sadelprovning om man skrev upp sig på plats, vilket jag såklart gjorde :idea: så den 7/4 så kommer de till oss och ska visa den här nyaste, ska bli jättespännande :idea:

Det som jag tänkte med den är just att man (tydligen) ska kunna ha samma underdel och så bara byta överdelen beroende på hopp/dressyr för dagen.
Låter så fiffigt, jag försöker skrapa ihop både hopp- och dressyrryttare från stallet som ska vara med och prova. Jag får återkomma med rapport.
Personligen är jag inte människa att avgöra om det går att få till både en bra hopp- och en bra dressyrsadel på det här viset, så jag hoppas som sagt på lite mer erfarnas omdömen.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Tack för all input! Jag har ännu inte lyckats få tag i något som passar så jag kan ge nån vettig resultatrapport, men jag har ju fortfarande många tips att gå på nu som jag inte hade koll på förut. Och under tiden.... fortsatt barbackaridning... Tur att han är som en fotölj att sitta på. ;)
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Tack för all input! Jag har ännu inte lyckats få tag i något som passar så jag kan ge nån vettig resultatrapport, men jag har ju fortfarande många tips att gå på nu som jag inte hade koll på förut. Och under tiden.... fortsatt barbackaridning... Tur att han är som en fotölj att sitta på. ;)

Trodde först det var min häst tills jag läste han. Min är ett sto. Helt otroligt lika. Färgen, utseendet ja allt, de hade kunnat vara tvillingar. :D Min har dock lite annan teckning på benen. Inte mycket dock.

Det var dock inte speciellt svårt att hitta sadel. En Pessoa Don Neco med ullstoppning (den gamla modellen, ej ställbar). Det är av varandra tre oberoende sadelutprovare som har valt den sadeln till hästen. Den första var när jag köpte första sadeln som treåring, andra gången var på en clinic där vi var studieobjekt och tredje gången när hon som köpte hästen skulle köpa en hoppsadel. Ingen av utprovarna har tyckt att hon hade problemrygg och det fanns fler modeller som passade. Dock var alltid Pessoan den första att provas då den var så klockren.

Men det kan ju vara lite lurigt med bilder ibland. Det kan ju se bättre ut än vad det är. Jag tycker inte att ryggen ser speciellt konstig ut men bilder kan ju luras som sagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag har ett sto som ser ut som din.
Vi har plöjt igenom 35 sadlar under dom 10 månaderna vi var på sadeljakt.
Amerigo DJ är sadeln för denna typ av häst, helt fantastisk sadel. Man måste komma ihåg att när man provar/köper beg. så är alla individanpassade
för hästen som haft den senast. Så om du provar en som inte passar, så betyder det inte att sadelmodellen är fel, utan bara just den sadeln.
Jag provade en DJ från butik med mkt bred kanal, om man jämför med Kieffer iaf *ler*, satt som smäck. När jag sedan köpte en på privatmarknaden så
blev jag förvånad att den inte passade. Den var smalare i kanalen & hade långa paneler fram. Men som tur var så hade jag sparat kort på provexet som passade.
Tog med mig den till sadelmakaren som breddade kanalen maximalt, stoppade om den med ny fin kvalitetsull & kortade panelerna fram, för bättre bogfrihet,
som denna typ av häst behöver. Jag gav totalt 16 500:- när den var klar. Då passade den min häst som smäck.
Amerigo DJ är just för denna typ av häst.Mitt sto är 96 grader & har en +2, du får nog ha +3 el om dom har större.
Om du kontaktar återförsäljarna för Amerigo så kan dom säga hur många grader som skiljer mellan storlekarna, tror det är 5 grader.
Kan även nämna att vi justeras stoppningen efter 6 månader så nu är den perfekt. Tror inte du behöver byta sadel när du träffat rätt, Amerigon går ju att ändra med , en sadelmakare i Strömsholms gör det. Blir billigare än att skicka den till Amerigo. Sedan kan du göra mkt med stoppning beroende på vilka bossor som sitter på.
Lycka till :)
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Japp den tråden ;) Du kan väl skumma lite o kika på de bilder som finns tänkte jag!
Uppslag kanske finns. Dock är dessa sadlar alltid mot dressyr!

Som hoppsadel skulle jag kika på tex Globus Esperanza i bomvidd 38 - Har provat ut just den till en Nordsvensk Bruks! RAK, BRED och flata bossor. Inte dyr beg heller.

Jag har nu provat en Globus Esperanza, 38 vid och med 16,5" säte. Det är nog den som varit närmast att passa av de sadlar jag provat hittills! :) Den ligger riktigt bra på honom gällande rakhet och bredd/platthet över ryggen. Meeen, fortfarande något smal (O_o :mad: :arghh: :(). Glider fram något lite i lättridning, men hann inte prova vad som händer när jag arbetar eller hoppar honom eftersom det visade sig att han sträckt sig i ett framben. När han sträcker ned huvudet för att klia sig på benet utan ryttare på lämnar bakvalvet hästryggen med minst 10 cm... Görs Esperanzorna bredare än 38 (XXXL???)? Är det ens möjligt att han är så här bred..? O_o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 327
Senast: Thera
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 027
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp