Den militanta imamen Abo Raad (gävle moské)

Ja. Filmen är tagen från avpixlats kanal på youtube. Är du verkligen så blåst att du inte har sett det?

Jag har läst arabiska och sett min man be fredagsbönen ett flertal gånger, kan inte bönerna överlag utantill, det är lite överkurs för mig, men däremot kan jag bönerna mer eller mindre utantill, vad verserna handlar om, i vilken ordning de kommer och så vidare. Det är, allvarligt talat, inte en särskilt svår arabiska som faktiskt är ganska lätt att översätta om man kan språket. Så vad var det du ville veta om fredagsbönen?
Ja vad ber du om?
Du vet tydligen inte vem talaren är!

Sanningen är jobbig.
I alla andra länder förstår man budskapet.
 
Ja vad ber du om?
Du vet tydligen inte vem talaren är!

Sanningen är jobbig.
I alla andra länder förstår man budskapet.
Sluta dela saker du inte vet var det kommer ifrån. Sedan skrev jag att min man ber. Inte jag. Jag är inte troende varken inom kristendom eller islam men däremot medlem i Equmeniakyrkan. Min man är däremot väldigt boktroende muslim - och gift med en svensk. Kan du, som hävdar att alla muslimer är radikala, tala om hur det går till? Du har fortfarande inte svarat på en endaste fråga.

Verserna är simpla och följer samma mönster i princip i alla böner, även fredagsbönen men den är längre. Det handlar om kärlek till gud, be om förlåtelse för de saker man har gjort orätt men en oerhört viktig del i bönerna är också att be för profeterna. Dit hör, hör och häpna, även Jesus som har en stor roll inom islam, dock inte som Guds son förstås.
Alla böner inleds med den inledande suran i Koranen (du har ju läst koranen så den kan väl du antar jag?).
När den inledande suran har lästs säger man ett stycke som handlar om Gud och att man ska vara tacksam vad Gud ger ungefär, sedan säger man ett stycke om profeterna igen, framförallt Ibrahim och Mohammed.
Dessa saker upprepas olika många gånger beroende på vilken av bönerna det är, flest gånger under fredagsbönen. Är man i mosken under fredagsbönen kan man även läsa ett stycke ur Koranen men det är inte alls säkert det händer, ibland sker det, ibland inte, precis som prästen gör vid en helt normal gudstjänst i Sverige (denne väljer ju alltid några verser ur bibeln).
Det är då oftast ett kort stycke. Enda gången en muslim verklgen läser koranen är under ramadan då det finns en oskriven regel att den ska läsas från pärm till pärm i bönen, alternativt före eller efter om man inte är i moskén, idag vet jag inte hur det är med det, de flesta muslimer som kommer hit jobbar ju som vanligt under ramadan och tiden till att läsa koranen tryter nog lite.

Den dagliga bönestunden skiljer sig mot till exempel kristendom genom att bönen är helt uppstyrd vad man ska säga, att man ska tacka och be om förlåtelse till Gud, inte som vi är vana med att man kan prata med gud lite då och då. Fredagsbönen skulle jag säga skiljer sig inte ett dugg från moskén till kyrka eller synagoga. Både präster, rabbiner och imamer läser eventuellt ett stycke från de heliga texterna för att sedan be och prisa Gud liksom.

Inget att bli rädd över tycker jag. Vore nu tacksam om du faktiskt kan svara på de frågor som ställts i tråden till dig.
Och vilken sanning? Vilken sanning är det du menar som du sitter på??
 
Sluta dela saker du inte vet var det kommer ifrån. Sedan skrev jag att min man ber. Inte jag. Jag är inte troende varken inom kristendom eller islam men däremot medlem i Equmeniakyrkan. Min man är däremot väldigt boktroende muslim - och gift med en svensk. Kan du, som hävdar att alla muslimer är radikala, tala om hur det går till? Du har fortfarande inte svarat på en endaste fråga.

Verserna är simpla och följer samma mönster i princip i alla böner, även fredagsbönen men den är längre. Det handlar om kärlek till gud, be om förlåtelse för de saker man har gjort orätt men en oerhört viktig del i bönerna är också att be för profeterna. Dit hör, hör och häpna, även Jesus som har en stor roll inom islam, dock inte som Guds son förstås.
Alla böner inleds med den inledande suran i Koranen (du har ju läst koranen så den kan väl du antar jag?).
När den inledande suran har lästs säger man ett stycke som handlar om Gud och att man ska vara tacksam vad Gud ger ungefär, sedan säger man ett stycke om profeterna igen, framförallt Ibrahim och Mohammed.
Dessa saker upprepas olika många gånger beroende på vilken av bönerna det är, flest gånger under fredagsbönen. Är man i mosken under fredagsbönen kan man även läsa ett stycke ur Koranen men det är inte alls säkert det händer, ibland sker det, ibland inte, precis som prästen gör vid en helt normal gudstjänst i Sverige (denne väljer ju alltid några verser ur bibeln).
Det är då oftast ett kort stycke. Enda gången en muslim verklgen läser koranen är under ramadan då det finns en oskriven regel att den ska läsas från pärm till pärm i bönen, alternativt före eller efter om man inte är i moskén, idag vet jag inte hur det är med det, de flesta muslimer som kommer hit jobbar ju som vanligt under ramadan och tiden till att läsa koranen tryter nog lite.

Den dagliga bönestunden skiljer sig mot till exempel kristendom genom att bönen är helt uppstyrd vad man ska säga, att man ska tacka och be om förlåtelse till Gud, inte som vi är vana med att man kan prata med gud lite då och då. Fredagsbönen skulle jag säga skiljer sig inte ett dugg från moskén till kyrka eller synagoga. Både präster, rabbiner och imamer läser eventuellt ett stycke från de heliga texterna för att sedan be och prisa Gud liksom.

Inget att bli rädd över tycker jag. Vore nu tacksam om du faktiskt kan svara på de frågor som ställts i tråden till dig.
Och vilken sanning? Vilken sanning är det du menar som du sitter på??
För att du orkar :bow::bow::bow:
 
För att du orkar :bow::bow::bow:
Det gör jag inte. Men jag blir förbannad när folk sätter skygglapparna på:mad:. I det här fallet tror jag dock axel är ett troll, ingen kan vara så fruktansvärt korkad fast att den gång på gång på gång blir motbevisad, och då bara försöker byta ämne till något annat som denne fått för sig. Men kanske finns det någon annan som funderar över frågorna tänker jag och faktiskt får ett svar på det den funderar över i så fall. Man får tycka vad man vill om religion, men sanningen att säga är väl att alla de abrahamitiska religionerna är väldigt lika bland de troende. Svårt att jämföra med oss i Sverige eftersom vi har blivit så sekulariserade och inte har någon statsreligion alls, men åker man till vilket katolskt land som helst kan man se stora likheter mellan utövningen, även om just Europa kommit längre i sin demokrati än vad till exempel Afrika gjort. Fast det har ju med annat än religion att göra också. ;)
 
Det gör jag inte. Men jag blir förbannad när folk sätter skygglapparna på:mad:. I det här fallet tror jag dock axel är ett troll, ingen kan vara så fruktansvärt korkad fast att den gång på gång på gång blir motbevisad, och då bara försöker byta ämne till något annat som denne fått för sig. Men kanske finns det någon annan som funderar över frågorna tänker jag och faktiskt får ett svar på det den funderar över i så fall. Man får tycka vad man vill om religion, men sanningen att säga är väl att alla de abrahamitiska religionerna är väldigt lika bland de troende. Svårt att jämföra med oss i Sverige eftersom vi har blivit så sekulariserade och inte har någon statsreligion alls, men åker man till vilket katolskt land som helst kan man se stora likheter mellan utövningen, även om just Europa kommit längre i sin demokrati än vad till exempel Afrika gjort. Fast det har ju med annat än religion att göra också. ;)
Du tar dig rätten att kalla mig blåst, troll......
Vem är det som envisas med att tro att filmen kom från Avpixlat?
Världen är större än Sverige. Filmen är gjord av al-Qaradawi själv! Han har ett eget TV program
Troligen visad på Al Jazeera och hämtad därifrån.

Om detta nu är sant, du ser inga problem med såna åsikter när de som Anders Borg så hamnar i majoritet?

Hör bekräftar SvD att han var i Norge
http://www.svd.se/omstridd-islamextremist-till-norge
 
Du tar dig rätten att kalla mig blåst, troll......
Vem är det som envisas med att tro att filmen kom från Avpixlat?
Världen är större än Sverige. Filmen är gjord av al-Qaradawi själv! Han har ett eget TV program
Troligen visad på Al Jazeera och hämtad därifrån.

Om detta nu är sant, du ser inga problem med såna åsikter när de som Anders Borg så hamnar i majoritet?

Hör bekräftar SvD att han var i Norge
http://www.svd.se/omstridd-islamextremist-till-norge
Fast INGEN har sagt att det inte finns extremister i världen, ingen har sagt att det inte är problem. Det är DU som gång på gång (denna gång från avpixlats youtube kanal) hänvisar till att alla muslimer tänker extremistiskt. Så vitt jag kommer ihåg från just den här händelsen så är det klippt och klistrat bland olika människor, många frågor hörde till exempel inte ihop med handuppräckningarna har jag för mig, men har bara på mobilen på jobbet så kan inte googla upp källan på det.
Och ja. Man kan inte vara så livrädd för en grupp människor som du uppenbarligen är och kommer med olika saker hela tiden, när du blir motbevisad, tja, då byter du inriktning, kommenterar inte det du blivit motbevisad över utan kastar ur dig något annat, det mesta från källor som inte, när det kommer till den här typen av källhänvisning, ger någonting eftersom de är kända att kopiera och klistra efter sin egen nivå. Är man så rädd för andra människor och INTE är ett troll. Då tycker jag du bör söka hjälp, för din egen skull.

Nu skulle jag återigen vilja ha svar på de frågor jag hade som du väljer att inte svara på. Gång på gång.
 
Jag försöker att vara tålmodig fast du nu T o m anklagar mig föratt vara psykiskt sjuk bara för att du inte tror att filmen är äkta. Vem behöver hjälp?

Hör har du originalet. Copywrite Islam.net
Varsågod.

 
Jag försöker att vara tålmodig fast du nu T o m anklagar mig föratt vara psykiskt sjuk bara för att du inte tror att filmen är äkta. Vem behöver hjälp?

Hör har du originalet. Copywrite Islam.net
Varsågod.


En del vill bara inte se. Skygglapparna på:cool:
 
Svara gärna på frågorna istället (jag har sett den videon - jag hänvisar fortfarande till det jag läst om den). Som sagt, INGEN har sagt att det inte finns extremister, fråga istället en vanlig muslim som du möter på gatan vad hen tycker om denna person. Jag kan lova att ytterst få tycker om en person som idag ser till att det är krig i stora delar av mellanöstern, som har lagt olika religiösa grupper mot varandra vilket denna har gjort (han propsade på att en arabisk revolution skulle behövas, FÖR DEMOKRATI, tror du verkligen det låg på hans agenda?)..
Nu frågar jag återigen; Vilken sanning om muslimer är det du sitter på som vi har missat? Min man är från en salafistisk familj, hur kommer det sig att han har gift sig med mig, hur kommer det sig att han inte stenat ihjäl mig? Vad har du fått ifrån att kvinnor inte får bli imamer? Var har du fått ifrån att det skulle vara sååå stora problem med sextrakasserier (här är sammanfattningen av polisens rapport om sexuella trakasserier, ett FÅTAL anmälningar gäller badhus och ensamkommande, det är naturligtvis beklagligt, men vi kan alltså vända det till att DU tycker du som svensk man har rätt att sextrakassera, men inte någon annan? http://www.dt.se/allmant/inrikes/polisen-fa-overgrepp-pa-badhus)? Och till sist, varför vågar du inte gå på plattan själv, det vågar till och med jag, trots att jag är kvinna? Väntar tålmodigt på svar. Nu.
En del vill bara inte se. Skygglapparna på:cool:
Kan du utveckla det? Vad ska jag vara rädd för anser du? Min man? Dig? Eller vad?
 
Jag försöker att vara tålmodig fast du nu T o m anklagar mig föratt vara psykiskt sjuk bara för att du inte tror att filmen är äkta. Vem behöver hjälp?

Hör har du originalet. Copywrite Islam.net
Varsågod.
Vad får dig att tro att Islam.net representerar världens nästan 1.000.000.000 muslimer?

Islam.net är en liten norsk organisation med 1.400 medlemmar (2011)
https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_Net
 
Ett fåtal?
Riktiga våldtäkter på Eriksdalsbadet. Chefen är gift med en muslim och anställda säger att hon inte vill anmäla fler fall. Nåväl.
De som är sekulära och inte ber är knappast att oroa sig för. Demokrati går inte ihop med en ideologi som anser att deras lag står högre än statens. Vissa ej helt muslimska länder som förr har varit sekulära kämpar emot sharia.
Nu är problemet att de högsta imamerna uppmanar till att avla barn med västerländsksa kvinnor.
Jag undviker att länka eftersom det är för känsligt.

Fråga din man vad han skulle tycka om att du var otrogen. Min kompis gjorde så med sin muslimske pakistanier o gissa om det blev livat. Hon har dock en dm skinn på näsan. De kommer dock aldrig att gifta sig eftersom hans mamma ska välja ut en kusin till sin 35 årige son.

Att arbeta tillsammans är helt ok, men inte att umgås på fritiden ( om man nu är rätt trogen). Du får även ljuga om det gynnar islam. Därför säger de vad man vill höra och vi dumsvenskar köper allt.
Se imamer säga motsatser till muslimer med dold kamera och till filmteamen U G
 
Vad får dig att tro att Islam.net representerar världens nästan 1.000.000.000 muslimer?

Islam.net är en liten norsk organisation med 1.400 medlemmar (2011)
https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_Net
Nej det är 1,6 miljarder och snabbt ökande. Man räknar med att 15-25 % sympatiserar med jihadisterna. Det betyder inte att de skull "kriga" aktivt för islams sak. Men även du kan räkna ut hur många det blir? I Frankrike svarade så gott som alla andra generationens ungdomar att de var sympatisörer.
 
Ett fåtal?
Riktiga våldtäkter på Eriksdalsbadet. Chefen är gift med en muslim och anställda säger att hon inte vill anmäla fler fall. Nåväl.
De som är sekulära och inte ber är knappast att oroa sig för. Demokrati går inte ihop med en ideologi som anser att deras lag står högre än statens. Vissa ej helt muslimska länder som förr har varit sekulära kämpar emot sharia.
Nu är problemet att de högsta imamerna uppmanar till att avla barn med västerländsksa kvinnor.
Jag undviker att länka eftersom det är för känsligt.

Fråga din man vad han skulle tycka om att du var otrogen. Min kompis gjorde så med sin muslimske pakistanier o gissa om det blev livat. Hon har dock en dm skinn på näsan. De kommer dock aldrig att gifta sig eftersom hans mamma ska välja ut en kusin till sin 35 årige son.

Att arbeta tillsammans är helt ok, men inte att umgås på fritiden ( om man nu är rätt trogen). Du får även ljuga om det gynnar islam. Därför säger de vad man vill höra och vi dumsvenskar köper allt.
Se imamer säga motsatser till muslimer med dold kamera och till filmteamen U G
Du menar alltså att min man är gift med mig för att avla barn? HAHAHA. Javisst. Problemet är dock det för din del att han inte vill ha barn och jag redan har två och är fullkomligt nöjd med det, vilket han vet, så vad ska du skylla på då? Kan det möjligen vara så att vi faktiskt gift oss för att vi tycker om varandra? Så varför har han då gift sig med mig? Han ber fem gånger om dagen är boktroende, gör det dig rädd?

Tro mig, jag har diskuterat religion med min man. Det är inga problem att gifta sig med bokens folk, det nämns flertalet gånger i Koranen, det är inte otrogna, det hade möjligen blivit problem om jag var hindu eller woodooutövare, men även idag finns det en yngre generation som inte bryr sig om det heller skulle jag säga.

Jag umgås för övrigt med en hel del muslimer, både här och när jag bodde i Palestina och kommer dessutom att BO (hör och häpna) med en muslimsk (till och med MANLIG) vän med mina barn under hösten då jag ska bedriva forskning vid universitetet i Kairo.

Angående sextrakasserier/våldtäkter what ever, det är fortfarande så att det är otroligt lite av dessa fall som faktiskt berör asylsökande. Det är självklart tragiskt, och kräver att man ser problemen för att jobba med killarna, det gör vi varje dag även om våra killar utan problem skött sig, MEN. Enligt den den undersökning som polisen själva gjort (som jag länkade till) handlar det inte alls om särskilt många fall på det hela stora när det kommer till anmälningar som har med sextrakasserier eller sådana grejer att göra. Kan vi inte bara vara överrens om att det faktiskt är SKIT och ska motverkas oavsett om det är din svenska son som trakasserar en tjej på skolan vilket leder till anmälan eller om det är ensamkommande. Det borde väl, enligt de flesta ALDRIG vara okej med sexualbrott? Eller tycker du det?

Förövrigt får du gärna länka till dina påståenden.
 
Nej det är 1,6 miljarder och snabbt ökande. Man räknar med att 15-25 % sympatiserar med jihadisterna. Det betyder inte att de skull "kriga" aktivt för islams sak. Men även du kan räkna ut hur många det blir? I Frankrike svarade så gott som alla andra generationens ungdomar att de var sympatisörer.
Ok. 1.600.000.000.

Jag antar att detta är ditt svar på min fråga om vad som får dig att tro att Islam.net representerar världens muslimer.
 
Något som jag undrar över är varför vi nu ska bilda vår uppfattning om hur all världens muslimer är, grundat på små extremistgrupper som Daesh (har aldrig varit fler än 100.000, nu betydligt färre), eller som här i tråden, 1.400 medlemmar i en norsk organisation (där det är oklart om samtliga betalande medlemmar verkligen har funnits på riktigt), när inte det som då skulle stå emot denna syn på Islam - vår kristendom, ska representeras av små extremistgrupper som Jim Jones Peoples Temple Christian Church Full Gospel eller Anders Breiviks norska enmanssekt?

Äpplen och päron går ju åtminstone att jämföra på håll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp